2018-09-23, 12:49
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Du menar som i den här bilden som Jazzil så snällt skapat åt oss. Den som föreställer en observatör i en grop. Eftersom detta synfält är lika för alla hur uppstår då gropen som observatören befinner sig i på den runda jorden. Kan det vara en personligt upplevd grop?

http://imgbox.com/Pmh4PdnB
Typiskt ad-hoc resonemang. Skulle gropen följa med när man reser på havet?
Citera
2018-09-23, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Att "horisonten reser sig" är omöjligt på såväl en platt som en sfärisk jord. Om ditt påstående vore sant, vilket det inte är, skulle det innebära att jorden inte är platt.

För övrigt kan du omöjligen avgöra horisontens läge utifrån ett fotografi. Vad vi i fotografiet kan se är att himlen och vattnet konvergerar i en punkt men vi kan omöjligen avgöra om denna punkt befinner sig ovanför eller under en tänkt "ögonhöjd". Att du riktar kameran nedåt innebär inte att "marken reser sig".

Plattjordsperspektivet? Vad i hela världen är det och på vilket sätt skiljer det sig från det vanliga perspektivet?

Och ja, det är perspektivet som gör att himmel och hav skenbart ser ut att mötas.
Nej det är inte omöjligt. Jag kan se det nu, jag ser vattenytan möta himlen. Omöjligt på en rund jord.
Citera
2018-09-23, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Nej man ser inte att horisonten reser sig, inledningsvis breder den ut sig i princip plant, som ett golv (som inte heller reser sig). Med ökat avstånd faller den av nedåt, det är därför nedre delen av objekt dölj, om de är tillräckligt långt bort.

Ja det är intressant och opraktiskt att vi måste bygga höga fyrtorn, till exempel. Om jorden vore platt kunde vi ställa fyrljuset på marken.
Golvet reser sig, eller breder ut sig om du så vill, och möter väggen. Det är inte möjligt på en boll.
Citera
2018-09-23, 13:14
Medlem
madtops avatar
Citat:
Nej det är inte omöjligt. Jag kan se det nu, jag ser vattenytan möta himlen. Omöjligt på en rund jord.

Det är lika omöjligt på en platt jord som på en sfärisk jord. Definitionmässigt är ytan inte platt om den reser sig.
Citera
2018-09-23, 13:19
Medlem
madtops avatar
Citat:
Och det absolut tyngsta beviset för din runda jord är att vi inte kan se beviset. Avsaknaden av bevis är beviset.

Nu har du fel igen. Krökningen är långt ifrån det tyngsta beviset, alla bevis för jordens form är lika tunga.
Det faktum att kartor fungerar är ett lika tungt bevis, våra observationer av solen är ett lika tungt bevis. Och så vidare... Det finns hundratals bevis för jordens form och de är alla lika "tunga".
Citera
2018-09-23, 13:21
Medlem
madtops avatar
Citat:
Golvet reser sig, eller breder ut sig om du så vill, och möter väggen. Det är inte möjligt på en boll.

Men jösses, vi vet alla att golvet inte reser sig. Det ser skenbart ut att möta taket men i verkligheten är avståndet konstant. Och jo, vi har perspektiv även på en sfärisk jord.
Citera
2018-09-23, 13:48
Medlem
Jazzils avatar
Citat:

Och om om det är en båt borta vid horisonten, ser dom (på båten)då NER på dig? För om du ser UPP mot en uppåtstigande horisont måste det betyda att (dom på) båten ser NER på dig.
Citera
2018-09-23, 13:51
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Och om om det är en båt borta vid horisonten, ser dom (på båten)då NER på dig? För om du ser UPP mot en uppåtstigande horisont måste det betyda att (dom på) båten ser NER på dig.

Ja. Enligt boldogg bildar vattnet en backe som sluttar ner mot stranden. Båtar kan liksom surfa in till kajen.
Citera
2018-09-23, 14:49
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Nej, golvet i en korridor är plant. Det ser ut som det reser sig. Samma sak med havet. På nära håll är det i princip plant, ju längre bort ju mer kurvatur som skymmer nedre delen av objekt bortom horisonten.
Citera
2018-09-23, 14:51
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Och det absolut tyngsta beviset för din runda jord är att vi inte kan se beviset. Avsaknaden av bevis är beviset.
Det är ingen avsaknad av bevis. Ett av hundratals bevis är att kurvan syns tydligt på bilder från sjön Pontrachain.

Det är mycket snack om den runda jorden, var är bevisen för att jorden är platt?
Citera
2018-09-23, 14:53
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ja det är ett ad hoc resonemang och det är ditt resonemang. För att förklara det vi ser med utgångspunkten att jorden är rund måste den personliga gropen följa med observatören.
Nej, mitt resonemang stöds av observation och mätning. Ditt resonemang är hittepå.
Citera
2018-09-23, 14:59
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
...
Men som jag förstår vill du att jag ska acceptera att vi aldrig kan få se denna kurva som då skulle verifiera globjorden.
Inte alls. Du har sett kurvan men accepterar den inte för att den går emot din tro.

Citat:
Vi ska acceptera att jorden är bevisad som en sfär samtidigt som vi inga bevis får se för detta påstående. Den runda jorden är bevisad utan bevis.
Hela den här tråden är full av bevis för en sfärisk jord, när få vi se bevis för den platta jorden?

Citat:
Denna diskussion handlar om huruvida jorden är platt eller rund. Vi kan se att den är platt men vi kan inte se att den är rund, men du vill ändå hävda att den är rund. Du vill även hävda att den är bevisad som rund utan bevis, då beviset är att man inte kan se att den är rund. Beviset för rund jord är just avsaknaden av bevis.
Vi kan inte se att den är platt, då skulle det inte finnas en horisont som skymmer objekt. Det bevisar att jorden inte är platt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in