2013-01-29, 22:01
Medlem
Vad är skillnaden på en management- och en strategikonsult? Och är det, generellt, några löneskillnader mellan dessa?
Citera
2013-02-01, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W.R.
Endast examen från HHS. Hur står man sig?
Det undrar jag ocksa. Ar det bast med examen fran hhs eller ar indek battre for management konsult?
Funderar på indek, teknisk fysik eller hhs
Citera
2013-02-02, 23:04
Medlem
Jag tycker managementkonsult-yrket verkar spännande just för att man kan få möjlighet till erfarenhet i många olika branscher, företag, miljöer. Man får möjlighet att bygga ett starkt nätverk och jobba med framgångsrika organisationer. Dessutom får man stora möjligheter att lära sig utveckla organisationer, som borde vara något av det mest lönsamma man kan göra, om man är duktig.

Jag upptäckte lite sent i livet(Är 25 år nu) att det är managementkonsult jag vill bli efter att ha läst på en del... Snart bärgat en kandidat i företagsekonomi på ett litet lärosäte i landet och har tänkt ta en master i management i Göteborg eller Jönköping då mina betyg inte är topp (35-40% VG). Kan dock fylla CV:t med lite andra saker som kanske kan väga upp. Har dock tänkt försöka få toppbetyg åtminstone under Master-tiden.

Om min master inte skulle räcka till för att få jobb på något etablerat management konsult bolag vad finns det för alternativ då? Kan det vara idé att doktorera, försöka få lite erfarenhet genom någon ledarroll i någon organisation eller finns det någon konsult utbildning någonstans som kan rekommenderas?

Om man får jobb på ett av de större managementkonsult bolagen i exempelvis Göteborg eller Stockholm innebär det att man till största delen, om man vill, kan hålla sig i den staden där man får anställning eller far och flyger man som regel över land och rike?
Jag är nämligen småbarnsförälder, skulle nog kunna klara en hel del resor och ser fram emot att jobba mycket men ju mer nätter hemma desto bättre. Och helst vill vi inte flytta till Stockholm eller Göteborg, cowboy som man är! Skulle en anställning innebära att man exempelvis bör flytta till Stockholm om man får anställning där? Eller kan jobbet exempelvis innebära mycket uppdrag i Södra Sverige som gör att det ändå inte spelar någon roll vart man bor?
Citera
2013-03-10, 12:15
Medlem
qptrms avatar
Finns det någon f.d Managementkonsult här som har sökt sig bort från branschen? Jag är nyfiken på hur ni gjorde, vart ni hamnade och lite allmänna tips. Skicka gärna ett PM.

Alla bra tankar och tips är välkomna, även om ni inte har någon erfarenhet.
Senast redigerad av qptrm 2013-03-10 kl. 12:21.
Citera
2013-03-13, 01:05
Medlem
Hur pass svårt (omöjligt) är det egentligen att som managementkonsult efter några år förflytta sig till USA inom firman? Både inom MBB och big4 etc vore intressant. Är det en omöjlighet eller finns det någon typ av hopp? Någon med erfarenhet om detta? Alternativa vägar till MC i USA är också välkomna.
Citera
2013-03-13, 03:17
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Jag har läst på ordentligt i tråden och tycker som så många andra att managementkonsult verkar vara ett spännande och dynamiskt yrke. Det som får mig en aning på defensiven är dock de höga krav som ställs på utbildningsbakgrunden hos den som vill ha en framtid inom detta yrke.

Jag har ingen annan utbildning än 2-årigt gymnasium, internkurser på jobbet och diverse strökurser på korrespondens inom elektronik som jag tagit för mitt intresse för elektroniska mojänger. Jag har bl a reparerat klockradior, köksfläktar, larmsystem och annat smått och gott åt mig själv samt åt släkt och vänner. Mitt yrke är dock inom lager och distribution som truckförare / expeditör för vilket jag har en gedigen yrkeserfarenhet och utmärkt kunnande.

Men som sagt, managementkonsult verkar lockande även på mig. Inte minst på grund av den höga lönen och det, som det verkar, omväxlande och spännande arbetet. Frågan är nu hur man får in en fot i branschen när man endast har 2-årigt gymnasium och arbetar som lagerarbetare, med kunskaper inom lödning, elektriska komponenter och radioteknik som grädde på moset. Om min person kan väl sägas att jag är som de flesta andra. En glad prick med många intressen och aktiviteter, både på arbetet och på fritiden. Det jag saknar i utbildning, vägs i stället upp av erfarenhet som jag fått genom "livets hårda skola", skulle man väl kunna säga. Jag är inte rädd för att hugga i när det behövs och har lätt för att lära mig nya saker, och jag har inga problem att hålla många bollar i elden (eller vad det nu heter). Jag är positiv och trivs med att ha folk runt mig, men kan också ta tag i uppgifter och arbeta med dem själv. På fritiden brukar jag fiska och vistas ute i skog och mark.

