Citat:
Ursprungligen postat av
iesho
Jag vill också se säkrare uppgifter men tvekar inte att t.v. utgå från att det är sant.
Uppgiften finns i
Prolelärens vitbok som bortsett från inledningen verkar vara en seriös bok. Den kom ut 1989 men redan i maj 1988 skrev Ola Liljedahl i Expressen om VGs kontakt med Mårtenssons dotter.
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMTFlIbHNSU3poaFU/view
Frågan är var Lijedahl fått uppgiften ifrån?
Var det inte Lars Borgnäs som först skrev om Mårtensson?
Ja, Expressen-artikeln och vitboken har jag god koll på sedan många år. Vet inte om även Borgnäs skrev om detta.
Frågan är väl om någon av de inblandade (bonden och grannarna) ens lever längre.
Jag läste någonstans, minns inte riktigt var, att HH tog uppgiften på allvar och själv förhörde grannarna och bonden direkt han fick höra talas om detta.
För att vara en skröna är den ju närmast ointressant. Varför ska någon hitta på något sådant? Det finns väl inget syfte med det.
Någon stor desinformationskampanj kan det ju inte vara fråga om.
Uppgiften är tillräckligt bisarr och specifik för att kunna vara sann. Eller hade grannarna ett horn i sidan till bonden och bestämde sig för att misskreditera honom?
Svårt att veta. Men nu vet vi i alla fall att VG faktiskt arbetade som lärarvikarie i Sjöbo. Är dottern Mårtensson förhörd om saken? Hon borde väl veta om VG pratade om Palmemordet med bonden.
Är det förresten troligt att bonden hette Mårtensson? Det kanske var ett fingerat namn för att dölja bondens verkliga identitet?
Det är trots allt en rätt allvarlig sak att peka ut någon som förhandskunnig om Palmemordet eftersom vederbörande ju inte slog larm till Säpo eller polisen. Medierna kanske hittade på namnet Mårtensson.
För att komma vidare behöver polisen förhöra dottern ingående. Vet ej om det redan är gjort och vad det i så fall gav.
En sista sak - var det inte så att bonden i själva verket inte bodde i Sjöbo utan i en liten by som heter Östra Ingelstad närmare Simrishamn?