Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-03, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Jag tror personligen inte att man kan dra några slutsatser utifrån de korta sekvenser som vi har från mordplatsvittnena. Jag har hört på Youtube när Gunnar Wall försöker knyta ett sånt scenario till Nicholas promenad.
Det är alldeles för stora osäkerhetsfaktorer i dom resonemangen.
Han kan ju ha blivit lurad till platsen utan att träffa den person som han förväntade sig skulle finnas där. I stället dök mördaren upp? Ett möte behöver ju inte ha ägt rum på riktigt.
Det kan ju ha handlat om överlämnande av något hemligt dokument från en person han inte hade någon anledning att misstro.
Gunnar Wall menar väl inte att ett möte måste ha skett utan att det kan ha gjort det. Det förklarar en hel del men kan samtidigt tyckas långsökt. PU bör iaf ha det i åtanke. Tycker att det iaf är ett troligare scenario än en ensam person som följt efter från bion och sen sprungit i förväg
Citera
2018-05-03, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebroare
Gunnar Wall menar väl inte att ett möte måste ha skett utan att det kan ha gjort det. Det förklarar en hel del men kan samtidigt tyckas långsökt. PU bör iaf ha det i åtanke. Tycker att det iaf är ett troligare scenario än en ensam person som följt efter från bion och sen sprungit i förväg
Självklart, men det finns en del poänger i resonemanget.
Korsandet av Sveavägen ter sig ologisk, och Lisbeth har aldrig berättat varför de gjorde det.
Så vitt jag vet, och på den punkten vill jag gärna bli motsagd.
Citera
2018-05-03, 21:42
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Korsandet av Sveavägen ter sig ologisk, och Lisbeth har aldrig berättat varför de gjorde det.
I förhör dagen efter mordet uppgav hon att de korsade Sveavägen för att titta i skyltfönster.
I förhör den 25 mars uppgav hon samma sak och att det var den indiska affären med kläder som var intressant.
I förhör den 29 april uppgav hon samma sak och la till att affären hette Sari.

Var hämtar du dina informationer?
Citera
2018-05-03, 21:46
Medlem
Citat:

Hon ville enligt egen utsago titta i skyltfönstret till en klädbutik.

Hur man kan anse mötesscenariot rimligare än en efterföljande GM är för mig obegripligt.
Citera
2018-05-03, 21:54
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Hon ville enligt egen utsago titta i skyltfönstret till en klädbutik.

Hur man kan anse mötesscenariot rimligare än en efterföljande GM är för mig obegripligt.
En trolig förklaring till varför hon ville titta i skyltfönster på andra sidan Sveavägen är att hon tyckte att det var för mycket folk framför dem medan det verkade ganska tomt på andra sidan.

Nicola Fauzzi såg en man som följde efter dem på andra sidan och Inge Morelius såg en man som stod och väntade vid Dekorima.

Det är så det är.
Citera
2018-05-03, 22:08
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Mordet utfördes inte av personer som kartlagt Palmes ensamma vandringar. Det är uteslutet. För då skulle man slagit till på en säker förutbestämd plats.

Av det jag förstår av Palmes uppfrande och vanor så fanns inga sådana "säkra, frutbestämda" platser. Livvaker kom och gick. Han själv kunde få lust att dra ut på stan mitt dagen, utan livvakter, och gjorde det lite nu och då.
Men han lär, så vitt jag förstått, gått samma väg mellan hemmet och riksdagen varje dag om han inte var på resa. Ibland med livvkater, ibland utan. Gamla stan är dock inte så jävla bra för mordoperationer eftersom det är en ö med begränsade flyktvägar.

Så, nej, här gällde nog en mer allmän kartläggning. Var brukade han hålla till, allmänt? Runt hemmet, runt riksdagen och någon gång i veckan på Sveavägen 68, sossarnas högkvarter, han var ju partiordförande också... Så, en mördare, som planerade det hela i förväg (vilket mycket tyder på) fick helt enkelt bara anassa sig. I brist på mer stabila rutiner så fick man helt enkelt bara hänga på när han drog ut på stan och hoppas på det bästa. Gör men det tillräckligt många gånger så får man till slut en bra lucka. Väldigt svårt att planera den här typen av mord om man inte accepterar extra dödsfall eller vill ta risken att åka fast.
Många verkar fastna på att "han måste ha bokat möte" eller att mördaren på annat sätt visste att OP skulle placeras sig just där och då. Jag tror inte det. Jag tror mördaren helt enkelt bara hade tur. Hade det inte blivit där och då hade det blivit någon annan plats och tid. Jag tror dock OPs dagar var räknade.

När det gäller narkotika spaningen och hemlighetsmakeriet runt detta: Det var väl Sigge C och hans kunder och leverantörer man var intresserade av. Sigge C sålde information till polisen, som såg mellan fingrarna med en del, satte dit honom för småsaker och lät honom komma undan med annat i utbyte mot information. Informationen verkar dessutom ha gått båda vägar, så att säga.
Hur många inom narkotikapolisen tror ni var intresserade av att sådan här skulle riskera att komma fram i ljuset? Palme var knappast speciellt populär i dom kretsarna heller, så intresset att hjälpa till med information i den "utredningen" var nog inte på topp.
Jag tror alltså inte att tystnaden kring en eventuell narkotikaspaning har med mordet att göra, utan för att dölja egna arbetsmetoder som kanske var effektiva, men inte helt lagliga. + kanske eventuell korruption. Vi vet att det var minst en högt uppsatt polisman som läckte som ett såll. Kan ha funnits fler.

