2018-09-29, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gottmooos
Jag går in å foliehattarnas vägar och säger att PET/polisen vet vilka man letar efter men vill få dom att slappna av och krypa fram så civila spanare kan gripa dom.

Även utan foliehatt konstaterar jag att vi inte fått veta hälften av vad detta handlade om. Enda realistiska möjligheten att det är gängrelaterat är om några lyckats föra bort ett vittne (eller anhörig till det vittnet) som skulle sänkt halva gangsterdanmark på en rättegång. Detta skulle i så fall hänga ihop med danska polisens ökade insatser mot gängen.

Det vore väldigt vackert om våra samhällen skulle dra på så här för gemene kidnappat barn, men verkligheten är att resurserna till det inte finns.

Jo de resurserna finns om det finns ett behov av dem och om man utarbetat nya effektiva strategier/praxis i de lägena. Vilket hela tiden gått framåt, tro det eller ej.
Citera
2018-09-29, 14:30
Medlem
sonny crockets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindemann
Insatsen har nu delats i två delar.

1. Hot mot specifik person som satte igång hela (PET insats). Några misstänkta personer och Volvon uppehöll sig i närheten av bostaden för en hotad person som skyddas av PET.

2. Bilen. Polisen gick fram för att undersöka vad personerna i bilen sysslade med. När polisen närmade sig körde Volvon iväg i hög hastighet och lyckades fly från polisen. Bilen hittades sent igår kväll på Själland. Det har senare visat sig att case 1 och 2 inte hör ihop. Det visade sig senare vid närmare undersökning att det verkar vara en slump att de kriminella i bilen har vistats i närheten av offret från case 1.
Mhm. Så inget händer den specifike personen. En skum bil drar ifrån snuten och måste plötsligt stoppas "till varje pris" och man drar igång historiens största polisjakt. Låter ju troligt...
Citera
2018-09-29, 14:35
Medlem
ModerRotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym37
Långsökt men vad fan... nu när vi ändå är inne på en massa foliehattsanalyser så är det säkert denna man skyddar etc.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Kurt_Westergaard

Vad tror ni?
Jag får tyvärr inte verifiera detta. Men jag kan inte heller dementera det.
Citera
2018-09-29, 14:38
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Najjon
Hehe jag tror ditt bekymmer med definitioner och liknande i detta avseende handlar om något annat som rör din egen person på ett sätt jag inte riktigt greppar. Men det verkar väldigt viktigt för dig?
Merparten av hennes vänner arbetar inom det sociala (där jag i detta sammanhang hänvisar till yrken som pedagog och socialtjänst) varpå det alltså skulle kunna vara på något sådant sätt som gm har hamnat på gården (jag tror inte de hamnat där helt random).
Varför dessa definitioner är så otroligt viktiga för dig att gläfsa om vet jag inte riktigt?

Du framför en teori, fred vare med det, om att IMDs vänlista på fb, först samtliga, lite senare merparten, är sysselsatta med "socialt arbete" och mellan raderna skulle detta kunnat, på något vis varit anledning för några knasbollar att fräsa ned till hennes gård jagad av danmarks samlade poliskår ?

Jag anser inte merparten är det, med mindre de vars sysselsättning vi inte omedelbart kan fiska fram, faktiskt sysslar med det...

Marketing Manager
Account manager
Okänt
Medlem av Folketinget
Utbildad trädgårsarbetare
Forretningsudvikler
DJ, nu ägare av eventfirma
Ambulanspersonal
Lantbruksgenetik (oklart om ställning)
Okänt
Driftvakt (ambulans)
Lärare (Tidigare vid muslimsk friskola)
Byggnadsingenjör
Okänt
Chef hårsalong
Forwarder / Charter & Relief*
Egenföretagare, heminrättning
Okänt
Undervisare
Managing Partner
Okänt
Studerande
Pedagog
Okänt
Vice skolledare
Okänt
Klinikassistent (Kiropraktik)
Belysningskonsulent
Okänt
Biblioteksassistent
IT-konsulent (Finans)
Inköpare (kommun)
Bioanalytiker
Okänt
Okänt
Förtidspensionär
Okänt
Kvacksalvare
Okänt
Okänt (industri)
Närvårdare
Studerande
Lärare/pedagog
Okänt
Pedagog
Okänt
Kyrkoassistent
Optikerassistent
Studerande
Pedagog
Lärare ?
Civilingenjör
Controller (industri)
Okänt
Musik/teater
Familjeterapeut
Okänt
Okänt
Okänt
Jurist
Okänt
Supervisor (industri)
Okänt
Konsult (Telemarketing)
Okänt
Okänt
Lärare
Ergoterapeut
Dagplejer (Barnvakt)
Okänt
Sjuksköterska/undervisare
Direktör (musik)
Chef (daghem)
Okänt
Socialt arbete ! (Tidigare ledare daghem)
Jurist
Okänt
Ledare (daghem)
Chef (marketing)
Okänt
Hemhjälpare
Skolinspektör
Ekonomiassistent
Bankassistent
Byggnadsarbetare ?
Projektledare (musik)
Okänt
Citera
2018-09-29, 14:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bulgroz
Det här är den mest realistiska teori än. Apple Maps suger.

