2018-10-01, 22:44
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maskenth
Var finns tråden om Tess?

(FB) Therese 44 år Kallhäll.
Citera
2018-10-02, 00:14
Medlem
WayneJohns avatar
Hur lång tid tar det för en kropp att bli så pass oigenkännlig att man inte kan avgöra kön i den terrängen?
Citera
2018-10-02, 03:42
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WayneJohn
Hur lång tid tar det för en kropp att bli så pass oigenkännlig att man inte kan avgöra kön i den terrängen?

En kropp som ligger öppet utomhus i tempererat eller fuktigt klimat börjar ruttna redan inom 4-10 dagar.
Huden tappar färg, blir grön och sen röd. Det bildas gaser som gör att kroppen sväller upp rätt rejält, och då är det svårare att urskilja ansiktsdrag etc. Sen samlas ju även djur och insekter för att göra sitt.

Efter ca 10-20 dagar infaller "svart förruttnelse"; då svullnaden sjunker ihop och blottade delar blir svarta. Efter 50 dagar är det mesta av köttet borta. 😔

En aning makabert detta, men samtidigt intressant hur länge kroppen legat om det kan kopplas till några aktuella försvinnanden.

Nu har det ju varit kallt ute ett tag (om än mkt regn/fukt) så det är möjligt att det har saktar ner förloppet. Beror väl lite på hur varmt det var vid tiden när hen dog.

Tolkar det ändå som att svampplockarna såg att det var en person, alltså en någorlunda intakt kropp och inte skelettdelar. Min spontana gissning är därför att det inte rör sig om mycket mer än en månad.
Citera
2018-10-02, 04:16
Medlem
Nån som vet något om hennes mobil? Har polisen försökt pejla den eller är den hittad redan?
Citera
2018-10-02, 04:27
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaFamiglia
Ja, det är en hyfsat trafikerad sträcka.
Personalparkeringen/långtidsparkeringen alfa och beta går att nås via denna väg. Även om väg 273 används i större utsträckning. Vill man undvika stå i kö är denna dock ett alternativ.
ATCC är ju bemannad dygnet runt.
Brandstationen ligger längs med vägen också.
Folk som bor i Rosersberg brukar åka den vägen till jobbet.
Kommer du från E4:an så är avfarten som leder till denna väg sista chansen att hitta en skog att dumpa ett lik på. Nästa avfartsmöjlighet är Arlanda.

Det är ingen bra dumpningsplats egentligen. För mycket trafik, för nära skyddsobjekt, för stor chans att folk rör sig i skogen, dumpad bredvid en vägbit som används frekvent av folk.
Känner du till området så finns det bra mycket bättre ställen att dumpa lik på.

Tror snarare det är någon som måste ut ur landet snabbt och råkar ha med sig ett lik från nått som skett. Tar sista möjligheten att dumpa det. Ställer bilen på långtidsparkeringen och drar iväg utomlands.
Bilen torde ha stått kvar en stund. Eventuellt blod i den borde ha börjat lukta.
Kanske har hen fått någon kompis att hämta bilen eller så står den kvar.
Står den kvar borde det inte vara allt för svårt att hitta den eller för den delen se vem som körde dit den. Finns väl övervakningskameror på alla parkeringarna.

Det eller så är det någon deal/möte som gått snett och man måste göra sig av med personen som dödats. Tänk knark. Kurir anländer, plockas upp, körs ut till första bästa undanskymda plats. Istället för betalning så får hen en kula/kniv och dras en bit ut i skogen.

Tusen tack för tydlig beskrivning! Då är det ju ändå en del rörelse i området, både resenärer och folk i tjänst. Tycker din teori låter logisk (även om jag var tvungen att dra lite på smilbanden av snubben som "råkar" åka runt med ett lik i bilen). Men absolut, att dumpningen sker i samband med att gm lämnar landet, låter som ett troligt scenario.

Rent statistiskt är det iof inte jättevanligt att kroppen transporteras till en annan plats, men det ser ju onekligen ut så i detta fall. När det händer brukar det dock inte vara några längre avstånd, de flesta vill bli av med kroppen så fort som möjligt och minska hanteringsrisken (och att bli påkommen). Kanske håller man ut lite längre om man har siktet på Arlanda, men jag skulle ändå gissa att mordet skett någolunda lokalt, inom de närmsta milen iaf.
Citera
2018-10-02, 08:25
Medlem
NW175s avatar
Polis lär ha sökt med båt vid Piluddens båtklubb igår em. Kan vara en miljon anledningar, men väldigt nära Tess bostad.
Citera
2018-10-02, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Jag kände inte Tess men har läst hela Tess-tråden. Jag gör en liten sammanfattning åt dig, Spunkankan verkar vara labil, minst sagt. Du får nog inget vettigt ur hen på ett tag i alla fall.

Tess verkade ha ett ganska ordnat liv med bra jobb och så tills för ett par år sedan, kanske en 10 år, sedan verkar det gått utför, mycket alkohol och dåligt ölsinne, ofta mycket otrevlig när hon drack, och ofta misshandlande kortvariga pojkvänner.

Midsommarafton år 2017 var hon på någon fest på Öland, (campingplats ?), och blev (oprovocerat ?) svårt misshandlad med tillhygge av någon äldre man (60-års åldern ?) som var (f.d. ?) polis och/eller säpoanställd. Han har ett finskklingande efternamn börjar på V tror jag. Han lär även bo i Väsby.

