Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-04, 18:03
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, det här är ju en hypotes under temat "Den hämndgirige mördaren", alt. en mindre grupp i vilken NF j:r i så fall skulle ha ingått eller samverkat med. - NF företer inga som helst (fysiska) likheter med den GM som flera vittnen sett i aktion på mordplatsen, och trots det finns skäl anta att utredningsarbetet i många stycken har varit ytligt och skralt, borde en gruppkonstellation, om än aldrig så välorganiserad, vid det här laget ha kunnat kartläggas. - Det har i NF:s fall också gjorts en rekonstruktion inkl. tidtagning, och vad det skulle kunna vara som fått NF att anmäla sig själv för att redovisa sina iakttagelser, är svårt att se. - Varför skulle han ha känt behov av att rättfärdiga sin närvaro på brottsplatsen? Det är ju åtskilliga vittnen och andra personer han delar denna närvaro med varav också flera aldrig hört av sig och fortfarande torde vara okända för utredarna.
NF är bredaxlad med kraftig ryggtavla > http://oi68.tinypic.com/2morr6r.jpg (källa FUP 101)

Vittnet Anna H säger: "han var kraftig, kraftig ryggtavla"
Vittnet Anna H säger: "Han verkade bredaxlad" (källa FUP 227)
Vittnet Anna H säger: "han var bredaxlad, kraftig over axlarna, axelpartiet" (källa FUP 236)

Vittnet Lars J säger: "Jag ser bara en kraftig ryggtavla" (källa FUP 502)
Vittnet Lars J säger: "mannen var tämeligen kraftig över axlar och rygg" (källa FUP 481)

NB: Kriminalkommissarie Länninges utredning (tidtagning) visade att NF:s ändrade förklaring om var han mötte paret Palme också var fel. I det första förhöret sa han mötet ägde rum utanför Bonnierhuset, 200 meter från mordplatsen i det andra förhöret sa han mötet ägde rum 60 meter från mordplatsen. Medan fakta på mordplatsen, säger något annat.
Senast redigerad av 299792458 2018-10-04 kl. 18:53.
Citera
2018-10-04, 18:34
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
En hel del spännande från en fransk artikel om Milan Heidenreich. Finns registrerad hos tjeckiska StB, i praktiken KGB, oklart hur och på vilket sätt MH var involverad. Han kodnamn "Paganini" är registrerat från 1979

. https://bogmarkedet.dk/artikel/litter%C3%A6rt-agentur-et-harmonisk-generationsskifte

MH pekades ut som anstiftare till MOP av Cenneth Neilberg och, om än något luddigare, av Alf Enerström. I båda fallen nämns ett par SÄPO-män runt Milan. Den gamle crosstjärnan Milan är en avgjort intressant person. Också utpekad som SÄPO-informatör och inte minst Rikskrimschefen Tommy Lindströms förtrogne när det gällde återköp av stulen konst.

Var inte AK eller Contra-Stig MH:s Säpokontakt? Eller minns jag fel nu? Håller helt med dig om att MH och hans krets bör granskas ingående. Här finns ju en konkret koppling.

Nästa fråga - finns det någon trovärdig info om vilka personer inom Säpo som bokhandlaren hade god kontakt med? Han fick ju faktiskt redan i början av februari veta att Palme skulle mördas.

Och de tre Säpomännen som övervakade Palme, vad händer där? Namnen är väl kända? Är de förhörda?

Man blir lite frustrerad över hur konkreta uppgifter som faktiskt kan öppna dörren till mordgåtan bara blir liggande. I alla fall verkar det så.

Det borde vara självklart att ta tag i detta omgående. Inklusive granskning av AK. Hans agerande väcker stora frågor.
Citera
2018-10-04, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Så vitt jag förstår SA genomförde de 3 Säpomännen sin övervakning "utan ledningens vetskap" och med hjälp av andra personer utanför Säpo.

Jag kan Säpos organisation för dåligt för att kunna avgöra vem/vilka som hade position att mörklägga övervakningen. Där har du betydligt större kunskaper än jag.

Ja, om nu inte självaste högste Säpochefen styrde händelserna även i denna del. Finns det anledning att tro det?

De här personerna utanför Säpo, fotfolket som du säger, vilka kan de ha varit konkret? Jag menar om vi struntar i att lite generellt och slarvigt säga Stay Behind. Det bör väl snarare ha varit en hopplockad grupp personer som officiellt inte hörde samman, dvs personer som man inte med en enkel koll i personallistorna kan hitta. Disparat grupp, personer från olika sektioner. Militärer, knarkspanare, SB-folk, underrättelsefolk, ja.

Och utrustningen av denna grupp- radiokommunikation, vapen mm. Varifrån kom den? Inte via de kända kanalerna naturligtvis.

