2018-09-29, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
...och där uteblev argumenten för varför mina bevis inte år bevis. Eller är det så enkelt att du bestämmer vad som är bevis.
Men snälla lilla fucktard! Det du påstår är ju förklarbart med en rund jord, men inte platt. Det är argumentet. Vad fan menar du med att "argumenten uteblev"? Du har ju argumentet citerade för bövelen!

Dessa trenne stolpar förklaras med självklar rättframhet av en rund jord (förnekar du det?), men åtminstone två av dessa är inkompatibelt med en platt jord.

Varför förnekar du det? Solen kan INTE gå ner vid horisonten på en platt jord, om det är någon sorts jävla "isvägg" eller annat trams i vägen! Polstjärnans apparanta rörelse är *inte* kompatibelt med en platt jord. Att föremål försvinner bakom en horisont är kompatibelt med en rund jord, men inte platt.

Kan du ens svara rakt på rent metodiska frågor? Exempelvis, om du skulle vilja veta avståndet till Solen, hur skulle du gå till väga?
Citera
2018-09-29, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Det är förstås enklare att tjafsa än att, tja, svara på madtops fråga med säg 4 siffrors precision?

Grejen är att när du efterfrågas saker som alla kan utantill så handlar det inte om att vi inte vet utan att vi försöker föra ett resonemang med dig. Du hajar inte. DU måste ju visa att vi talar om samma sak, att vi har en gemensam språklig grund, etc. Du kan inte ens visa att du förstår grundprinciperna för en rund jord. Då är det jävligt märkligt att tro sig komma med argument mot denna, eftersom du inte vet vad det handlar om!

Men, det är noterat att du inte kan svara på frågan "hur lång är en sjömil". Du vet ingenting om planetens form och hur vi kan känna till formen.
Madtop ställer denna fråga till alla plattjordare som kommer in i tråden, om och om igen. Han har gjort det sedan 2014.

Jag bestrider aktuella siffror för vare sig ekvatorns eller en sjömils längd.

Kan du inte komma med ett inlägg som inte till största del förklarar hur jag inte förstår vad vi pratar om.
Citera
2018-09-29, 00:11
Medlem
Citat:
1. Har svarat dig och dina kamrater mängder med gånger. Sök och du skall finna.
2. Påstår inte att det gör det.
3. Påstår inte att det gör det.
1) Nope, du ljuger.
2) Jaså? Det betyder att objekt som försvinner bakom horisonten är tecken på...?
3) Jaså? Det betyder att solens sken underifrån mot moln är ett tecken på...?

Så, du bestrider inte saker som påvisar en rund jord, du bara ignorerar dem? Du hajar kanske inte att du MÅSTE få ihop dylika observationer med en platt jord om du ska ha skuggan av ett case!

Menmen, vi vet ju vid det här laget att du inte ens kan ange en enda observation som förklaras av en platt jord...
Citera
2018-09-29, 00:13
Medlem
Citat:
Kan du inte komma med ett inlägg som inte till största del förklarar hur jag inte förstår vad vi pratar om.
Nej, det är mycket svårt. Du vet ju inte vad du pratar om. Frågor avslutar man lämpligen med ett frågetecken.

Har du förstått att din lilla bild inte visar någon jävla grop än? Har du vänt på bilden? Har du svar på frågan om vad du menar med "toppen på en boll" och att det skulle vara omöjligt att få en horisont där horisonten är på bilden?

Dessutom måste jag fråga: hur lång är en sjömil, enligt dig? Jag tror inte du förstår magnituden av frågan.
Citera
2018-09-29, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Du ser någon försöker panta en petflaska i en automat som kräver att man lägger i botten först men i istället lägger i korken först.
Denna någon får sin petflaska utspottad hela tiden.

Gör du fel att gå fram och förklara att denna någon ska vända på petflaskan och stoppa in botten först?

Om jag se att någon felaktigt tror att jorden är platt, när det är totalt befängt att tro på detta då vi VET att jorden är ett klot, gör jag då fel genom att försöka få dig förstå?

Du får självklart tro på en platt jord fast vi vet att du har fel.
Samma som personen med petflaskan får stoppa in flaskan fel...
Skillnaden är att du kan testa om petflaskan går i eller inte, på din runda jord utgörs beviset bara av prick i himlen som triggar ditt minne.
Citera
2018-09-29, 00:21
Medlem
Citat:
Varför lägger du energi på det då?

Återigen för vi höra: "du har ingen karta därför är jorden rund!" Fånigt att kräva av mig att jag ska rita om hela världen.
Rita om? Du erkänner här att Jorden faktiskt är rund utan att du begriper det?

Det vore förstås klädsamt om du hade någon som helst form av intersubjektiva belägg eller observationer vi kunde utgå ifrån och diskutera, men det har inte gått så bra för dig att producera ett endaste pillekvitt.

