2017-01-03, 19:31
Medlem
ethernals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmstar
Vilka är dessa fonder?

Man måste skilja på äpplen och päron i det här fallet. Aktivt förvaltade fonder har en mycket högre avgift men det gäller att man själv har huvudet på skaft och ser att dom verkligen är aktiva också. Swedbank Robur t.ex. fick ju väldigt mycket skit för några år sedan för att dom tog ut för hög avgift med tanke på att de kramade index. Det har blivit bättre på sista tiden angående avgifter vs hur förvaltade fonderna faktist är
Citera
2017-01-03, 23:22
Medlem
Skulle det vara värt att köpa silver, riktig silver som jag kan gömma hemma. Sen sälja det efter typ 5-10år. Eller är det fortfarande bättre med aktier/fonder etc? Tanken kom bara till mig, men jag är inte kunnig inom ekonomi.

Mvh.
Citera
2017-01-04, 15:29
Medlem
Forzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaBeast
Skulle det vara värt att köpa silver, riktig silver som jag kan gömma hemma. Sen sälja det efter typ 5-10år. Eller är det fortfarande bättre med aktier/fonder etc? Tanken kom bara till mig, men jag är inte kunnig inom ekonomi.

Mvh.

Köp investeringsguld istället så slipper du momsen.
Citera
2017-01-06, 10:03
Medlem
Jag har bestämt mig för att jag vill börja investera pengar i aktier och fonder. Det handlar om ett långtidssparande på kanske 20-40 års sikt.

Men jag är alltså helt grön på detta och skulle vilja ha tips på bra böcker eller hemsidor där jag kan läsa på så jag lär mig grunderna innan jag gör mina första köp. Just nu vet jag inte alls hur jag ska avgöra om eller när ett bolag är värt att köpa.
Citera
2017-01-06, 10:09
Medlem
sheldor4599s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superklister
Jag har bestämt mig för att jag vill börja investera pengar i aktier och fonder. Det handlar om ett långtidssparande på kanske 20-40 års sikt.

Men jag är alltså helt grön på detta och skulle vilja ha tips på bra böcker eller hemsidor där jag kan läsa på så jag lär mig grunderna innan jag gör mina första köp. Just nu vet jag inte alls hur jag ska avgöra om eller när ett bolag är värt att köpa.
http://snaljapen.se/2017/01/dags-att-borja-spara.html

Det där är en bra start
Citera
2017-01-07, 09:20
Medlem
Funderar på att investera 50 000:- i ett icke börsnoterat, nederländsk bolag. Några fallgropar att se upp för? Vad bör jag undersöka för att få en hum om deras chanser på marknaden?
Företaget startade 2003, hade en omsättning på cirka 1,6 miljoner euro 2016, har fått en del utmärkelser för bästa innovation etc. och jag tror på det. Några tips?
Citera
2017-01-08, 14:26
Medlem
Kalaspungens avatar
Funderar på att sätta in en löpande mängd (6-7000kr) på 12 utvalda OMX30 noterade företag. Vilka skulle ni rekomendera? Vill inte ha några raketer utan mitt mål är sikta så mycket som möjligt på att följa index. Tanken är väl också att man kan stopa in lite mer i någon av utvalda aktier när den är "nere" och lite mindre i aktier som är i sina toppar.
Givetvis är det skoj om det gå över men det är inget jag siktar på utan enbart att de ska ligga på samma värdeökning som de håller. Horrisonten är cirka 4-7år

Kan ni ge mig era spontana synpunkter och råd om jag är dum som går i dessa tankar?

Mvh
Citera
2017-01-08, 14:46
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaspungen
Funderar på att sätta in en löpande mängd (6-7000kr) på 12 utvalda OMX30 noterade företag. Vilka skulle ni rekomendera? Vill inte ha några raketer utan mitt mål är sikta så mycket som möjligt på att följa index. Tanken är väl också att man kan stopa in lite mer i någon av utvalda aktier när den är "nere" och lite mindre i aktier som är i sina toppar.
Givetvis är det skoj om det gå över men det är inget jag siktar på utan enbart att de ska ligga på samma värdeökning som de håller. Horrisonten är cirka 4-7år

Kan ni ge mig era spontana synpunkter och råd om jag är dum som går i dessa tankar?

Mvh

Köp Avanza Zero eller liknande produkt om du nu vill följa storbolagsindex.
Citera
2017-01-08, 15:16
Medlem
Kalaspungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmstar
Köp Avanza Zero eller liknande produkt om du nu vill följa storbolagsindex.
Men då får jag ju inte alternativet att kunna stoppa in mer pengar i de företagen som har sin "dipp" ? och jag får hela spektrumet av de företagen som inte går lika bra eventuiellt?
Citera
2017-01-08, 15:19
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Men då får jag ju inte alternativet att kunna stoppa in mer pengar i de företagen som har sin "dipp" ? och jag får hela spektrumet av de företagen som inte går lika bra eventuiellt?

Exakt, men du lär nå ditt mål i alla fall.
Citera
2017-01-08, 15:30
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Bolagen i OMXS30 är bland de mest analyserade bolagen där är. Att du skulle kunna skaffa dig en edge är inte jättetroligt.
Citera
2017-01-09, 13:22
Medlem
Google

ISK-konto skapat på Avanza nu.

Edit,
Om jag vet att ett stort börsnoterat bolag (två aktier) kommer att lämna en bra årsrapport i början på februari (3/2). Bör jag köpa nu innan och sälja direkt efter årsrapporten, eller precis innan?
Senast redigerad av Alelale 2017-01-09 kl. 13:29. Anledning: Google
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in