2018-09-27, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
... parlamentarikerna i syd att få inblick hur en verklig demokrati fungerar.
Du menar alltså att att en demokrati definieras av en ärvd diktatur?
Menar du att det är en “verklig demokrati”?
Citera
2018-09-28, 01:52
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paponim
Det är mycket enklare än så. ㅈ (jiut) är helt enkelt förkortning för 지하층 som betyder källarvåning och ㄱ (kiuk) förkortning av 기단층 motsvararande bottenvåning. Alltså samma som K och B i svenska hissar.

Hade det stått på japanska hade det allt varit just bisarrt, fascinerande, sjukt, haha...

Kolla in dokumentären ser du att det inte är hangul utan katakana. Jag trodde först inte mina ögon. Stannade uppspelningen och gick tillbaka. Tog även en skärmdump, men Flashback klarar ju inte av grafik tyvärr.
Citera
2018-09-28, 05:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Kolla in dokumentären ser du att det inte är hangul utan katakana. Jag trodde först inte mina ögon. Stannade uppspelningen och gick tillbaka. Tog även en skärmdump, men Flashback klarar ju inte av grafik tyvärr.

Vad ar konstigt?
Man kopte Japanska hissar men glomde i kontraktet att skriva att knapparna for vaningarna skulle vara i 'hangul". Ett misstag som hander.
Jag vet om Tyska bolag i Kina som har skrivit kontrakt med andra Tyska firmor att deras ERP/MSR dator och touch screen skall vara tva sprakigt. Sa den Tyska firman leverar skarmar i Tyska och Engelska for Kinesiska arbetare att anvanda!
Senast redigerad av svensk0kina 2018-09-28 kl. 05:04. Anledning: stavning
Citera
2018-09-28, 05:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Vad ar konstigt?
Man kopte Japanska hissar men glomde i kontraktet att skriva att knapparna for vaningarna skulle vara i 'hangul". Ett misstag som hander.
Jag vet om Tyska bolag i Kina som har skrivit kontrakt med andra Tyska firmor att deras ERP/MSR dator och touch screen skall vara tva sprakigt. Sa den Tyska firman leverar skarmar i Tyska och Engelska for Kinesiska arbetare att anvanda!

Fujitec eller Mitsubishi?

Eftersom Hyundai inte hade hisstillverkning då man byggde tornet.
Citera
2018-09-28, 06:40
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Fujitec eller Mitsubishi?

Eftersom Hyundai inte hade hisstillverkning då man byggde tornet.

Med tanke på att Japan var den store fienden fann jag det anmärkningsvärt att de skulle släppa igenom en sådan sak. Det andra är att ス och フ saknar logisk kongruens i sammanhanget.

Men det är fullt möjligt att det bara är jag som resonerar på det sättet.
Citera
2018-09-28, 07:16
Medlem
Citat:
Med tanke på att Japan var den store fienden fann jag det anmärkningsvärt att de skulle släppa igenom en sådan sak. Det andra är att ス och フ saknar logisk kongruens i sammanhanget.

Ja,verkligen, om det nu ÄR Fujitec eller Mitsubishi som levererat.

Otis är ju otänkbart, de tyska Thyssen-Krupp - TY/CH:iska Schindler - Finska Kone - kan ju vara möjliga leverantörer, särskilt Schindler, som länge haft samarbete med Kina.

Mest lutar jag nog åt att det är dåvarande Berliner Aufzug und Fahrtreppenbau i Berlin under kombinatet TAKRAF DDR som kan ha levererat.

Jag skall grotta vidare i frågan och återkommer.

Mycket märkligt dock, att det katakana!
Citera
2018-09-28, 07:32
Medlem
Citat:
Ja,verkligen, om det nu ÄR Fujitec eller Mitsubishi som levererat.

Otis är ju otänkbart, de tyska Thyssen-Krupp - TY/CH:iska Schindler - Finska Kone - kan ju vara möjliga leverantörer, särskilt Schindler, som länge haft samarbete med Kina.

Mest lutar jag nog åt att det är dåvarande Berliner Aufzug und Fahrtreppenbau i Berlin under kombinatet TAKRAF DDR som kan ha levererat.

Jag skall grotta vidare i frågan och återkommer.

Mycket märkligt dock, att det katakana!

Den storsta hiss levrantoren i nordostra Kina ar Xizi Otis. Otis ar en amerikansk firma. Varfor ar Otis otankbart?
Senast redigerad av svensk0kina 2018-09-28 kl. 07:35. Anledning: ratt
Citera
2018-09-28, 07:38
Medlem
Citat:
Den storsta hiss levrantoren i nordostra Kina ar Xizi Otis. Otis ar en amerikansk firma. Varfor ar Otis otankbart?

Xizi-Otis JWC Co. bildades så sent som 1997. Juche tornet färdigställdes 1982.
Citera
2018-09-28, 07:44
Medlem
Citat:
Xizi-Otis JWC Co. bildades så sent som 1997. Juche tornet färdigställdes 1982.

Stort tack. Om tornet var klart 82, troligen hissar fran gamla DDR.
1982 var Kina fortfarande valdigt slutet land, ytterst fa JV och utlanningar.
Dom kan knappast ha anvant gamla hissar, pre 45 Ett alterna. tive ar att NK anvande sig reverse engineering som de gjorde under Svenska industri massan i NK under 70 talet, kanske fann de en Japansk hiss och kopierade allt.
Senast redigerad av svensk0kina 2018-09-28 kl. 07:48. Anledning: till
Citera
2018-09-28, 08:05
Medlem
Citat:
Stort tack. Om tornet var klart 82, troligen hissar fran gamla DDR.
1982 var Kina fortfarande valdigt slutet land, ytterst fa JV och utlanningar.
Dom kan knappast ha anvant gamla hissar, pre 45 Ett alterna. tive ar att NK anvande sig reverse engineering som de gjorde under Svenska industri massan i NK under 70 talet, kanske fann de en Japansk hiss och kopierade allt.

Schindler Schweiz levererade hissar till bland annat Yanggakdo Hotel i Pyongyang, som byggdes 1982-96 av Franska Campenon Bernard, numera VINCI.
Citera
2018-09-28, 08:44
Medlem
HITACHI - Japan, levererade hissinstallationen i Juche tornet 1982.
Citera
2018-09-28, 08:45
Medlem
Citat:

Enligt mina efterforskningar skall hissen vara levererad av HITACHI, 1982.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in