Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-30, 20:14
Medlem
Den här kvinnan "Eva Larsson" från Hälsingland har tidigare diskuterats i tråden. Hennes taxi stoppades nån gång efter kl 23 i Gamla Stan av en man som hade väldigt bråttom och verkade dölja något innanför sin ulster.
https://www.helahalsingland.se/artikel/allmant/halsingland/palmevittnets-sensationella-uppgifter

Om nu hennes uppgifter ansågs så viktiga att hon utan dröjsmål transporterades i helikopter till Stockholm, kan man undra varför den fantombild som producerades aldrig offentliggjordes. Kanske var det en följd av erfarenheterna efter den första fantombilden några dagar tidigare och anstormningen av tips, men senare publicerades ju fantombilden av Skuggan.
Kanske producerade man fantombilder på löpande band med den influgna maskinen, vad vet jag.
Citera
2018-10-30, 20:43
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Den här kvinnan "Eva Larsson" från Hälsingland har tidigare diskuterats i tråden. Hennes taxi stoppades nån gång efter kl 23 i Gamla Stan av en man som hade väldigt bråttom och verkade dölja något innanför sin ulster.
https://www.helahalsingland.se/artikel/allmant/halsingland/palmevittnets-sensationella-uppgifter

Om nu hennes uppgifter ansågs så viktiga att hon utan dröjsmål transporterades i helikopter till Stockholm, kan man undra varför den fantombild som producerades aldrig offentliggjordes. Kanske var det en följd av erfarenheterna efter den första fantombilden några dagar tidigare och anstormningen av tips, men senare publicerades ju fantombilden av Skuggan.
Kanske producerade man fantombilder på löpande band med den influgna maskinen, vad vet jag.
Bortsett från helikopterresan och de fem pistolerna är berättelsen mycket trovärdig enligt min uppfattning och Dag Andersson har bekräftat att hon förhördes i polishuset den 8 mars.

Att Holmér ljög om mannens signalement förvånar mig inte. En ljus man med Stockholmsdialekt förvandlades till en kurd-liknande gestalt.

Det man behöver fundera på är varför man var intresserad av mannen och vad mannen hade för sig.

Men ändå är det följande som känns mest viktigt för mig:
Där finns inte bara Hans Holmér, utan även Säpo-chefen Sven-Åke Hjelmroth, länspolismästaren Gösta Welander och rikspolischefen Holger Romander. Kontoret är stort och pampigt, minns Eva Larsson.

– De satt i en soffgrupp och drack kaffe och åt frallor med ost. På bordet stod också en gräddtårta.

Det är männens frukost, det talar Sven-Åke Hjelmroth om för Eva Larsson. När det blir för snärjigt sover vi över här, berättar han.
Där satt Holmér som förmodligen hade något skumt för sig i City vid mordet och Hjälmroth som var med i en församling som ansåg att Olof Palme var en demonfurste och åt tårta veckan efter mordet, när de började känna sig säkra på att allt hade gått som planerat och att inga obehagliga överraskningar tycktes vänta.
Citera
2018-10-30, 21:39
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Finskornas vittnesmål sjönk lite i värde nu sen jag upptäckte att Bo Hall (som var vittne till Annelis berättelse på Finlandsbåten) varit delaktig i Claes Hedbergs produktion "En oväntad vändning".
Jag tänker inte ägna nån tid åt den boken. Den är berörd tidigare i tråden. I korthet så är teorin tydligen att OP aldrig mördades. Det hela var ett teatermord. OP åkte till Borlänge för vidarebefordran till Frankrike. Ni får rätta mig om det är fel. Den som återgav innehållet är en uppenbar idiot.
(Edit: jag avser ingen i tråden)

Hur som helst så anser Bo Hall numera, enligt samma idiots uppgifter, att OPs grav borde skannas.
Av skälet att han misstänker att ingen finns där får man förmoda. Har Hall sagt det? Vad pysslar han i så fall med egentligen?
Har han grävt för djupt och drabbats av nån form av "Krantz-psykos" eller var han galen från början?
Ibland känns det som man tappar markkontakten. Vad fan håller folk på med egentligen? Den ena tokigare än den andra.

Vad har du fått denna uppgift ifrån? Källa? Länk?

Hittade... Hedbergs bok..
Senast redigerad av MOPspanaren 2018-10-30 kl. 22:09.
Citera
2018-10-30, 22:07
Medlem
Citat:

Holmér var väl inte känd för att behandla vittnen med respekt.
Ett par av de värsta exemplen är Ulla Strömbäck Larsson och Anders B.
Även även busschauffören på buss 43 blev förhånad och klassad som stolle.

