2018-10-07, 13:19
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Herregud! Det är ju tydligt att det handlar om relationsdrama och att HD ville frigöra sig från SD. Hon valde eget geocachekonto redan i juli -17 och gjorde slag i sak med skilsmässoansökan och flytten i mars. Vi talar om lång relationsöndring. Naturligt att omgivningen lär märka ett förändrat beteende. Det förstår en vanlig människa utan yrkeslegitimation.

Menar du verkligen allvar när du utger dig för att vara psykolog?

Jag tolkade TinnaMinnas uttalande som att det var kortare tid innan mordet, därav min reaktion. Hennes förändrade beteende p.g.a. förändrade familjeförhållanden, relation m.m. vet jag om och dessa hade pågått under en längre tid.

TinnaMinna kanske vill förtydliga hur hen menade? Var HD beteende förändrat kort tid innan mordet och i så fall hur? Eller menade du förändrat beteende under längre tid, under t.ex. ett år innan mordet?
Citera
2018-10-07, 13:20
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja, men TinnaMinna säger att HD visste om det i åratal och tyckte det var befriande att SD hittat en annan.
Jag funderar på om det hänt något tiden före mordet i HD eller SD liv som lett till hennes förändrade beteende, och kanske även då till att LW mördades.

Vad människor berättar för sina arbetskamrater kan dock vara raka motsatsen till hur de egentligen känner inombords
Citera
2018-10-07, 13:22
Medlem
T34Panzers avatar
K
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Dramat som ledde till LW:s död började för flera år sen?

21/7 -16 har LW och SD en egen "lekkväll". HD loggad fast texterna i S*ftis och SD:s logg tydligt berättar att de är på tu man hand utan HD.

På morgonen samma datum har SD en FTF (dubbel-loggning) på S*ftis cache Falkalägret som publicerades dagen innan (bild-dokumentation från SD ej funnen).
Något säger mig att det är LW och SD som har ett smygit till sig ett mysdygn tillsammans och att HD inte alls varit med på morgonen den 21 juli.

Den andra som loggar Falkalägret är ML (m.g.l) 3 dgr senare.

22/7 -16 är HTD-bilen packad med barn och utrustning för färd mot Göteborg. På schemat finns besök på Ullevi för att se Bruce Springsteen. SD gör alltså en mysig familjetur morgonen efter "kvällslek" med älskarinnan?

Någonstans under eller efter sommaren börjar SD trakassera LW?

Relationerna börjar bli ansträngda, men alla håller skenet uppe i sociala geocache-sammanhang?

LW ska på event med ML i november och SD blir tokig? Detta leder till att LW gör en polisanmälan som hon sen drar tillbaka. I anmälan står att LW har mängder av sparade sms som bevis.

SD har ständiga problem hemma med iskall fru och söker bekräftelsesex?

2017
10 jan - SD umgås med LW och vill inte ha bullar - han vill bjuda på sin baguette? LW vägrar och får huvudet knogat av en ilsken SD. Nu är den modiga LW riktigt rädd för honom och ringer polisen som kommer dit - antagligen för att de sett att det fanns en tidigare återtagen anmälan 2 månader innan och eventuell risk för att mer kunde ske.

HD vet inget om händelsen förrän en tid senare. Hon sätter då ett ultimatum = noll kontakt med LW, annars...?

Unfriending på Fb sker mars/april. Tidigare gode vännen JG är en 5:5a och tar parti för SD och HD?

HD skaffar eget geocachekonto 5 juli -17 och vill behålla gamla loggar. DET är mycket viktigt för henne.

HD börjar umgås mer med S*ll*n och vill cacha vidare i livet på egen hand, men delar bo med SD för barnens skull?

LW försöker frigöra sig från SD? Umgås under tiden med Hj*ntem*r*, AL, ML och MrWinter.
Firar jul med UW och barnen.
Firar nyår med PN (N*olå*ke*rs) och hans barn.

SD och HD firar jul ihop, men HD litar inte på sin man och spelar med i charader för barnens och släktens skull?

2018
LW umgås med AL, åker till Sälen och skadar benen.
Hon blir beroende av andras hjälp och SD ser sin chans till att bli en hemlig samarit? LW:s barn får inte yppa något om SD?

Feb -17 får HD reda på att SD umgås med LW igen? Skilsmässopapperen signas för inlämning till TR.
I mitten av mars anländer skilsmässoansökan TR - 6 månaders betänketid.

