2018-09-29, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Solen är en fokuspunkt på domen, likt en ljuskälla på en rund spegel. När du går in på ICA för att snatta så kollar du upp på den runda spegeln och ser butikskontrollanten försvinna bort, du stoppar på ner du falukorven i kalsongen. Så tror jag det går till med solen.
Eh? Förutom att du verkar tillfreds med att snatta saker, så undrar man ju då varifrån solens *ljus* kommer ifrån? En spegel är ingen "fokuspunkt" och hindrar dig inte från att mäta avstånd (du får avståndet hela vägen, är spegeln välvd får du fel avstånd).

Det är mycket du "tror", utan att ge några som helst skäl. Du verkar också *tro* att vi andra kommit fram till vår modell på samma sätt, genom att "tro" utan att ta reda på minsta lilla (t.ex. vad en spegel är och gör).

Var sitter då ljuskällan? Är den på Jorden? Vad kommer spektrallinjerna ifrån?
Citat:
Polstjärnans rörelse bekräftar att jorden är platt. Vid navigering efter stjärnor föreställer man sig ett horisontalplan, en platt jord, och en himmelssfär med ljuspunkter fästade i den. Himlakropparna har inget avstånd. Detta är verkligheten och är påfallande lik skapelseberättelsen i bibeln. r bibeln sann? Ingen aning.
Även här förklarar du inte "hur". Och har fel. Man föreställer sig inte ett horisontalplan, man mäter en stjärnas höjd från horisonten. En jävla skillnad. Men igen, HUR "bekräftar" polstjärnans rörelse att Jorden är platt? Vadå "bekräftar"? Det finns alltså ytterligare observationer?

Citat:
Att föremål försvinner bakom en horisont är kompatibelt med platt jord, plattjordare har visat hur föremål kan återuppstå vid horisonten med optisk förstärkning. Det talar emot en rund jord.
Nej, igen har du fel. Det är inte jag som "tycker", utan du har fel. Det talar inte alls mot en rund jord. Det är bara ni som inte har minsta begrepp om vad en rund jord innebär och vilka observationer som säger vad.
Citat:
Avståndet till solen. Jag tror inte det i nuläget går att avgöra avståndet till solen. Som jag sa tror jag solen är en fokuspunkt i/på domen.
Jag frågade inte om "nuläget". Du har stora svårigheter att skilja techne från episteme. Du hajar inte när det är kunskapsfilosofi och teori som efterfrågas. Som nu. HUR skulle du tänka dig att man mäter avståndet till Solen?

Vad är det för fel på parallax? Du MÅSTE visa hur parallaxen med nödvändighet måste förkastas som instrument, och detta måste göras matematiskt. Annars har du inget case. Förutom att du skapar horder av problem och frågor du själv inte uppfattar. Hur förklarar du observerade solstormar med efterföljande solvind? Solvind, en del av s.k. rymdväder, som kan förutsägas och klockas. Förstår du inte att Solen inte bara skiner fotoner på oss, utan även kastar ut materia mot oss? Hur förklarar du det med en spegel?

Förstår du hur in i helvete många saker som du INTE kan förklara eller bortförklara med en platt jord och/eller firmament?

Och nej, bibeln har inte rätt. Varken i stort eller smått. Skapelseberättelserna (de är två) är myter och politisk polemik (exempelvis mot Babyloniska föreställningar). Bibeln har inte förutsagt något som kan observeras. Bibeln utgörs av berättelser som saknar bevis eller är bevisligen felaktiga.

Du *måste* försöka bättre. Börja med att t.ex. fundera ut på hur du ska ta reda på om du har fel.

Edit:
Citat:
Ljuger? Det är ett forum för diskussion, jag behöver inte uppfylla någon kravlista.
Ja, du ljuger. Patologiskt. Om vad vi andra säger, och vad du själv har sagt. Ingen har bett dig "uppfylla någon kravlista". Det jag/vi har bett om är förklaringar och belägg för det du påstår. Det är alltså DU som förser dig själv med bevisbörda. Vilken jävla normal människa som helst ser detta.
Senast redigerad av DjILY 2018-09-29 kl. 01:14.
Citera
2018-09-29, 01:25
Medlem
Citat:
Du argumenterar inte om sakfrågan, du pratar bara om mig. Varenda inlägg du gör handlar om mig, hur dum jag är, hur jag inte kan argumentera, hur jag ljuger. Hädanefter får du prata med dig själv. Ta en promenad!
Du är slut. Jag har utförligt förklarat för dig gång på gång på gång hur belägg och bevisbörda fungerar. Jag har bemött dina argument. Jag har bemött sakfrågan. Jag har ställt sakliga frågor till dig och jag gör det i samma jävla inlägg du citerar! S-l-u-t-a l-j-u-g! Är det för mycket begärt?

