2018-10-03, 15:26
Medlem
johannespauluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knobelsdorff
Lönepercentilerna är ju mätt på deklarationsnivå. Du får fram exakt antal vilket jag presenterade. Det är dessutom uttaget för boende i Stockholms kommun, där ingår väl i princip de stadsdelar vi pratar om och några ytterdelar till.

Och i huvudsak ifrågasätter jag inte att det går att göra en snabb lönestegring som ung i vissa branscher då jag själv gjort det. Däremot ifrågasatte jag höga ingångslöner som påtalades, för framförallt lärare - dessa tror jag inte ett skvatt på.

Stockholms kommun har i runda slängar 1miljon invånare, i innerstan bor ca 330k, om vi räknar högt så är kanske 100k av dessa arbetande bostadsrättsägare. Jag tycker inte statistiken för Stockholms kommun blir representativ för bostadsrättsägare i innerstan.

Jag menar fortfarande att det finns tillräckligt många branscher där man kan få skyhöga ingångslöner för att det ska kunna finnas en fortsatt efterfrågan på dagens priser i innerstan. Det är ett ständigt käbblande här om att det tar 10-15 år att spara ihop en kontantinsats för en lägenhet i innerstan. För många unga akademikerpar med en gemensam bruttoinkomst på 70-90k så tar det 2-3 år bara.
2018-10-03, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannespaulus
Stockholms kommun har i runda slängar 1miljon invånare, i innerstan bor ca 330k, om vi räknar högt så är kanske 100k av dessa arbetande bostadsrättsägare. Jag tycker inte statistiken för Stockholms kommun blir representativ för bostadsrättsägare i innerstan.

Jag menar fortfarande att det finns tillräckligt många branscher där man kan få skyhöga ingångslöner för att det ska kunna finnas en fortsatt efterfrågan på dagens priser i innerstan. Det är ett ständigt käbblande här om att det tar 10-15 år att spara ihop en kontantinsats för en lägenhet i innerstan. För många unga akademikerpar med en gemensam bruttoinkomst på 70-90k så tar det 2-3 år bara.

Det stämmer i alla fall på de välutbildade ungdomar som köper in sig hos oss. Är ändå orolig för hur det ska gå för dem då de har långt högre bostadslån än vi som är äldre någonsin haft i relation till våra inkomster. Ungdomarna är väldigt kräsna och vill inte flytta från området efter de fått barn. Men de få nybyggen som tillkommit här de senaste tio åren är extremt dyra. Och läckra. Det är Oscars och andra dyra bostäder som byggts här.
2018-10-03, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knobelsdorff
Det här tror jag inte ett skvatt på.

Genomsnittlig månadslön för gymnasielärare ligger i riket på 31 000 kr för åldersgruppen 25-34 år. Stockholm ska alltså på regelbunden basis ge 16% högre lön till helt färska trots ett rabiat fack i den kåren.

Tjänade du 400 tkr under 2016 tillhörde du topp 25% av åldersgruppen sett till inkomsten. Det innebär att du tjänade mer än 138 357 personer boende i Stockholms kommun.

Att det finns jobb med bra löner absolut, men att dessa tas av nyexade eller folk med kort erfarenhet är inte sant.

Hehe och ÄVEN om man skulle räkna med de där fantasisiffrorna blir resultatet detta:

Exempel
21 år + 5 år utbildning = 26-årig nyexad lärare
Extremt hög ingångslön på 38 000 kr = 29 000 kr efter skatt
Hyra i Stockholm för en 1-2 rummar i stan eller närförorter = 12k (minst) = 17 000 att leva för (max)
Mat, kläder, nöje, transport = -10 000 (lever då ett ganska snålt liv, inget ”instagram”-liv direkt)
Sparkontot = +7000 kr per månad
7000*12= 84 000 per år
*6 år = ca 500 000 kronor och då 32 år gammal (som yngst)

Slutsats:
Personer som börjar universitetet direkt efter gymnasiet, och studerar i 5 år, får en ovanligt hög ingångslön, lever som en ”råtta” fram tills man är 32 år gammal (UTAN att skaffa barn, bil, hund båt, hobbys, fru, gifter sig, landställe, ökar resandet etc) under den här tiden kan köpa en ETTA i innerstan när man är medelålder. RIMLIGT?

Att ett gäng spotify-kodare i 25-års ålder skulle driva/bära upp Stockholms bostadsmarknad är befängt. Och OM det mot all förmodan skulle vara sant - så kommer det naturligtvis inte hålla länge.
Senast redigerad av Picknmix 2018-10-03 kl. 18:04.
2018-10-03, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannespaulus

Du menar och du har hört ditten och datten.

Öppna ögonen, skiten skakar och vi har inte ens börjat höja räntan.. Vi väntar på 20-40 normala räntehöjningar på raken i en tid där Stockholms invånare är de mest belånade på planeten Tellus.

