Citat:
Ursprungligen postat av
Kobold
Du har förstås rätt i att även en kronisk lögnare kan ibland komma med sanning. Jag säger bara att CIA inte är någon tillförlitlig källa när det gäller något alls.
Citat:
Ursprungligen postat av
SnakePlisssken
Det är en utredning utförd av herrarna Puthoff och Targ på SRI, på uppdrag av CIA. Båda herrarna är välkända inom paranormala kretsar då de under årtionden propagerat för precis allt övernaturligt man kan tänka sig - de hittade t.ex. tillsammans på termen Remote viewing, som de senare lämpligt nog kom fram till Uri Eller var helt fantastisk på.. Dock har deras undersökningar kraftigt ifrågasatts och motbevisats på flera punkter - vilket finns redogjort här i tråden.
Targ and Puthoff both expressed the belief that Uri Geller, retired police commissioner Pat Price and artist Ingo Swann all had genuine psychic abilities. However, flaws were found with the controls in the experiments and Geller was caught using sleight of hand on many other occasions. The SRI tests gave Geller substantial control over the procedures used to test him, with few limits on his behavior during the test.
Idag har Puthoff fullt upp med att tro på UFO's på ToTheStarsAcademy..
Om Sune Hjort gör en studie och kommer fram till att jorden är rund, blir den platt då? Om David Icke gör en studie och kommer fram till att George Bush inte är en reptil - har han fel då? Oavsett svaren på dessa frågor så kan en jubelidiot, som i allmänhet är dum i huvudet, är bokstavstroende muslim, kristen och ortodox jude (hur nu det går ihop, skulle man behöva fråga jubelidioten om) - "bevisa" (göra en hypotes till vetenskaplig teori), om vederbörande gör det på ett korrekt, vetenskapligt sätt.
Nu kan vi inte veta vad CIA egentligen gjorde, och vad de skrev ned, men faktum är ju att de var hemlighetsstämplade fram till relativt nyligen (ja, sen kan man ha photoshoppat det så att folk ska tro att Geller har övernaturliga förmågor, något* fick mig att ana det), och om vi antar att det utfördes precis som det står (sedan kan man argumentera för att CIA har incitament för att släppa dokument om en genuin trollkarl, en judisk Gandalf som vandrar med oss vanliga dödliga - jag gör det inte och ser inte på vilket sätt de tjänar på det (jag har heller inte tänkt till och har inte sovit på alldeles för länge för att göra det) så verkar han besitta telepatisk, eller någon annan slags förmåga som möjliggör nedanstående:
https://www.cia.gov/library/readingroom/docs/CIA-RDP96-00791R000100480003-3.pdf
Titta under den 4 augusti - det är inte ens en A4 med text. Sanslöst om det gick till på det sättet. och detsamma med det andra east-coast-experimentet (det första - där personen befann sig på östkusten och Geller ritar berg och tåg....hade varit makalöst om Geller inte visste att personen befanns sig på Östkusten, men det framgår inte av texten.
Hade det inte varit för det katastrofala misslyckandet den den 6-7:e augusti, hade jag personligen ansett att p<0,05 % för att karln besitter någon form av övernaturlig/magisk förmåga. Samtidigt så var det skeptiker som utförde testet, och detta påvisar ju att det inte handlar om vetenskap - alla ska vara skeptiska, men om det är telepati han använder sig av (hypotetiskt, alltså) så kan man även argumentera för att det blir svårt för honom om personen som testar honom ej tror honom och inte vill att han ska lyckas.
Sedfan var det CIA och inte doktorander som gjorde detta. Mem kanske svårt att få forskningsanslag till sådant. Och han skulle väl inte ställa upp.... Men CIA gjorde detta knappast för skojs skull, då sådant kostar pengar och CIA gör inte hokuspokus-test för att det är roligt, och hela grejen var hemlighetsstämplad länge - det är ju en underrättelsetjänst så inget konstigt i det, men jag har inte koll på deras praxis kring om alla dokument blir icke-offentliga per automatik, eller om en övervägning görs innan de hemlighetsstämplar. Enligt egen utsago använde de honom i kalla kriget...
Citat:
Jayanti told The Sun that when former president Jimmy Carter was elected in 1977, "One of the first things he did was to have Uri Geller give him a four-hour briefing on the Soviet psychic threat."
Hahaha, synd att man inte kan ryska. Gamla ryska häxor är inte att leka med.
Nåväl. Dokumenten bevisar ingenting. Om det skulle vara 100 % beskrivet, vilket vi aldrig kan veta, så... ja.
Tyvärr lyckades han inte bevisa magiska krafter, men om hans magi är övernaturlig, så går den ju per definition inte att bevisa eller studera.
Borde läst allt jag citerade innan jag skrev det här långa spam-inlägget. Men angående SRI och sleight of hand så är ju det ingenting som kan användas i sådana här sammanhang. Läste inte det där om SRI och att de hjälpte CIA utföra experimenten. Personligen trodde jag mer om världens rikaste underrättelsetjänst som var i ett kallt krig med en främmande makt med en kärnvapenarsenal som skulle kunna förinta världen som vi känner den (inklusive dem själva...vilket kanske fick dem att (/undermedvetet) vilja tro så mycket att det lät kalaset fortgå