Vad är krökning och vad skulle du vilja se för exempel på krökning frågade jag dig i precis det jävla inlägg du citerade! Svara för det eller håll din satans enfaldiga trut någon gång din eländiga, ynkliga människa! Var sitter ljuskällan? Hur TROR du att man skulle gå till väga för att mäta avståndet till Solen, vare sig det är tekniskt möjligt eller ej. Varför är parallaxen diskvalificerad?

För i helvete, alla kan se att jag frågar och bemöter, frågar och bemöter, frågar och bemöter och du svarar bara med totalt ovidkommande, intetsägande, dreglande trams. Ljug för i helvete inte för mig om vad jag själv har sagt i inlägget du citerar! I varenda jävla inlägg så styr jag tillbaka till sakfrågan. I varenda jävla inlägg ställer jag frågor till dig, frågor som vilken normal människa som helst skulle uppfatta helt trivialt, och svara på.

Är du blind eller något? SER du inte frågorna som överöser dig? Jag har bemött varenda jävla "argument" du kommer med, men du har inte besvarat *något*. Jag försöker etablera en intersubjektiv grund och det du bör göra är helt enkelt att säga "okej, jag fattar. Jo, detta är ett sätt att ta reda på om jag har fel". Du kvitterar inte någonting av någon här. Inte det minsta. Du hajar noll och är ett troll. Jag hade sagt "som att tala med en tegelvägg" om det inte vore för att en tegelvägg nog har större själsförmögenheter än vad du har.

Vad lyser på firmamentets "fokuspunkt"? Hur visar man dig en "krökning"? Vad är "toppen på en boll"?
Citera
2018-09-29, 09:00
Medlem
madtops avatar
Citat:
Återigen för vi höra: "du har ingen karta därför är jorden rund!" Fånigt att kräva av mig att jag ska rita om hela världen.

Du missar som vanligt poängen. Vi vet att jorden är rund därför att "rundjordskartorna" stämmer med verkligheten. Att du inte har en karta är ointressant eftersom vi redan har fungerande kartor.

Vi har kartor som bygger på en teoretisk modell av en sfär. Det faktum att vi kan observera att den teoretiska modellen stämmer överens med verkligheten visar att den teoretiska modellen är korrekt. Att våra kartor fungerar betyder att modellen som kartorna baseras på är korrekt.

Det faktum att WGS84 stämmer med verkligheten bevisar att jorden ser ut som modellen i WGS84.
Senast redigerad av madtop 2018-09-29 kl. 09:15.
Citera
2018-09-29, 09:04
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Jag tror mig inte sett ett enda bevis/resonemang för en platt jord från din sida.
Det jag har sett är försök att förklara observationer/bevis som tyder på en klotformad jord hur dom istället skulle kunna fungera på en platt jord.

Att säga polstjärnans beteende är ett bevis eller ett resonemang för en platt jord är helt fel, det vet du lika mycket som jag.
Att säga att saker försvinner bakom horisonten är ett bevis eller ett resonemang för en platt jord är inte det första man tänker på.
Att säga att solen belyser molnen underifrån vid solnedgång och soluppgång är inte ett bevis eller ett resonemang för en platt jord, tvärt om.

Ska jag fortsätta?

Vi vill se ett BEVIS eller åtminstone en TEORI som STYRKER en platt jord!!!
Inte som du gör, försöker hitta lösningar för en platt jord på dom observationer vi ser i verkligheten. Observationer som i första hand är bevis för en klotformad jord.

Citat:
Du säger att du inte sett ett enda bevis från mig, för att sedan lista bevis som jag anfört för platt jord.

Citat:
Ooookey...

på vilket sätt styrker polstjärnans höjd över himelen en platt jord? Förklara!
På vilket sätt styrker försvinnande objekt bakom horisonten en platt jord? Förklara!
På vilket sätt styrker solens strålar som skiner på undersidan av molnen en platt jord? Förklara!

Citat:
1. Har svarat dig och dina kamrater mängder med gånger. Sök och du skall finna.
2. Påstår inte att det gör det.
3. Påstår inte att det gör det.

Du påstår att jag tar upp en lista (hänvisar till tre punkter) som du påstår du tagit upp som just bevis för en platt jord.
Sedan när jag frågar hur denna lists på tre punkter styrker en platt jord.
Då påstår du sedan att du INTE har påstått detta på två av tre???

Fast punkt 1??? Nej, du har INTE förklarat hur Polstjärnans höjd STYRKER en platt jord.
Citera
2018-09-29, 10:19
Medlem
madtops avatar
Citat:
Alltså, jag har ju svarat dig, du vet vad jag tycker i saken. Varför fråga igen?
Du spammar väl inte tråden? Är det därför du är här?

Ljug inte.

Du har definitivt inte svarat på hur en sjömil kan vara 1,852km samtidigt som ekvatorn är 40000km.
Citera
2018-09-29, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Du missar som vanligt poängen. Vi vet att jorden är rund därför att "rundjordskartorna" stämmer med verkligheten. Att du inte har en karta är ointressant eftersom vi redan har fungerande kartor.

