2018-09-01, 08:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Bra, kom inte till Rinkeby. Det är en upplevelse att besöka.
Man vill bara därifrån.

Rinkeby är en annan planet. Du har så hög kriminalitet i Rinkeby , så polisen har hyrt in Stridsfordon 90.
Citera
2018-09-01, 14:53
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Rinkeby är en annan planet. Du har så hög kriminalitet i Rinkeby , så polisen har hyrt in Stridsfordon 90.

Märkligt, när jag var där, under dagtid, så var det inga problem, lite snålt med service bara. I Gottsunda, Uppsala, är dock servicenivå hög. Ändå har jag där sett såväl burkabärande kvinna/kvinnor som nerbränd bil. Två etniskt svenska pundare satt också och diskuterade, helt öppet vid en busshållplats, när de transporterade "H" till Stockholm.

C90 till polisen lär inte bli verklighet förrän mitt förslag om att delar av en utökad försvarsmakt får polisiära uppgifter, blir verklighet. Dessutom skulle C90 och kulspräng då enbart kunna sättas in emot terrorister och tungt beväpnade brottslingar i extrema situationer.
Senast redigerad av Ola Schubert 2018-09-01 kl. 15:02.
Citera
2018-09-01, 22:04
Medlem
Alessia.Osvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firflash17
Man kan ju alltid tävla om att vara värst och att prata om Malmö vs Stockholm osv men något som jag tycker är förbisett i denna tråd är storleksperspektivet. Bara runt Järvafältet (Rinkeby, Tensta, Hjulsta, Kista, Husby, Akalla) har du runt 100.000 invånare och folk börjar ta upp små områden med några enstaka tusen invånare och jämför (tex Seved, Malmö, 4000 invånare). Om man slår ihop alla Malmös problemområden (Rosengård 24.000 tex) är du inte i närheten av 100.000 invånare.

Då pratar vi bara om Järvaområdet i Västerort, Stockholm. Vi pratar inte ens om hela Västerort där många fler "problemområden" finns tex Hallonbergen, Hagalund, Rissne, Hässelby, Vällingby osv.

Sen har vi ju Söderort (Fittja, Alby, Norsborg, Hallunda, Vårberg, Bredäng, Skärholmen, Vårby gård, Brandbergen, Jordbro, Östberga, Flemingsberg osv) och Norrort (Sollentuna/Malmvägen, Jakobsberg, Bro osv). Även Södertälje (Ronna, Geneta osv).

Det är överdrivet att prata om krigszoner eller no-go zones tycker jag men man kan helt klart säga att det finns områden som absolut inte är säkra att besöka. Det finns påtaglig risk att bli rånad och misshandlad osv och särskilt vissa platser under vissa tider. Jag har varit i många utsatta områden men det område som jag personligen tycker är tråkigast är Husby. Det finns verkligen ingenting där. Hela området ligger i en stor betongskugga. Det är trångt, grått och trist. Centrum består i princip av en ICA. Den andra livsmedelsbutiken vid andra tunnelbaneuppgången är igenbommad. Det finns bara hyresrätter förutom en liten del som gränsar mot Akalla där det finns bostadsrätter. Alla hus ser exakt lika (fula) ut och det är bara allmänt skräpigt. Tom Rinkeby och Tensta tycker jag är trevligare på det sättet med tanke på att de har centrum med några affärer och kafeer och så.

Det nämndes i tråden att poliser rankar Stockholms västra förorter, särskilt då Rinkeby, Tensta och Husby som de i särklass värsta i Sverige. De kan ju inte ha så fel, och mycket sämre kan det ju inte bli i mitt tycke. Men man har nog inte fel att påstå att Järvafältet iallafall får gälla som Sveriges mest ökända "utsatta område". Inte Rosengård, inte Angered, inte Botkyrka.

Jag tror inte det bor så många som sammanlagt 100 000 människor i Rinkeby, Tensta, Hjulsta, Kista, Husby och Akalla (men möjligen fler än vad de officiella siffrorna säger), men väljer man att räkna dem som en enhet blir det nog landets största "problemområde". Man skulle också kunna betrakta dem som två åtskilda områden.

