2018-10-03, 20:34
Medlem
Knobelsdorffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av runorkul
Det kommer bli nya rinkeby o barkarbystaden med nästan bara hyresrätter när mycke görs om från borätt. Det går inte att sälja lägenheter i Barkabystaden längre. Om man tar det med att Sverige år 2026 skall vara 11 miljoner invånare, mestadels inflyttade mena, vilka kommer bo i Barkarby då?

Måste kittlas rejält i byxorna på bolånetorskarna som köpt dyra nybyggen här när det blir dags för socialkontoren att placera våra pensionsräddare. I dessa områden blir det ju inte snack om någon korrigering - det ska ner till No-Go priser. Surt värre.
2018-10-03, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av runorkul
Det kommer bli nya rinkeby o barkarbystaden med nästan bara hyresrätter när mycke görs om från borätt. Det går inte att sälja lägenheter i Barkabystaden längre. Om man tar det med att Sverige år 2026 skall vara 11 miljoner invånare, mestadels inflyttade mena, vilka kommer bo i Barkarby då?

Ja jag tror också det kommer bli ett område med dåligt rykte. Ligger dessutom nära Tensta och Rinkeby...
2018-10-03, 20:48
Medlem
https://www.fastighetsvarlden.se/not...er-i-stockholm

När jag läser denna artikel undrar jag om vi inte även har en skapligt övervärderad marknad gällande kommersiella fastigheter, åtminstone i Stockholm.

Citat:
Köpeskillingen är ofta hemlig när den närmar sig rekordnivåer. Så har det alltid varit – och Fastighetsvärlden har förstås alltid försökt ta reda på dessa. Här nedan gör vi ett försök att sammanställa affärerna med de högsta kvadratmeterpriserna för kontorsfastigheter i Sverige.

Alla affärer berör centrala Stockholm och nästan samtliga i toppen har ägt rum under det senaste året.

Den allra dyraste, sett till kvadratmeterpriset, är Anders Bodin Fastigheters köp av fastigheten Spektern 8, mer känd som Tändstickspalatset, för ett pris som Fastighetsvärlden bedömer till cirka 130.000 kr/kvm. Sålde gjorde Midroc som ägs av den etiopisksaudiske affärsmannen Mohammed Al-Amoudi.

Därmed slogs det några månader gamla kvadratmeterpriset som gäller affären där Skandia Fastigheter sålde en halvtom fastighet på västra Kungsgatan till Axfast. Priset då var 120.000 kr/kvm, enligt Fastighetsvärldens bedömning. Det kan noteras att det är dubbelt så högt som när Axfast fem år tidigare köpte PUB-huset från Atrium Ljungberg för 58.000 kr/kvm.
2018-10-03, 20:56
Medlem
highstakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Rätt har du. Det kommer inte hålla.

En reflektion. Sitter och skriver detta på en kombinerad telefon, dator, fax, kamera, kalender och hundra andra funktioner som ryms i min ficka. Detta underverk kostar en veckolön - give or take. Fenomenalt. Teknikutvecklingen och produktivitetsutvecklingen har minst sagt givit resultat.

Jämför med lägenheter. Varför i hela världen har produktiviteten när det gäller bygg stått i stort sett stilla sedan femtio år tillbaka? En ok bostad, en enkel men välbyggd lägenhet med grundläggande komfort är banne mig inte särskilt avancerat att få till. Det borde inte kosta mer än en årslön för en etta. Att kunna fixa en bostad borde inte vara svårare än att fixa en beg. bil. Det vill säga lätt, på ett par dar.

Det är ingen utopi. Någon som håller med?

Svenska byggare får för bra betalt jämfört med andra länder, därför det är så dyrt att bygga.
2018-10-03, 21:03
Medlem
NiV3Rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highstakes
Svenska byggare får för bra betalt jämfört med andra länder, därför det är så dyrt att bygga.
Är inte problemet snarare att det krävs mycket arbetstimmar på ett bygge i jämförelse med alla (?) andra branscher där man effektiviserat sig ner massvis genom åren?
2018-10-03, 21:14
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiV3Rt
Är inte problemet snarare att det krävs mycket arbetstimmar på ett bygge i jämförelse med alla (?) andra branscher där man effektiviserat sig ner massvis genom åren?
Kombination. Likt mycket annat kring detta är det ett huvudbry för hela västvärlden, men Sverige är bland de absolut sämsta i klassen. Lägg sedan till att Sverige är horribelt dåliga på tex logistik (alltid varit, u-länder är bättre än oss) så blir det... dyrt. Vi har liksom:
1) Problematiska regleringar som ett globalt problem - Sverige bland de absolut värsta (pratade precis med en tysk och vi skrattade lite åt att kötiderna för en bil där var ungefär de 10-20 år vi har för hyresrätter i Sverige idag... som jag brukar säga: bostäder i Sverige är som bröd i Venezuela)
2) Skenande privat skuldsättning kontra förmåga är ett problem i hela väst - Sverige värst
3) Bygg effektiviseras inte - Sverige en av de allra värsta exemplen
4) Reglerade genuslöner - Sverige bland de värsta
Senast redigerad av Trillske 2018-10-03 kl. 21:23.
2018-10-03, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiV3Rt