LW blir bättre i benen och börjar umgås tajt med JH (B*h*lderX) så ofta hon kan. De planerar event och resor tillsammans.
SD hör talas om detta och blir svartsjuk, tappar kontroll, är övergiven av hustrun som ska flytta till eget bo.

HD flyttar till radhuslägenhet i samma område som LW och hon kan se till hennes uteplats. HD börjar umgås ännu mer med S*ll*n (JS) som bor i Enköping. Han är gift och har ett hus som säljs i början av juli-18. Den gifte JS och den reggade frun har numer olika adresser.

SD lider av övergivna känslor och svartsjuka under mars, april och början av maj? Frun har kul utan honom, f d älskarinnan ska på geotour i Norge med en cachare som är yngre och har nästan dubbelt så många Finds. Ingen vill se eller höra SD längre? Han försöker kontakta kvinnliga gamla vänner från sin hemstad Västerås.

Kvällen den 14:e maj slutar allt i en katastrof. SD tappar helt sin självkontroll och HD sluter upp och hjälper till för SD? Paret har hållhake på varandra och knyts ofrivilligt samman?
Skilsmässa blir inte längre aktuellt?
De vet att tiden i frihet är begränsad, så de cachar mer än någonsin och vänjer barnen vid att bo hos mormor och morfar?
Slutet närmar sig, vem kommer att prata först?

Tror inte ens att du behöver nån av de där frågetecknen....spot on
Citera
2018-10-07, 13:32
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Bra sammanfattning och som gissning på Din sista fråga... JG

Hypotes att JG säger: - Jag är i chock! Det kunde jag aldrig tro.
Citera
2018-10-07, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wishfulthinking
Nja, i detta fall är HD anställd av Landstinget och då finns rutiner vill jag lova. (för att inte tala om de rutiner som gäller statsanställda). HD blir skickad till Landstingets företagshälsovård och får lov att skriva på ett kontrakt där hon lovar att följa den rehabplan som företagshälsovården bestämmer. Om hon inte följer planen så riskerar hon uppsägning.
Min erfarenhet är att kommun och landsting kör med relativt lösa boliner. Det kan räcka med tre samtal hos en "terapeut" för att ha fullföljt. Dåligt med resurser och lågutbildade chefer.
När det gäller staten gäller däremot hårdhandskarna. Som sagt var.
Finns det nu rutiner så borde kanske HD varit aktuell för dessa... och som sagt tror inte dom tipsar henne att fortsätta med geo... iaf inte med en misstänkt GM.
Citera
2018-10-07, 13:35
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Vad människor berättar för sina arbetskamrater kan dock vara raka motsatsen till hur de egentligen känner inombords

Det är därför jag säger enligt arbetskollegan, vi vet varken sanningshalten i skribenten eller HD uttalanden till sina kollegor.

Det är därför jag är avvaktande till dessa nya uppgifter, även till att HD skulle ha så mycket ströfrånvaro. Har svårt att tänka mig att chefen inte skulle kräva sjukintyg från första sjukdagen efter detta pågått ett tag.
Citera
2018-10-07, 13:45
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Vad var det för ett tramsigt svar?
Postaren frågade på allvar om hen fick läsa någon av den självunämnda psykologens eventuellt puclicerade uppsatser. Varför tar du på dig att svara för någon annans räkning?

Hur stor är chansen till att jag delar med mig av mina publikationer (därigenom avslöjar min identitet) när ett flertal i denna tråd visat så mycket motvilja och misstro mot mig.

Hade jag blivit bemött på ett helt annat sätt hade jag ärligt talat funderat på att visa er, men nu är svaret - nej
Citera
2018-10-07, 13:57
Medlem
Handlrs avatar
Citat:
Hur stor är chansen till att jag delar med mig av mina publikationer (därigenom avslöjar min identitet) när ett flertal i denna tråd visat så mycket motvilja och misstro mot mig.

Hade jag blivit bemött på ett helt annat sätt hade jag ärligt talat funderat på att visa er, men nu är svaret - nej
Var mest intresserad vad du gjorde din uppsats om.
Citera
2018-10-07, 14:02
Bannlyst
Citat:
Det är därför jag säger enligt arbetskollegan, vi vet varken sanningshalten i skribenten eller HD uttalanden till sina kollegor.

Det är därför jag är avvaktande till dessa nya uppgifter, även till att HD skulle ha så mycket ströfrånvaro. Har svårt att tänka mig att chefen inte skulle kräva sjukintyg från första sjukdagen efter detta pågått ett tag.

