2018-06-08, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuxtaposition
Pratar du om MBB nu?

McKinsey specifikt.
Citera
2018-06-08, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litetmongobarn
Ser att både Deloitte, EY (och några andra) till söker systemvetare till mer än bara Tech-avdelningarna.
Har du några tips vad som skulle förbättra mina chanser? Tex en Master i Management?

Edit: Tänker då för att komma in mot mer management-inriktade.

Vill du jobba på strategi-inriktade avdelningar på företagen du nämner (Deloitte S&O och EY TAS) så är systemvetare inte target-utbildning. Men klart att det går.

Utöver en mer relevant master bör du försöka få så relevant arbetslivserfarenhet som möjligt, internships på konsultbolag eller större industribolag, samt försöka engagera dig i kåren eller liknande där du helst får någon ledarposition.

Casetävlingar är också bra både för CV:t samt för att träna inför intervjuerna. Ett annat bra tips är att nätverka, gå på event och liknande hos de bolag du är intresserad av.
Citera
2018-06-14, 11:18
Medlem
Litetmongobarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullhunter
Vill du jobba på strategi-inriktade avdelningar på företagen du nämner (Deloitte S&O och EY TAS) så är systemvetare inte target-utbildning. Men klart att det går.

Utöver en mer relevant master bör du försöka få så relevant arbetslivserfarenhet som möjligt, internships på konsultbolag eller större industribolag, samt försöka engagera dig i kåren eller liknande där du helst får någon ledarposition.

Casetävlingar är också bra både för CV:t samt för att träna inför intervjuerna. Ett annat bra tips är att nätverka, gå på event och liknande hos de bolag du är intresserad av.

Ursäkta sent svar, tack för tipsen!
Citera
2018-06-20, 22:42
Medlem
Någon som har koll på löneläget på Acando? Fast lön och 40-timmarsveckor eller bonus och mkt övertid?
Citera
2018-08-23, 11:41
Medlem
redcollars avatar
Jag har två års srbetslivserfarenhet som konsult (dock inom annan bransch) och ska på intervju på ett större managementkonsultföretag för en junior tjänst mot offentlig sektor (sjukvård). Har någon koll på förväntad lön och arbetsveckor?

Hur brukar detta diffa mellan finans, offentlig sektor, strategi etc?
Citera
2018-08-23, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redcollar
Jag har två års srbetslivserfarenhet som konsult (dock inom annan bransch) och ska på intervju på ett större managementkonsultföretag för en junior tjänst mot offentlig sektor (sjukvård). Har någon koll på förväntad lön och arbetsveckor?

Hur brukar detta diffa mellan finans, offentlig sektor, strategi etc?

Beror på vilket företag vi pratar om. Big4, Accenture och liknande har en lön runt 32-34k för juniorer, möjligen att du kan få lite mer pga tidigare erfarenhet. Arbetstid är runt 40-50h men kan peaka med längre veckor ibland.

MBB och andra strategifirmor har löner på runt 45k. Arbetstimmarna är därefter också, 60-70h med högre peakar vid intensiva perioder.
Citera
2018-08-23, 15:16
Medlem
PierreTanguys avatar
Någon som vet hur löneläget ligger på firmor som BearingPoint, A.T. Kearney, Oliver Wyman och liknande? Alltså inte MBB men ändå ganska respekterade firmor
Citera
2018-08-24, 11:22
Medlem
Tjenare!

Ska börja ett internship hos en top-10-firma i höst och har några frågor någon kanske kan besvara.

Vad för förmåner brukar man få? (lunch, middag vid kvällsarbete, gym etc)

Brukar interns åka på jobbresor?

Har ni tips på någon guide på vad man kan behöva för ett internship (kläder, dator etc)? Har inte uppgraderat min garderob sen gymnasiet förutom en dyr kostym + 3 business-skjortor + 2 kostymskor.

Tack på förhand!
Citera
2018-09-19, 15:53
Medlem
Hej,

Finns det någon här som har fingret med i rekrytering av juniora konsulter? Kommer ta ut min Master in Management i Juni från ett av de tre universiteten som är snäppet sämre än Handels STHLM. Mina betyg från mastern är ~75% VG med en termin utomlands på ett bra europeiskt universitet (deras MiM är top 25). Mina betyg från kandidaten är dock sämre, 30-40% VG (minns inte exakt.) Det största problemet är dock mina gymnasiebetyg som är katastrof, gjorde bara det minsta som krävdes för att få söka in till universitetet och löste ett bra högskoleprov.

