2018-09-29, 21:10
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Intressant att namnet Peter återkommer här. Vem är denne Peter? Och har man fått någon klarhet i vem den Peter var som det gråhåriga tantvittnet sökte?

Intressant koppling! Jag lade själv ingen särskild vikt vid namnet Peter i inlägget så bra observerat.
Tyvärr har jag inga svar på dina frågor men hoppas att någon annan har.
Citera
2018-09-29, 21:41
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissMind
Hejsan!
Absolut får du tycka som du gör! Oliktänkande har ingen dött av, så länge man inte blandar in fysiskt våld. Där är varken du eller jag gissar jag?

Hoppas du förstår att det som smattrar ut på mitt tangentbord är åsikter, som naturligtvis baseras på erfarenheter i min egen profession, som jag samlat på mig i mitt långa liv. Har lång erfarenhet av pedagogiska begrepp och neurologiska tillstånd i livets olika åldrar. Av godo och ondo. (Men nu är det inte mitt CV som ska granskas)

Min tolkning av 4 månaders läsning i tråden är att det är okej att blanda valfria ord efter känsla, eftersom det inte ens krävs rumsrent samtal härinne. OBS! Gäller dock inte alla!

Alla i tråden talar åt olika håll, några följs åt i samma spår, några agerar bromsklossar för andras åsikter Alla har tillgång till exakt samma information, men ingen sitter på någon lösning varpå alla såklart spekulerar....
Vem är den utvalde att bestämma vad som är korrekta analyser?

Pedagogik i all ära, den utvecklas och omformas ideligen. Även experter måste uppdateras.

Nu samlar vi mer tålamod, uppför oss så gott vi kan, och väntar på att polisen hittar pusselbitarna som saknas. 🔎🤔 Peace & Go kväll!

Det var ju också ett svar. Med vissa yvigheter utöver grunden. Våld har väl aldrig ens varit uppe på någon tapet i ordväxlingen som bestått av min enda uttryckta synpunkt samt ditt svar på detta? Onödigt att nämna detta kan jag tycka. Jag är nog en av de mer moderata i tråden och tillhör ej de som uttryckt några önskemål om våld mot någon. Sedan, jo, man kan få intrycket att svensk pedagogik är ett enhetligt begrepp för dig utifrån den skuld du förenklat binder samman det med. Men nu förklarar du dig ju med sedan att det är i ständig utveckling varpå vi kanske till trots inte har så olika åsikter till sist och syvende. Inte för att det nu är viktigt. Sedan är det givetvis en självklarhet att verksamma inom en akademisk profession eller vid vetenskaplig forskning, som du säger experter, inte nöjer sig med stagnation utan har ett yrkesutövande präglat av läget i aktuellt forskningsfält. Huruvida du är i skick att uttala dig med säkerhet i frågan tolkade jag enbart utifrån ditt inlägg som jag fann historielöst. Att du sedan har yttrandefrihet och kan hysa vilka generaliserande åsikter du vill om ”svensk pedagogik” är givetvis en demokratisk rättighet vare sig ditt CV är fyllt med relevanta sakkunskaper eller ej.

Men nog om detta då en diskussion om ämnet varken är relevant här, ger något mervärde för någon annan eller skulle göra någon av oss rättvisa då riskerna med nätdiskussioner ofta är destruktiv polemik. Denna tråd har nog med stillestånd och skyttegravar. Du har uttryckt vad du tycker och jag likaså. Nog om detta och ursäkt till tråden för detta! Jag ska sätta mig på fingrarna fr om nu och ämnet är avslutat för min del.

Tillbaka till OnTopic (!) så måste jag erkänna att det är lite intressant med fokuset på MH igen. Även om SD/HD toppar MGM-listan för både polis, tråd och anhöriga till LW så finns ju kring MH en del iaf i mina ögon något skumma omständigheter med bloggarna. Men huruvida ”UWs blogg” verkligen är UWs eller om den är MHs är nog svårt att få kännedom om i tråden ifall UW inte vill själv delge oss något. Någon som känner honom kanske kan försöka ta reda på ifall han skulle kunna skriva något sådant?

