Jag tycker managementkonsult-yrket verkar spännande just för att man kan få möjlighet till erfarenhet i många olika branscher, företag, miljöer. Man får möjlighet att bygga ett starkt nätverk och jobba med framgångsrika organisationer. Dessutom får man stora möjligheter att lära sig utveckla organisationer, som borde vara något av det mest lönsamma man kan göra, om man är duktig.
Jag upptäckte lite sent i livet(Är 25 år nu) att det är managementkonsult jag vill bli efter att ha läst på en del... Snart bärgat en kandidat i företagsekonomi på ett litet lärosäte i landet och har tänkt ta en master i management i Göteborg eller Jönköping då mina betyg inte är topp (35-40% VG). Kan dock fylla CV:t med lite andra saker som kanske kan väga upp. Har dock tänkt försöka få toppbetyg åtminstone under Master-tiden.
Om min master inte skulle räcka till för att få jobb på något etablerat management konsult bolag vad finns det för alternativ då? Kan det vara idé att doktorera, försöka få lite erfarenhet genom någon ledarroll i någon organisation eller finns det någon konsult utbildning någonstans som kan rekommenderas?
Om man får jobb på ett av de större managementkonsult bolagen i exempelvis Göteborg eller Stockholm innebär det att man till största delen, om man vill, kan hålla sig i den staden där man får anställning eller far och flyger man som regel över land och rike?
Jag är nämligen småbarnsförälder, skulle nog kunna klara en hel del resor och ser fram emot att jobba mycket men ju mer nätter hemma desto bättre. Och helst vill vi inte flytta till Stockholm eller Göteborg, cowboy som man är!

Skulle en anställning innebära att man exempelvis bör flytta till Stockholm om man får anställning där? Eller kan jobbet exempelvis innebära mycket uppdrag i Södra Sverige som gör att det ändå inte spelar någon roll vart man bor?