Flashback bygger pepparkakshus!
2017-01-01, 12:05
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linsanity
Nja, jag kan instämma om att jag tycker att segregation är värre i Göteborg än i Stockholm.
Det som jag upplevt i Stockholm är att man ändå har rört sig runt om i stan, trots att det är en betydligt större stad, i Göteborg däremot så är det precis som du säger att det är mer vanligt att man rör sig inom sitt område och att man håller sig borta från andra delar utanför innerstan.

Backa brukar blandas ihop med Backaplan som ligger mer centralt, däremot är backa också ett ställe som har potential men som har havererat av oförklarliga skäl.

Göteborg är klurigt.

Sen när fan blev politruckmaffian i Gbg "oförklarliga skäl"?
Citera
2017-01-02, 10:45
Bannlyst
Hässelby Gård ....Det är helvete i Sverige, 1000 ggr farligare än Rosengård.
Citera
2017-01-02, 12:18
Medlem
Detta rör ju sig om områden med stora sociala problem, utbred kriminalitet och liten grad av delaktighet i det svenska majoritetssamhället. Men det är inte samma sak som att det är farligt att vistas där för "vanliga människor". Visst kan man ha otur att råka ut för brott i något sådant område, och risken är helt säkert högre än i ett väletablerat bostadsområde. Men störst risk att råka ut för brott är det alltjämt i storstädernas stadskärnor.

Med detta inte sagt att jag inte är orolig över utvecklingen. Frankrikes värsta förorter bör ses som varnande exempel.

Värsta området i Sverige? Seriöst, hur många har egentligen besökt samtliga av de "nominerade" kvarteren det senaste året som gör att man därmed kan uttala sig i frågan? Jag skulle tro att det varierar lite över tid, beroende på vilka individer som är bosatta i området och vilka som rör sig där. Sedan är fakta en sak och upplevelsen av området en annan sak.

Jag har exempelvis vid några tillfällen befunnit mig i Rinkeby, som är Storstockholms fattigaste stadsdel och efter Rosengård hela landets fattigaste stadsdel(om jag inte missminner mig). Rinkeby har också stora sociala problem med kriminalitet och så vidare. Men jag har varit på platser runt Stockholm och i Sverige där jag har fått en betydligt sämre känsla över lag än den jag fick i just Rinkeby.
Citera
2017-01-02, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xeezer
Okej. Men bostadsrätter i Tensta och Husby går tvåor loss på 1,5 M. De kan knappast vara no go zone då bara skötsamma människor kan betala så mycket för en lägenhet.

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsr...-4-3tr-8846638

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsr...7,-2tr-8864098

Skulle nog säga att där du hittar en 2a under 2-2.5 i sthlms närområdet ska du nog höja ett ögonbryn till varför de är så billiga
Citera
2017-01-16, 16:16
Medlem
sisterroses avatar
Varför är inte Hageby i Norrköping nämnd? De har haft en jävla massa problem de senaste åren. Här i Linköping har vi ju ökända Skäggetorp (Ryd och Berga är inte heller några trevliga ställen). Jag är där ofta pga att en familjemedlem bor där. Försöker dock få iväg hen därifrån! Grymt otryggt! Bl.a. Mordhot i tvättstugan, som araberna använder för spel och droger.
Citera
2018-01-23, 07:24
Medlem
No go sprider sig på självaste Söder i Stockholm. Knivningar av folk och polis har redan gjort Medborgarplatsen till no go. Och nu verkar även Slussen kvalificera sig på listan.

Jenny Sonesson‏ @JennySonesson

Bara idag har jag hört talas om tre personer som blivit rånade vid Slussen i Stockhom vid 19-tiden på kvällen. Trovärdiga källor. Gör mig arg och ledsen. När vi betalar så mycket skatt förtjänar vi basal trygghet. #samhällskontraktet

https://twitter.com/JennySonesson/st...14881318498304
Citera
2018-01-23, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Detta rör ju sig om områden med stora sociala problem, utbred kriminalitet och liten grad av delaktighet i det svenska majoritetssamhället. Men det är inte samma sak som att det är farligt att vistas där för "vanliga människor". Visst kan man ha otur att råka ut för brott i något sådant område, och risken är helt säkert högre än i ett väletablerat bostadsområde. Men störst risk att råka ut för brott är det alltjämt i storstädernas stadskärnor.