Annars, Schazz som känner en del kring LW, jag minns att du vid tidigare tillfälle i tråden skrev att du skulle kolla upp lite/höra dig för diskret om läget med MH. Fann du något relevant för att avföra/stärka några misstankar ditåt?

Någon som annars vet något om avsikterna bakom användaren Timfa’s postande då hen bara postat om bloggarna och inget annat? Kanske TimFa vill göra comeback i tråden och ge oss litet förtydligande sammanhang om hur man kan förstå de båda bloggarna och deras möjliga relevans?
Citera
2018-09-29, 21:53
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Intressant att namnet Peter återkommer här. Vem är denne Peter? Och har man fått någon klarhet i vem den Peter var som det gråhåriga tantvittnet sökte?

Jag har för mig att någon skrev här att det var en berömd naturfotograf vid namn Peter som skulle ha en utställning samtidigt som marknaden pågick. Möjligen skulle den grå tanten (Miss Marple?) besöka denna utställning och då fotografen ifråga var ett känt namn så kanske hon därav bara sa hans förnamn?

Men jag vet tyvärr ej om någon bara gissade detta. Minns någon mer om hur det var med detta? Remark? EGT? Var ni inne i marknadsdiskussionen tidigare om jag minns rätt?

Men i övrigt, P*ter N har alltså inte figurerat i diskussionerna innan?
Och AL är det samma som cacharen Sp**dlink*n?
ML = M*ts L*rss*n, är det samme som M.g.l?

Annars så får någon gärna hjälpa mig att reda ut de här männen J:
JS, är det Jo*k*m som Medinsyn nämner?
JH är det J*n H*lm?
JH nr två vem är det? Är det J*mm*? Visst fanns det två JH varav en kyrklig? Vem av JH:arna är Beholder X?

Känner snart att jag skulle behöva en vägg att klistra och skriva på... hjälp mig gärna att reda ut i relation till det Medinsyn skrev så är jag djupt tacksam!
Senast redigerad av Philomena 2018-09-29 kl. 22:01.
Citera
2018-09-29, 22:12
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Det var ju också ett svar. Med vissa yvigheter utöver grunden. Våld har väl aldrig ens varit uppe på någon tapet i ordväxlingen som bestått av min enda uttryckta synpunkt samt ditt svar på detta? Onödigt att nämna detta kan jag tycka. Jag är nog en av de mer moderata i tråden och tillhör ej de som uttryckt några önskemål om våld mot någon. Sedan, jo, man kan få intrycket att svensk pedagogik är ett enhetligt begrepp för dig utifrån den skuld du förenklat binder samman det med. Men nu förklarar du dig ju med sedan att det är i ständig utveckling varpå vi kanske till trots inte har så olika åsikter till sist och syvende. Inte för att det nu är viktigt. Sedan är det givetvis en självklarhet att verksamma inom en akademisk profession eller vid vetenskaplig forskning, som du säger experter, inte nöjer sig med stagnation utan har ett yrkesutövande präglat av läget i aktuellt forskningsfält. Huruvida du är i skick att uttala dig med säkerhet i frågan tolkade jag enbart utifrån ditt inlägg som jag fann historielöst. Att du sedan har yttrandefrihet och kan hysa vilka generaliserande åsikter du vill om ”svensk pedagogik” är givetvis en demokratisk rättighet vare sig ditt CV är fyllt med relevanta sakkunskaper eller ej.

Men nog om detta då en diskussion om ämnet varken är relevant här, ger något mervärde för någon annan eller skulle göra någon av oss rättvisa då riskerna med nätdiskussioner ofta är destruktiv polemik. Denna tråd har nog med stillestånd och skyttegravar. Du har uttryckt vad du tycker och jag likaså. Nog om detta och ursäkt till tråden för detta! Jag ska sätta mig på fingrarna fr om nu och ämnet är avslutat för min del.