Nu vet jag inte hur det ser ut i andra länder men går ofta förbi byggen till/från jobbet och har noterat en sak: ofta står en byggjobbare och gör en sak samtidigt som typ två till står bredvid och tittar på. En anekdot bara så kanske inte är relevant här.
2018-10-03, 22:01
Medlem
Lite off-topic är att bankerna fick sig en körare på börsen idag, med rykten om anknytningar till Danske Banks gigantiska penningtvätt i Estland. Ingen rök utan eld brukar man säga! Kan bli svettigt att hantera en dylik skandal samtidigt som lånetorskarna här hemma börjar falla som dominobrickor.

Hur är det man säger; om en är skyldig banken 10 miljoner har han problem, men om tusen är skyldiga banken totalt 10 miljarder så har banken problem.

On-topic: i staden där jag bor så är det massor av byggen i pipeline, såväl brf som hyres. Priserna har inte börjat vika än. Kanske för att det som kommer till Fjollträsk kommer hit först om ett år? I varje fall blir det en utbudschock. Än så länge verkar ändå de dyra hyresrätterna gå åt som smör i solsken, trots grotesk arkitektur och tråkiga lägen. Brf:erna däremot har det kämpigt. Mycket annonser ute.

Intressant är att det finns två stora tomter som har börjat bebyggas men som nu verkar ha hamnat i malpåse. I ett av fallen har byggaren i princip "sjappat" och en av leverantörerna som inte har fått betalt har fått rekonstruera företaget. Verkar som det börjar synas stora revor i varmluftsballongen...
2018-10-03, 22:01
Medlem
NiV3Rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Nu vet jag inte hur det ser ut i andra länder men går ofta förbi byggen till/från jobbet och har noterat en sak: ofta står en byggjobbare och gör en sak samtidigt som typ två till står bredvid och tittar på. En anekdot bara så kanske inte är relevant här.
Jo, men så är det nog ofta. Gissar att vi i Sverige inte direkt är sämre än andra där dock. Det som förvånar mig är att man fortfarande måste färdigställa det mesta på plats. Allting blir mycket effektivare om så mycket som möjligt kan färdigställas i en fabrik där den som utför arbetsmomentet har vanan inne. Hur bra hade en bil blivit om den platsbyggts på din parkering?
2018-10-03, 22:08
Medlem
Untouchables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenkennet
https://www.fastighetsvarlden.se/not...er-i-stockholm

När jag läser denna artikel undrar jag om vi inte även har en skapligt övervärderad marknad gällande kommersiella fastigheter, åtminstone i Stockholm.
Tror att den övervärderingen stäcker sig bortom Stockholm också. Ett anekdotiskt exempel är min far som i somras sålde av en kommersiell fastighet han har ägt under ett femtontal år. Under den tiden har fastigheten haft en värdeökning på 400%. Detta i en kommun med ca 50000 invånare, geografiskt mycket långt från Stockholm.
2018-10-03, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81

Haha! Ser ner från mitt kontor (höghus) in i en byggarbetsplats. Varje gång jag tittar sitter gänget och snackar (syns ej från gatan pga ”murar”), kanske någon som rullar på nån kärra eller kör någon liten maskin. Men 5-10 personer bara hänger.

I kina bygger man en helt ny tågstation på en dag.. ska se om jag hittar videon men i princip går det ut på att man - med såklart extremt finslipad planering och precision - slänger in 2000 gubbar som kör gärnet några timmar.

När man ser sånt då inser man hur jävla körda vi är om några år.
2018-10-03, 22:30
Medlem
0ldMans avatar
Ett h
Citat:
Ursprungligen postat av Picknmix
Haha! Ser ner från mitt kontor (höghus) in i en byggarbetsplats. Varje gång jag tittar sitter gänget och snackar (syns ej från gatan pga ”murar”), kanske någon som rullar på nån kärra eller kör någon liten maskin. Men 5-10 personer bara hänger.

I kina bygger man en helt ny tågstation på en dag.. ska se om jag hittar videon men i princip går det ut på att man - med såklart extremt finslipad planering och precision - slänger in 2000 gubbar som kör gärnet några timmar.

När man ser sånt då inser man hur jävla körda vi är om några år.
Ett höghus på 48 timmar

https://youtu.be/Ps0DSihggio

Undra hur lång tid det hade tagit i Sverige?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in