Med detta inte sagt att jag inte är orolig över utvecklingen. Frankrikes värsta förorter bör ses som varnande exempel.

Värsta området i Sverige? Seriöst, hur många har egentligen besökt samtliga av de "nominerade" kvarteren det senaste året som gör att man därmed kan uttala sig i frågan? Jag skulle tro att det varierar lite över tid, beroende på vilka individer som är bosatta i området och vilka som rör sig där. Sedan är fakta en sak och upplevelsen av området en annan sak.

Jag har exempelvis vid några tillfällen befunnit mig i Rinkeby, som är Storstockholms fattigaste stadsdel och efter Rosengård hela landets fattigaste stadsdel(om jag inte missminner mig). Rinkeby har också stora sociala problem med kriminalitet och så vidare. Men jag har varit på platser runt Stockholm och i Sverige där jag har fått en betydligt sämre känsla över lag än den jag fick i just Rinkeby.

Vänta nu lite här. "Det är alltjämt störst risk att råka ut för brott i storstädernas stadskärnor".
Man får anta att du med storstäder menar städer i Sverige.
Hur kan du påstå något sådant?
Skulle det vara större risk att utsättas för brott i Stockholm, i stan, än tex ute i Rinkeby, Akalla, Fittja, Husby, Hässelby Gård etc. Jamen, då ska man ju lyfta begreppet "No-Go Zon" från de områden där det har deklarerats, och istället gå ut med att hela Stockholms Innerstad inkl Södermalm är No-Go för vanliga hederliga svenska medborgare.

Det innebär att om det gamla helsvenska grabbgänget, som har växt upp ihop i... låt oss säga Enskede, har tänkt sig gå och dricka några pilsner efter jobbet. Då är det alltså säkrare för dom att ta tunnelbanan ut till Rinkeby Torg än att gå av vid Medborgarplatsen, eller Hötorget eller St: Eriksplan och där hitta sig en pub?

När dom ska hem sen igen, (den här hypotetiska kvällen blir tidig),
så är det alltså, enligt din mening, säkrare för de här fyra killarna i 25 års åldern att halvpackade, glada i hatten och lite högljudda småvingla runt på Rinkeby Torg och där ner i tunnelbanan vid tio-elva tiden på kvällen. Än vad det skulle vara inne i stan?
Jo, tjenare. Tack för kaffet liksom.
Citera
2018-08-18, 18:46
Medlem
Man kan ju alltid tävla om att vara värst och att prata om Malmö vs Stockholm osv men något som jag tycker är förbisett i denna tråd är storleksperspektivet. Bara runt Järvafältet (Rinkeby, Tensta, Hjulsta, Kista, Husby, Akalla) har du runt 100.000 invånare och folk börjar ta upp små områden med några enstaka tusen invånare och jämför (tex Seved, Malmö, 4000 invånare). Om man slår ihop alla Malmös problemområden (Rosengård 24.000 tex) är du inte i närheten av 100.000 invånare.

Då pratar vi bara om Järvaområdet i Västerort, Stockholm. Vi pratar inte ens om hela Västerort där många fler "problemområden" finns tex Hallonbergen, Hagalund, Rissne, Hässelby, Vällingby osv.

Sen har vi ju Söderort (Fittja, Alby, Norsborg, Hallunda, Vårberg, Bredäng, Skärholmen, Vårby gård, Brandbergen, Jordbro, Östberga, Flemingsberg osv) och Norrort (Sollentuna/Malmvägen, Jakobsberg, Bro osv). Även Södertälje (Ronna, Geneta osv).

