Citat:
Ursprungligen postat av
Qavalah
Hej igen och tack för svaren. Du skriver:
Visste Madsen att Kim "skulle" vara tillbaka 22.00?
Men visste han det?
Och varför tror du isåfall inte att han bara tog en paus då?
Men vi vet inte var i brottsprocessen han var då. Det är en gissning.
Men vad är evidensen för en reaktion menar du?
Vad är det som visar att han fick en "reaktion" som hindrade honom från att lyckas?
Varför skulle det inte istället vara narcisissm som fick honom att ignorera riskerna?
Han misslyckades ju med att gömma kvarlevorna i vattnet trots planeringen och metoderna.
Så hur vet vi att han inte använde hela tiden som han ville utan reaktion för att han exempelvis var övertygad om sin egen överlägsenhet?
Precis. Det är ett antagande. Men det jag då undrar är varför du bygger antaganden på mördarens lögner? Blir det trovärdiga hypoteser då?
Beklagar om jag är besvärlig men jag är intresserad av hur du tänker.
GW, aha. No comments.
OK. Hans största kick var "nog" slutet...Jaha. Men det betyder inte att föregående tortyr var betydelselös och det är ju säkert. Jag anser det är mycket osäkert hur länge det pågick och det hade varit bra om rättsmedicinska experterna hade kunnat fastställa en kronologi.
Men då hade ju hela fallet varit tydligare och plats för gissningar mindre.
Jo, det har jag noterat. Men det finns stora vetenskapliga problem med att deducera från populationsdata till en enda individ. Det är inte reliabelt. Så hur mycket man än uppskattar denna forskning och de resultat den genererat kan man inte dra från flera andra cases till PM utan stor risk att dra fel slutsats.
För övrigt anser jag att hypotesen om hans mastermind-planering är problematisk. Att tro att han hade en mycket exakt planering för sina handlingar som dessutom var väl anpassad till risk i verkligheten - och som därför måste bortförklaras med en "reaktion" - är att överskatta PM:S intellekt. Vad har jag för evidens för detta påstående, som också är min hypotes då?
Följande:
SMS med meddelanden om mord och våld av den karaktär han sedan anklagades för!
Datorer liggande runt på hans arbetsplats med filmer, bilder och texter om mord och våld av den karaktär han anklagades för!
Intresserat prat med andra om död, mord, psykopati och brott!
Ingen master-mind, som sagt. Så vi kan inte förvänta oss - förväntansbias - att PM skulle ha en perfekt plan där varje moment räknats in och planerats i tidssteg.
Snarare kan vi förvänta oss att han inte hade en sådan perfekt plan, utan en plan som handlade om vad han ville göra och hur men inte efter vilka klock-tider.
Därför skulle en "reaktion" inte behövas som förklarande variabel i ekvationen. Snarare behövs parametrar som ignorans, hybris och självsvåldighet. Dessa finns det också evidens för i hans RPU.
För att han var överbevisad!
Beklagar om jag uppfattas som "tjatig". Jo, det är ju också hypoteserna jag frågar om.
Tackar.
Om du läst alla mina svar i sin helhet så förstår du också hur jag menar.
Jag ville ju inte tjata om samma svar på samma frågor.
Av det du tar upp (det fetade) har du dragit lite konstiga slutsatser. Ingenting där berättar ju om hur hans plan såg ut? Vilket polisen tror att han hade. Till väninnan i telefon säger han på skämt att han har en mordplan redo och så nämner han ett par detaljer i mordet.
Men ingenting om hur det ska gå till. För henne berättar han inte om spännband, sänken,buntband, väskor, sågen för partering, den gröna vattenslangen som han tänkt rengöra ubåten med etc,etc.
Allt det här tyder starkt på en plan med olika moment. Och det var ju just därför bl.a han dömdes till lagens strängaste straff,
Plan,- kidnappning, mord, partering, paketering med sänken ,dumpning, rengörning samt troligen utplacering av villospår på Refshaleöen innan han blir förhörd av polis. Han kan tom lagt till tid för försening. Ingen mastermind som du säger. Men varför har han släpat med allt det här då? Enligt dig hade han bara planerat för vad han ville göra med offret? Och allt det andra sket han i då? Det tror jag du har väldigt fel i. Han ville göra det "perfekta brottet". Skulle vara intressant om du skrev ner din egen hypotes från början till slut om vad du själv tror att han tänkt använda dessa grejor till. Och varför han hade crime nigths med vänner för att diskutera brott och brottsuppklarande, DNA teknik samt bästa platsen att gömma ett lik på, vilket de kom fram till var Köge bukt osv. Var han bara intresserad av mord och slakt hade han nog inte intresserat sig för crime nights. Men skriv och berätta!
Det här är ett gräsligt mord med ett utdraget förlopp. Om du tänker att han jagade omkring efter sitt offer i en halvtimme och sedan det andra med mord, i en timme, som mest en och halv timme.
Så var det rysligt utdraget förlopp sett ur det stackars offrets synpunkt.
Jag tror inte att PM hade ett slaviskt tidsschema som han följde. Men absolut en tidsplanering på ett ungefär för de olika momenten. Och hur dags han måste vara tillbaka på Refshaleöen senast. Han är definitivt en organiserad mördare med 110 i IQ. Alltså inte en oorganiserad med psykisk sjukdpm.
EDIT: Om han var en oorganiserad mördare utan planering så hade han ej försökt att dölja sitt brott.
Då hade han troligen dumpat kroppen hel efter mordet och seglat tillbaka när det roliga var slut. Samt inte tänkt på att ta med sig en ren overall före avfärd, att ha och byta om till när han skulle i land osv,osv. Man kan ha fantasier. Men en hypotes måste man knyta ihop med de fakta som finns.
EDIT 2. Du kan dissa GW men inte hans gäst Niklas Långström. min länk presenterade honom.