2018-10-07, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Hur vet du detta? Hur vet du huruvida HDs chef vet om att den anställde under sina frekventa korttidssjukskrivningar tillbringar tiden med att stressigt leta burkar på skattjakter under dag som natt?

Jag tycker visst att cheferna på strokeavdelning 92, neuro- och rehabmedicinska kliniken på Universitetssjukhuset Örebro
(https://www.regionorebrolan.se/sv/uso/Patientinformation/Kliniker-och-enheter/Neuro--och-rehabmedicinska-kliniken/Neurokliniken/Avdelning-92/?Email=bWFpbHRvOm1hcmllLmxva2FuZGVyQHJlZ2lvbm9yZWJ yb2xhbi5zZT9yZWNlaXZlcm5hbWU9TWFyaWUgTG9rYW5kZXI%3 D) borde få kännedom om detta. Den sektionsansvarige läkarens och avdelningschefens namn står på den länkade sidan ovan.

Stressigt? Varför hävdar du det? Känner ingen geocachare som tycker det är speciellt stressigt, tvärtom!

Dag och natt? Hur ofta händer det?
Är du ute och festar nätterna igenom om du gör det 3-4 gånger om året?
Citera
2018-10-07, 12:50
Medlem
Honan6s avatar
Dramat som ledde till LW:s död började för flera år sen?

21/7 -16 har LW och SD en egen "lekkväll". HD loggad fast texterna i S*ftis och SD:s logg tydligt berättar att de är på tu man hand utan HD.

På morgonen samma datum har SD en FTF (dubbel-loggning) på S*ftis cache Falkalägret som publicerades dagen innan (bild-dokumentation från SD ej funnen).
Något säger mig att det är LW och SD som har ett smygit till sig ett mysdygn tillsammans och att HD inte alls varit med på morgonen den 21 juli.

Den andra som loggar Falkalägret är ML (m.g.l) 3 dgr senare.

22/7 -16 är HTD-bilen packad med barn och utrustning för färd mot Göteborg. På schemat finns besök på Ullevi för att se Bruce Springsteen. SD gör alltså en mysig familjetur morgonen efter "kvällslek" med älskarinnan?

Någonstans under eller efter sommaren börjar SD trakassera LW?

Relationerna börjar bli ansträngda, men alla håller skenet uppe i sociala geocache-sammanhang?

LW ska på event med ML i november och SD blir tokig? Detta leder till att LW gör en polisanmälan som hon sen drar tillbaka. I anmälan står att LW har mängder av sparade sms som bevis.

SD har ständiga problem hemma med iskall fru och söker bekräftelsesex?

2017
10 jan - SD umgås med LW och vill inte ha bullar - han vill bjuda på sin baguette? LW vägrar och får huvudet knogat av en ilsken SD. Nu är den modiga LW riktigt rädd för honom och ringer polisen som kommer dit - antagligen för att de sett att det fanns en tidigare återtagen anmälan 2 månader innan och eventuell risk för att mer kunde ske.

HD vet inget om händelsen förrän en tid senare. Hon sätter då ett ultimatum = noll kontakt med LW, annars...?

Unfriending på Fb sker mars/april. Tidigare gode vännen JG är en 5:5a och tar parti för SD och HD?

HD skaffar eget geocachekonto 5 juli -17 och vill behålla gamla loggar. DET är mycket viktigt för henne.

HD börjar umgås mer med S*ll*n och vill cacha vidare i livet på egen hand, men delar bo med SD för barnens skull?

LW försöker frigöra sig från SD? Umgås under tiden med Hj*ntem*r*, AL, ML och MrWinter.
Firar jul med UW och barnen.
Firar nyår med PN (N*olå*ke*rs) och hans barn.

SD och HD firar jul ihop, men HD litar inte på sin man och spelar med i charader för barnens och släktens skull?

2018
LW umgås med AL, åker till Sälen och skadar benen.
Hon blir beroende av andras hjälp och SD ser sin chans till att bli en hemlig samarit? LW:s barn får inte yppa något om SD?

Feb -17 får HD reda på att SD umgås med LW igen? Skilsmässopapperen signas för inlämning till TR.
I mitten av mars anländer skilsmässoansökan TR - 6 månaders betänketid.

LW blir bättre i benen och börjar umgås tajt med JH (B*h*lderX) så ofta hon kan. De planerar event och resor tillsammans.
SD hör talas om detta och blir svartsjuk, tappar kontroll, är övergiven av hustrun som ska flytta till eget bo.

HD flyttar till radhuslägenhet i samma område som LW och hon kan se till hennes uteplats. HD börjar umgås ännu mer med S*ll*n (JS) som bor i Enköping. Han är gift och har ett hus som säljs i början av juli-18. Den gifte JS och den reggade frun har numer olika adresser.

