2018-09-24, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag har lyckats knöla åtskilliga örhängen genom att helt enkelt glömma ta av mig dem när jag lagt mig att sova. Guld och silver är mjuka metaller, det krävs inte mycket för att böja föremål som är trådtunna för att kunna få igenom ett hål i örsnibben. De kan också lätt knölas av att dra en tight buff över huvudet.

Det går aldrig att jämföra när örhängen fastnar i din egen tröja med när någon annan demolerar dem på dig! Rädslan när någon annan gör det på dig kan du omöjligt ha upplevt!

Har du sett öron där örsnibbar delat sig på grund av någon annans våld? Det har tyvärr jag gjort!

Lena var den som upplevde obehaget, rädslan och kränkningen. Att hon valde att anmäla var hennes fulla rättighet, som ingen kan ta ifrån henne.

Det är aldrig enkelt för någon att anmäla den som man trodde var ens vän!
Vill bara påminna om att våld inte ska negligeras, även om man utifrån "inte tycker att det är så farligt".
Citera
2018-09-24, 22:12
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Har med förundran sett dom fruktlösa ansträngningarna att begripa inbördes relationerna mellan HD, SD, JG och LW. Samma frågor om detta upprepas sida upp och sida ner.

Pusselbiten som fattas är LW och att hennes roll i konstellationen med HD, SD och JG som konsekvent ignoreras. Det går inte att förstå förbindelserna mellan dom 4 med utlämnande av huvudpersonen. Det är kanske inte heller långsökt att det är samma postare som i motsvarande grad av rädsla för att skuldbelägga LW istället nedlåter sig till blint hat och avhumatisering av GM. För att på primitivt sätt förstå mordet.

-- Med det som utgångspunkt så ges bättre förutsättningar att förstå mordet på Wesström.
Förleds INTE tro jag lägger skuld i LWs roll men det är en given omständighet att komma till insikt om vad som föranlett mordet på Wesström.

Jag brukar inte hålla med dig annars men jag håller med om
att det inte hjälper oss att förstå vad som har hänt LW
om vi måste helgonförklara henne efter hennes död.

Det handlar inte om att skuldbelägga offret.
Vad som än har hänt så är aldrig mord acceptabelt.

Jag håller på att gå igenom gamla foton i SDs geocachlogg.
Vad jag ser är en massa fina bilder på honom, HD och flickorna
när de är ute och geocachar.
Mycket från resor som de gjort tillsammans.
Allt ser bra och fint ut.
Men sedan, så fort han kommer hem från dessa resor med familjen,
så dyker LW upp. Då är han ute med henne istället.
Och då tänker jag; 'Vad gör hon där?
Hon har inte där att göra.'

Och jag förstår inte hur SD kan riskera allt han har
för hennes skull.
Citera
2018-09-24, 22:12
Medlem
Citat:
Ja möjligt, och det behöver typiskt inte klämmas åt särskilt hårt för att knöla ett örhänge. Och som jag sagt tidigare, åtskilligt av SDs agerande verkar omoget. Liksom att försöka tvinga på sig ett förtroligt samtal.

Möjligt OM örhänget låg på ett bord. I ett öra, behövs både kraft och ansträngning för att åstadkomma samma sak OCH det gör rejält ont hos bäraren. Förstår nog alla som burit örhängen. Oavsett mjuk metall (ett nytt ord i sammanhanget).

Lite nyfiken på din egen erfarenhet är jag nog. Berätta.
Citera
2018-09-24, 22:16
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissMind
Det går aldrig att jämföra när örhängen fastnar i din egen tröja med när någon annan demolerar dem på dig! Rädslan när någon annan gör det på dig kan du omöjligt ha upplevt!

Har du sett öron där örsnibbar delat sig på grund av någon annans våld? Det har tyvärr jag gjort!

Lena var den som upplevde obehaget, rädslan och kränkningen. Att hon valde att anmäla var hennes fulla rättighet, som ingen kan ta ifrån henne.