Av allt konstigt som driver upp med tiden runt MOP så tror jag bara en mycket liten del har koppling till mordet. Resten är andra skumrask-grjjor som levde sitt eget liv då, och som det finns motsvarande a idag också. Men på den här tiden fanns också organsiationer och semi-organisationer som (vad vi vet) inte finns idag. Konturerna av ett SAPO och ett IB-03 kan skönjas. Det fanns där, det ser vi. Men vi har inte hela bilden. Kalla kriget tog slut, och organsiationerna liksom spreds för vinden.

Men kanske får vi veta mer? Jallai har ju fått tillsänt sig dokument, som han (olagligt) publicerat. Med tiden kommer det kanske mer. Det finns många intressanta frågor, men tyvärr försvinner dom potentiella svaren i takt med att folk tar ned skylten.
Citera
2018-05-03, 22:12
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Nicola Fauzzi såg en man som följde efter dem på andra sidan och Inge Morelius såg en man som stod och väntade vid Dekorima.

Det är så det är.

En bio hade just slutat på Grand, och man kan anta att det var en hel del folk som gick Sveavägen söder ut. Att någon i det läget går bakom makarna P betyder ju inte att denne följer eftersom dom, utan bara råkar gå åt samma håll. Men men... Vad jag vet har polisen inte gjort någon kartlägggning av vilka som befanna sig mellan Grand och mordplaten (och söder om mordplatsen). Gör man det kommer man att upptäcka att det saknas en person: Mördaren.
Citera
2018-05-03, 22:14
Medlem
Citat:
En trolig förklaring till varför hon ville titta i skyltfönster på andra sidan Sveavägen är att hon tyckte att det var för mycket folk framför dem medan det verkade ganska tomt på andra sidan.

Det är så det är.

En annan trolig förklaring till att hon ville titta i skyltfönstret är att hon... ville titta i skyltfönstret. Hade detta ansetts suspekt om inget vidare hände den här kvällen? Hon ville byta trottoar för att spana in indiska kläder. Hon föreslog inte en omväg över Östermalm. Sättet de mest triviala ting problematiseras och misstänkliggörs på av somliga här är förbluffande.

Den efterföljande man Nicola observerar kan vara Anders B, gärningsmannen, någon helt annan. Svårt att säga. För stora osäkerhetsfaktorer kring var längs gatan han befinner sig när han ser Palme och sedan hör skotten. Hans egna uppgifter varierar.

Inge svårbedömd även han. Ser troligtvis gärningsmannen vid Dekorima-fönstret men hans skildring av händelseförloppet därpå lämnar luckor. Som sådana som Gunnar Wall fyller med fantasifulla spekulationer. Att Inge sträcker ut på sina observationer med flera minuter försvårar hans vittnesmål.
Citera
2018-05-03, 22:21
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Det är konstigt att de korsade gatan.
LP säger ju ingenstans att det var skyltfönstret som lockade.
Bara att hon tittade in i det i högst tio sekunder, så det verkade ju inte så intressant egentligen. Var det skäl nog att korsa vägen?
Kanske var det ett förutbestämt möte trots allt? Ingvar Heimer som skissade på den teorin dog ju under konstiga omständigheter. Han kanske var något på spåret ändå?

Jag funderar om de korsat gatan för att de uppfattat att någon följer dem, om man inte vill vända sig om och se efter är det passligt att ställa sig och slå en snabb flukt i ett skyltfönster och i ev reflektion se om den person man tror följer saktar in eller passerar.

Men skulle det varit så borde väl LP sagt något om det.
Citera
2018-05-03, 22:26
Medlem
Citat:
I förhör dagen efter mordet uppgav hon att de korsade Sveavägen för att titta i skyltfönster.
I förhör den 25 mars uppgav hon samma sak och att det var den indiska affären med kläder som var intressant.
I förhör den 29 april uppgav hon samma sak och la till att affären hette Sari.

Var hämtar du dina informationer?
Hur föll hennes ord i den saken?
Citera
2018-05-03, 22:53
Medlem
Att döma av Hylins dokumentär så hade Sigge C mer att vinna på att bli av med CP än tvärt om. SC verkar inte fått betalt av CP och känt sig tvingad att ge knark till CP då han var rädd för Christer. Ganska bekvämt då om CP blev dömd för Palmemordet. CP verkar dock inte haft mycket att vinna på att döda SC så hypotesen att CP dödat Palme i tron att det var SC faller platt
Citera
2018-05-03, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag funderar om de korsat gatan för att de uppfattat att någon följer dem, om man inte vill vända sig om och se efter är det passligt att ställa sig och slå en snabb flukt i ett skyltfönster och i ev reflektion se om den person man tror följer saktar in eller passerar.

Men skulle det varit så borde väl LP sagt något om det.
Den förklaringen är inte otänkbar.
Att det inte framkommit i förhör kan ju bero på att det inte finns några förhör med henne där hennes egna ord återges.
Det är en försvårande omständighet. Dessutom oerhört märkvärdigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in