2018-09-26, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Du underskattar och förminskar LW om du som flertalet andra framställer henne som vote hon en beskedlig stackare till utsatt kvinna.
Vågar påstå att SD levt under hot om anmälan vid varje tillfälle han försökt sätta gränser för LW och INTE bara i bilen. Förstår inte varför ni har en sån mental låsning att inte se hela bilden och falskeligen framställa LW som madonna enbart för att hon är avliden.

Med visshet om att mitt inlägg upprör dom som förfäktar att hos en avliden ska ignoreras dom sidor man själv betraktar som icke tilltalande är min position att det är en vanvördig skymf att inte värdesätta var människas dignitet med hela dess väsen.
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Jag lovar att jag har mött den typen av argumentering många gånger på Flashback vid mäns våld/mord på kvinnor, ofta tar man till det som ett skynke som intäkt för alla nedsättande ord och vidrigheter man själv gräver fram om brottoffer sk Victim Blaiming. Mannen/gärningsmannen görs till hjälplöst offer.

Jag är snudd på allergisk mot denna typ av argumentering. Det förstärker snarast och sätter strålkastaren på din verkliga agenda! Den är inte vacker.
Citera
2018-09-26, 17:41
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
-- Det har jag inte påstått han är han är, men faktum kvarstår att LW var huvudaktör i flera kraschade äktenskap. UWs och sitt eget , HDs och SDs, och senare även UWs och Mallans som postats uppgifter om att hon obstruerade. Drar mig till minnes det också bland hennes övriga, av henne själv benämda manliga "vänner", fanns någon till som skilt sig men där är LWs som orsak mer osäker. Hur det var med mammas "nya kille" AL och resten av dom manliga "vännernas" ev, skilsmässor och äktenskap får nog mer insatta i LWsv ihoptrasslade relationerna vara behjälpliga att utröna ?

-- Även om ni med sanningen förnekande postare tycker det är ovidkommande att "den gode herden: knullade med mannen hon vigt och heligt fått att lova trohet till sin vän vågar jag med bestämdhet påstå att det inte setts med blida ögon från församlingen i vilken hon fick sin teologiska utbildning.

-- Kan man bete sig så som teologisk utbildad pastor är nyfikenheten relevant i vad avskedet från församlingen bestod i? Vågar nog med visst fog påstå att motivet till mordet finns att söka i detta.

-- Några församlingsmedlemmar är synnerligen aktiva i tråden så det tystas väl ner som alla församlingar
är professionella på. (se pedofilskandalerna) .

Ego sum pastor bonus (Jag är den gode herden)"
"Pastor var latinets ord för herden eller vallhjonet som förde fåren i vall" (måhända är fåren "vännerna")eget tillägg
"Ordet är bildat av verbet pascere med participet pastum (föra i vall, även beta)."
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Pastor
Jag är inte ett dugg intresserad av ditt religiösa fikonspråk. Religion tillhör stenåldern och borde förbjudas.

Du har hela tiden fokuserat på och talat om LW:s brister och tillkortakommanden på ett för mig obehagligt och skrämmande sätt.
Ditt fokus är helt uppåt väggarna snedvridet. Jag är benägen att tycka att du resonerar som en psykopat/narcissist utan normal verklighetsuppfattning.
Fokus ska ligga på brottet. Finns inget som LW gjort som har med brottet att göra. Hon hade otur som stötte på en galning. Och jag tror jag vet vem.
Citera
2018-09-26, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Agg mot LW? Hur kan du uttolka det?
Jag har inga kunskaper eller vetskap om henne som person. Är inte heller lagd åt det hållet att jag bedömer eller dömer en person på vad andra människor skriver/säger.

Sedan får du gärna göra både mig och min partner könsneutrala och i och med det inte gå in på såna långskott utan belägg.

Jag fortsätter med LW (utan agg):
Vi har läst här på tråden att det finns mer på SD om hur han betett sig mot LW. Jag har även hört från andra, utanför FB, samma sak. Men ingen har velat detaljera vad detta ska vara när man frågar.

Även läst och hört IRL att hon hade svårt att ta ett nej. Kanske inte påstridig, men hon vart tydligt tjurig, utan att nu vara utåtagerande. I ett fall pratade hon ned en person ganska hårt som hade nekade henne eller hennes grupp en hint på någon cache.

