2018-10-07, 11:46
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Läs tråden mer noggrant.

Pudelns kärna är just att HD enligt uppgift från postaren TinnaMinna inte är sjukskriven av någon läkare, varken företagshälsovård eller annan.

Och det är just detta som är intressant kopplat till den pågående mordutredningen. Eftersom även HD har haft motiv att få LW ur vägen, samt att hennes beteende på arbetsplatsen efter mordet eventuellt har upplevts som märkligt av kollegor, så är hennes beteende av upprepade, korta samt icke-läkarordinerade sjuktillfällen av intresse för tråddiskussionerna.

Hennes beteende har "eventuellt" upplevts som märkligt..!?!?! Tja, det är väl knappast en vardaglig händelse att ens barns far misstänks för ett mord. Men annars kanske hon heller inte är överdrivet meddelsam om privata angelägenheter inför arbetskamrater. Det i sig är väl inte märkligt.

Nu stannade det väl heller inte vid "diskussioner som är intressanta för mordutredningen". En postare menar ju att en avdelningsföreståndare på ett sjukhus ska lägga väsentlig arbetstid på att besvara telefonsamtal från en flashbackmobb som vill göra nonsensanmälningar. På vilket sätt är det "intressant för utredningen"? En del av er verkar ju fasen som psykotiska, totalt bortkopplad verklighetsförankring.
Citera
2018-10-07, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Om Tinnas uppgifter är riktiga så borde HD:s arbetsgivare ha fog för att kräva läkarintyg från dag 1. Antagligen ser de mellan fingrarna p g a situationen, men HD sätter ju återkommande käppar i hjulet för sin arbetsgivares personalplanering när hon åsamkar högre belastning för kollegorna och ökade risker för patienter med den återkommande korttidsfrånvaron.
Jag har för mig att vid (ofta) upprepad korttidsfrånvaro har arbetsgivaren / företagshälsovården skyldighet att utföra en utredning av personen i fråga.
Citera
2018-10-07, 11:50
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Det fetmarkerade stämmer (mig veterligen) inte. Tror inte hon letar burkar överhuvudtaget.

Men de tre första punkterna verkar stämma (kolla ratsit och därefter personens listade yrken på facebook).

Tack för svar! Hon geocachar alltså inte. Ska kika på ratsit! Jag har inte Facebook, fast det får du inte berätta för någon här
Citera
2018-10-07, 11:52
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Ser ingen vits med att svara på detta från en användare som själv bestämt vägrar svara på frågor man själv ställer till denne. Återkom gärna med svar på mina tidigare frågor till dig.
Du frågar mig om misstankar mot kyrkan, men där är jag tyvärr dåligt insatt. Ingen har väl påstått att någon stormufti inom församlingen skulle ha utfärdat en fatwa mot LW (eller ens mot SD) efter det förmodade äktenskapsbrottet, och polisen säger uttryckligen att inga spår leder in i kyrkan.

Dock tycks förhållandet mellan LW och församlingen ha blivit lite ansträngt efter att hon gav sig i lag med geocacharna (och kanske t.o.m. i säng med SD?), och det här bör ju i så fall åtminstone ha kunnat påverka utredningen.

Själv tycker jag alltså att uppståndelsen kring SD, och särskilt då frågan om på vilka grunder han anses/ansågs vara misstänkt för brottet, är mer intressant att diskutera.
Citera
2018-10-07, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Varför tror du att jag inte gjort det? Skriver ju att jag har andra uppgifter, och därför frågar jag... är inte det självklart?
Då har Du ju fått svar redan... ? Varför då fråga...?
Är det något som inte stämmer kan Du väl rätta och skriva vilka uppgifter Du har.
Citera
2018-10-07, 12:05
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Hur jag vet vad menar du? Att en ansenlig del av det offentligas resurser går åt till att kvalificerad personal med andra arbetsuppgifter ska ägna tid åt att hantera idiotanmälningar fastän man är underbemannade? Gissa tre gånger hur jag vet det!!

Vet du att HD stressat med letande under korttidssjukskrivningar? Har man inte feber är det inget fel att vistas ute om man är förkyld, snarare tvärtom, men ganska olämpligt att gå till jobbet om man jobbar på sjukhus.

Chefen på vårdavdelningen har väl någon medicinsk kunskap och vet antagligt orsaken till varför HD är sjukskriven, i. e. att hon inte är sjukskriven för ett trasigt knä eller liknande som nödvändigt medför viss typ av aktivitetsbegränsning. Antagligt är det också så att HD är sjukskriven via företagshälsovården, om HD inte följer rehabplanen är det snarare så att hon då isåfall riskerar att förlora jobbet,ifall hon struntar i att följa föreskrift om fysisk aktivitet för att grannar ellerflashbackrekan tänkas misstycka.

Vad svamlar du om?
Känns som om du bara halkat in på ett bananaskal i denna diskusssion.
Läs igenom de senaste dagarna lite nogrannare innan du uttalar dig.
Och läs speciellt inläggen av TinnaNinna85
Citera
2018-10-07, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Jag har för mig att vid (ofta) upprepad korttidsfrånvaro har arbetsgivaren / företagshälsovården skyldighet att utföra en utredning av personen i fråga.
Japp. Det är arbetsgivarens ansvar att utreda om personen har missbruksproblem, psykiska problem eller annat som leder till upprepad korttidsfrånvaro. Den sk Måndagssjukan. Men i praktiken kan det räcka med ett samtal: "Har du alkoholproblem?" svar: "nej". "Okej, vad bra.".
Citera
2018-10-07, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wishfulthinking
Japp. Det är arbetsgivarens ansvar att utreda om personen har missbruksproblem, psykiska problem eller annat som leder till upprepad korttidsfrånvaro. Den sk Måndagssjukan. Men i praktiken kan det räcka med ett samtal: "Har du alkoholproblem?" svar: "nej". "Okej, vad bra.".
Och i praktiken (vid mer normala fall) av frånvaro så blir det nog en varning och uppsägning om frånvaron fortsätter.

