2018-09-27, 22:45
Medlem
Justitiemords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av final_cut
Om jag fått en betalningsanmärkning och överklagar beslutet med bifogad kvittens om att jag betalat i tid, hur långt tid har borgenären på sig att yttra sig? 10 dagar? 2 veckor? En månad?

Fick brev från tingsrätten den 6 sept att de lämnat över för borgenären att yttra sig
30 dagar.
Citera
2018-09-30, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XrSC
Tack för svar, uppskattas. Hade du någon som helst kontakt med KFM?

Ja, då min hyra låg på 6500 så skulle det blivit väldigt knapert med pengar. Jag skickade in mina uppgifter om inkomster och utgifter via KFMs hemsida.
Fick ett korrigerat utmätningsbeslut några dagar senare.

Ringde till KFM några gånger under utmätningstiden för att kolla hur det gick med skulderna också.

Fick även besök av en delgivningsman om ett kvitto som de saknade underskrift på.
Citera
2018-09-30, 13:25
Medlem
Söker råd...

Jag har vurpat rejält på ekonomifronten. Jag står nu i valet om jag ska polisanmäla eller skaffa en advokat för att få tillbaka pengarna som jag har rätt till, det är en stor summa...

Men det lär vara rejält tungrott innan jag får några pengar och om några veckor ska skatten vara betald. Jag är finito, jag kan inte betala summan.
Jag har inget jobb, inga tillgångar, knappt någon inkomst (a-kassa tar nu slut).

* Det gäller enbart skatteskulder. I år är det 50 000kr, men nästa år kommer jag få ca 450 000 om jag beräknat rätt.

* Jag har tänkt att betala av skulden om/ när jag får tillbaka pengarna på rättslig väg

* Men om skulden totalt sett är 500 000kr vill jag ju inte att den skenat iväg till 2,5 milj innan/om jag löst min siutation.

* Kan man göra någon form av ÖK med skatteveret KFM om man visar att en polisutredning pågår?

* Har jag skuldsanering när (/om) pengarna kommer så tar de väl alla de pengarna även om det överstiger skulden, eller hur fungerar det?

* Jobba utomlands... Är det bättre att stå skriven i Sverige och jobba utomlands, pengarna in på utländskt konto... Eller är det bättre att skriva sig utomlands? Fungerar det inom EU?

Alla tips och råd emottages tacksamt!
Citera
2018-10-04, 05:25
Medlem
final_cuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justitiemord
30 dagar.

Är det vanligt att borgenären väntar tiden ut på att yttra sig eller är det säkert att anta att de skitit i det? Den 4 okt har det gått 30 dagar sen KF bekräftat min önskan om återvinning, den 6 okt har det gått 30 dagar sen jag fick brevet från tingsrätten. Vilket är då slutdatumet?
Citera
2018-10-04, 17:14
Medlem
Justitiemords avatar
Citat:
Är det vanligt att borgenären väntar tiden ut på att yttra sig eller är det säkert att anta att de skitit i det? Den 4 okt har det gått 30 dagar sen KF bekräftat min önskan om återvinning, den 6 okt har det gått 30 dagar sen jag fick brevet från tingsrätten. Vilket är då slutdatumet?
De skall inte bara yttra sig, utan dessutom betala en tilläggsavgift på 600 eller 2 500 kr.

Jag missförstod frågan, trodde det rörde sig om ett bestridande; det är då borgenären har 30 dagar på sig att meddela Kronofogden om denne önskar överlämna tvisten till tingsrätten.

