2018-10-02, 22:39
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Vem har sagt att det första vittnet är en kvinna? Naturligtvis är det två olika vittnen.

I ett inlägg från MV för ganska länge sen framkom det att det första vittnet (”pratvittnet”/”hörvittnet”) är en kvinna. Det inlägget hittar jag inte nu, men jag kommer ihåg att jag och ”någon” (ev ModestyBlaiser eller Philomena?) dryftade detta och kunde konstatera att MV nämnt att ”hon berättade i förhör” - fritt tolkat. Så att det är en kvinna verkar konstaterat - under förutsättning, så klart, att man tror att det MV skriver är sant.

Ang Grå Tanten: jag funderar om det ändå är så att hon är lika med första vittnet. Men att hon, när hon är på marknaden, uttrycker sej på ett sånt sätt att polisen, när de får info från ”paret”, tolkar det som att hon är ett annat vittne än ”hörvittnet” eftersom hon säger sej ha sett någon prata.
Citera
2018-10-02, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brus-nilsson
Kan tystnaden i tråden tyda på att nåt är på gång?
Tystnaden beror nog enbart på nyhetstorkan. Och tyvärr lutar det nog åt att detta mord blir
ouppklarat p.g.a att man inte får fram bindande bevis 😐. Som Mats Alm..Alla "vet" att han dödade Linda Chen men man fick inte fram bindande bevis.. Och glad för det är han..😑
Citera
2018-10-02, 22:52
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Det skrivs mycket om bil- och bullincidenten.

Det skrivs betydligt mindre om den, enligt mitt förmenande, mycket intressanta andra anmälan mot SD som LW gjorde. Den som handlade om olaga hot/förföljelse (?)
Den tog LW tillbaka för att det inte skulle ”bli värre”.

Där stod inte ord mot ord utan där fanns det sparade sms, eller om det var mail.

Jag undrar vad det stod i dessa.
Citera
2018-10-02, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Kan du citera från källa på att åklagaren sagt "jättemycket bevis"? Jag har nog missat det uttalandet.
www.metro.se/artikel/åklagaren-om-lena-mordet-jättemycket-teknisk-bevisning
Senast redigerad av Osamaj 2018-10-02 kl. 22:56.
Citera
2018-10-02, 23:09
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wishfulthinking
[/spoiler]

Det understrukna i mitt första inlägg är det som framkommer i polisanmälan.
Sedan har jag funderingar över bakgrunden till konflikten eftersom jag aldrig tidigare har hört talas om polisanmäld knoggnuggning efter avböjd inbjudan till fika. Jag tycker fortfarande att det är underligt.
Jag har kopierat några responser från tråden, och först får jag veta att allt redan är sagt och sedan kommer totalt olika slutledningar avolika kvalitet. Snälla, kan vi inte vara mer seriösa?
Jag anser att hela bilincidenten är konstig. Det är inte normalt att tvinga sig kvar i en bil för att till varje pris propsa på att få bjuda en motvillig på fika.
Om man vill tvinga ut någon från sin bil (bara det...) är knoggnuggning inte den första metod jag skulle välja. Jag tror fortfarande att det är något konstigt med detta.

Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Som jag ser ”bil- och bullepisoden” så ville LW att de skulle fika och prata.
SD ville inte.
De började ”tjafsa”.
Det ena ledde till det andra och till slut var gnuggningen ett faktum.

Jag tolkar det inte som att LW blev sur för att SD inte ville äta hennes nybakade fikabröd - utan att det hela eskalerade och förmodligen drogs gamla förorätter upp.
Som det kan vara vid ”tjafs”.

Det var det bråket handlade om, inte om att SD inte ville käka bullar mitt i natten.

Det har flera gånger i tråden tagits upp att LW blev sur för att hon ej fick bjuda på fika. Jag tror inte att det var så simpelt.

Angående att få ut någon ur sin bil mha knog-gnuggningar:
Många har sagt att en smidigare metod vore att gå ur bilen och helt sonika lyfta ur vederbörande.

Någon har föreslagit att man själv kunde lämna bilen och promenera hem.