Men låt mig gissa, det är nya tider nu! Lågräntepolitik är här för att stanna.. För det har din kompis grannes pappa som tjänar 200 miljoner dollar som IT-konsult sagt.
2018-10-03, 18:08
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picknmix
Hehe och ÄVEN om man skulle räkna med de där fantasisiffrorna blir resultatet detta:

Exempel
Hyra i Stockholm för en 1-2 rummar i stan eller närförorter = 12k (minst) = 17 000 att leva för (max)
Mat, kläder, nöje, transport = -10 000 (lever då ett ganska snålt liv, inget ”instagram”-liv direkt)
7000*12= 84 000 per år

Slutsats:
Personer som börjar universitetet direkt efter gymnasiet, och studerar i 5 år, får en ovanligt hög ingångslön, lever som en ”råtta” fram tills man är 32 år gammal (UTAN att skaffa barn, bil, hund båt, hobbys, fru, gifter sig, landställe, ökar resandet etc) under den här tiden kan köpa en ETTA i innerstan när man är medelålder. RIMLIGT?

Att ett gäng spotify-kodare i 25-års ålder skulle driva/bära upp Stockholms bostadsmarknad är befängt. Och OM det mot all förmodan skulle vara sant - så kommer det naturligtvis inte hålla länge.

Skiten håller på att braka samman. Att en del argumenterar emot det faktumet har väl mer att göra med deras egna situation. Folk med 5 miljoner i lån vill inte att skiten brakar samman helt enkelt.
2018-10-03, 18:12
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Hittade något annorlunda hos Stockholms bostadsförmodligen. Tre radhus som misslyckats sälja och istället hyrs ut i 4 år.

1. https://bostad.stockholm.se/Lista/details/?aid=146675
Hyra 14000 kr/mån.
Försökte säljas för: 3,095,000kr [1] + ev skuld i BRF.

2. https://bostad.stockholm.se/Lista/details/?aid=146676
Hyra: 13500 kr/mån.
Försökte säljas för: 2,950,000kr [1] + ev skuld i BRF.

3. https://bostad.stockholm.se/Lista/details/?aid=146677
Hyra: 13500 kr/mån.
Försökte säljas för: 2,950,000kr [1] + ev skuld i BRF.

Här finns en annons för projketet
http://www.husmanhagberg.se/objekt/?...562_1583919901.

Föreningsavgift + driftkostnad på 7,383 sek / mån.

Uthyrare verkar vara BRF viby liljekonvalj:
https://bostad.stockholm.se/uploads/...ation-del2.pdf.

[1] Prislista
http://pics.objektdata.se/_media_/24...31CC28E943.pdf

Detta jag skrev om några sidor tillbaka i tråden. Var rätt "vanligt" efter 90-talskrisen att bostadsrätssföreningar blev hyresvärdar då det inte finns något juridiskt hinder. Går att få in rätt mycket pengar den vägen till annat i driften eller att amortera lånen. Sedan när marknaden hämtat sig igen så säljer dom objekten.

Är ju en inkomst på 495 000:- per år på dom där tre objekten till föreningen som förmodligen går till att amortera lånen.

Edit: att det är begränsat till 4-års uthyrning är väl endast för att hyresgästen inte skall få besittningsrätt till objektet.
Senast redigerad av sebno1 2018-10-03 kl. 18:22.
2018-10-03, 18:44
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Skiten håller på att braka samman. Att en del argumenterar emot det faktumet har väl mer att göra med deras egna situation. Folk med 5 miljoner i lån vill inte att skiten brakar samman helt enkelt.

Exakt. Det är just det. Det är väldigt, väldigt, väldigt många som inte vill att "skiten brakar samman". I princip de enda som vill på det är människor i hyresrätt med överskott på kapital och brist på plats. En minoritet. Det är därför människor som annars är vettiga har hjälpt till att blåsa upp bubblan. Self-serving bias.
2018-10-03, 18:45
Citat:
Ursprungligen postat av Picknmix

Exempel
7000*12= 84 000 per år

Slutsats:

Rätt har du. Det kommer inte hålla.

En reflektion. Sitter och skriver detta på en kombinerad telefon, dator, fax, kamera, kalender och hundra andra funktioner som ryms i min ficka. Detta underverk kostar en veckolön - give or take. Fenomenalt. Teknikutvecklingen och produktivitetsutvecklingen har minst sagt givit resultat.

Jämför med lägenheter. Varför i hela världen har produktiviteten när det gäller bygg stått i stort sett stilla sedan femtio år tillbaka? En ok bostad, en enkel men välbyggd lägenhet med grundläggande komfort är banne mig inte särskilt avancerat att få till. Det borde inte kosta mer än en årslön för en etta. Att kunna fixa en bostad borde inte vara svårare än att fixa en beg. bil. Det vill säga lätt, på ett par dar.