PET har ansvar för de tre på Jyllandsposten, som är mordhotade av Al Qaida. Tre kända radikalister närmar sig någon av dessa tre..i en stulen bil från Sverige. Polisen går all in då de vet att det kan vara skarpt läge. W- gard har tidigare varit ute för attacker där bland annat en somalier från Al Shabab bröt sig in i W- gards hus med en yxa och skulle döda honom.
Citera
2018-09-29, 14:40
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EU-migranten
Utan att utge mig för att vara expert på danska vägnätet, så TROR jag inte att det blev stopp på motorvägen runt Odense, då det ligger långt från Storabältbron, och det skulle ju också betyda att bilen körde i riktning MOT Själland. Av kartan att döma, så "hamnar" man bara inte i Espe om man lite slumpvis svänger av motorvägen och kör en bit på måfå. Det händer bara inte...
I min teori var de på Fyn på väg mot bron över Lilla Bält när de vek av, antingen pga av bilköer eller pga av att de lyssnade på radion eller kanske märkte av polisaktiviteter.

Och jodå, det går alldeles utmärkt att komma till väg 9 från den positionen (se länken). Kanske chansade de på gamla bron över Lilla Bält eller någon färjeförbindelse. Eller så förstod det att det var kört och bara var ute efter att komma undan polisen.

https://www.google.se/maps/@55.3477062,10.4417041,3a,60y,98.71h,75.24t/data=!3m6!1e1!3m4!1srTHPJW1IQ3gdhn7fMiHOVg!2e0!7i1 3312!8i6656
Citera
2018-09-29, 14:40
Medlem
Citat:
Så du har facit? Haha alltså..
Du har ingen aning om vad som låg bakom detta och varför polisen agerade såhär. Men kanske fick du läsa om denna jakt istället för om ett eller flera mord, tänk på det innan du sitter och tänker dina snäva självklarheter.

Du förstår uppenbarligen inte vad jag skriver. Polisen stängde ett land i jakten på en bil som inte hade något att göra med något hot som uttalats mot någon eller något. De misstänkta grips och släpps i stort sett direkt. Så de här morden du skriver om är i det här fallet inget annat än dina fantasier.

Således: med facit i hand hade det varit bättre om de inte hade gjort någonting.

Sedan kan det visa sig att en person, med tillgång till de fakta polisen hade när de vidtog de här åtgärderna, drar slutsatsen att de agerade rätt och riktigt. Typ anser att det är bättre att över- än underreagera. Men det är en annan sak än det faktiska utfallet. Framöver kan nog en eller annan polischef få en ny tjänst.
Citera
2018-09-29, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Du förstår uppenbarligen inte vad jag skriver. Polisen stängde ett land i jakten på en bil som inte hade något att göra med något hot som uttalats mot någon eller något. De misstänkta grips och släpps i stort sett direkt. Så de här morden du skriver om är i det här fallet inget annat än dina fantasier.

Således: med facit i hand hade det varit bättre om de inte hade gjort någonting.

Sedan kan det visa sig att en person, med tillgång till de fakta polisen hade när de vidtog de här åtgärderna, drar slutsatsen att de agerade rätt och riktigt. Typ anser att det är bättre att över- än underreagera. Men det är en annan sak än det faktiska utfallet. Framöver kan nog en eller annan polischef få en ny tjänst.

Jo polisen sa klart och tydligt under konferensen att det finns en allvarlig hotbild mot någon eller några (ej allmänheten) men att polisen har dessa under beskydd. Så visst finns det en grund. Och DU har NOLL kunskap om resten eller hur det kunde ha slutat.
Citera
2018-09-29, 14:46
Medlem
ieshos avatar
Jag tycker mig ana att det finns ett visst motstånd mot att Barack Obama skulle vara ett attraktivt mål för terrorister.
Citera
2018-09-29, 14:46
Bannlyst
Citat:
Du ska veta att det är vanligare att vittnen i allvarliga mål alternativt kvinnor och barn lever med så pass allvarliga hotbilder och att de också ofta har betydligt sämre skydd eller förutsättningar att slippa undan sina förövare än de kända män som skulle kunna vara måltavlor...

Fast dessa tre som är hotade är världskända. Så insatsen står i proportion till vad som kunde ha hänt. Skulle det varit så att denna bil hade för avsikt att mörda någon av dessa tre så skulle en och annan polischef rykt. Dessutom skulle hela världen undrat varför man inte kan skydda dessa personer.
Citera
2018-09-29, 14:47
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonny crocket
Mhm. Så inget händer den specifike personen. En skum bil drar ifrån snuten och måste plötsligt stoppas "till varje pris" och man drar igång historiens största polisjakt. Låter ju troligt...

Den geografiska platsen, i kombination med tid och andra faktorer gör det troligt eller mindre troligt.

Exempel1: Bil drar iväg från rutinkontroll vid Årsta Partihallar = ej rikslarm eller stor insats, då det antagligen bara är någon lirare som jobbar där som har lite gräs eller kola i bilen.

Exempel2: Avlyssning har gett att SÄPO vet att det finns någon raketforskare inom NMR:s fanbase som planerar ta sig till Reinfeldts villa i Täby och slå ihjäl han. En stulen bil rullar in på Reinfelds lilla lugna gata, och drar sedan ifrån snuten vid kontroll = manhunt
Citera
2018-09-29, 14:47
Medlem
Tre "nysvenskere" tager til Danmark for at døda nogon

Politiaktion skyldes PET's frygt for angreb

Citat:
En stor politiaktion fredag skyldtes PET's frygt for angreb mod enkeltpersoner, siger chefpolitiinspektør Jørgen Bergen Skov ved en briefing lørdag.

PET har i længere tid efterforsket en sag om specifikke trusler mod enkeltpersoner, og en ny udvikling fredag med en sort Volvo gjorde, at man mente, at truslerne var tæt på blive virkelighed. De personer, der skulle være truet, er bragt i sikkerhed, oplyser chefpolitiinspektøren ved briefing af pressen.

https://jyllands-posten.dk/indland/politiretsvaesen/ECE10904824/politiaktion-skyldes-pets-frygt-for-angreb/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in