Det är aldrig enkelt för någon att anmäla den som man trodde var ens vän!
Vill bara påminna om att våld inte ska negligeras, även om man utifrån "inte tycker att det är så farligt".

Men hennes örsnibbar hade väl inte slitits sönder? Det var väl bara ett knöligt örhänge?
Den enda skada hon hade var väl en lätt rodnad i hårbotten?

Och ingen har väl sagt att att hon inte skulle ha rätt att anmäla men fakta är ju att det avskrevs och att åklagaren konstaterade i motiveringen till beslutet att det är tillåtet att använda visst fysiskt tvång för att avvisa någon från ens bil.
Citera
2018-09-24, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Energizer666
Varför citerade du bara en del av det jag hade skrivit?

Citat:

 Ursprungligen postat av Sh.Holmes

Så har det hänt igen, SD dyker oanmäld upp på ett event. [/i]

Finns inget krav på att man måste anmäla sig i förväg till ett event
just på det eventet som du pratar om så träffade jag på flera som inte anmält i förväg att dem skulle komma, så jag förstår inte varför det skulle vara annorlunda för SD?
Tyckte inte jag behövde citera allt då frågan ligger på ett rent moraliskt plan, men fortsätt du att
försvara SD.

Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Ursprungligen postat av Energizer666
så jag förstår inte varför det skulle vara annorlunda för SD?

Så det finns regler inom geocaching att om man är skäligen misstänkt för mord, så skall man anmäla sitt deltagande på event?
Du kanske tycker det? Du känner inte att det finns vissa brister i ditt resonemang?
Rent moraliskt , tycker jag det , ja. Det tycker inte du?
Senast redigerad av glendale 2018-09-24 kl. 22:20.
Citera
2018-09-24, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Möjligt OM örhänget låg på ett bord. I ett öra, behövs både kraft och ansträngning för att åstadkomma samma sak OCH det gör rejält ont hos bäraren. Förstår nog alla som burit örhängen. Oavsett mjuk metall (ett nytt ord i sammanhanget).

Lite nyfiken på din egen erfarenhet är jag nog. Berätta.

Att guld och silver är mjukt är inte nytt på något sätt även om det måhända var okänt för just dig. Det krävs typiskt inte mycket kraft för att knöla ett smycke av guld eller silver med hög renhetsgrad. Det vet väl varenda unge som gjort hål i öronen och haft läkringar av silver att de inte håller sin cirkulära form särskilt länge utan snart är något ovala efter ett par nätters vanlig sömn som sällan är särskilt smärtsam. Metallens hårdhet påverkas inte av huruvida den ligger på ett bord eller hänger i ett öra, såvitt inte bordet eller öronen är jävligt varma.

Den absolut lägsta graden av renhet för att få kallas silver går vid 83%. Och detta används till bestick för att det då är hyfsat hårt för att duga till ändamålet men ändå har man ofta bara handtagen på besticken i silver.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-09-24 kl. 22:38.
Citera
2018-09-24, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Geocaching tycker jag är helt relevant och därför on topic i denna tråd. Den mördade LW, den skäligen misstänkte SD, dennes hustru HD och vännen JG och en massa andra runt LW är i allra högsta grad aktiva inom sporten.
Och det är i just denna form som LW och hennes misstänkte mördare oftast umgåtts.

Så varför vill du flytta fokuset bort från geocachevärlden? Det verkar vara en egen liten värld med smått fanatiska tävlingsmänniskor, där alla, eller många, känner varandra mer eller mindre.

Helt riktigt. Självklart är den misstänkte mördarens aktiviteter inom geocache relevant
då många inblandade i tråden rör sig i samma kretsar.
Citera
2018-09-24, 22:28
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Men hennes örsnibbar hade väl inte slitits sönder? Det var väl bara ett knöligt örhänge?