Tillbaka till OnTopic (!) så måste jag erkänna att det är lite intressant med fokuset på MH igen. Även om SD/HD toppar MGM-listan för både polis, tråd och anhöriga till LW så finns ju kring MH en del iaf i mina ögon något skumma omständigheter med bloggarna. Men huruvida ”UWs blogg” verkligen är UWs eller om den är MHs är nog svårt att få kännedom om i tråden ifall UW inte vill själv delge oss något. Någon som känner honom kanske kan försöka ta reda på ifall han skulle kunna skriva något sådant?

Annars, Schazz som känner en del kring LW, jag minns att du vid tidigare tillfälle i tråden skrev att du skulle kolla upp lite/höra dig för diskret om läget med MH. Fann du något relevant för att avföra/stärka några misstankar ditåt?

Någon som annars vet något om avsikterna bakom användaren Timfa’s postande då hen bara postat om bloggarna och inget annat? Kanske TimFa vill göra comeback i tråden och ge oss litet förtydligande sammanhang om hur man kan förstå de båda bloggarna och deras möjliga relevans?
Jag förstår inte hur ni kan tycka att denna MH skulle vara intressant. Tror inte en sekund på den bittra damen. Var hennes hus också avspärrat eller? Hade hon kontakt med LW den kvällen? Vad skulle hon tjäna på att LW försvann? Hon hade ju redan blivit avpolleterad av UW. Nä helt omöjligt.
Citera
2018-09-29, 22:32
Medlem
Inga kommentarer på mitt inlägg om MV?
Tråden tystnade lite under dagen...
Citera
2018-09-29, 22:40
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Jag förstår inte hur ni kan tycka att denna MH skulle vara intressant. Tror inte en sekund på den bittra damen. Var hennes hus också avspärrat eller? Hade hon kontakt med LW den kvällen? Vad skulle hon tjäna på att LW försvann? Hon hade ju redan blivit avpolleterad av UW. Nä helt omöjligt.

Jag håller inte MH som given GM och instämmer i att allt polisen agerat kring entydigt pekar mot SD/HD-hållet, – bara SD om jag ska vara noggrann.

Givetvis är allt kring MH ytterst spekulativt och bara baserat på det hon skrivit. Så jag förstår dina invändningar. Även om jag är intresserad av att veta mer kring MH och HD t ex så har jag verkligen inte flyttat ner SD på min lista över MGMs.

Jag kan inte uttala mig om hur andra värderar MH-uppgifterna. Men orsakerna till att iaf jag blivit intresserad åt MH-hållet är för att jag dels fann hennes blogg djupt obehaglig, dels utifrån detta undrade vad en traumatiserad väldigt bitter människa kan göra om redan grundläggande andra anständighetsgränser är passerade, dels förstärktes i dessa tankebanor av bloggens namn och troliga bibliska betydelse, dels att jag funderat över idiotin av SD som GM att mörda LW så nära sig själv (alltså ifall någon annan kunnat mörda LW och placerat henne där för att kasta misstankar åt SD/HD/UW) och slutligen dels inte vill, utan egen insikt om SD mer än utifrån tråd, låsa fast mig vid honom som ende tänkbare GM än. Att hon redan är dumpad av UW verkar hon ju ha haft svårt att släppa och tolkningen jag gjorde av blogginläggen så sent som i sommar är att hon ännu ger honom/familjen W skulden för sitt trauma på ett distanslöst sätt. Att hon gått vidare upprepar hon ju på ett mantraliknande sätt som snarare övertygar om motsatsen.

Sedan så erkänner jag att det mesta annars pekar mot SD. Jag har även förståelse för att närstående till LW som känt till ev trakasserier från SD mot LW och som personligen upplevt honom som en skitstövel finner honom som självklar GM och avskyr honom därför.