Jag tror att det är ganska mänskligt att bre på om man vill få sin sak rättfärdigad. Ett exempel:
Om LW ville mer än SD och han nekade, så kan hon vänt detta till att det är hon som inte vill och berättat hur elak han är istället.
Ganska vanligt förekommande fenomen och som sagt, ganska mänskligt.

Ska även kasta in en annan hemsk teori med SD som GM, som vissa inom geocaching tar upp:
Tänk om hon har hotat att avslöja deras konversationer och då biter det hårdast inför en tänkt drömsemester till USA.
Syftet då, har jag undrat:
Hämnd för bilen? Känns långsökt, dom har ju umgåtts efter detta.
Kan det vara en ren utpressningssituation? Nä, det tror jag inte, då skulle SD sitta på sannolika.
Jag kan inte se nått som motiverar ett mord, med det vi vet.
JAG TROR:
I mars skickades skilsmässoansökan mellan HD och SD in. SD lovade då dyrt och heligt HD att han skulle göra allt för att få tillbaka henne och reparera deras förhållande.. Han t.o.m klippte bort LW från bilden hon var med på som var tagen vid eveventet på Våghustorget i Örebro. Jag tror dock att de fick kontakt med varandra igen efter detta och att LW hade bevis för detta på sin mobil i form av inviter och uppvaktning från SD. När det sedan blev dags för den ena att åka till Norge och den andra till USA med sina "respektive" uppstod det svartsjuka och tjafs (att de tjafsat om LW:s Norgeresa via chattar och meddelanden säger sig MV fått veta från källor med insyn i utredningen). LW blir till slut trött på SD:s kränkande svartsjukescener och "hotar" med att hon minsann ska visa HD att SD ännu en gång har ljugit och fört henne bakom ljuset. Till slut ber SD om att de ska träffas men LW säger nej. Då går han hem till henne och ställer sig att vänta ut henne utanför hennes dörr. LW går till slut ut.....Och resten vet vi
Citera
2018-09-26, 17:58
Medlem
Ser att tråden snöat in sig på eventuella motiv till mordet på LW. Saker och ting sönderanalyseras och till slut får de vingar. Det gäller att vara tydlig i hur man uttrycker sig i skrift för att inte bli missförstådd.

Motiv? Vid sådana här händelser är motivet oftast bagatellartat och sker i affekt. Vanligast är väl att en man dödar en kvinna på grund av, låt oss säga, starka känslor som denne inte kan hantera. Då måste man räkna in hela känsloregistret.

Tror bestämt att anledningen till att LW dog denna kväll-natt är något bagatellartat.
Mördaren i detta fall kunde på grund av starka känslor inte besinna sig, utan handlade i affekt.

Inget planerat tror jag. Ganska säker förresten.
Citera
2018-09-26, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, det här är ju svårt för dig som inte kände LW att ha någon uppfattning om. Men jag uppfattade 'Honan6' som att LW var lite ovanlig. Att hon älskade människor på ett speciellt sätt, och att hon kanske hade haft sex med SD av misstag (eller för att hon tyckte synd om honom?) vid tidigare tillfälle. Något som i så fall lätt skulle ha kunnat leda till missförstånd.

Det jag undrade var alltså om inte samma resonemang då borde kunna gälla även för andra kavaljerer, dvs. att LW:s (som jag nu uppfattade det) lite speciella personlighet kan ha lett till missförstånd om vad som gällde.

Jag vet inte om Lena var speciell. Jag har sagt att min bild av henne är en öppen, glad, smart, aktiv kvinna som troligtvis var lätt att umgås med.

Möjligen var hon via sin bakgrund också naiv och hade stor tillit till både världen samt nya människor.

När hon började med geocaching var det via SD en granne som också var gift och hade barn. Paren kände varandra sedan ett par år tillbaka. Hon hade rimligen stor tillit till honom och det verkade vara en sport för en aktiv kvinna som henne. Hon hade själv aldrig utövat den men SD fixade ett konto och ställde upp som engagerad lärare.