Det är överdrivet att prata om krigszoner eller no-go zones tycker jag men man kan helt klart säga att det finns områden som absolut inte är säkra att besöka. Det finns påtaglig risk att bli rånad och misshandlad osv och särskilt vissa platser under vissa tider. Jag har varit i många utsatta områden men det område som jag personligen tycker är tråkigast är Husby. Det finns verkligen ingenting där. Hela området ligger i en stor betongskugga. Det är trångt, grått och trist. Centrum består i princip av en ICA. Den andra livsmedelsbutiken vid andra tunnelbaneuppgången är igenbommad. Det finns bara hyresrätter förutom en liten del som gränsar mot Akalla där det finns bostadsrätter. Alla hus ser exakt lika (fula) ut och det är bara allmänt skräpigt. Tom Rinkeby och Tensta tycker jag är trevligare på det sättet med tanke på att de har centrum med några affärer och kafeer och så.

Det nämndes i tråden att poliser rankar Stockholms västra förorter, särskilt då Rinkeby, Tensta och Husby som de i särklass värsta i Sverige. De kan ju inte ha så fel, och mycket sämre kan det ju inte bli i mitt tycke. Men man har nog inte fel att påstå att Järvafältet iallafall får gälla som Sveriges mest ökända "utsatta område". Inte Rosengård, inte Angered, inte Botkyrka.
Citera
2018-08-19, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freebop
I princip överallt där det bor muslimer i överflöd
Du menar väl kriminella?
Citera
2018-08-19, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sisterrose
Varför är inte Hageby i Norrköping nämnd? De har haft en jävla massa problem de senaste åren. Här i Linköping har vi ju ökända Skäggetorp (Ryd och Berga är inte heller några trevliga ställen). Jag är där ofta pga att en familjemedlem bor där. Försöker dock få iväg hen därifrån! Grymt otryggt! Bl.a. Mordhot i tvättstugan, som araberna använder för spel och droger.

Hageby är inte ens i närheten av slummen i Stockholm. Tog med en bekant till Tensta en kväll som aldrig upplevt segregation på riktigt. Tog 5 minuter ungefär sedan fick vi problem direkt och blev rent av "utjagade" ur området.

Trevligt område det där
Citera
2018-08-19, 10:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kexchoklad123
Hageby är inte ens i närheten av slummen i Stockholm. Tog med en bekant till Tensta en kväll som aldrig upplevt segregation på riktigt. Tog 5 minuter ungefär sedan fick vi problem direkt och blev rent av "utjagade" ur området.

Trevligt område det där

Men är verkligen Tensta det värsta slumområdet? Norsborg är ingen angenäm plats att vara på.. För några år sedan hade jag en bekant som bodde där ute. Hade en lite unge som förföljde mig hela tiden. Verka som hela det där samhället där ute har gått in i skugg landet, kommer man utifrån så har man "spioner" som förföljer folk .. En unge är perfekt hjälpmedel för denna uppgift.

Det finns ett enkelt sätt att avgöra om område är otryggt eller inte.. Ett område som har många beslöjade kvinnor = No go zone. Sedan om det slöjor som den somaliska spökplumparna eller slöjor som arab grisarna, spela mindre roll. Mycket islam i området lika med skit.
Senast redigerad av Niggers 2018-08-19 kl. 10:32.
Citera
2018-08-26, 01:36
Medlem
Att Rinkeby är Sveriges värsta ghetto är inget tvivel. Norra Botkyrka är kriminellt och dysfunktionellt speciellt Fittja men Järvafältet spelar i en annan liga. Detta baserar jag på mina upplevelser från uppväxten i Stockholms förorter.

Malmö kommer ju alltid upp i dessa ämnen så måste fråga Malmöfolket. Vilket område i Malmö är ”hotspoten” nu? Innan var det ju Seved (enligt de Malmöfolk jag träffat) och dessförinnan Rosengård och med Herrgården som slagskepp. Finns det något område i staden som kommer upp till Rinkebys ghetto standard?

För tio år sedan var det vanligt med stenkastning mot blåljuspersonal i Rosengård men hör inte mycket om detta längre. Har Malmös kriminella insett att det bara lockar fram mer resurser till polisen och sabbar affärerna eller pågår detta fortfarande??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in