Jag ”håller” inte på någon särskild som GM och tror alltmer att SD är GM utifrån polisens övertygelse och Sh.Holmes vittnesmål om LW. Sedan upplever jag att SD hursom inte verkar vara någon trevlig typ med tanke på uppgifterna om flerårig otrohet och misshandel. Utifrån dessa uppgifter i tråden så framstår han ju usel oavsett skyldig till mord.
Senast redigerad av Philomena 2018-09-29 kl. 22:45. Anledning: Stavfel
Citera
2018-09-29, 22:47
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Inga kommentarer på mitt inlägg om MV?
Tråden tystnade lite under dagen...

Eftersom du totalt struntar i att du blir motbevisad så anser jag att det är överflödigt att fortsätta kommentera dig.
Jag har tidigare ifrågasatt dina påståenden om att MV skulle ha ändrat sig (vilket han inte har) samt dina påståenden om FP (som inte stämmer) men det leder till en återvändsgränd.
Citera
2018-09-29, 22:49
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Jag hann läsa stora delar av bloggen och delar eran uppfattning. Det MH skriver om barnen är totalt gränslöst och skenheligt. Hon påstår sig älska dem samtidigt som hon breder ut deras dåliga mående på en öppen blogg. Hon är vuxen och borde faktiskt ta ansvar för sina ord, hur sårad och kuvad av livet hon än må vara.
Jag mådde dåligt av sättet hon beskrev alla inblandade på. Istället för att beskriva sina känslor och ta ansvar för sitt mående så skuldbelade hon alla andra. Det var obehagligt att läsa hennes hat.
Nu tror jag visserligen inte att MH är skyldig till mordet på LW. Att hon har ”dragit nytta” av situationen står dock klart, enligt min mening.
Slås av att ni inte ägnar ett enda ord om barnen som far illa men klagar i högan sky över att någon har kurage nog att avslöja det. Luktar hycklande församling där barnen offras bara det inte kommer ut.
Citera
2018-09-29, 23:09
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Slås av att ni inte ägnar ett enda ord om barnen som far illa men klagar i högan sky över att någon har kurage nog att avslöja det. Luktar hycklande församling där barnen offras bara det inte kommer ut.

Detta har redan tagits upp i tråden tidigare varpå det inte tas upp igen varje gång MH kommer upp antar jag. Tidigare i tråden så har ju flera diskuterat kring just detta att om MH hyste reell oro för barnen W så är hennes (då) offentliga blogg fel plats för att lyfta upp det i ljuset. Därmed inte alls sagt att det ska förtigas! Har någon gett uttryck för detta? Så klart att barn som far illa ska uppmärksammas och få hjälp. Nu är jag inte aktivt med i någon församling men mitt intryck från de aktivt kristna jag känner som då är med i en församling är iaf inte locket på om barn far illa. Tvärtom. Men du kanske tänkte på hur sekter fungerar? Där verkar det ju vara locket på tills det når media. Dock så ser jag inte kopplingen kring församling och trådanvändare som ofta görs. Finns det belägg för att flera användare i tråden är medlemmar i församlingar? Isåfall, finns det belägg för att de då per automatik agerar utifrån nidbilden av dogmatiska sekter som offrar individen för kollektivet? Känner att den här upphakningen av församlingsliknelser är en smula generaliserande och fördomsfull mest baserad på sektskandaler. Om jag får tolka spekulativt. Men åter till frågan om MH och barnen: det som kritiserats är att MHs agerande via sin blogg verkar mer ha hängt ut dem än hjälpt dem. Du gör tolkningen kurage. Jag gör tolkningen att hon använder dem för att brodera ut sitt eget narrativ. Rätt plats att med kurage hjälpa dem ifall MH nu skulle ha fog för det hon påstår är orosanmälan till socialtjänst, samtal med skola/lärare/skolkurator, ställa UW/LW mot väggen, fortsätta kräva agerande från soc och möjligen bup även om sådant kan vara trögt. Under tiden visa barnen att de har en trygg vuxen att lita på i sina liv och som är där, lyssnar och försvarar dem med respekt för deras integritet. Att skriva utförligt om påstådd självdestruktivitet och liknande i offentlig blogg känns inte som att värna barnen utan i sammanhanget mer som att väva in dem i det egna traumat.
Senast redigerad av Philomena 2018-09-30 kl. 00:07.
Citera
2018-09-29, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan

Det är ett uttryck för Respekt till just barnen. De mest oskyldiga och drabbade i dessa hemska fall.
Dom skall särskilt skyddas. Aldrig nämnas.