När, hur och var detta utvecklades till något annat vet inte jag. Men det syns för mig som SD inte var helt inaktiv.
Senast redigerad av Remark 2018-09-26 kl. 18:06.
Citera
2018-09-26, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Jag är inte ett dugg intresserad av ditt religiösa fikonspråk. Religion tillhör stenåldern och borde förbjudas.

Du har hela tiden fokuserat på och talat om LW:s brister och tillkortakommanden på ett för mig obehagligt och skrämmande sätt.
Ditt fokus är helt uppåt väggarna snedvridet. Jag är benägen att tycka att du resonerar som en psykopat/narcissist utan normal verklighetsuppfattning.
Fokus ska ligga på brottet. Finns inget som LW gjort som har med brottet att göra. Hon hade otur som stötte på en galning. Och jag tror jag vet vem.

Full pott till dig Taxen!
Håller med dig i varje ord du skrivit!

Ibland saknar verkligen folk fingertoppskänsla, självinsikt å förmåga att utrycka sig i text. Då är det lätt att blanda ihop dem med narcissistiska personer/psykopater.

Kan ärligt säga att jag mådde fysiskt illa av vissa skribenters inlägg redan från maj månad, ett tag var det så illa att jag tänkte sluta följa fallet.
Magkänslan ihop med läskunskapen brukar vara rätt...Ibland måste man fräsa ifrån! 🤗
Citera
2018-09-26, 18:40
Medlem
Liberty75s avatar
Försöker mig på att tänka brett, långt utanför geocacharna. Säg att det är någon på LW:s arbetsplats - eller kopplad till den - som fått agg mot henne. Han/hon parkerar bilen nere vid svängen och lockar ut LW genom att säga att några av deras klienter (eller vilket epitet som används) har farit illa eller begått något brott. Kanske hittar GM på att de står vid bullerplanket och drogar. "Du måste hjälpa mig!"

Detta får givetvis Lena att snabbt lämna hemmet då jag tror hon hade mycket empati och ansvarskänsla. Inte för ett ögonblick misstänkte hon GM som tillsammans med henne går mot bilen och planket. Efter mordet var det utmärkt för honom/henne att lämna kroppen där eftersom GM själv bor på ett helt annat ställe. Nu skulle misstankarna istället falla på de boende i området. Kanske kände även GM till de trassliga relationerna runtomkring Lena som han/hon kunde använda till sin fördel.

OBS - jag spånar bara vilt eftersom "brainstorming" är utmärkt för att sätta igång kreativitetsprocessen. Tyckte bara att de här geo-diskussionerna börjar stagnera.
Citera
2018-09-26, 18:45
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag lovar att jag har mött den typen av argumentering många gånger på Flashback vid mäns våld/mord på kvinnor, ofta tar man till det som ett skynke som intäkt för alla nedsättande ord och vidrigheter man själv gräver fram om brottoffer sk Mannen/gärningsmannen görs till hjälplöst offer.

Jag är snudd på allergisk mot denna typ av argumentering. Det förstärker snarast och sätter strålkastaren på din verkliga agenda! Den är inte vacker.

Osså dras victim blaim the victom kortet upp som alltid när argumenten tryter. Ber dig med bihang därför noggrant läsa nedanstående fetade rader om den skuld du tror dig unvika ge LW genom att ikläda hennes personlighet en falsk mask.

Din färdiga mall på LW som kvinnligt hjälplöst offer stämmer inte. Det är en genomfalsk beskriving av henne ska det bara så åt H-te svårt att ta in. Det blir till lögn om du ska klämma in LW i din på andra passande mall. Det är en mental låsning som beror på att och dina medlöpare tror att hon genom att vara tuff, självständig och påstridig är medskyldig eller har skuld till att att hon blev mördad. Den mentala låsningen blockerar er se den övertydliga bilden av LW som tuff kvinna ni har mitt framför ögonen
Förbaskade insiktslösa knäppgökar.