I detta fall kanske dom frågar vid samtalet: "Har Du geoproblem" eller fortsätter Du att umgås med en MGM". Detta borde då inte vara något dom rekommenderar för ett tillfrisknande...
Citera
2018-10-07, 12:15
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Hoppsan! Har du hunnit utbilda dig till läkare eller psykiatriker nu? Eftersom du sjukskriver folk.
Förlåt mig men jag tror inte på dej alls. Dina inlägg upplever inte jag som språkligt/skriftligt tillhöra någon med runt två års erfarenhet av svenska språket. Ja, jag har också flera års studier vid universitet bakom mig. Därför ifrågasätter jag både dej och dina ofta kvasipsykologiska svar. Innan de blir trådsanningar.

Från din posthistorik:

”Haha nej inte alls högt är bara en underbetald lärare (universitet).”

”Nej jag kan inte förstå avancerade svenska texter eftersom detta är mitt sjätte och sämsta språk.”

”just nu forskar jag inom psykologi och svenska är mitt 6:e språk och jag har bara läst det i 2 år så jag är inte så bra på det än, varken läs- eller skrivning men jag försöker.”

”Man forskar vid ett stort universitet vilket jag gör nu i psykologi (efter psykologexamen i botten) och på universitet så undervisar och handleder jag studenter. ”

Jaha och? När man forskar kallar jag det som att vara en underbetald lärare iom att man undervisar en hel del också. Jag tjänar mindre än jag gör som psykolog i USA.

Ja, jag kan sjukskriva som psykolog. Och har ett högt IQ och kan lära mig språk m.m. lätt.

Det är du som inte kan ta till dig fakta som inte passar din agenda. Om det handlar om psykisk ohälsa är det snarare en psykolog eller psykiater som sjukskriver eller att den allmänmedicinske läkaren ska ha utlåtande från oss innan hen vågar sjukskriva (åtminstone på på långtidssjukskrivning).

Lägg av med att misstro skribenter som delar med sig av sina specifika kunskaper i denna tråd.
Citera
2018-10-07, 12:23
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Enligt lag är det bara läkare och tandläkare som kan sjukskriva f. n.

Du refererar till bara svensk lag
Citera
2018-10-07, 12:29
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Du refererar till bara svensk lag
Det är den enda lag som intresserar mig i ämnet.
Citera
2018-10-07, 12:31
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
(min fetning)
Det där ang "drunkningsdröm" håller jag inte alls med dig om.
Imho uttrycker SD (för det är väl ur hans logg du citerar?) en "duktighetsdröm" -dvs en text som på ett självupptaget, för att inte säga om den texten: 'narcissistic light', vis illustrerar en "duktighetsdröm"? Det är en Bror Duktig vi här har att göra med, det får man inte glömma.

Att tro att SD skulle gå eller för delen: paddla omkring med en omedveten dödslängtan, är nog att dra fel slutsatser av vad han skriver där i relatation till vad vi, genom andra källor, tror oss veta om den karlen. Tidigt i tråden försökte jag mig på att analysera SD:s texter så som de lagts upp i tråden och de indikerar att det är en man med narcissism som bästa "vän" när han skriver sina pekoral. SD är inte särskilt intresserad av citat: "diverse trevligt folk"; de får bilda staffage för hans berättelse om hur han kämpade i kajaken, typ mot elementens raseri. Och förstås vann..

Ovanstående är synpunkter, om än inte kliniska i ordets ursprungliga bemärkelse..

Jag håller med dig, och var själv på vippen att peka på några sådana iakttagelser (som exv konflikten mot slutet kring att se eller medge egna begränsningar).

Men jag menade ändå inte att SD iom det citerade skulle ge uttryck för dödslängtan eller liknande där han far runt i sin lånta kajak. Jag ville peka på, men lyckades väl inte fullt uttrycka, ett sammanhang av dynamik mellan glömska och minne, där time-killing (radera ut) och nedskrift (bevara), kunde vara komplementära, men där det senare inte är mycket mer är än mer time-killing. Men i ett annat avseende i samma dynamik tycks nedskriften (utförligheten av den, dröjsmålet, tillkomsten, detaljrikedom, corny stil?) återspegla en upplevelse av att vara överväldigad av omvärlden, som symboliskt överensstämmer med kampen mot elementen.

Frenesin av aktiviteter går ju inte ta miste på. Inte heller den måttliga plats som reflektion synes få. Inte heller enligt mig den gräns mot kollaps som texten omtalar, som också pekar på hans mentala ensamhet och isolering (överfört på den ensamma kampen mot väder och vind), och som också skruvar ett uttalande (texten) där den motgång som var möjlig vändes i seger.

Likafullt skulle de flesta inte anse detta som något speciellt att skriva om. Skrivandet föranleds av hans mentala ensamhet och isolering, som gör honom sårbar och utsatt. Därav, som jag ville läsa det, påminner paddelturen honom om hans sårbarhet och föranleder ett behov att ”lämna spår”, att göra avtryck.

Han är överväldigad av döljande och övertäckande. Kanske. Hursomhelst vågar han inte stanna upp. Och tänka. Nånting sånt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in