Den osynliga gränsen brukar de flesta aldrig passera. Inte ens på detta fora. Tvärtom är det oftast ett outtalat kodex, att det gör man bara inte.

Du utgör ett sorgligt undantag.
Senast redigerad av Remark 2018-09-30 kl. 00:49.
Citera
2018-09-30, 03:32
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medinsyn
Har följt tråden sedan dag 1 och roats över de många dumheterna som skrivs. Är det enbart begåvningsreserven som skriver (och ger blanka fan i att läsa varandras inlägg) här kan man undra?, och svårt förfärats över det tragiska i händelserna. Kände mig sugen på att få bli en del av denna korkade massa och skaffade nu ett konto . Under tisdagen 15:e maj hade SD kontakt med flera personer som han anade hade kontakt med LW under kvällen och natten. Han fick därför en rätt samlad bild av tidpunkt för försvinnandet tidigt. Om detta pratade han med flera personer, bla UW, polisen, och en mig närstående och flera andra sa han. I det helt frivilliga upplysningsvisa hörandet tidigt på tisdag eftermiddag visade han även den chatt han hade med LW på måndagkvällen för polisen. MVs ord om att han skulle senare på tisdagen förneka denna kontakt förefaller mig minst sagt tveksam. Han är inte korkad. Tror MV är korkad snarare. Ovanstående kan ni se som fakta. Nästa sak har kommit till mig på omvägar, men om SVARA SVARA SVARA tyder på en störning så kan det vara lämpligt att känna till att SD tillsammans med den unga tjejens familj hade en långvarig lek om att SD skulle vara ett syskon i familjen. Den kramen SD krävde svar om ska ha gällt när tjejens riktiga bror kom hem efter längre resa...

Nu tänkte jag inte ge er mer även om jag vet massor som är helt uppåt väggarna fel i era gissningar. Jag kommer inte att svara på följdfrågor, men fortsätta läsa nyfiket. Er ankdamm är för liten för mig att leka i. SD finns i min närhet och jag är mån om honom, även om vi inte har så mycket kontakt för tillfället. Jag tror att ni som försöker rentvå honom borde sluta då det knappast hjälper honom, utan det blir bara mer uppståndelse. Låt rättvisan komma fram utan att elda på flashback.

PS Jag finner det extremt oväntat om det visar sig att SD är gärningsman, men jag utesluter det inte.

Det fetade:

Det verkar inte som om det rådet har gått fram till
SD-sekten

Om ni är så säkra på att SD är oskyldig
så behöver ni ju inte oroa er.
Senast redigerad av gloriouslife 2018-09-30 kl. 04:17.
Citera
2018-09-30, 06:04
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medinsyn
/..
Tråden saknar fö flera namn på män hon umgicks mer med än somliga av de som det pratas om. Intima relationer har hon haft med Stefan D, Joakim S, Mats L, Jan H och P*ter N efter sin skilsmässa. JS, ML och PN var alla mycket korta perioder av intimitet.
/../

Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
/..
Men i övrigt, P*ter N har alltså inte figurerat i diskussionerna innan?
Och AL är det samma som cacharen Sp**dlink*n?
ML = M*ts L*rss*n, är det samme som M.g.l?
/../

Denne P*t*r N skulle kunna vara en P*t*r Nor*n, med geocachealias p*t*rcabrio. LW har cachat med honom och verkar även ha följt honom på Instagram.

Om denne killes loggar på geocacheforumet stämmer, så verkar han ha befunnit sig på burkletarutflykt i Kina när LW försvann (12-21 maj).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in