SD lider av övergivna känslor och svartsjuka under mars, april och början av maj? Frun har kul utan honom, f d älskarinnan ska på geotour i Norge med en cachare som är yngre och har nästan dubbelt så många Finds. Ingen vill se eller höra SD längre? Han försöker kontakta kvinnliga gamla vänner från sin hemstad Västerås.

Kvällen den 14:e maj slutar allt i en katastrof. SD tappar helt sin självkontroll och HD sluter upp och hjälper till för SD? Paret har hållhake på varandra och knyts ofrivilligt samman?
Skilsmässa blir inte längre aktuellt?
De vet att tiden i frihet är begränsad, så de cachar mer än någonsin och vänjer barnen vid att bo hos mormor och morfar?
Slutet närmar sig, vem kommer att prata först?
Citera
2018-10-07, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TinnaNinna85
Var har jag skrivit vad HD är sjuk för eller inte är sjuk för? Jag har inte nämt något om sjukdomar eller psykisk ohälsa!

Så jag kan ringa och sjukanmäla mig på måndag och säga jag har super ont i halsen och feber så jag kommer inte i dag och i morgon.
Jag hör av mig på tisdag för att se hur jag mår om jag kan jobba på onsdag.
Krya på dig
Jag åker och spelar golf med en vän vi tar lite foto och postar ut. En annan vän hör av sig till oss om vi inte kan ta oss längre upp i landet och spela där med vår andra vän. Sagt och gjort åker vi sen tar vi in på hotel postar ut lite foto hur dagen varit.
Jag ringer jobbet och säger ja mår bättre jag kommer i morgon. Sagt och gjort går jag och jobbar på onsdag.
Men var jag sjuk? Jag var med vänner och spelade golf vi var på hotel.
Jag behöver inget läkarintyg för att vara sjuk två dagar. Sen jobbar jag några dagar sen är jag sjuk igen. Då har jag maginfluensa men nu vill min vän jag följer med på en ny golfrunda sagt och gjort vi åker postar lite bilder.
Men var jag sjuk? Nä då hade jag inte åkt och spelat golf.

Om du inte tycker som du skriver att HD inte kan
ta hand om patienter, anhöriga, mediciner m.m. på ett riskfritt sätt med försämrade kognitiva förmågor är för mig en gåta.

Nej vår chef hade inte sagt så till oss.
Vår chef vet att vi har kunskap för vårt yrke vilket även HD har.
Och vi är inte avundsjuka på HD hur hade samhället sett ut om alla gjort så?

Sen allt HD berättat och om chefen ser att det är hennes man ex man den som hon separerade från och allt vad hon sagt hon spenderar tiden med hade säkert HD fått varning.

Skriver läkare ut läkarintyg så lätt i dag för att individer ska utöva sin fritid?
Dem borde få sitt legitimation indragit.

Tack för att du delar med dig Tinna.
Jag tycker att det är förfärligt att ni ska behöva bli påverkade på ert jobb med HDs problem. Vad har ni för chef som inte sätter ner foten? Korttidssjukskrivningar är inte bra men jag kan förstå att HD gör så om hon är ur balans, men eran chef måste se till ert bästa och omplacera henne där hon inte kan göra någon skada. Varför skickar man inte henne till företagshälsovården?
En arbetsgivare kan väl bara se till arbetsplatsens bästa och inte ta hänsyn till att någons anhörig är inblandad i en mordutredning.

Sen kanske jag missade infon om USA resan. Vet du om den var planerad i förväg? Var HDs semester planerad?
Citera
2018-10-07, 12:54
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Stressigt? Varför hävdar du det? Känner ingen geocachare som tycker det är speciellt stressigt, tvärtom!

Dag och natt? Hur ofta händer det?
Är du ute och festar nätterna igenom om du gör det 3-4 gånger om året?

Huvudfrågan för diskussionen är inte huruvida det är stressigt eller ej att leta burkar.

Frågan är snarare om HD's återkommande och korta (icke-läkarförskrivna) sjukfrånvaromgångar tidsmässigt sammanfaller med de dagar som hon är ute och geocachar. I så fall uppvisar hon nämligen osant beteende gentemot sin arbetsgivare.

Samt om beteendet med dessa icke-läkarstyrkta frånvarotillfällen kan ha ett samband med en eventuell inblandning (alternativt detaljkännedom) i mordet på LW.

Om TinnaMinnas uppgifter stämmer, så ser jag att HD's uppvisade ändrade beteende inte (enbart) behöver bero på att HD mår dåligt över att hennes make är misstänkt för mord. I geo-loggar och på foton verkar hon inte uppvisa motsvarande ohälsa. Därför är hennes till synes inkonsekventa beteende post-morddatum intressant.
Senast redigerad av GilGrissom82 2018-10-07 kl. 13:09.
Citera
2018-10-07, 12:59
Medlem
Handlrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jaha och? När man forskar kallar jag det som att vara en underbetald lärare iom att man undervisar en hel del också. Jag tjänar mindre än jag gör som psykolog i USA.