Jag har endast skrivit det HD berättat för oss om det är sant eller inte vet inte vi.
Tycker jag varit tydlig med det.
Vi har aldrig satt diagnoser på HD som du.
Du får tro vad du vill det är upp till var och en har jag lärt mej nu.

Om min mormor är gammal sjuk bor på hem hon är jätte krasslig jag sover dåligt orolig att hon ska lämna mej oroar mej hela tiden säger flera gånger om dagen ja är rädd mormor dör.
Men ja spelar golf minst 4 timmar per dag cyklar var dag. Hur lång sjukskrivning hade du satt på mej och vilken diagnos?
Sen kan en allmänläkare på vårdcentralen sjukskriva patienter med psykisk ohälsa längre tid i Sverige.
Citera
2018-10-07, 14:16
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Du frågar mig om misstankar mot kyrkan, men där är jag tyvärr dåligt insatt. Ingen har väl påstått att någon stormufti inom församlingen skulle ha utfärdat en fatwa mot LW (eller ens mot SD) efter det förmodade äktenskapsbrottet, och polisen säger uttryckligen att inga spår leder in i kyrkan.

Dock tycks förhållandet mellan LW och församlingen ha blivit lite ansträngt efter att hon gav sig i lag med geocacharna (och kanske t.o.m. i säng med SD?), och det här bör ju i så fall åtminstone ha kunnat påverka utredningen.

Själv tycker jag alltså att uppståndelsen kring SD, och särskilt då frågan om på vilka grunder han anses/ansågs vara misstänkt för brottet, är mer intressant att diskutera.

Tack för svar Draifos. På vilket sätt tänker du att församlingens relation till LW kan ha påverkat utredningen?

När det gäller vad åklagaren tog upp vid häktesförhandlingen tror jag att det handlar om en samlad bedömning av vittnesuppgifter, förhör med SD, och it-forensiskt material. Detta placerar SD i närheten av LW:s bostad vid tillfället för mordet, och SD:s digitala kommunikation visar på att han försökt förmå LW att inte åka till Norge. Anledningen till att detta inte räckte för häktning på sannolika skäl enligt rätten, tror jag är för att materialet som presenterades av åklagaren inte kunnat direkt binda honom till själva gärningen.

Vad är dina tankar rörande GM? SD, HD, någon annan?
Citera
2018-10-07, 14:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bergabo
Tack för att du delar med dig Tinna.
Jag tycker att det är förfärligt att ni ska behöva bli påverkade på ert jobb med HDs problem. Vad har ni för chef som inte sätter ner foten? Korttidssjukskrivningar är inte bra men jag kan förstå att HD gör så om hon är ur balans, men eran chef måste se till ert bästa och omplacera henne där hon inte kan göra någon skada. Varför skickar man inte henne till företagshälsovården?
En arbetsgivare kan väl bara se till arbetsplatsens bästa och inte ta hänsyn till att någons anhörig är inblandad i en mordutredning.

Sen kanske jag missade infon om USA resan. Vet du om den var planerad i förväg? Var HDs semester planerad?

En för snäll chef sen har hon en chef över sig.
Jag vet inte dem har kanske erbjudit henne hjälp och hon tackat nej.
Nej jag vet bara HD berättat hon vet inget om att hon ska ha fått en resa till USA i julklapp.
HD var sjuk från 14 maj till juni juli någon gång sen sem sen har det varit sjuk lite jobbat lite sjuk lite och jobbat lite. När hon var sjuk längre perioden var hon och hälsade på oss på jobb flera gånger.
När hon blev opererad för många många år sedan var hon sjuk ett tag men det var helt naturligt.
Citera
2018-10-07, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TinnaNinna85
En för snäll chef sen har hon en chef över sig.
Jag vet inte dem har kanske erbjudit henne hjälp och hon tackat nej.
Nej jag vet bara HD berättat hon vet inget om att hon ska ha fått en resa till USA i julklapp.
HD var sjuk från 14 maj till juni juli någon gång sen sem sen har det varit sjuk lite jobbat lite sjuk lite och jobbat lite. När hon var sjuk längre perioden var hon och hälsade på oss på jobb flera gånger.
När hon blev opererad för många många år sedan var hon sjuk ett tag men det var helt naturligt.
Så HD är nästan aldrig på sitt jobb då, hon hattar från sjuk till frisk hela tiden och sedan på semester?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in