Mitt förslag är att berätta att ”nu kör jag hem, sitt kvar om du vill, men då får du hem, eller spendera natten STILLA i bilen, för jag låser och larmar den som vanligt”.
Citera
2018-10-02, 23:54
Medlem
Citat:
Många har sagt att en smidigare metod vore att gå ur bilen och helt sonika lyfta ur vederbörande.

Mitt förslag är att berätta att ”nu kör jag hem, sitt kvar om du vill, men då får du hem, eller spendera natten STILLA i bilen, för jag låser och larmar den som vanligt”.

Ja, det finns massor av andra och bättre sätt att få någon att lämna bilen. Att välja just detta sätt verkar inte rimligt alls enligt min karta.

Det tyder, enligt mig på

1. Troligen har en diskussion pågått under hela bilresan men som fick detta avslut som jag fattar skedde verbalt från LW och en fysisk maktdemonstration från SD.

2. Fika är ett påhitt. Mest troligt den ändring i anmälan som en polisinspektör uppgav i ngn artikel som just gällde orsaken till händelsen.

Fika fick ersätta den ursprungliga orsaken - därmed lades fallet ner.
Citera
2018-10-03, 00:12
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:

Kompulsivt tvång är ju att föredra än tvång genom våld. Jag hade nog försökt att hota med att ringa polisen som ett första steg, efter att först försökt resonera. För mig är det väsentligt att veta om SD försökt med den kompulsiva varianten först innan han tog till våld. Det skulle kunna fungera som måttband på hur pass allvarlig aggressiv problematik han kan tänkas ha.
Citera
2018-10-03, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj
Tystnaden beror nog enbart på nyhetstorkan. Och tyvärr lutar det nog åt att detta mord blir
ouppklarat p.g.a att man inte får fram bindande bevis 😐...Alla "vet" att han dödade Linda Chen men man fick inte fram bindande bevis.. Och glad för det är han..😑

Risken finns även om jag tror de löser det här. Lyckas de inte hitta något avgörande bevis typ DNA, får dom väl döma honom på indicier.

Huruvida Linda Chens mördare är "glad" kan man väl tvista om. Jag tror hans liv är ett rent helvete.
Att ha ett mord på sitt samvete tror jag ingen "normal" människa i längden grejar.
Senast redigerad av glendale 2018-10-03 kl. 00:17.
Citera
2018-10-03, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Risken finns även om jag tror de löser det här. Lyckas de inte hitta något avgörande bevis typ DNA, får dom väl döma honom på indicier.

Huruvida Linda Chens mördare är "glad" kan man väl tvista om. Jag tror hans liv är ett rent helvete.
Att ha ett mord på sitt samvete tror jag ingen "normal" människa i längden grejar.

Vad säger att han lider av samvete, skuld och ånger? En psykopat är oberörd.
Citera
2018-10-03, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vad säger att han lider av samvete, skuld och ånger? En psykopat är oberörd.
Ja, det var det jag försökte säga att ingen normal människa står ut med det.
Jag är inte kvalificerad att sätta diagnos på vare sig Linda Chens mördare eller SD,
men skulle diagnosen psykopat komma från kvalificerad person så visst kan jag köpa det.

Vi skulle ha FBI psykologen här nu, men hen verkar ha tystnat.
Senast redigerad av glendale 2018-10-03 kl. 00:40.
Citera
2018-10-03, 00:54
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Jag är inte kvalificerad att sätta diagnos på vare sig Linda Chens mördare eller SD,
men skulle diagnosen psykopat komma från kvalificerad person så visst kan jag köpa det.

Inte ens jag kan uttala mig om eventuella diagnoser med så här lite information. Det går dessutom emot min yrkesetik att göra det.
Även om jag mot all förmodan skulle skriva något blir man ändå inte trodd bara missförstådd so what's the point. Därav min tystnad de senaste veckorna.
Citera
2018-10-03, 01:05
Medlem
Citat:

Jag sätter ingen diagnos. Linda Chen var jag aldrig fördjupad i, men generellt så saknar GM ofta vissa empatiska förmågor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in