2018-10-03, 02:27
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Ja, det var det jag försökte säga att ingen normal människa står ut med det.
Jag är inte kvalificerad att sätta diagnos på vare sig Linda Chens mördare eller SD,
men skulle diagnosen psykopat komma från kvalificerad person så visst kan jag köpa det.

Vi skulle ha FBI psykologen här nu, men hen verkar ha tystnat.

Moralens väktare har ju jämfört SD med Helge Fossmo och Johanna i Arboga.
Ingen kan väl hävda att de är friska och normala människor?

Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Utan att känna HD närmare så kan jag till hennes försvar, säga att SD är en oerhört manipulativ människa som får folk omkring sig att tro på det han säger och då är det väldigt svårt att urskilja vad som är sant eller lögn. Även för rutinerade poliser. Man faktakollar allt han sagt i förhören för att se vad som stämmer och vad man kan avfärda som lögner. Det är otroligt svårt att hantera sådana personer. Tro mig.
Jag kan jämföra SD med Helge Fossmo eller för den delen Johanna i Arboga.

Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Man undviker att övertolka beteende hos misstänkta då människor reagerar olika i pressade situationer. Så även en helt oskyldig kan bete sig som en skyldig p,g,a nervositet och liknade. Men SD har en utmärkande stil i förhör så han kommer med all sannolikhet få göra en sinnesundertsökning ifall han kommer att åtalas.
Senast redigerad av gloriouslife 2018-10-03 kl. 02:32.
Citera
2018-10-03, 06:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Moralens väktare har ju jämfört SD med Helge Fossmo och Johanna i Arboga.
Ingen kan väl hävda att de är friska och normala människor?
Och ingen frisk människa dömer personer med så lite information ni och MV har...
Status que...
Citera
2018-10-03, 06:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Angående att få ut någon ur sin bil mha knog-gnuggningar:
Många har sagt att en smidigare metod vore att gå ur bilen och helt sonika lyfta ur vederbörande.

Någon har föreslagit att man själv kunde lämna bilen och promenera hem.

Mitt förslag är att berätta att ”nu kör jag hem, sitt kvar om du vill, men då får du hem, eller spendera natten STILLA i bilen, för jag låser och larmar den som vanligt”.

Köra hem = avslöja otroheten = omöjligt
Dra ut henne = Större risk för skada.
Vald metod = rätt metod enligt lagstiftningen!
Citera
2018-10-03, 06:25
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Köra hem = avslöja otroheten = omöjligt
Dra ut henne = Större risk för skada.
Vald metod = rätt metod enligt lagstiftningen!

Jag tror att SD ville bjuda på baguette i bilen och LW var inte sugen på det = konflikt

Den gången klarade sig LW undan med ömt huvud och böjt örhänge.

Värre misshandelsfall har lagts och läggs ned av åklagare dagligen p g a ord mot ord. En del av fallen slutar tyvärr med att kvinnan mördas. Vad som egentligen hänt med trakasseri, hot och huvudgnuggning vet endast de inblandade - den ena förblir tyst, ty hon är mördad.
Citera
2018-10-03, 07:10
Medlem
Honan6s avatar
Information i tråden säger att SD aktivt "hjälpte" till dag 1 och att det skulle ha varit en av LW:s söner som kontaktade honom för assistans och sedermera även UW.
Det jag tänker då är att det är den stora sonen som kontakar SD. Naturligt är att även UW tänker att hans nyseparerade granne kan veta något, men ändå är frågan varför just SD blir kontaktad?

Frågan är om familjen W:s kontakt med SD sker före eller efter de ringde polisen?

Kom SD till LW:s bostad på förmiddagen?
Var han hemma och hämtades av polisen eller skjutsade HD honom dit?
Citera
2018-10-03, 08:41
Medlem
Citat:
Som jag ser ”bil- och bullepisoden” så ville LW att de skulle fika och prata.
SD ville inte.
De började ”tjafsa”.
Det ena ledde till det andra och till slut var gnuggningen ett faktum.

Jag tolkar det inte som att LW blev sur för att SD inte ville äta hennes nybakade fikabröd - utan att det hela eskalerade och förmodligen drogs gamla förorätter upp.
Som det kan vara vid ”tjafs”.

Det var det bråket handlade om, inte om att SD inte ville käka bullar mitt i natten.

