Citat:
Ursprungligen postat av
Pontiac-Garage
Gymnasiebetyg är i regel en ren formalitet, det är inte betygen från detta som är relevant utan högskolebetygen. Vad landar ditt GPA på?
Sedan är det oerhört viktigt med relevant erfarenhet parallellt med studierna, men det kanske du redan vet.
Hej,
Ja, det var ju skönt att höra då! Jag går på en skola som har G-VG som betyg och där ligger jag i skrivande stund på 5/7 VG med ett betyg som inte kommit in än.
Mina övriga meriter är nog helt ok, har arbetat utomlands en tid inom redovisning, har haft ett par olika roller som ekonomiassistent, arbetat lite som "BI-konsult" samt gjort en termin på den studentdrivna managementkonsultfirman på min skola.
Jag ämnar alltså inte komma in på MBB, det vet jag är kört, men jag kollar mer på företag som big 4, accenture, capgemini, knowit, centigo etc.
Citat:
Ursprungligen postat av
RivenFlush
Talar från bred erfarenhet och det man tittar på är ambitionsnivå, driv, uthållighet och uppvisade resultat - förutom då hygieniska faktorer såsom att man skall kunna vistas i ett möblerat rum utan att ställa till allt för stor oreda (i denna aspekt kan även den fulaste ankungen med lite fostran bli en svan).
Utan att ha sett resten av ditt CV så får jag tyvärr säga att det ser svårt ut - iaf om man avser managementkonsult innan den titeln blev urvattnad (dvs räknar inte med företag som exempelvis Acando och Preera).
Jag skulle råda dig till att söka personlig kontakt vid mässor, försöka komma på casekvällar etc. du hittar dock inga toppfirmor på mässor och inbjudan till casekvällar går ofta på betyg. Ett alternativ kan då vara att försöka få kontakt via nätverk (typ bekanta eller rent av LinkedIn) även om öven det kan vara svårt.
Höga gymnasiebetyg visar för övrigt att du konsistent presterat högt, ofta utan andra incitament än ditt eget driv. Lärosätet är viktigt när man värderar högre utbildningsresultat och där brukar HHS, CTH och KTH vara högst följt av LTH och LiTH. De andra Handels i Göteborg, Uppsala och Lund kan funka men blir ändå i skymundan av ”riktiga” Handels. De är bättre lämpade för Finans än Managementkonsult där man gärna ser civilingenjörer (även om det är individens egenskaper som det läggs störst vikt på vid en intervju).
Sedan så får du också tänka på att de individer som är där i mångt och mycket alltid legat i topp i skollivet, ofta även i övriga livet och är tävlingsmänniskor - kommer du väl in är konkurrensen stentuff och du får vara beredd på att det är en elitistisk miljö där det tävlas en del om projekt och kunder. Vissa älskar det, andra dör inombords 🙂.
Hittar du rätt kan det dock bli en fantastisk resa både professionellt och privat. Så ge inte upp om det är vad du verkligen vill.
Hej,
Baserat på vad du beskriver så söker jag nog mer efter de urvattnade tjänsterna, som jag skrev där uppe så tittar jag åt big 4, knowit, accenture och liknande företag.
Jag förstår tänket kring gymnasiebetygen, att det bevisar att man haft driv genom livet, vilket jag definitivt inte har. Jag är ärligt talat inte säker på att det är för mig, men jag vill ge det ett försök och se iallafall.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bullhunter
MBB är nog kört för dig. Utöver det är det inte omöjligt beroende på hur ditt CV ser ut i övrigt.
Är involverad i rekryteringen på min firma, gymnasiebetygen bryr vi oss inte om. Din GPA ska helst minst vara 4.0 för högskolebetygen, dina betyg ligger lite på gränsen men ett övrigt bra CV skulle väga upp helt klart.
Ja, det har jag förstått, men jag tror inte jag har vad som krävs för att arbeta på MBB ändå om jag ska vara ärlig. Mina betyg är ju inte 4.0 då, men ständigt förbättrade genom mina studier.