* Du säger dig inte kunna förklara varför Turning Torso kan försvinna bakom horisonten
* Du säger dig inte kunna förklara varför solen kan lysa på undersidan av moln på ett sätt samstämmigt med en platt jord.
* Du talar dunkelt om "toppen av en boll" (bollar har inte toppar, men det är förstås för mycket begärt att du ska veta något om klot, bollar, etc) men förklarar inte vad du menar
* Du talar dunkelt om att en bild visar på en grop därför att vattnet "går upp" och möter horisonten. Du förklarar inte hur du kom fram till det och försöker inte utmana dig själv genom att experimentera med t.ex. en boll och en kamera eller ens ett par ögon
* Osv, osv
Citera
2018-09-29, 00:23
Medlem
Citat:
Skillnaden är att du kan testa om petflaskan går i eller inte, på din runda jord utgörs beviset bara av prick i himlen som triggar ditt minne.
Varför ljuger du?

Eller är du så här genuint okunnig om vad "globjordare" påstår och vad våra belägg är (hint: inte ett enda belägg någonsin någonstans för en rund jord är beroende eller ens hänvisar till några "prickar" i himlen)?

Med vilken rätt eller auktoritet anser du dig ha rätt att "debunka" en rund jord om du inte ens vet det minsta lilla om vad denna modell säger, fungerar och används?
Citera
2018-09-29, 00:23
Medlem
Citat:
Ja, och vi kan lätt bekräfta att det är satelliter med hjälp av det du kallar för "gadgets".
Ditt "resonemang" är ju reflexivt svammel. Det kanske gäller för dig, att du "triggas" och tror på dina amsagor. Men för oss andra......så handlar det visst om instrument och beräkning. Sånt som du inte behärskar alls.

Bara för att du beskriver vad DU upplever och "triggas" av, så kan du inte överföra detta på oss andra. Vetenskap handlar om intersubjektivitet och det du påstår är inte intersubjektivt.
Men JAG ber dig vända bilden uppochner! Har du gjort det än?
Jag förstår att du inte tror på resonemanget, men du för inte fram invändningar mot det. Du enbart maler på om hur dum i huvudet jag är.

Citat:
Du har fått mothugg vad beträffar ditt löjliga "vattnet går upp och möter horisonten" och att det skulle vara "omöjligt" på en rund jord. Du förstår inte att en kamera kan riktas? Hur skulle det annars se ut? Ett svart fält, en "intighet" mellan en horisont och vattnet? Förstår du inte har *horisont* är definitionsmässigt där vattnet eller marken slutar?

Vad menar du med "toppen av en boll"? Det har jag frågat dig förut och du har inte svarat. Inser du att du själv kan producera denna typ av bild med hjälp av ett klot och en kamera? Tror du det är omöjligt att få med ett klots yta och bakgrunden på samma foto? Fattar du inte att du är totalt blåst, att du inte ens vet vad en kamera gör?
Ställ dig på stranden och se efter. Utan gagdets. Alla med lite utsikt, inte nödvändigtvis över vatten, kan se hur jorden inte är rund.
Citera
2018-09-29, 00:32
Medlem
Citat:
Jag förstår att du inte tror på resonemanget, men du för inte fram invändningar mot det. Du enbart maler på om hur dum i huvudet jag är.
Du ÄR ju dum nog att inte SE hur jag invänder och invänder och invänder! Din prick-idé har jag bemött flera gånger nu. Jag har påtalat att prickarna kan vara en del av en förutsägelse, att prickarna alltså går att förutsäga. Det går att visa att prickarna inte var där innan det påståtts ha skjutits upp, det går att på förhand ställa sig och hitta en specifikt prick. Det går vidare att upplösa dessa prickar med teleskop, med kikare eller bara hyggliga kameror och därmed SE att de är satelliter. Det går också att förutsäga när prickarna *inte* ska synas, t.ex. därför att de är i jordskugga, det går att säga när en prick "blixtrar till" i form av en iridium-flare.

Jag har också förklarat att din beskrivning kanske gäller dig själv, hur du triggas, osv, men den gäller inte oss andra. Det avgör faktiskt vi andra, inte du.

Citat:
Ställ dig på stranden och se efter. Utan gagdets. Alla med lite utsikt, inte nödvändigtvis över vatten, kan se hur jorden inte är rund.
Jag har nog tittat mot horisonter och upp mot skyarna betydligt mer än du. Det är inte sant att "alla kan se" att "jorden inte är rund". Det man vanligtvis inte kan se är att jorden faktiskt ÄR rund. Frånvaro av bevis är inte bevis på frånvaro.

Jag kan givetvis glo utan "gadgets" (som du näsvist kallar instrument o.dyl). Jag kan t.ex. kolla upp när en viss satellit väntas passera och gå ut och kika efter. Det går att förutsäga. Det kan man göra med blotta ögat. Men för att faktiskt studera föremålet, är det lämpligt med åtminstone en god kikare.

Vad har du emot kikare? Är du RÄDD? VILL du bara kunna upplösa en "prick"? Du vänder dig emot att studera prickarna närmare? Vad är det för fel på dig?