Det jag undrar är egentligen hur stor vikt som läggs vid de olika betygen? Blir jag automatiskt diskvalificerad från seriösa företag som kräver gymnasiebetyg?

Tack på förhand!
Citera
2018-09-19, 18:55
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mekael
Hej,

Finns det någon här som har fingret med i rekrytering av juniora konsulter? Kommer ta ut min Master in Management i Juni från ett av de tre universiteten som är snäppet sämre än Handels STHLM. Mina betyg från mastern är ~75% VG med en termin utomlands på ett bra europeiskt universitet (deras MiM är top 25). Mina betyg från kandidaten är dock sämre, 30-40% VG (minns inte exakt.) Det största problemet är dock mina gymnasiebetyg som är katastrof, gjorde bara det minsta som krävdes för att få söka in till universitetet och löste ett bra högskoleprov.

Det jag undrar är egentligen hur stor vikt som läggs vid de olika betygen? Blir jag automatiskt diskvalificerad från seriösa företag som kräver gymnasiebetyg?

Tack på förhand!

Gymnasiebetyg är i regel en ren formalitet, det är inte betygen från detta som är relevant utan högskolebetygen. Vad landar ditt GPA på?

Sedan är det oerhört viktigt med relevant erfarenhet parallellt med studierna, men det kanske du redan vet.
Citera
2018-09-19, 21:50
Medlem
RivenFlushs avatar
Citat:
Hej,

Tack på förhand!

Talar från bred erfarenhet och det man tittar på är ambitionsnivå, driv, uthållighet och uppvisade resultat - förutom då hygieniska faktorer såsom att man skall kunna vistas i ett möblerat rum utan att ställa till allt för stor oreda (i denna aspekt kan även den fulaste ankungen med lite fostran bli en svan).

Utan att ha sett resten av ditt CV så får jag tyvärr säga att det ser svårt ut - iaf om man avser managementkonsult innan den titeln blev urvattnad (dvs räknar inte med företag som exempelvis Acando och Preera).

Jag skulle råda dig till att söka personlig kontakt vid mässor, försöka komma på casekvällar etc. du hittar dock inga toppfirmor på mässor och inbjudan till casekvällar går ofta på betyg. Ett alternativ kan då vara att försöka få kontakt via nätverk (typ bekanta eller rent av LinkedIn) även om öven det kan vara svårt.

Höga gymnasiebetyg visar för övrigt att du konsistent presterat högt, ofta utan andra incitament än ditt eget driv. Lärosätet är viktigt när man värderar högre utbildningsresultat och där brukar HHS, CTH och KTH vara högst följt av LTH och LiTH. De andra Handels i Göteborg, Uppsala och Lund kan funka men blir ändå i skymundan av ”riktiga” Handels. De är bättre lämpade för Finans än Managementkonsult där man gärna ser civilingenjörer (även om det är individens egenskaper som det läggs störst vikt på vid en intervju).

Sedan så får du också tänka på att de individer som är där i mångt och mycket alltid legat i topp i skollivet, ofta även i övriga livet och är tävlingsmänniskor - kommer du väl in är konkurrensen stentuff och du får vara beredd på att det är en elitistisk miljö där det tävlas en del om projekt och kunder. Vissa älskar det, andra dör inombords 🙂.

Hittar du rätt kan det dock bli en fantastisk resa både professionellt och privat. Så ge inte upp om det är vad du verkligen vill.
Senast redigerad av RivenFlush 2018-09-19 kl. 21:58.
Citera
2018-09-19, 22:37
Medlem
Citat:
Hej,

Tack på förhand!

MBB är nog kört för dig. Utöver det är det inte omöjligt beroende på hur ditt CV ser ut i övrigt.

Är involverad i rekryteringen på min firma, gymnasiebetygen bryr vi oss inte om. Din GPA ska helst minst vara 4.0 för högskolebetygen, dina betyg ligger lite på gränsen men ett övrigt bra CV skulle väga upp helt klart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in