Det finns säkert en orsak till att polisen inte klassat samtliga miljonprogramsområden i Sthlm som "särskilt utsatta områden". Trots att många av områdena är stora.

Håller med, Husby är trist.
Senast redigerad av Alessia.Osvensk 2018-09-01 kl. 22:42.
Citera
2018-09-01, 22:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Märkligt, när jag var där, under dagtid, så var det inga problem, lite snålt med service bara. I Gottsunda, Uppsala, är dock servicenivå hög. Ändå har jag där sett såväl burkabärande kvinna/kvinnor som nerbränd bil. Två etniskt svenska pundare satt också och diskuterade, helt öppet vid en busshållplats, när de transporterade "H" till Stockholm.

C90 till polisen lär inte bli verklighet förrän mitt förslag om att delar av en utökad försvarsmakt får polisiära uppgifter, blir verklighet. Dessutom skulle C90 och kulspräng då enbart kunna sättas in emot terrorister och tungt beväpnade brottslingar i extrema situationer.

Inget fel på servicenivån, du har massor med service i Rinkeby / Tensta.. Om det är bankservice du menar, så behöver man knappast besöka ett bankkontor idag. Det finns massor med service längs blålinjen, så även om inte all service finns just vid den tunnelbana stationen så finns service någon station bort.
Citera
2018-10-03, 14:22
Medlem
PaperHouses avatar
det roliga är att på dagen är det aldrig några problem, tensta och rinkeby är bara farligt ifall du är en ungdom och vistas i fel kretsar eller ute på natten.
Citera
2018-10-05, 13:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Var själv bosatt i Vivalla för ca: 8 år sedan och redan då var det ur flera avseenden kaotiskt och situationen har antagligen inte förbättrats.

Dock gissar jag att situationen är aningen värre i Rinkeby, Tensta, Hammarkullen os.v.

Hässelby Gård är farligare. Det var skottlossning mellan olika kriminella grupperingar där natt. KSP Elden ekade ibland husen, medan kriminella Somalier och kriminell judar slogs om droghandel.

Sverige har för mycket judar , det är därför
Citera
2018-10-05, 14:00
Bannlyst
Drottninggatan?
Citera
2018-10-05, 16:58
Medlem
Mycatisonfires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HjuliusSeasar
Typiskt politiker att tro att man kan bygga bort problemen i förorten. På Albyberget i Alby bygger man även nya fräscha lägenheter. Frågar mig, vem tusan vill bo i Rinkeby eller Alby självmant??

Köps väl av soc eller miggverket å sponsrar ahmeds fem fruar med varsin lya.
Citera
2018-10-05, 18:10
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Hässelby Gård är farligare. Det var skottlossning mellan olika kriminella grupperingar där natt. KSP Elden ekade ibland husen, medan kriminella Somalier och kriminell judar slogs om droghandel.

Sverige har för mycket judar , det är därför

Kriminella judar? Du menar att kriminella judar skjuter med automatvapen i Hässelby, är det korrekt uppfattat?
Citera
2018-10-05, 18:11
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HjuliusSeasar
Typiskt politiker att tro att man kan bygga bort problemen i förorten. På Albyberget i Alby bygger man även nya fräscha lägenheter. Frågar mig, vem tusan vill bo i Rinkeby eller Alby självmant??

De bygger för att människor tillkommer som vill bo där. Finns tomma lägenheter så kommer kommunen tids nog bli tvingade att köpa de då alla andra platser är slut för bidragstagarna.
Det gömma undan i en kommunal utgiftspost och bolaget som bygger bli nöjd med fullt pris. De har slutat reklamföra utanförsbyggen, finns bara en tilltänkt köpare: kommunen.
Citera
2018-10-05, 19:31
Avstängd
konstapels avatar
Alltså, försök att fatta: det finns inga "no go zones" i Sverige. Polisen rör sig i vilka områden de vill, däremot finns det områden där de måste ha en förhöjd vaksamhet när de opererar där.
Citera
2018-10-05, 19:31
Medlem
RobertoSavianos avatar
Åkersberga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in