Ja, där har ni lite om mig. Man kanske skulle ta och skicka in en intresseanmälan till några av de stora drakarna och se hur det går? Man kan ju inte få mer än ett avböjande svar... Man får väl hålla tummarna.
Citera
2013-03-13, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Jag har läst på ordentligt i tråden och tycker som så många andra att managementkonsult verkar vara ett spännande och dynamiskt yrke. Det som får mig en aning på defensiven är dock de höga krav som ställs på utbildningsbakgrunden hos den som vill ha en framtid inom detta yrke.

Jag har ingen annan utbildning än 2-årigt gymnasium, internkurser på jobbet och diverse strökurser på korrespondens inom elektronik som jag tagit för mitt intresse för elektroniska mojänger. Jag har bl a reparerat klockradior, köksfläktar, larmsystem och annat smått och gott åt mig själv samt åt släkt och vänner. Mitt yrke är dock inom lager och distribution som truckförare / expeditör för vilket jag har en gedigen yrkeserfarenhet och utmärkt kunnande.

Men som sagt, managementkonsult verkar lockande även på mig. Inte minst på grund av den höga lönen och det, som det verkar, omväxlande och spännande arbetet. Frågan är nu hur man får in en fot i branschen när man endast har 2-årigt gymnasium och arbetar som lagerarbetare, med kunskaper inom lödning, elektriska komponenter och radioteknik som grädde på moset. Om min person kan väl sägas att jag är som de flesta andra. En glad prick med många intressen och aktiviteter, både på arbetet och på fritiden. Det jag saknar i utbildning, vägs i stället upp av erfarenhet som jag fått genom "livets hårda skola", skulle man väl kunna säga. Jag är inte rädd för att hugga i när det behövs och har lätt för att lära mig nya saker, och jag har inga problem att hålla många bollar i elden (eller vad det nu heter). Jag är positiv och trivs med att ha folk runt mig, men kan också ta tag i uppgifter och arbeta med dem själv. På fritiden brukar jag fiska och vistas ute i skog och mark.

Ja, där har ni lite om mig. Man kanske skulle ta och skicka in en intresseanmälan till några av de stora drakarna och se hur det går? Man kan ju inte få mer än ett avböjande svar... Man får väl hålla tummarna.
Jag tror tyvärr inte att du har någon chans riktigt. Jag vet inte vad som i ditt brev skulle kunna få en arbetsgivare att ta in dig på intervju, istället för en nyexaminerad från någon högt ansedd utbildning, som står på kö för att få dessa jobb.
Citera
2013-03-13, 10:55
Medlem
bentebent22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilssown
Hur pass svårt (omöjligt) är det egentligen att som managementkonsult efter några år förflytta sig till USA inom firman? Både inom MBB och big4 etc vore intressant. Är det en omöjlighet eller finns det någon typ av hopp? Någon med erfarenhet om detta? Alternativa vägar till MC i USA är också välkomna.

Ja det går. Alla firmor har möjlighet både utbyte och permanent omplacering. Av någon konstig anledning vill alla till USA, så försök och vara duktig på jobbet så blir det lättare.
Citera
2013-03-13, 10:56
Medlem
bentebent22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs

Jag håller definitivt tummarna för dig. Du har rätt inställning
Citera
2013-03-13, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W.R.
Endast examen från HHS. Hur står man sig?

Det räcker gott och väl så länge du har bra betyg.
Citera
2013-03-14, 18:08
Medlem
qptrms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilssown

Det är bara din egen förmåga som sätter gränser i det här fallet. Big4 har regelbundet utbyten och omplaceringar. Egentligen ger alla företag inom MC den här möjligheten.
Senast redigerad av qptrm 2013-03-14 kl. 18:11.
Citera
2013-04-23, 21:57
Medlem
vanderays avatar
1) Hur är det i dagsläget 2013 med dubbelexamina? Måste man ha det, eller duger exempelvis Civilingenjör i Maskinteknik med master i Industriell Ekonomi från KTH och toppbetyg?

2) Det nämns ju ofta "de stora 4" MC-firmorna eller vad det nu är, men hur är det med de andra MC-firmorna? Är de mycket sämre eller? Jag förstår att vissa vill jobba inom MC för att sedan efter ett litet tag lämna och kunna ha det på sitt CV. Är det bara värt göra detta med de förenämnda "big 4"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in