Jag vill minnas att fristen för att betala ansökningsavgiften endast brukar vara 14 dagar - annars avvisas talan och utslaget undanröjs. Har de däremot betalt, kan de ta god tid på sig att utveckla grunderna för käromålet.
Citera
2018-10-04, 23:59
Medlem
final_cuts avatar
Citat:
Jag vill minnas att fristen för att betala ansökningsavgiften endast brukar vara 14 dagar - annars avvisas talan och utslaget undanröjs. Har de däremot betalt, kan de ta god tid på sig att utveckla grunderna för käromålet.
Hm borde inte jag ha fått nåt brev hem vid detta laget som informerar om de valt att bestrida återvinning eller ej?
Citera
2018-10-05, 05:52
Medlem
Justitiemords avatar
Citat:
Hm borde inte jag ha fått nåt brev hem vid detta laget som informerar om de valt att bestrida återvinning eller ej?
Om de inte betalar tilläggsavgiften, får du en underrättelse från tingsrätten att deras talan avvisas (och utslaget undanröjs) inom någon månad från din begäran. Vill du inte kontakta tingsrätten, får du sitta och svettas någon vecka till. Har du inte fått besked då, kan du räkna med att motparten fullföljt talan.
Citera
2018-10-07, 11:52
Medlem
Har aldrig varit hos Kronofogden tidigare, men ser ut som att så kan bli fallet inom kort då jag har ca 13k som ska betalas till olika inkassobolag, har inte en spänn i princip. Är 23, bor hemma. Har sökt en jävla massa jobb och bostäder senaste åren, men får ändå inte ett piss (sommarjobb på sin höjd). De frågor jag har är, finns risken att de kommer hem till mig och mina föräldrars hus för 13k eller kommer de vänta tills jag får lön i så fall? Får väl ut 3k från försäkringskassan, men de kan de väl knappast ta eller? Behöver ju lite uppehälle också menar jag. Och sista frågan är, är det så JÄVLA farligt att hamna hos Kronofogden som man anar verkligen? Det som händer vad jag fattar det som är att man inte får några lån, vilket egentligen är positivt - och det andra är att man inte kan få förstahandshyreskontrakt på bostad men som jag sa får jag inte en enda bostad i vilket fall som helst i det här jävla pisslandet. Skulle kunna låna av mina föräldrar, men det är det absolut absolut sista jag vill. De kommer döda mig. Så väljer nästan hellre att hamna hos fogden.
Citera
2018-10-07, 17:16
Medlem
final_cuts avatar
Citat:
Om de inte betalar tilläggsavgiften, får du en underrättelse från tingsrätten att deras talan avvisas (och utslaget undanröjs) inom någon månad från din begäran. Vill du inte kontakta tingsrätten, får du sitta och svettas någon vecka till. Har du inte fått besked då, kan du räkna med att motparten fullföljt talan.
Tänkte ringa imorgon, men är det till Kronofogden eller tingsrätten (i Lund) jag ringer? Frågar för jag fick inget nummer i bekräftelsen, är det bara ringa tingsrättens växel och säga att jag behöver veta om motparten i mitt ärende valt att lägga ner stridsyxan?
Citera
2018-10-07, 17:30
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wreck-It-Ralph
Har aldrig varit hos Kronofogden tidigare, men ser ut som att så kan bli fallet inom kort då jag har ca 13k som ska betalas till olika inkassobolag, har inte en spänn i princip. Är 23, bor hemma. Har sökt en jävla massa jobb och bostäder senaste åren, men får ändå inte ett piss (sommarjobb på sin höjd). De frågor jag har är, finns risken att de kommer hem till mig och mina föräldrars hus för 13k eller kommer de vänta tills jag får lön i så fall? Får väl ut 3k från försäkringskassan, men de kan de väl knappast ta eller? Behöver ju lite uppehälle också menar jag. Och sista frågan är, är det så JÄVLA farligt att hamna hos Kronofogden som man anar verkligen? Det som händer vad jag fattar det som är att man inte får några lån, vilket egentligen är positivt - och det andra är att man inte kan få förstahandshyreskontrakt på bostad men som jag sa får jag inte en enda bostad i vilket fall som helst i det här jävla pisslandet. Skulle kunna låna av mina föräldrar, men det är det absolut absolut sista jag vill. De kommer döda mig. Så väljer nästan hellre att hamna hos fogden.

Inte för att vara sådan, men du är bra dum i huvudet ifall du skjuter dig själv i foten pga en ynka skuld på 13.000kr.

Berätta för dina föräldrar, ta det där ifrån.
Nej, kronofogden kommer ej göra hembesök för 13.000kr. 130.000kr däremot kanske.
Citera
2018-10-07, 22:24
Medlem
Justitiemords avatar
Citat:
Tänkte ringa imorgon, men är det till Kronofogden eller tingsrätten (i Lund) jag ringer? Frågar för jag fick inget nummer i bekräftelsen, är det bara ringa tingsrättens växel och säga att jag behöver veta om motparten i mitt ärende valt att lägga ner stridsyxan?
Det är tingsrätten du skall kontakta och fråga om motparten betalt tilläggsavgiften. Har de gjort det, vill de kriga.
Citera
2018-10-08, 16:24
Medlem
final_cuts avatar
Citat:
Det är tingsrätten du skall kontakta och fråga om motparten betalt tilläggsavgiften. Har de gjort det, vill de kriga.
Enligt tingsrätten var slutdatumet den 27 sept och de har inte fått in nåt från dem - ligger tydligen ännu "på någons bord" och hon kan inte ge några definitiva svar eftersom hon inte har hand om ärendet, men att tiden löpt ut och att jag borde få svarinom kort.

Då till frågan, om tiden löpt ut för dem, har de rätten på sin sida om de mot förmodan nu plötsligt skulle välja att gå vidare eller läggs det bara ner oavsett?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in