Ja, jag kan sjukskriva som psykolog. Och har ett högt IQ och kan lära mig språk m.m. lätt.

Det är du som inte kan ta till dig fakta som inte passar din agenda. Om det handlar om psykisk ohälsa är det snarare en psykolog eller psykiater som sjukskriver eller att den allmänmedicinske läkaren ska ha utlåtande från oss innan hen vågar sjukskriva (åtminstone på på långtidssjukskrivning).

Lägg av med att misstro skribenter som delar med sig av sina specifika kunskaper i denna tråd.
Är det patienten som säger till när psykologen är sjuk ? .. skriker man snälla sluta ?
Får jag läsa några av dina uppsatser ?
Citera
2018-10-07, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Dramat som ledde till LW:s död började för flera år sen?

21/7 -16 har LW och SD en egen "lekkväll". HD loggad fast texterna i S*ftis och SD:s logg tydligt berättar att de är på tu man hand utan HD.

På morgonen samma datum har SD en FTF (dubbel-loggning) på S*ftis cache Falkalägret som publicerades dagen innan (bild-dokumentation från SD ej funnen).
Något säger mig att det är LW och SD som har ett smygit till sig ett mysdygn tillsammans och att HD inte alls varit med på morgonen den 21 juli.

Den andra som loggar Falkalägret är ML (m.g.l) 3 dgr senare.

22/7 -16 är HTD-bilen packad med barn och utrustning för färd mot Göteborg. På schemat finns besök på Ullevi för att se Bruce Springsteen. SD gör alltså en mysig familjetur morgonen efter "kvällslek" med älskarinnan?

Någonstans under eller efter sommaren börjar SD trakassera LW?

Relationerna börjar bli ansträngda, men alla håller skenet uppe i sociala geocache-sammanhang?

LW ska på event med ML i november och SD blir tokig? Detta leder till att LW gör en polisanmälan som hon sen drar tillbaka. I anmälan står att LW har mängder av sparade sms som bevis.

SD har ständiga problem hemma med iskall fru och söker bekräftelsesex?

2017
10 jan - SD umgås med LW och vill inte ha bullar - han vill bjuda på sin baguette? LW vägrar och får huvudet knogat av en ilsken SD. Nu är den modiga LW riktigt rädd för honom och ringer polisen som kommer dit - antagligen för att de sett att det fanns en tidigare återtagen anmälan 2 månader innan och eventuell risk för att mer kunde ske.

HD vet inget om händelsen förrän en tid senare. Hon sätter då ett ultimatum = noll kontakt med LW, annars...?

Unfriending på Fb sker mars/april. Tidigare gode vännen JG är en 5:5a och tar parti för SD och HD?

HD skaffar eget geocachekonto 5 juli -17 och vill behålla gamla loggar. DET är mycket viktigt för henne.

HD börjar umgås mer med S*ll*n och vill cacha vidare i livet på egen hand, men delar bo med SD för barnens skull?

LW försöker frigöra sig från SD? Umgås under tiden med Hj*ntem*r*, AL, ML och MrWinter.
Firar jul med UW och barnen.
Firar nyår med PN (N*olå*ke*rs) och hans barn.

SD och HD firar jul ihop, men HD litar inte på sin man och spelar med i charader för barnens och släktens skull?

2018
LW umgås med AL, åker till Sälen och skadar benen.
Hon blir beroende av andras hjälp och SD ser sin chans till att bli en hemlig samarit? LW:s barn får inte yppa något om SD?

Feb -17 får HD reda på att SD umgås med LW igen? Skilsmässopapperen signas för inlämning till TR.
I mitten av mars anländer skilsmässoansökan TR - 6 månaders betänketid.

LW blir bättre i benen och börjar umgås tajt med JH (B*h*lderX) så ofta hon kan. De planerar event och resor tillsammans.
SD hör talas om detta och blir svartsjuk, tappar kontroll, är övergiven av hustrun som ska flytta till eget bo.

HD flyttar till radhuslägenhet i samma område som LW och hon kan se till hennes uteplats. HD börjar umgås ännu mer med S*ll*n (JS) som bor i Enköping. Han är gift och har ett hus som säljs i början av juli-18. Den gifte JS och den reggade frun har numer olika adresser.

SD lider av övergivna känslor och svartsjuka under mars, april och början av maj? Frun har kul utan honom, f d älskarinnan ska på geotour i Norge med en cachare som är yngre och har nästan dubbelt så många Finds. Ingen vill se eller höra SD längre? Han försöker kontakta kvinnliga gamla vänner från sin hemstad Västerås.

