Citat:
Ursprungligen postat av
firflash17
Man kan ju alltid tävla om att vara värst och att prata om Malmö vs Stockholm osv men något som jag tycker är förbisett i denna tråd är storleksperspektivet. Bara runt Järvafältet (Rinkeby, Tensta, Hjulsta, Kista, Husby, Akalla) har du runt 100.000 invånare och folk börjar ta upp små områden med några enstaka tusen invånare och jämför (tex Seved, Malmö, 4000 invånare). Om man slår ihop alla Malmös problemområden (Rosengård 24.000 tex) är du inte i närheten av 100.000 invånare.
Då pratar vi bara om Järvaområdet i Västerort, Stockholm. Vi pratar inte ens om hela Västerort där många fler "problemområden" finns tex Hallonbergen, Hagalund, Rissne, Hässelby, Vällingby osv.
Sen har vi ju Söderort (Fittja, Alby, Norsborg, Hallunda, Vårberg, Bredäng, Skärholmen, Vårby gård, Brandbergen, Jordbro, Östberga, Flemingsberg osv) och Norrort (Sollentuna/Malmvägen, Jakobsberg, Bro osv). Även Södertälje (Ronna, Geneta osv).
Det är överdrivet att prata om krigszoner eller no-go zones tycker jag men man kan helt klart säga att det finns områden som absolut inte är säkra att besöka. Det finns påtaglig risk att bli rånad och misshandlad osv och särskilt vissa platser under vissa tider. Jag har varit i många utsatta områden men det område som jag personligen tycker är tråkigast är Husby. Det finns verkligen ingenting där. Hela området ligger i en stor betongskugga. Det är trångt, grått och trist. Centrum består i princip av en ICA. Den andra livsmedelsbutiken vid andra tunnelbaneuppgången är igenbommad. Det finns bara hyresrätter förutom en liten del som gränsar mot Akalla där det finns bostadsrätter. Alla hus ser exakt lika (fula) ut och det är bara allmänt skräpigt. Tom Rinkeby och Tensta tycker jag är trevligare på det sättet med tanke på att de har centrum med några affärer och kafeer och så.
Det nämndes i tråden att poliser rankar Stockholms västra förorter, särskilt då Rinkeby, Tensta och Husby som de i särklass värsta i Sverige. De kan ju inte ha så fel, och mycket sämre kan det ju inte bli i mitt tycke. Men man har nog inte fel att påstå att Järvafältet iallafall får gälla som Sveriges mest ökända "utsatta område". Inte Rosengård, inte Angered, inte Botkyrka.
Bra inlägg, Stockholmsproblemområden är klart underrapporterade till skillnad från Göteborg och Malmös problemområden.
Stockholm har runt 45 problemområden. Göteborg har väl runt 15? Och Malmö runt 8?
Nånting sånt. Och som du säger populationen i problemområdena överstiger kraftigt populationen i Malmö och Göteborgsproblemområden med råge.
Citat:
Ursprungligen postat av
RamlosaGranatapple
Det finns ingen no-go zon i sverige i ordets rätta bemärkelse.. skärp er förfan
Vi kan kalla de problemområden, ghetto:n eller något annat om det känns bättre så.
Eller vad föreslår du att vi kallar dessa riktigt problematiska invandrarområden?