Och ingen har väl sagt att att hon inte skulle ha rätt att anmäla men fakta är ju att det avskrevs och att åklagaren konstaterade i motiveringen till beslutet att det är tillåtet att använda visst fysiskt tvång för att avvisa någon från ens bil.
Så formulerade sig ÅK i nedläggningsbeslutet.

Misshandel och våld som ständigt upprepas i tråden är lögner avsedda att rikta ljuset vad som verkligen förekom i bilen.
Det är onormalt att ockupera en annans bil mitt natten, inte att försöka få ut henne därifrån för att åka hem och sova.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-09-24 kl. 22:32.
Citera
2018-09-24, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Det intressanta är ju att flera vittnar om att LW låtit omvärlden förstå att hon faktiskt var rädd för SD och att hon på intet sätt ville komma i hans närhet (olika bilar till event). Verkligheten tycks dock ha varit en annan och det blir svårt att bortse från att LWs utsagor om SD kan ligga till grund för det extrema fokus utredningen nu tycks ha på MGM.
Men har hon verkligen uttryckligen sagt : Jag är rädd för SD? Vet att jag tidigare i tråden läst att hon trodde allt skulle bli värre iom anmälningarna om misshandel men inget om att hon skulle ha känt rädsla.
Funderar om det inte i själva verket är så att hon var förbannad på honom efter allt lurande och bedragande och därför antecknade och fotade händelser, och med denna teori menar jag inte alls att missakta LW men det är något som skulle ge en förklaring till deras fortsatta umgänge
Citera
2018-09-24, 22:36
Medlem
Citat:

Nja, jag tolkade det som att du försökte förminska Lenas upplevelse med att berätta om dina örhängen, mjuka material mm. Jag ville bara påminna om att det fortfarande handlar om våld som gått över gränsen!

Nu vet vi alla att Lena sorgligt nog inte är i livet! Dessförinnan blev hon tyvärr tvungen att uppleva denna händelse med att få sitt huvud gnuggat, då ett örhänge samtidigt blev missformat. Vad som sagt eller upplevts vet bara de som var i bilen!
Det kanske var värre än så? Ingen vet, för när det blir dagsljus och vardag väljer tyvärr många brottsoffer att backa tillbaka.

Dessutom leder långt ifrån alla anmälda hot/våldsbrott till åtal, rättegång och dom.
Citera
2018-09-24, 22:40
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Så formulerade sig ÅK i nedläggningsbeslutet.

Misshandel och våld som ständigt upprepas i tråden är lögner avsedda att rikta ljuset vad som verkligen förekom i bilen.
Det är onormalt att ockupera en annans bil mitt natten, inte att försöka få ut henne därifrån för att åka hem och sova.
Metoden för att få ut personen belyser dock väl vilken personlighet SD besitter. Du må tycka metoden är ok, för mig indikerar den ynkedom.
Citera
2018-09-24, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissMind
Nja, jag tolkade det som att du försökte förminska Lenas upplevelse med att berätta om dina örhängen, mjuka material mm. Jag ville bara påminna om att det fortfarande handlar om våld som gått över gränsen!

Nu vet vi alla att Lena sorgligt nog inte är i livet! Dessförinnan blev hon tyvärr tvungen att uppleva denna händelse med att få sitt huvud gnuggat, då ett örhänge samtidigt blev missformat. Vad som sagt eller upplevts vet bara de som var i bilen!
Det kanske var värre än så? Ingen vet, för när det blir dagsljus och vardag väljer tyvärr många brottsoffer att backa tillbaka.

Dessutom leder långt ifrån alla anmälda hot/våldsbrott till åtal, rättegång och dom.

Men hon dog ändå inte där i bilen. Och de enda skadorna hon hade därefter var ett knöligt örhänge och en lätt rodnad i hårbotten, som teoretiskt skulle kunna uppstå av hårt borstande av håret, irriterad av hårvårdsprodukter eller liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in