Citat:
Du är inte nöjd med svaret bara, lugna ner dig.
Korrekt. Det är ett förljuget icke-svar.
Citera
2018-09-29, 00:34
Medlem
Citat:
Nej, men det går att ta reda på om man inte är en förtappad idiot. Det går också att falsifiera sin position, om den vore fel. Din position är i detta fall icke falsifierbar. Då ska den slängas omgående.
Du vet inte? Vet inte? Du tror att Jorden är platt och en observation som vederlägger detta, som en rund jord förklarar galant, men en platt jord inte kan, där säger du bara "vet inte"?

Innan en hypotes kan överta en annan, krävs att den första kan överglänsa den senare på alla kända sätt, samt göra lika bra eller bättre förutsägelser. Accepterar du att en rund jord förklarar fenomenet kring Turning Torso? Förstår du att du då måste hitta en förklaring på hur detta går ihop med en platt jord, för att med minsta möjliga intellektuella anständighet försanthålla denna?
Nej, jag behöver inte ha alla svaren för att kunna kritisera den runda jordens modell.

Turning Torso visar ingen rund jord, det kan tolkas så ja men visar ingen krökning.

"Förtappad idiot. pajas, dummare än min hund osv" Ändrar i mina citat och avslutar med "intellektuell anständighet".
Du briljerar!
Citera
2018-09-29, 00:44
Medlem
Citat:
Nej, jag behöver inte ha alla svaren för att kunna kritisera den runda jordens modell.
Självklart inte. Det har ingen påstått heller. Men du behöver kunna ange en VÄG, experimentell, t.ex., för hur svaret ska nås. Du behöver också ta hänsyn till om det framkommer något som talar emot en platt jord.
Citat:
Turning Torso visar ingen rund jord, det kan tolkas så ja men visar ingen krökning.
Det är här jag upprepar samma jävla fråga gång på gång i olika tappningar: vad anser du skulle vara ett belägg på krökning? En pinne på en boll är alltså inte heller något som uppvisar en krökning? VAD är "krökning" i din värld och VAD ska man göra för att uppvisa en sådan?

Förstår du att du MÅSTE kunna besvara detta. Det är nämligen DU som sagt att Turning Torsos försvinnande INTE visar någon krökning.
Citat:
"Förtappad idiot. pajas, dummare än min hund osv" Ändrar i mina citat och avslutar med "intellektuell anständighet".
Du briljerar!
Jepp. Du är en idiot, pajas, dummare än min hund och jag besitter intellektuell anständighet. Du vet kanske inte vad det är? Kort sagt, jag reviderar min uppfattning i ljuset av nya belägg, jag rättar mina fel och jag blir *tacksam* om någon hjälper mig att rätta en felaktig uppfattning, eftersom alternativet vore att jag även fortsättningsvis skulle ha fel.

Detta är alltså raka motsatsen till din dogmatism. Du kan inte riktigt argumentera för en platt jord, du vet inte, säger du, du förstår inte, du kan inte få någonting att rubba din position. Du vill ju inte ens redogöra för något som, om det skulle finnas, *skulle* ändra din position. Det vill säga, du kan inte förklara hur du tar reda på att du har fel, om du skulle ha fel. Jag kan komma på flera sätt som skulle visa att jag hade fel, om jag hade fel. Detta gör mig till intellektuellt hederlig och dig till dogmatiker.
Citera
2018-09-29, 00:55
Medlem
Citat:
Men snälla lilla fucktard! Det du påstår är ju förklarbart med en rund jord, men inte platt. Det är argumentet. Vad fan menar du med att "argumenten uteblev"? Du har ju argumentet citerade för bövelen!

Dessa trenne stolpar förklaras med självklar rättframhet av en rund jord (förnekar du det?), men åtminstone två av dessa är inkompatibelt med en platt jord.

Varför förnekar du det? Solen kan INTE gå ner vid horisonten på en platt jord, om det är någon sorts jävla "isvägg" eller annat trams i vägen! Polstjärnans apparanta rörelse är *inte* kompatibelt med en platt jord. Att föremål försvinner bakom en horisont är kompatibelt med en rund jord, men inte platt.

Kan du ens svara rakt på rent metodiska frågor? Exempelvis, om du skulle vilja veta avståndet till Solen, hur skulle du gå till väga?
"Fucktard", någon lärt sig att använda internet.

Solen är en fokuspunkt på domen, likt en ljuskälla på en rund spegel. När du går in på ICA för att snatta så kollar du upp på den runda spegeln och ser butikskontrollanten försvinna bort, du stoppar på ner du falukorven i kalsongen. Så tror jag det går till med solen.

Polstjärnans rörelse bekräftar att jorden är platt. Vid navigering efter stjärnor föreställer man sig ett horisontalplan, en platt jord, och en himmelssfär med ljuspunkter fästade i den. Himlakropparna har inget avstånd. Detta är verkligheten och är påfallande lik skapelseberättelsen i bibeln. r bibeln sann? Ingen aning.

Att föremål försvinner bakom en horisont är kompatibelt med platt jord, plattjordare har visat hur föremål kan återuppstå vid horisonten med optisk förstärkning. Det talar emot en rund jord.

Avståndet till solen. Jag tror inte det i nuläget går att avgöra avståndet till solen. Som jag sa tror jag solen är en fokuspunkt i/på domen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in