Citat:
Ursprungligen postat av
Bucketshop
Sorry, med skew menar man att implied volatility skiljer sig beroende på vilken strike du tittar på. Enkelt förklarat är folk generellt långa aktier, och således vill folk generellt köpa skydd mot fallande marknader, därför är det mer efterfrågan på Puts som är out of the money. Det gör att priset/implicerade volatiliteten ökar på Puts jämfört med Calls där det inte finns samma "naturliga" efterfrågan.
Om du bildgooglar option skew och option smile förstår du kanske bättre.
Det är nog klokt att inte börja sälja optioner utan att börja köpa för att skaffa en förståelse. Däremot kan du bör du börjar bli lite varm i kläderna kolla på enklare strategier så som put spreads och call spreads. Just för att du på så sätt kan "sälja" optioner men ändå ha begränsad nedsida.
Jag satte mig ner och ritade lite payoffkurvor för optionsstrategier som jag skulle kunna tänka mig att följa. Min favorit såg ut
så här. Efter många om och men gav jag upp att försöka lista ut just vilka optioner jag ska köpa/sälja för att uppnå denna payoffkurva. Lyckligtvis efter lite googlande hittade jag optionsstrategin
iron butterfly som var tillräckligt lik min ritade för att duga.
Läser jag wikipediasidan så nämner de att "
It is a limited-risk, limited-profit trading strategy that is structured for a larger probability of earning smaller limited profit when the underlying stock is perceived to have a low volatility" vilket jag tycker rimmar väl med mina investeringspremisser: begränsad nedsida och investeringar i index för att få cashsettlment samt att index har ju lägre volatilitet än (de flesta) enskilda aktier.
Jag tänkte sätta mig ner lite och jämföra denna strategi för olika löptider för att se lite mer hur jag kan gå vidare.