Det är ingen utopi. Någon som håller med?
2018-10-03, 19:30
Medlem
Mycket snack om att det inte kommer att hålla...Vad ska man göra?

Ta tex vårt case, jag och min flickvänn köpte vår första brf i slutet av förra sommaren i en närförort i Stockholm. Det är en 2a och vi planerar väll inte att bo här mer än kanske 5-6 år. Belåning på 85% och bostaden kostade 3.1m sek. Jag är 28 och hon 30 och totalt så har vi en årsinkomst på 1.1m sek. Liksom rimliga räntehöjningar är inga problem öht rent ekonomiskt.

Alternativ 1, dra sig ur nu och gå med en förlust på ca 250k + mäklarkostnader (känns lite väl dramatiskt).
Alternativ 2, flytta när vi har behov av att flytta, tex barn, med risk för att lägenhetens värde kommer att ha sjunkig betydligt mer än 250k.

Om alternativ 1 så blir ju alternativet att igen hålla på att bo runt i andrahand och tvingas flytta varje/vartannat år, vilket är hemskt i sig och vi är båda ganska färdiga med att leva på det viset.

Förstahandskontrakt i en hyresrätt kommer ju inte påtal pga att jag har varit i bostadskön i 4 år och hon 0.
2018-10-03, 19:50
Medlem
Knobelsdorffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123

Ta tex vårt case, jag och min flickvänn köpte vår första brf i slutet av förra sommaren i en närförort i Stockholm. Det är en 2a och vi planerar väll inte att bo här mer än kanske 5-6 år. Belåning på 85% och bostaden kostade 3.1m sek. Jag är 28 och hon 30 och totalt så har vi en årsinkomst på 1.1m sek. Liksom rimliga räntehöjningar är inga problem öht rent ekonomiskt.

Alternativ 1, dra sig ur nu och gå med en förlust på ca 250k + mäklarkostnader (känns lite väl dramatiskt).
Alternativ 2, flytta när vi har behov av att flytta, tex barn, med risk för att lägenhetens värde kommer att ha sjunkig betydligt mer än 250k.

Om alternativ 1 så blir ju alternativet att igen hålla på att bo runt i andrahand och tvingas flytta varje/vartannat år, vilket är hemskt i sig och vi är båda ganska färdiga med att leva på det viset.

Förstahandskontrakt i en hyresrätt kommer ju inte påtal pga att jag har varit i bostadskön i 4 år och hon 0.

Inse att en bostad är en konsumtionsvara ni köper för att bo i. Ska ni bo där? Bo kvar.

Denna syn på bostaden som någon magisk pengamaskin är ju helt absurd. Visserligen har den fungerat på det korta perspektivet i en bubbelmarknad men nu måste man börja tänka i banorna att du faktiskt köper skiten för att bo där.

Kommer ni ha förlorat pengar på den inom ett 4-5 årigt perspektiv? Ja, garanterat. Marknaden har toppat ur för ett dugligt tag framåt.
2018-10-03, 20:23
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123

Inte många varor man köper här i livet som man tänker gå plus på heller. Se lägenheten som en förbrukningsvara som sjunker ett visst pris med slitage och så vidare och börja spara till ett annat boende direkt så att det finns till en insats i framtiden. Amortera så gott det går inför kommande räntehöjningar och skulle er bostad sjunka i pris så sjunker alla andra i pris också.
Senast redigerad av sebno1 2018-10-03 kl. 20:25.
2018-10-03, 20:26
Medlem
Från DI

"Wallenstam har sällskap av Stena Fastigheter som omvandlat ett 150-tal lägenheter i Jakobsberg och Uppsala.
"Jag tror att vi kommer att få se fler projekt i Barkarbystaden där man byggt många bostadsrätter lagom till att marknaden blev sämre", säger Stefan Björk som förhandlar hyrorna för lägenheter som Stena byggt i Jakobsberg till Hem & Hyra.
Några kilometer nordväst om Jakobsbergs centrum ska 18.000 bostäder byggas i stadsdelen Barkarbystaden fram till 2040. Kommunens mål är att 70 procent ska vara hyresrätter och 30 procent bostadsrätter. Nu har målet ändrats till hälften hyresrätter och hälften bostadsrätter på kort sikt enligt Tony Chmielewski, projektchef för Barkarbystaden på Järfälla kommuns exploateringskontor."

Det kommer bli nya rinkeby o barkarbystaden med nästan bara hyresrätter när mycke görs om från borätt. Det går inte att sälja lägenheter i Barkabystaden längre. Om man tar det med att Sverige år 2026 skall vara 11 miljoner invånare, mestadels inflyttade mena, vilka kommer bo i Barkarby då?
Senast redigerad av runorkul 2018-10-03 kl. 20:30.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in