Det har flera gånger i tråden tagits upp att LW blev sur för att hon ej fick bjuda på fika. Jag tror inte att det var så simpelt.
När du beskriver det på det viset så låter det mer logiskt. Det kanske var en polisinspektör som hade dålig känsla för vad som är relevant i en text. Man hade ju helt kunnat utelämna inbjudningen till fika, och helt enkelt skrivit att de satt i bilen och var osams.
En viktig sak att komma ihåg är att det var LW som vägrade gå ur bilen. Om hon skulle vara ett oskyldigt offer till burdus kvinnomisshandel (knoggnuggning), verkar det underligt. Hon borde ha hoppat ur om hon nu var så livrädd.
Om SD är MG, så tror jag att innehållet och bakgrunden till tjafset förklarar mycket.
Citera
2018-10-03, 08:47
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Information i tråden säger att SD aktivt "hjälpte" till dag 1 och att det skulle ha varit en av LW:s söner som kontaktade honom för assistans och sedermera även UW.
Det jag tänker då är att det är den stora sonen som kontakar SD. Naturligt är att även UW tänker att hans nyseparerade granne kan veta något, men ändå är frågan varför just SD blir kontaktad?

Frågan är om familjen W:s kontakt med SD sker före eller efter de ringde polisen?

Kom SD till LW:s bostad på förmiddagen?
Var han hemma och hämtades av polisen eller skjutsade HD honom dit?

Ja, det vore mycket intressant att få veta av vem, när och hur det gick till när SD blev kontaktad.

Var det: ”Du som kanske har koll på var hon kan befinna sej på nätterna, vet du om det är nån särskild burk här i krokarna som hon sagt att hon ska ut och cacha? Kan hon ha skadat sej där?”

Eller: ”Jag hörde att du pratade med mamma igår när ni trodde att jag sov. Sa hon nåt om vart hon skulle?”

Eller: ”Var är hon? Vad har du gjort med henne!!!”

Finns en uppsjö av andra möjligheter också, men bara en är rätt.
Citera
2018-10-03, 08:59
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Angående ”tjafset” i bilen i början på januari 2017, så tror jag att det kan handla om att LW hade anmält SD för trakasseri, i början av november 2016. Det ligger rätt till i tiden menar jag.

Det är en betydligt allvarligare och troligare anledning till ”tjafs” än att han inte vill bli bjuden på bullar.
Citera
2018-10-03, 09:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Medinsyn
Har följt tråden sedan dag 1 och roats över de många dumheterna som skrivs. Är det enbart begåvningsreserven som skriver (och ger blanka fan i att läsa varandras inlägg) här kan man undra?, och svårt förfärats över det tragiska i händelserna. Kände mig sugen på att få bli en del av denna korkade massa och skaffade nu ett konto . Under tisdagen 15:e maj hade SD kontakt med flera personer som han anade hade kontakt med LW under kvällen och natten. Han fick därför en rätt samlad bild av tidpunkt för försvinnandet tidigt. Om detta pratade han med flera personer, bla UW, polisen, och en mig närstående [b]och flera andra sa han.I det helt frivilliga upplysningsvisa hörandet tidigt på tisdag eftermiddag visade han även den chatt han hade med LW på måndagkvällen för polisen. MVs ord om att han skulle senare på tisdagen förneka denna kontakt förefaller mig minst sagt tveksam. Han är inte korkad. Tror MV är korkad snarare. Ovanstående kan ni se som fakta. Nästa sak har kommit till mig på omvägar, men om SVARA SVARA SVARA tyder på en störning så kan det vara lämpligt att känna till att SD tillsammans med den unga tjejens familj hade en långvarig lek om att SD skulle vara ett syskon i familjen. Den kramen SD krävde svar om ska ha gällt när tjejens riktiga bror kom hem efter längre resa...

Nu tänkte jag inte ge er mer även om jag vet massor som är helt uppåt väggarna fel i era gissningar. Jag kommer inte att svara på följdfrågor, men fortsätta läsa nyfiket. Er ankdamm är för liten för mig att leka i. SD finns i min närhet och jag är mån om honom, även om vi inte har så mycket kontakt för tillfället. Jag tror att ni som försöker rentvå honom borde sluta då det knappast hjälper honom, utan det blir bara mer uppståndelse. Låt rättvisan komma fram utan att elda på flashback.