Vi har kartor som bygger på en teoretisk modell av en sfär. Det faktum att vi kan observera att den teoretiska modellen stämmer överens med verkligheten visar att den teoretiska modellen är korrekt. Att våra kartor fungerar betyder att modellen som kartorna baseras på är korrekt.

Det faktum att WGS84 stämmer med verkligheten bevisar att jorden ser ut som modellen i WGS84.
Ja, din karta bygger på den för allmänheten hemliga WGS84. Tydligen viktigt att hemlighålla för kreti och pleti hur deras värld ser ut. Inget att se här! Cirkulera!

Jag bryr mig faktiskt inte längre om jorden fortsätter att vara rund. Saken är den att kollektivet går på lögner, inte för att de är dumma i huvudet, de är de inte, utan för det är så kollektivet fungerar. Alltså detta är skapelsen. Du är en av de som försvarar det med taktik som ovan, upprepande av frågor, spamming, trollning, men trots att du använder dig av dylika metoder tror du på din modell. Du tror på ditt kollektiv. För mig är detta häpnadsväckande. Min fascination inför hur smart och samtidigt lättlurad människan är vet inga gränser.

Många inom plattjorden har höga förhoppningar om människan och tror att i en svunnen tid var jorden ett paradis med en massa smarta och sköna typer som lallade omkring. Kanske var det så, vad vet jag, men om man kan lura i stort hela jordens befolkning med hjälp av triggers som prickar på himmelen. Ja, då återstår bara gudomlig intervention!
Citera
2018-09-29, 10:32
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ja, din karta bygger på den för allmänheten hemliga WGS84. Tydligen viktigt att hemlighålla för kreti och pleti hur deras värld ser ut. Inget att se här! Cirkulera!

Men jösses, WGS84 är inte hemlig. Jordglober är inte hemliga, kartor är inte hemliga och koordinatsystemet vi använder är inte hemligt.
Senast redigerad av madtop 2018-09-29 kl. 10:37.
Citera
2018-09-29, 10:41
Medlem
Citat:
Du påstår att jag tar upp en lista (hänvisar till tre punkter) som du påstår du tagit upp som just bevis för en platt jord.
Sedan när jag frågar hur denna lists på tre punkter styrker en platt jord.
Då påstår du sedan att du INTE har påstått detta på två av tre???

Fast punkt 1??? Nej, du har INTE förklarat hur Polstjärnans höjd STYRKER en platt jord.
Jo, jag har förklarat varför Polstjärnan styrker platt för dig och andra massor av gånger. Men i vanlig ordning så ogillade du svaret och på något sätt hade jag inte svarat dig och andra då.

Finner du det inte märkligt hur du och andra alltid måste ta till det här knepet: "du har inte svarat!"
Jag menar, du tror ju ändå på den runda modellen. Du tror ju att den är bevisad, jag vet att min platta modell inte är bevisad.

Nyss så sade madtop att jag inte svarat på hans frågor, jo sa jag, nej inte i ett och samma inlägg! Ridå!
Du måste ju känna som om din modell inte håller om du ständigt är tvungen att köra det tjat om att jag inte svarat. Då måste mitt svar besvära dig och din modell.

Jag blir lika förvånad varje gång, att ni inte ser det, att du/ni inte ser ditt eget beteende. Hur du blundar.
Citera
2018-09-29, 10:51
Medlem
Citat:
Men jösses, WGS84 är inte hemlig. Jordglober är inte hemliga, kartor är inte hemliga och koordinatsystemet vi använder är inte hemligt.
Jordglober är inte hemliga, jag har en hemma med en lampa inuti. Väldigt fin.
Många kartor är inte hemliga.

WGS84 är hemligt. Administreras av amerikansk underrättelsetjänst.
Citera
2018-09-29, 10:52
Medlem
madtops avatar
Citat:
Vad hände med de andra frågorna? Ljuger du nu?
Jag vet att en sjömil 1852m och ekvatorn därefter, du vet det. Vad är syftet med denna retoriska fråga?
Är det för att göra diskussion ointressant för andra som läser tråden?

Syftet är att visa att jorden omöjligt kan vara platt.
Citera
2018-09-29, 10:53
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
... Mitt resonemang handlar om ett planterat minnet som triggas av denna prick som vi lärt oss att det är en satellit, men har vi sett en satellit?
Typiskt Ad-hoc-resonemang. Du hittar på en "förklaring" ur luften.
Går det att undersöka om dessa planterade minnen existerar?

Citat:
Har vi sett kurvan? Nej. Vi har sett ett planterat minne, en trigger. Det kallas för ett super / hyper - sigill.
Håller du med om att vi sett kurvan i bilderna från sjön Pontrachain, men nu är det planterade minnen som på något vis triggas av någonting?
Senast redigerad av ConnyKlasson 2018-09-29 kl. 10:57.
Citera
2018-09-29, 10:54
Medlem
Citat:
Syftet är att visa att jorden omöjligt kan vara platt.
Ok, då förstår jag. Det innebär alltså det att du måste ljuga om vad jag har svarat och inte svarat på.
Det vet jag. Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in