Tess skulle vittna mot honom måndagen efter det att hon försvann. Sedan den 18 augusti har hon inte varit hemma, det vet man bl.a. på att hennes katter var i dåligt skick, troligen nästan ihjälsvultna när polis öppnade dörren den 9 september. Hon brukade ta mycket väl hand om sina katter, de var hennes allt.

Tess har uppgivit till sina nära vänninor att hon var mycket rädd för denna (ex ?)-polis V, och att hon blivit mordhotad de sista veckorna innan hon försvann, men det har inte framkommit om det var V som mordhotat.

Det är vad jag kommer ihåg utifrån tråden.

sluta upp med och säg saker om mig, jag är i chock och är orolig för Tess, få man vara det även på flashback?
Ska ni vara elaka så svarar jag er inte alls.
Citera
2018-10-02, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Jag kände inte Tess men har läst hela Tess-tråden. Jag gör en liten sammanfattning åt dig, Spunkankan verkar vara labil, minst sagt. Du får nog inget vettigt ur hen på ett tag i alla fall.

Tess verkade ha ett ganska ordnat liv med bra jobb och så tills för ett par år sedan, kanske en 10 år, sedan verkar det gått utför, mycket alkohol och dåligt ölsinne, ofta mycket otrevlig när hon drack, och ofta misshandlande kortvariga pojkvänner.

Midsommarafton år 2017 var hon på någon fest på Öland, (campingplats ?), och blev (oprovocerat ?) svårt misshandlad med tillhygge av någon äldre man (60-års åldern ?) som var (f.d. ?) polis och/eller säpoanställd. Han har ett finskklingande efternamn börjar på V tror jag. Han lär även bo i Väsby.

Tess skulle vittna mot honom måndagen efter det att hon försvann. Sedan den 18 augusti har hon inte varit hemma, det vet man bl.a. på att hennes katter var i dåligt skick, troligen nästan ihjälsvultna när polis öppnade dörren den 9 september. Hon brukade ta mycket väl hand om sina katter, de var hennes allt.

Tess har uppgivit till sina nära vänninor att hon var mycket rädd för denna (ex ?)-polis V, och att hon blivit mordhotad de sista veckorna innan hon försvann, men det har inte framkommit om det var V som mordhotat.

Det är vad jag kommer ihåg utifrån tråden.

Dålig beskrivning av händelsen anser jag.
Citera
2018-10-02, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
En kropp som ligger öppet utomhus i tempererat eller fuktigt klimat börjar ruttna redan inom 4-10 dagar.
Huden tappar färg, blir grön och sen röd. Det bildas gaser som gör att kroppen sväller upp rätt rejält, och då är det svårare att urskilja ansiktsdrag etc. Sen samlas ju även djur och insekter för att göra sitt.

Efter ca 10-20 dagar infaller "svart förruttnelse"; då svullnaden sjunker ihop och blottade delar blir svarta. Efter 50 dagar är det mesta av köttet borta. 😔

En aning makabert detta, men samtidigt intressant hur länge kroppen legat om det kan kopplas till några aktuella försvinnanden.

Nu har det ju varit kallt ute ett tag (om än mkt regn/fukt) så det är möjligt att det har saktar ner förloppet. Beror väl lite på hur varmt det var vid tiden när hen dog.

Tolkar det ändå som att svampplockarna såg att det var en person, alltså en någorlunda intakt kropp och inte skelettdelar. Min spontana gissning är därför att det inte rör sig om mycket mer än en månad.

Huden blir lila och när kroppen sjunker ihop så blir kläderna inte heller lätta och se vad de har för färger mm.
Dessutom så kommer det djur som börjar äta på kroppen, ja jag vet, det är hemskt men så är det, fåglarna tar ögonen t e x om det går och där det finns vildsvin så rensar dem det mesta men aldrig huvudet. Och lukten är hemsk, det vet hundarna också som hittade kroppen. En del hundar blir rädda för doften men andra nyfikna.
Ja detta är hemskt men så är det, allt beror också på om kroppen har kläder på sig överhuvudtaget, vet vi det? Svar nej.
Så mycket vi bör veta.

Vi får helt enkelt avvakta är mitt tips.

Annars en bra sammanfattning av dig Modesty
Senast redigerad av spunkankan 2018-10-02 kl. 09:58.
Citera
2018-10-02, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NW175
Polis lär ha sökt med båt vid Piluddens båtklubb igår em. Kan vara en miljon anledningar, men väldigt nära Tess bostad.

Eller så är det för en båt flöt omkring i närheten
Citera
2018-10-02, 10:21
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spunkankan
Dålig beskrivning av händelsen anser jag.

Beskriv den bättre själv då, det mesta i min beskrivning kommer ju ifrån dina egna uppgifter i Tess-tråden.
Citera
2018-10-02, 10:28
Medlem
NW175s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spunkankan
Eller så är det för en båt flöt omkring i närheten

Jag skrev att det kunde vara en miljon anledningar. Vet du att det var den vattenfyllda båten som låg på annan plats som de letade efter vid båtklubben? Eller känner du bara för att börja rabbla en miljon anledningar och sabba tråden ännu mer med nonsens?

För övrigt spekuleras det bland folk som umgåtts med henne i närtid (dvs inte avlägsna vänner eller vänner som t ex hittats i nån grupp för utbrända) att hon snarare är på rymmen än försvunnen. Fullt möjligt det med. Polisen kanske borde söka hemma hos dig, du är den enda i tråden som sabbar och verkar vilja att hon hittas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in