PS Jag finner det extremt oväntat om det visar sig att SD är gärningsman, men jag utesluter det inte.

Har märkt lite av din text utav
det som jag ser som ren goja från SD.
Nu när man vet mer - begåvningsreserven?
Frivilliga hörandet borde det inte ske utan
Färgad bil utan uniformerade poliser?
Varför fick SD följa med polisen?
Citera
2018-10-03, 09:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Jag respekterar fullt ut dina värderingar och känslor för LW.

Jag väljer bort övrig polemik, men svarar på bilen, som jag redan svarat tidigare på.
Ja, med det vi vet så verkar det som SD gjorde rätt. Det fick önskad effekt med dom medel han använda och hade rätt att använda.
Att jag personligen troligen själv skulle valt andra alternativ är ointressant.

Det kan lika gärna vara så att hon var hysterisk och slog på SD, varvid han tog tag i henne och ett sätt att bryta hysteri är just med en smärtpunkt så man får fokus på annat.
Finns inga belägg för detta på något sätt och jag tror inte heller att det gick till så.
Och det är just detta som är kärnpunkten, vi vet inte, så varför sitta och älta över detta. Vi kan bara konstatera att det finns en incident och anmälan lades ned.

Skulle man själv vara i en liknande situation kanske man hade valt än kraftigare våld eller metoder.
Att gå runt bilen och dra ut henne som vissa tycker vore rimligare, tror jag skulle orsaka större smärta och blåmärken.

Är det någon som vet varför han vart så desperat att få ut henne ur bilen?
Kan det vara barnen som kommer med tåget och står ensamma på perrongen? Vad skulle ni göra själva i ett sånt läge? Lite självrannsakan tror jag vissa behöver på sina höga moralisk hästar, ni ser inte ned till verkligheten, den är inte så vacker som alla tror, vi alla är människor.

Barnen var hemma hos HD
Det borde du kanske veta som är
deras vän?
Citera
2018-10-03, 09:40
Medlem
notknapparens avatar
Från NA idag (låst artikel):

"Brister funna i hanteringen av hemlig övervakning i Örebro: ”Allvarligt eftersom man inte följt lagen”"

https://www.na.se/logga-in/brister-funna-i-hanteringen-av-hemlig-overvakning-i-orebro-allvarligt-eftersom-man-inte-foljt-lagen

Kan detta gälla PS eller handlar det om skjutningarna i Örebro?
Citera
2018-10-03, 09:55
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
I ett inlägg från MV för ganska länge sen framkom det att det första vittnet (”pratvittnet”/”hörvittnet”) är en kvinna. Det inlägget hittar jag inte nu, men jag kommer ihåg att jag och ”någon” (ev ModestyBlaiser eller Philomena?) dryftade detta och kunde konstatera att MV nämnt att ”hon berättade i förhör” - fritt tolkat. Så att det är en kvinna verkar konstaterat - under förutsättning, så klart, att man tror att det MV skriver är sant.

Ang Grå Tanten: jag funderar om det ändå är så att hon är lika med första vittnet. Men att hon, när hon är på marknaden, uttrycker sej på ett sånt sätt att polisen, när de får info från ”paret”, tolkar det som att hon är ett annat vittne än ”hörvittnet” eftersom hon säger sej ha sett någon prata.

Först kom uppgifterna om "synvittnet" som skulle ha sett SD i området. Sedan kom "hörvittnet" som skulle ha hört röster. Den senaste uppgiften var om det gråhåriga "tantvittnet" som skulle ha iakttagit en person som pratade, och polisen ville komma i kontakt med en kvinna som kan ha sett och hört mördaren:
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/okant-vittne-tros-ha-sett-lenas-mordare/

Förklaringen till att det blev lite rörigt kan ju vara att uppgifterna om vad vittnet hade sagt var lite vaga, och att det därför uppstod olika tolkningar av ett och samma vittnesmål.

Det som talar för att vittnet faktiskt kan ha pekat ut just SD är polisens uttalanden om att de här uppgifterna ska leda fram till en misstänkt gärningsman, och att de kan vara helt avgörande i utredningen. 'Moralensväktare' skriver också om ett nyckelvittne (dvs. ett vittne vars vittnesmål förväntas kunna avgöra skuldfrågan).
Senast redigerad av Draifos 2018-10-03 kl. 10:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in