Eftersom bokhandlaren fick veta "från Säpo" att Palme skulle mördas vore det givetvis utmärkt att veta exakt vilka Säpokontakter bokhandlaren hade. Folk i hans närhet kanske visste/vet.

En person som jag definitivt uppfattar som intressant i sammanhanget är AK. Hans tal om PKK redan i augusti 1985, förnekandet av Birchans uppgifter, jouren på mordnatten, rollen i spaningsledningen, kunskapen om livvaktsskyddet, kontakten med PGV, CG Holm, Bertil W etc. Men var hans position så betydande att han kunde mörklägga alltihop?

Och så har vi då Säpoagenten Milan H. Kan man via hans konkreta Säpokontakter hitta intressanta personer?

När det gäller både Säpotrion och övervakningen som iakttogs veckorna innan mordet kan det vara så att en operativ chef för någon enhet kan ha skyddat dessa. Säpopm:et indikerar väl att man först efter mordet blev varse rapporterna och analyserade och sammanställde dem. Om detta skett tidigare och rapporterats uppåt borde det ha föranlett ett antal åtgärder. När det gäller Säpotrion ser vi att en annan enhet inom Säpo läcker informationen men att det till deras frustration inte händer något med de utpekade. Därmed är det väl troligare att någon på typ avdelningsnivå haft sitt finger med i spelet och bromsat. Jag tror att det går att begränsa antalet misstänkta betydligt. Den självständiga FSG i gråzonen är väl där jag skulle börja leta.
Citera
2018-10-04, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Jag spånar lite angående skyddsväst på Olof Palme och den udda ammunitionen utifrån din förutsättning ovan:

- Ammunitionen kan vara vald för att gardera sig mot att Palme plötsligt börjar bära skyddsväst. Det skulle vara ganska snopet att skjuta rakt in i en skyddsväst och sedan inte märka att skotten inte är dödande. Kanske misstänkte också mördaren/konspirationen att det läckte från dennes planering.

- Skytten valde helmantlad ammunition utifrån risken att han skulle bli hindrad under flykten av någon säkerhetsstyrka e d.

- Skytten var en reservskytt och vilket vapen och vilken ammunition han bar var inte prioriterat.

Det är nog så enkelt att man använde det bästa man hade till hands. Kanske stod valet mellan ammunition med verkan och nedladdad prickskytteammunition inte mellan hela spektrumet av möjliga val.
Citera
2018-10-04, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Jag tror mordet var en reaktion på Olofs resa till den nedläggningshotade träskivefabriken i jämtländska Pilgrimstad tre dagar före mordet, se PM

Det hade ju med teater att göra har du ju påstått hela tiden förut och där var du helt säker.
Citera
2018-10-04, 19:11
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Var inte AK eller Contra-Stig MH:s Säpokontakt? Eller minns jag fel nu? Håller helt med dig om att MH och hans krets bör granskas ingående. Här finns ju en konkret koppling.

Nästa fråga - finns det någon trovärdig info om vilka personer inom Säpo som bokhandlaren hade god kontakt med? Han fick ju faktiskt redan i början av februari veta att Palme skulle mördas.

Och de tre Säpomännen som övervakade Palme, vad händer där? Namnen är väl kända? Är de förhörda?

Man blir lite frustrerad över hur konkreta uppgifter som faktiskt kan öppna dörren till mordgåtan bara blir liggande. I alla fall verkar det så.

Det borde vara självklart att ta tag i detta omgående. Inklusive granskning av AK. Hans agerande väcker stora frågor.

Jag har aldrig sett någon uppgift på vem som var Milan Heidenreichs SÄPO-kontakt . Borde vara kontraspionaget på honom, någon inom satellitroteln. Däremot är väl Contra-Stig Johansson klart tänkbar som kontakt med Bo Ståhl då han var subversiv-roteln. Likaså är Stickan möjlig kontakt även till Anders Larsson.
Citera
2018-10-04, 19:19
Medlem
Citat:
Inge Morelius och Anders Björkman kompletterar varandra, perfekt. Det finns ingen anledning att tro något annat. De ser en och samma person och den personen är mördaren.