Kvällen den 14:e maj slutar allt i en katastrof. SD tappar helt sin självkontroll och HD sluter upp och hjälper till för SD? Paret har hållhake på varandra och knyts ofrivilligt samman?
Skilsmässa blir inte längre aktuellt?
De vet att tiden i frihet är begränsad, så de cachar mer än någonsin och vänjer barnen vid att bo hos mormor och morfar?
Slutet närmar sig, vem kommer att prata först?
Bra sammanfattning och som gissning på Din sista fråga... JG
Citera
2018-10-07, 13:05
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Huvudfrågan för diskussionen är inte huruvida det är stressigt eller ej att leta burkar.

Frågan är snarare om HD's återkommande och korta (icke-läkarförskrivna) sjukfrånvaromgångar tidsmässigt sammanfaller med de dagar som hon är ute och geocachar. I så fall uppvisar hon nämligen osant beteende gentemot sin arbetsgivare.

Samt om beteendet med dessa icke-läkaranmälda frånvarotillfällen kan ha ett samband med en eventuell inblandning (alternativt detaljkännedom) i mordet på LW.

Om TinnaMinnas uppgifter stämmer, så ser jag att HD's uppvisade ändrade beteende inte (enbart) behöver bero på att HD mår dåligt över att hennes make är misstänkt för mord. I geo-loggar och på foton verkar hon inte uppvisa motsvarande ohälsa. Därför är hennes inkonsekventa beteende post-morddatum intressant.

Enligt TinnaMinna hade HD förändrat beteende både före och efter mordet. Det är verkligen intressant, i synnerhet varför hon var annorlunda innan mordet?
Citera
2018-10-07, 13:07
Medlem
Citat:
Enligt TinnaMinna hade HD förändrat beteende både före och efter mordet. Det är verkligen intressant, i synnerhet varför hon var annorlunda innan mordet?
Otrogen karl (eller vad han nu är)!
Var inte Du psykolog?
Senast redigerad av Tufsankatt 2018-10-07 kl. 13:10.
Citera
2018-10-07, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Och i praktiken (vid mer normala fall) av frånvaro så blir det nog en varning och uppsägning om frånvaron fortsätter.

I detta fall kanske dom frågar vid samtalet: "Har Du geoproblem" eller fortsätter Du att umgås med en MGM". Detta borde då inte vara något dom rekommenderar för ett tillfrisknande...
Nja, i detta fall är HD anställd av Landstinget och då finns rutiner vill jag lova. (för att inte tala om de rutiner som gäller statsanställda). HD blir skickad till Landstingets företagshälsovård och får lov att skriva på ett kontrakt där hon lovar att följa den rehabplan som företagshälsovården bestämmer. Om hon inte följer planen så riskerar hon uppsägning.
Min erfarenhet är att kommun och landsting kör med relativt lösa boliner. Det kan räcka med tre samtal hos en "terapeut" för att ha fullföljt. Dåligt med resurser och lågutbildade chefer.
När det gäller staten gäller däremot hårdhandskarna. Som sagt var.
Citera
2018-10-07, 13:12
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Otrogen karl (eller vad han nu är)!

Ja, men TinnaMinna säger att HD visste om det i åratal och tyckte det var befriande att SD hittat en annan.
Jag funderar på om det hänt något tiden före mordet i HD eller SD liv som lett till hennes förändrade beteende, och kanske även då till att LW mördades.
Citera
2018-10-07, 13:16
Medlem
Honan6s avatar
Citat:

Herregud! Det är ju tydligt att det handlar om relationsdrama och att HD ville frigöra sig från SD. Hon valde eget geocachekonto redan i juli -17 och gjorde slag i sak med skilsmässoansökan och flytten i mars. Vi talar om lång relationsöndring. Naturligt att omgivningen lär märka ett förändrat beteende. Det förstår en vanlig människa utan yrkeslegitimation.

Menar du verkligen allvar när du utger dig för att vara psykolog?
Citera
2018-10-07, 13:17
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Ja, borde gå att behålla ett arbete och ändå stötta en familj utan att flytta in (till och med jycken är adressändrad). Damen i fråga tycks dock ha separerat och har egna barn. Kan ju vara en mellanlandning i svår tid? Fast då kanske man tar en c/o adress?

Kanske OT, men uppenbarligen är det nog numera trångbott i UW's hus.

Från att ha varit 2 personer (UW och NW), så bör väl antalet numera vara 7 personer (2 vuxna och 5 barn om "extradotterns" egna barn har följt med henne). Plus hunden.

Måste ju kännas sisådär, särskilt med tanke på att LW's hus är helt obebott pga. av den långdragna utredningen.
Senast redigerad av GilGrissom82 2018-10-07 kl. 13:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in