2018-09-29, 13:54
Medlem
Låter som fiasko + skadebegränsning som någon var inne på.

Triggern till insatsen var alltså att en misstänkt bil var nära en person som var under hot.

Det visade sig sen att bilen inte hade koppling till hotet mot personen.
Dom splittar sen insatsen säger dom. Jag tycker mer det låter som dom trappar ner långsamt när dom istället kunde avsluta omedelbart.
Senast redigerad av pjabas 2018-09-29 kl. 13:56.
Citera
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
min danska är usel, men jag får det till:
PET initierade insatsen mot fordonet, men nu har det visat sig att volvon inte hade med PET:s case att göra utan då antagligen helt vanligt kriminalitet (bilstöld?).

Men samtidigt vill de veta vad de personer som använt bilen gjort under sin tid med fordonet.

Blir bara konstigare och konstigare.
Citera
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefreiter
Hot mot specifik person som satte igång hela.

Bilen är kopplat till kriminalitet men inte denna insatsen.
Skumt, "Volvo v halvfems" var ju det enda rapporteringen handlade om igår, en manöver...
Citera
Medlem
Catings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Det var dödshot/mordplan mot två (?) personer som nu är i säkerhet.

Med tanke på omfattningen kan man gissa på tex Lars Løkke Rasmussen som den ena personen..
Har han uttalat sig förresten?
Senast redigerad av Cating 2018-09-29 kl. 13:57.
Citera
Medlem
Skrattretande att man stänger av hela Själland pga bilen, allt annat pågick på Fyn...
Verkar dåligt skött från start, men kanske bättre att ta det säkra före det osäkra.
Citera
2018-09-29, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Skumt, "Volvo v halvfems" var ju det enda rapporteringen handlade om igår, en manöver...

Nja, rapporterades om skottlossning på Fyn också, lite senare men det kopplades ihop igår.
Citera
Medlem
lindemanns avatar
Insatsen har nu delats i två delar.

1. Hot mot specifik person som satte igång hela (PET insats). Några misstänkta personer och Volvon uppehöll sig i närheten av bostaden för en hotad person som skyddas av PET.

2. Bilen. Polisen gick fram för att undersöka vad personerna i bilen sysslade med. När polisen närmade sig körde Volvon iväg i hög hastighet och lyckades fly från polisen. Bilen hittades sent igår kväll på Själland. Det har senare visat sig att case 1 och 2 inte hör ihop. Det visade sig senare vid närmare undersökning att det verkar vara en slump att de kriminella i bilen har vistats i närheten av offret från case 1.
Citera
Medlem
Hamsterbolls avatar
Nu fattar jag INGENTING. De stängde bron och halva Danmark pga en bil som INTE har med insatsen att göra?
Citera
2018-09-29, 13:56
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Politiker?
Det eller kungafamiljen, skulle jag tippa. Ett är i alla fall säkert: polismannen kan mycket lätt hoppa över till politiken när han gjort sitt inom polisen, vilken svada utan att säga en enda sak
Citera
2018-09-29, 13:58
Medlem
ModerRotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Najjon
Ok. Tja, alla är nog olika konspiratioriska i sina analyser. Jag tror faktiskt överlag att saker inte är så galet märkvärdiga men det förekommer kanske emellanåt. Att vi har ett enormt utbud av olika medier motverkar ju dock ganska kraftigt sådan typ av konspiration.
Nåja, konspiration vet jag inget om. Media används ofta av polisen så det är inget konstigt. Säkerhetstjänster använder sociala media hela tiden också, så även det är inte något konstigt.

Det enda som kan vara lite konspiratoriskt är väl att just läckan och denna största polishändelse i Danmarks historia ( kanske att ta i men ändå ) sammanfaller. Det behöver ju inte alls vara relaterat. Även om det inte skulle förvåna mig det heller.

Jag kan tänka mig att information om brottslig verksamhet blev förmedlat till Danmarks polismyndighet utifrån. Det kan vara därför de inte kan berätta så mycket i detalj. De har fått beskrivning från "högre ort" och agerar utifrån dess tillförlitlighet. Eller så har det varit en incident bara som pålyst denna polisiära uppmärksamhet. Jag vet inte.

Kan det vara så enkelt att läckans gärningsmän i Facebook härvan spårades till Danmark. Då är det utländska intressen att med kraft hitta dessa omedelbart och Danmark får betalt för uppgiften.
"Grov kriminell aktivitet".
Senast redigerad av ModerRota 2018-09-29 kl. 14:05.
Citera
2018-09-29, 13:58
Medlem
CougheeBrothas avatar
Vilka informativa presskonferenser det har varit..
Citera
2018-09-29, 13:59
Medlem
LGDs avatar
Det är inte stabsläge i Danmark eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in