2018-09-19, 18:09
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knobelsdorff
Du är i fel tråd tror jag. Hur många afghaner och bäbisar köper lägenheter tror du?

Nej precis en miljon invandrare på 10 år påverkar inga bestånd alls. Bra där.
2018-09-19, 18:11
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Man måste älska Well fastigheter.

https://vasjon.nu/projekt/the-block-...eter-i-vasjon/

På sin FAQ har de lagt in "Hur undviker ni spekulationsköp?". Obetalbar detalj som jag lägger bakom örat som en fin anekdot om hur det var när det var som mest verklighetsfrånvänt. Innan allt blev väldigt verkligt.

Fatta hur rövknullat detta landet är! En etta stor som en garderob för sextusen i månaden + insats på 245 000 kr och då är det ändå en bra bit in till city. Snälla ungdomar gå inte på den här skiten! Vad blir näst? En hundkoja för 150 000 kr med månadsavgift på 4000 kr?

Revolution för Helvete!

Jag minns det skrevs om i media (dagstidningar) på 80-talet om att visionen för politikerna var att i framtiden skulle inga ettor byggas (då snackades det om ettor typ 40 kvm) pga att det inte då uppfattades som hygieniska att bo i under längre tid men att ettor då möjligtvis kunde vara tillfälliga boenden för fattiga studenter.

Två ord är tillämpliga: Fy f-n.
2018-09-19, 19:12
Medlem
Knobelsdorffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar
Nej precis en miljon invandrare på 10 år påverkar inga bestånd alls. Bra där.

Hyresbeståndet i ghettona påverkas såklart men det är inte utanförskap och din kärlek till invandring som ska diskuteras i tråden. Vi utanför lyckolandet-regnbågsstaden Stockholm försöker analysera objektivt vad i helvete som händer där.
2018-09-19, 19:15
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Ett gäng (5 st?) "omförsäljningar" på Hemnet i Tobins projekt Äril idag.

https://objekt.fastighetsbyran.se/Ob...jektId=1978980

Köpare som inte längre får lån?

”Omförsäljning”?! Haha.. vad fan..

Har du koll på vad priset ligger i förhållande till ekonomisk plan?
2018-09-19, 19:35
Medlem
biljons avatar
Råkade se någon som menade att Erik Olsson Fastighetsförmedling förlorar 3 miljoner i månaden för tillfället.
Det tyckte jag lät lite saftigt men kollar man på boksluten så är det nog inte omöjligt.
https://allabolag.se/5565178216/erik...ing-aktiebolag
35 miljoner i förlust 2016, 2017 har inte inkommit ännu.
2018-09-19, 20:10
Medlem
CardinalSins avatar
Citat:
Hyresbeståndet i ghettona påverkas såklart men det är inte utanförskap och din kärlek till invandring som ska diskuteras i tråden. Vi utanför lyckolandet-regnbågsstaden Stockholm försöker analysera objektivt vad i helvete som händer där.
Fast det blir ju en utträngningseffekt. Bosättningslagen är ett bra exempel. Många kommuner ger stor del av lägenheterna i kommunala bostadskön till nyanlända, även kommuner med 8+ år i kötid. Det innebär att folk som inte omfattas av bosättningslagen hamnar i sämre sits, och en del av dessa kommer att köpa istället. Klart det påverkar bostadsrättsmarknaden. Det är inte hela förklaringen, enligt min mening inte ens den viktigaste, men det påverkar givetvis.
2018-09-19, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CardinalSin
Fast det blir ju en utträngningseffekt. Bosättningslagen är ett bra exempel. Många kommuner ger stor del av lägenheterna i kommunala bostadskön till nyanlända, även kommuner med 8+ år i kötid. Det innebär att folk som inte omfattas av bosättningslagen hamnar i sämre sits, och en del av dessa kommer att köpa istället. Klart det påverkar bostadsrättsmarknaden. Det är inte hela förklaringen, enligt min mening inte ens den viktigaste, men det påverkar givetvis.

Japp. Man köper dels för att kösystemet inte funkar/räcker (rör sig inte framåt ÖHT eftersom lediga lägenheter går oavkortat till nyanlända), dels för att slippa bo i invandrartäta områden (som blir fler och fler). Detta leder naturligtvis till att efterfrågan går upp på bostadsrätter och villor.