Så urbota dumt så man tar sig för pannan att vuxna människor är om sina egna bevekelsegrunder så omedvetna att dom fortfarande inte förstår det trots vad som framkommit. Någon jäkla insikt i LWs personlighet måste du väl ändå någon lyckats tillgodogjort dig på 2300 sidor? Grrrr
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-09-26 kl. 18:52.
Citera
2018-09-26, 18:50
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:

Hohoho vakna nu?. Du har trampat ner i en mental låsning att LWs personlighet innebär skuld i att hon blev mördad. Och därför ska halva hennes personlighet döljas. Knäppgök.
Se mitt inlägg postat 18:45
Citera
2018-09-26, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jag vet inte ett dugg om LW annat än det som stått i tråden, samma
sak med SD.

Hade inte AL ett förhållande, jag kanske har missuppfattat det.

När du skriver om svartsjuka gällande Beholder så syftar du väl på SD.
Kan det anses bekräftat att han va svartsjuk?

Vet du varför LW och UW skilde sig?

AL var frånskild, men har nu efter sommaren enligt våra duktiga trådspioner någon ny kvinna.

Svartsjuka har nämnts som motiv och SD har enligt MV uttryckt missnöje över Norgeresan. SDs vän EGT noterade intimitet mellan LW och BeholderX på Läcköeventet. Vill minnas att EGT eller någon annan SD-vän har uttryckt sig att vara 100% säker på att det var en kärleksrelation i tidigt skede i tråden.

Schazz som känt UW och LW talade om att de gled isär. Hade det varit en känd otrohet så hade det sannolikt avhandlats i detalj i MHs hämndblogg.
Citera
2018-09-26, 18:51
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Fokus ska ligga på brottet. Finns inget som LW gjort som har med brottet att göra.

"Focus ska ligga på brottet finns inget LW gjort som har med brottet att göra"
Tvungen att läsa ditt knäppa påstående 2 gånger för att inse jag faktiskt läste rätt hehehe. Med ditt resonemang skulle många, många gärningsmän enkelt slippa undan lagföring. Du är okunnig och har uppåt väggarna fel.

Vad som föranledde brottet är av yttersta vikt vid ett indiciemål för att inför rätten i slutpläderingen övertyga rätten om den ofrånkomliga grundfrågan om motivet. Förutan en komplett kedja medelst motiv riskerar yrkandet av lagföring
avslås och därmed släppa GM fri för mordet på Wesström. Det vill väl varken du eller jag?
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-09-26 kl. 19:49.
Citera
2018-09-26, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Agg mot LW? Hur kan du uttolka det?
Jag har inga kunskaper eller vetskap om henne som person. Är inte heller lagd åt det hållet att jag bedömer eller dömer en person på vad andra människor skriver/säger.

Sedan får du gärna göra både mig och min partner könsneutrala och i och med det inte gå in på såna långskott utan belägg.

Jag fortsätter med LW (utan agg):
Vi har läst här på tråden att det finns mer på SD om hur han betett sig mot LW. Jag har även hört från andra, utanför FB, samma sak. Men ingen har velat detaljera vad detta ska vara när man frågar.

Även läst och hört IRL att hon hade svårt att ta ett nej. Kanske inte påstridig, men hon vart tydligt tjurig, utan att nu vara utåtagerande. I ett fall pratade hon ned en person ganska hårt som hade nekade henne eller hennes grupp en hint på någon cache.

Jag tror att det är ganska mänskligt att bre på om man vill få sin sak rättfärdigad. Ett exempel:
Om LW ville mer än SD och han nekade, så kan hon vänt detta till att det är hon som inte vill och berättat hur elak han är istället.
Ganska vanligt förekommande fenomen och som sagt, ganska mänskligt.

Ska även kasta in en annan hemsk teori med SD som GM, som vissa inom geocaching tar upp:
Tänk om hon har hotat att avslöja deras konversationer och då biter det hårdast inför en tänkt drömsemester till USA.
Syftet då, har jag undrat:
Hämnd för bilen? Känns långsökt, dom har ju umgåtts efter detta.
Kan det vara en ren utpressningssituation? Nä, det tror jag inte, då skulle SD sitta på sannolika.
Jag kan inte se nått som motiverar ett mord, med det vi vet.

Du försöker ihärdigt att kratta manegen för MGM. Det finns andra vägar att gå om han är oskyldig, speciellt med tanke på inblandade barn.
Senast redigerad av soi17 2018-09-26 kl. 19:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in