Såhär uppgav han signalementet på taximannen:

”Han verkar desperat, är i 30-årsåldern och av medellängd. Han har vågigt mörkt hår och mustasch. Han pratar stockholmska och bär mörk kostym och gråaktig överrock”

Jag tycker ändå att det var ett korrekt beslut att inte gå ut med just denna fantombild. Vi vet ju bara att han varit stressad och åkt taxi.
Däremot kan man ju fortfarande undra varför dom la ner så stora resurser just på detta?

Bilden hade trots allt varit intressant att se nu när den knappast kan skada utredningen.

Den tyska apparaten verkar f.ö vara rent skit... en vanlig blyerts teckning hade fångat upp fler detaljer.
Citera
2018-10-30, 22:30
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay

”Han verkar desperat, är i 30-årsåldern och av medellängd. Han har vågigt mörkt hår och mustasch. Han pratar stockholmska och bär mörk kostym och gråaktig överrock”

Jag tycker ändå att det var ett korrekt beslut att inte gå ut med just denna fantombild. Vi vet ju bara att han varit stressad och åkt taxi.
Däremot kan man ju fortfarande undra varför dom la ner så stora resurser just på detta?

Bilden hade trots allt varit intressant att se nu när den knappast kan skada utredningen.

Den tyska apparaten verkar f.ö vara rent skit... en vanlig blyerts teckning hade fångat upp fler detaljer.
Jag tillåter mig att spekulera:

Mannen väntade vid Gamla Stan med en WT och ett vapen ifall OP skulle kommit den vägen. När han är säker på att mordet skett eller kommer att ske på Sveavägen skyndar han sig mot en adress nära Norrmalmstorg.

Holmér & Co vill veta vad vittnet kommer ihåg och om hon eventuellt skulle kunna identifiera mannen, men gör bedömningen att läget är under kontroll.

Skulle vara intressant att veta mannens längd och ålder.
Citera
2018-10-30, 22:35
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Skulle gissa att OP fick direkta personliga dragningar kring sådant och att det diskuterades med honom hur man skulle förhålla sig. Det var nog bland annat ett sätt att bygga upp förtorendet mellan Säpo och OP som enligt TF kraftigt förbättrades sedan Näss kommit in i bilden. Vi kan nog gissa att Holmers dragningar privat var ganska vidlyftiga jämförelsevis.

Med tanke på vad du skriver blir skitkastningen mot PG Näss i "uppdrag Olof Palme intressant. Det är personer som påstod sig stå Olof Palme nära som kallade PGN för en "svartblå kallakrigare". Källan är anonym men för egen del tycker jag Ebbe Carlsson är en lågoddsare . Boken är en propagandaskrift där anonymt skvaller och uppenbart felaktiga uppgifter sprids. Följdaktligen fick dess författare Hermansson&Wenander stora journalistpriset 1987.

Den välinformerade Erik Magnusson har berättat om dålig personkemi mellan OP och Rikspolischefen Holger Romander. OP ska ha tyckt att HR var en stram torrboll och gett uttryck för detta
Citera
2018-10-30, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Bortsett från helikopterresan och de fem pistolerna är berättelsen mycket trovärdig enligt min uppfattning och Dag Andersson har bekräftat att hon förhördes i polishuset den 8 mars.

Att Holmér ljög om mannens signalement förvånar mig inte. En ljus man med Stockholmsdialekt förvandlades till en kurd-liknande gestalt.

Det man behöver fundera på är varför man var intresserad av mannen och vad mannen hade för sig.

Men ändå är det följande som känns mest viktigt för mig:
Där finns inte bara Hans Holmér, utan även Säpo-chefen Sven-Åke Hjelmroth, länspolismästaren Gösta Welander och rikspolischefen Holger Romander. Kontoret är stort och pampigt, minns Eva Larsson.

– De satt i en soffgrupp och drack kaffe och åt frallor med ost. På bordet stod också en gräddtårta.

Det är männens frukost, det talar Sven-Åke Hjelmroth om för Eva Larsson. När det blir för snärjigt sover vi över här, berättar han.
Där satt Holmér som förmodligen hade något skumt för sig i City vid mordet och Hjälmroth som var med i en församling som ansåg att Olof Palme var en demonfurste och åt tårta veckan efter mordet, när de började känna sig säkra på att allt hade gått som planerat och att inga obehagliga överraskningar tycktes vänta.

Dom fem pistolerna är ju en dramatisering. Helikopterresan, tja vad ska man tro. Om hon diktat ihop det kan man undra lite över hennes nuvarande mentala status och hur mycket det andra är värt.
Men hon har bevisligen gjort en iakttagelse och troligen gjordes en fantombild även om det inte är bekräftat av PU vad jag förstår.
Om man utgår från att hennes berättelse i väsentliga delar är sann så verkar det snarast som att PU ville ha kontroll över hennes vittnesmål, mer än att gå vidare med det. På liknande sätt som man gjorde med Ulla i Gamla Stan. Personer som beter sig mystiskt i Gamla Stan verkar hittills vara väldigt besvärligt för PU. Åtminstone vissa av dom.

