Citat:
Ursprungligen postat av
heavenorlasvegas
Detta rör ju sig om områden med stora sociala problem, utbred kriminalitet och liten grad av delaktighet i det svenska majoritetssamhället. Men det är inte samma sak som att det är farligt att vistas där för "vanliga människor". Visst kan man ha otur att råka ut för brott i något sådant område, och risken är helt säkert högre än i ett väletablerat bostadsområde. Men störst risk att råka ut för brott är det alltjämt i storstädernas stadskärnor.
Med detta inte sagt att jag inte är orolig över utvecklingen. Frankrikes värsta förorter bör ses som varnande exempel.
Värsta området i Sverige? Seriöst, hur många har egentligen besökt samtliga av de "nominerade" kvarteren det senaste året som gör att man därmed kan uttala sig i frågan? Jag skulle tro att det varierar lite över tid, beroende på vilka individer som är bosatta i området och vilka som rör sig där. Sedan är fakta en sak och upplevelsen av området en annan sak.
Jag har exempelvis vid några tillfällen befunnit mig i Rinkeby, som är Storstockholms fattigaste stadsdel och efter Rosengård hela landets fattigaste stadsdel(om jag inte missminner mig). Rinkeby har också stora sociala problem med kriminalitet och så vidare. Men jag har varit på platser runt Stockholm och i Sverige där jag har fått en betydligt sämre känsla över lag än den jag fick i just Rinkeby.
Vänta nu lite här. "Det är alltjämt störst risk att råka ut för brott i storstädernas stadskärnor".
Man får anta att du med storstäder menar städer i Sverige.
Hur kan du påstå något sådant?
Skulle det vara större risk att utsättas för brott i Stockholm, i stan, än tex ute i Rinkeby, Akalla, Fittja, Husby, Hässelby Gård etc. Jamen, då ska man ju lyfta begreppet "No-Go Zon" från de områden där det har deklarerats, och istället gå ut med att hela Stockholms Innerstad inkl Södermalm är No-Go för vanliga hederliga svenska medborgare.
Det innebär att om det gamla helsvenska grabbgänget, som har växt upp ihop i... låt oss säga Enskede, har tänkt sig gå och dricka några pilsner efter jobbet. Då är det alltså säkrare för dom att ta tunnelbanan ut till Rinkeby Torg än att gå av vid Medborgarplatsen, eller Hötorget eller St: Eriksplan och där hitta sig en pub?
När dom ska hem sen igen, (den här hypotetiska kvällen blir tidig),
så är det alltså, enligt din mening, säkrare för de här fyra killarna i 25 års åldern att halvpackade, glada i hatten och lite högljudda småvingla runt på Rinkeby Torg och där ner i tunnelbanan vid tio-elva tiden på kvällen. Än vad det skulle vara inne i stan?
Jo, tjenare. Tack för kaffet liksom.