AB: "en grövt stickad mössa på sitt huvud så att den täckte öronen och att mössan var liksom uppvikt med breda och en bred uppvikt kant" (källa FUP 108)

IM: "en grövt stickad mössa som var uppvikt så att säga, lite, hur förklarar man det. Upprullad kant, men en bred kant, så uppfattade jag den" (källa FUP 362)

AB: "Mannen som sköt försvinner direkt in på Tunnelgatan i som Björkman uppfatade situationen i lugn takt ej panikartad" (källa FUP 108)

AB: "lugnt rör sig i vänster sidled och går in Tunnelgatan" (källa FUP 113)

AB: "den andra går bara lugnt där ifrån" (källa FUP 109)

AB: "det var mera som att han vände sig om och gick åt ett annat håll" (källa FUP 109)

IM: "sen så rörde han sig mot Tunnelgatan lugnt" (källa FUP 363)

IM: "Då rör han sig lugnt och försiktigt, backar han och vänder sig om går och tittar ett par gånger" (källa FUP 358)

IM: "när jag såg honom sakta dra sig undan" (källa FUP 360)

IM: "han tog god tid på sig och var fruktansvärt lugn. Han sprang inte från platsen. Han var inte panikslagen" (källa FUP 380)

+ både IM & AB säger att GM går upp bredvid Olof Palme.
Citera
2018-10-04, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Alla utom du är med på att tro olika. Jag får inte mycket respons på mina uppgifter här och det är väl okay, men för dens skull kan jag vara med och diskutera andra intressanta uppgifter utan att det är något konstigt med det.

Sån är jag, medan du har hakat upp dig som en skadad grammofonskiva på Donald Forsberg. Ja, visst är han en skum typ med rötter i IB. Och ja, visst var Olle Frånstedt också en skum typ med ett förflutet i de mest Palmefientliga grupperna inom Säpo. För att inte tala om PG Näss! Men alla har de kommit med uppgifter som var och en tar sig friheten att bedöma själva utan att känna sig bundna av dina direktiv.

Om Donalds farsa varit så att säga aktiv idag, så hade du nog inte vågat gå på så hårt. Men en stackars "strålkärring" med gitarr pekar du utan minsta bevis eller resonemang ut som delaktig i MOP, trots att han är en av de få som faktiskt erkänt att han var i närheten och gjort observationer som inte alls är ointressanta.

Men det är väl kanske det som är ditt problem? Att det börjar komma fram olika informationer?
Du har ju varit inne på att Lisbeth såg C.P. i Dekorimahörnet.
Finns det då en möjlighet att det kan vara så?
C.P. kan vara mannen som Alf Lundin ser.
C.P. har ringt ifrån Grand och sedan gått upp till Dekorimahörnet för att vänta på sin knark-kran.
När C.P. står och väntar på sin kran vid avfasningen i Dekorimahörnet får han en rejäl
chock när skotten går av(precis som Björkman) och vet inte vad han ska göra:
1. Stanna kvar och kanske bli misstänkt.
2. Springa därifrån och förneka att han varit där?
3. C.P. väljer alternativ 2.
4. Uttryckte C.P. någon gång vem han misstänkte för mordet?
Lite "Shawshank Redemption."
Citera
2018-10-04, 19:37
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
NF är bredaxlad med kraftig ryggtavla > http://oi68.tinypic.com/2morr6r.jpg (källa FUP 101)
Vet du hur lång NF är? - GM ska vara c:a (minst) 180 cm och ha långa ben. - AB, som är 173 cm, ser längre ut än NF. - NF har påfallande korta ben.
Citera
2018-10-04, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
+ både IM & AB säger att GM går upp bredvid Olof Palme.
Hur uttrycker sig AB när han säger detta?

Det är skillnad på att ”gå upp bredvid” och att ”gå bredvid som en i ett sällskap”.

Det kan verka som ett larvigt påpekande, men det är viktigt att göra en distinktion här.
Jag ser ingenstans i AB:s vittnesmål som ger den minsta fingervisning om hur och när GM närmade sig paret Palme.
Har du möjligen stöd för det påståendet?
Citera
2018-10-04, 19:45
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Jag har aldrig sett någon uppgift på vem som var Milan Heidenreichs SÄPO-kontakt . Borde vara kontraspionaget på honom, någon inom satellitroteln. Däremot är väl Contra-Stig Johansson klart tänkbar som kontakt med Bo Ståhl då han var subversiv-roteln. Likaså är Stickan möjlig kontakt även till Anders Larsson.

I så fall kan det då ha varit Contra-Stig som berättade för Ståhl att Palme skulle mördas knappt en månad före mordet. Åtgärd från spaningsledningen?
Citera
2018-10-04, 19:54
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Citat:
Jag tror mordet var en reaktion på Olofs resa till den nedläggningshotade träskivefabriken i jämtländska Pilgrimstad tre dagar före mordet, se PM
Det hade ju med teater att göra har du ju påstått hela tiden förut och där var du helt säker.
Ja, det är helt rätt. Också Tellus Maskins fabrikslokaler i Vallentuna skulle nedläggas och byggas om till ett teater. Et spel om kungamördaren Anckarström skulle inviga teatern. Det var det som var problemet.
Senast redigerad av 299792458 2018-10-04 kl. 20:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in