När jag läste den här artikeln och hennes vittnesmål kom jag att tänka på en viss person som stämmer mycket väl med hennes signalement. Av den enkla anledningen att jag bodde i Stockholm på 80-talet och var nära bekant med en person som var mycket Palmefientlig och märklig på alla möjliga sätt. Själv var jag inte alls det men våra vägar korsades ändå. Det blev rätt mycket strider kan jag säga.
Nu tänker jag inte hävda att det kanske var han, så tossig har jag inte blivit än. En tanke kom dock över mig. Undrar vad som skulle hända om jag kontaktade PU och sa att nu har jag läst om det här vittnesmålet och det stämmer väl in på en Palmefientlig person jag kände? Undrar om jag skulle få se en eventuell fantombild. Och ja, jag var vuxen på 80-talet. Även om jag fortfarande är rätt naiv.
Senast redigerad av cherryfive 2018-10-30 kl. 22:58.
Citera
2018-10-30, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Vad har du fått denna uppgift ifrån? Källa? Länk?

Hittade... Hedbergs bok..

Jag fick den från G Wall, en kommentar från honom på hans blogg. Men du hittade en källa vad jag förstår.
Citera
2018-10-30, 23:12
Medlem
Citat:

Som jag just skrev i mitt svar till iesho så får jag, utifrån hennes berättelse och vad som sen (inte) hände intrycket att man ville ha kontroll över vittnet. Men den slutsatsen drar jag då i skenet av man hur vissa andra vittnen behandlades. Det är givetvis väldigt svårt att bedöma korrektheten i hennes vittnesmål. Kanske såg man henne och/eller hennes vittnesmål som mindre trovärdigt av nån anledning. Som vanligt famlar man sig fram lite och försöker finna hypoteser i brist på konkreta fakta.
Citera
2018-10-31, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag tillåter mig att spekulera:

Mannen väntade vid Gamla Stan med en WT och ett vapen ifall OP skulle kommit den vägen. När han är säker på att mordet skett eller kommer att ske på Sveavägen skyndar han sig mot en adress nära Norrmalmstorg.

Holmér & Co vill veta vad vittnet kommer ihåg och om hon eventuellt skulle kunna identifiera mannen, men gör bedömningen att läget är under kontroll.

Skulle vara intressant att veta mannens längd och ålder.

Jag spekulerar lite jag också.

Det känns irrationellt att en person med sådana syften och med kunskap om vad som hänt - eller precis ska hända - ger sig in i det stora pådraget i city med vapen och WT innanför rocken. Han borde i så fall ha åkt mot Södermalm.

Undantaget är att han tror sig delta i en polis-insats, och precis fått information om att det gått galet.

Men jag tycker trots allt att historien är något för osäker för att ges större proportioner.
Att man verkar stressad och har bråttom och ser misstänkt konstig ut är kanske inte helt ovanligt.

Att spaningsledningen ändå drog det så långt kanske kan tyda på att det var angeläget att få klarhet. Kanske förvissa sig om att det var en av deras egna?
Citera
2018-10-31, 08:15
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Säpo fick en del varningar att ett attentat på OP var på gång.

Hur tror ni Säpo agerade på dessa hot?

1: Brydde sig inte om hoten , ansåg att det fanns ingen risk

2: Man agerade men misslyckades att stoppa gm.

3: Någon/några från Säpo som avskydde OP tog tillfället i akt och mördade OP, informerade om att OP+LP skulle gå på bio och att OP saknade skydd av sina livvakter den här kvällen.

Inkom hot, PKK, sommaren 1985, och man sätter in övervakning av Palme. Två personer övervakar statsministern kontinuerligt. En av dom kan vara skytten.
Citera
2018-10-31, 08:29
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Jag spekulerar lite jag också.

Det känns irrationellt att en person med sådana syften och med kunskap om vad som hänt - eller precis ska hända - ger sig in i det stora pådraget i city med vapen och WT innanför rocken. Han borde i så fall ha åkt mot Södermalm.

Undantaget är att han tror sig delta i en polis-insats, och precis fått information om att det gått galet.

Men jag tycker trots allt att historien är något för osäker för att ges större proportioner.
Att man verkar stressad och har bråttom och ser misstänkt konstig ut är kanske inte helt ovanligt.

Att spaningsledningen ändå drog det så långt kanske kan tyda på att det var angeläget att få klarhet. Kanske förvissa sig om att det var en av deras egna?
Han skulle kunnat vara skyddad person (t.ex. polis eller militär) som ingick i konspirationen och visste att han och hans utrustning inte skulle tolkas rätt? Bara spekulation förstås! Uppgiften tillför inte heller något påtagligt förutom en insyn i tillståndet i PU den första veckan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in