Detta var uppenbart en del av Reinfeld och Borgs strategi för att hålla ekonomin i full rullning under deras regeringstid. Om bolånen ökar med 180 miljarder per år som folk till viss del konsumerar för i takt med att de byter lägenheter och gradvis får fler och fler under sig i "pyramider", ser ekonomin ut att tuffa på riktigt bra...
Senast redigerad av ButNotTonight 2018-09-19 kl. 20:15.
2018-09-19, 20:21
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Man måste älska Well fastigheter.

https://vasjon.nu/projekt/the-block-...eter-i-vasjon/

På sin FAQ har de lagt in "Hur undviker ni spekulationsköp?". Obetalbar detalj som jag lägger bakom örat som en fin anekdot om hur det var när det var som mest verklighetsfrånvänt. Innan allt blev väldigt verkligt.

Länk till FAQn? Hittar ej.
2018-09-19, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Fatta hur rövknullat detta landet är! En etta stor som en garderob för sextusen i månaden + insats på 245 000 kr och då är det ändå en bra bit in till city. Snälla ungdomar gå inte på den här skiten! Vad blir näst? En hundkoja för 150 000 kr med månadsavgift på 4000 kr?
Well målar framtiden i ljusa färger:
Citat:
Med BRF 2.0 betalar du en mycket lägre insats än i vanliga, nybyggda bostadsrätter. Priset är cirka 12 250 kr/kvm eftersom föreningen tar den största delen av lånen och binder dem på 20 år till 2,5 procent ränta. Du äger din egen bostad, precis som i andra bostadsrättsföreningar.
Det innebär att månadsavgiften blir högre än i vanlig nyproduktion, cirka 6 000 kr för en etta på 20 kvm. Föreningens lån amorteras successivt av och det gör att din månadsavgift sjunker med åren, du slipper amorteringskrav och ångest över ränteläget oavsett vad som händer i världen.
Skulle vara intressant att se kalkylen på Väsjön och hur månadsavgiften kommer att förändras när/om räntorna sticker iväg uppåt. Även om en del av lånen är bundna på 20 år så misstänker jag starkt att diverse driftskostnader drar iväg rejält framöver, med ökande månadsavgifter som följd, inte sjunkande som Well anser.

Nej, själv väntar jag till BRF 3.0. Det är när de gamla lånen skrivits av och diverse torskar ätit förlusten. Därtill kommer insatsen kosta halva priset jämfört med nu, varför inte på exekutiv auktion.
2018-09-19, 21:03
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Japp, befolkningstillväxten har mer eller mindre stannat och för 2018 ser vi sannolikt en minskning av de skäl andra skribenter framfört här. Samtidigt startas och färdigställs allt fler bostadsrätter i länet, till allt dyrare pris.

Vi vet ju också att barnkullarna efter 80-92 är betydligt mindre än de varit tidigare år och dessa personer som närmar sig 30-årsåldern förväntas ju vara potentiella BR köpare. Dessvärre sker det ingen massiv tillväxt av dessa personer i Stockholm och ännu mindre drivs Stockholm av fler par och/eller familjer som ska flytta ihop. Det är allt fler singelhushåll även bland 30+are.

Det är ju en solklar bubbla som byggts upp i Stockholm under lång tid som får en pyspunka av ofrånkomliga demografiska faktorer. Att intresset för Stockholm avtar kommer ju även att förstärkas av egen kraft, det är så nedgångar brukar te sig.
Det är nog en förhastad slutsats ändå. Eftersom du filtrerat bort tillväxten. Även om det är intressant att att tillväxten inte sker genom inflyttade lantisar.

Befolkningen växer ändå. Nya kullar med personer lämnar hemmet och startar egna familjer. Stor del av invandrarna till Sverige är inte heller flyktingar. Många är hemvändande svenskar och från närliggande länder. Även om det kanske inte är dem du tänker på som invandrare så utgör de en stor del av statistiken.

Den stora vågen av nya bostäder samt nya regler på finansmarknaden gör förstås sitt. Vilket vi också sett. När vi fick nytt amorteringskrav klubbat så siade jag om att vi skulle nå botten ungefär nu. Det ska bli spännande att se om jag fick rätt. Vi lär veta det om en månad eller två.
2018-09-19, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Den stora vågen av nya bostäder samt nya regler på finansmarknaden gör förstås sitt. Vilket vi också sett. När vi fick nytt amorteringskrav klubbat så siade jag om att vi skulle nå botten ungefär nu. Det ska bli spännande att se om jag fick rätt. Vi lär veta det om en månad eller två.

Jag tror du har fel. Ytterligare stor mängd nyproduktion på väg ut på marknaden kommer leda till fortsatt nedgång. Det är min teori. Vi får väl se
2018-09-19, 22:04
Medlem
Centauris avatar
Bolånetorskarna kommer att åka dit rejält. Vänta tills reporäntan stiger till 2-3% eller högre. Lägg till att flera partier vill ta bort ränteavdraget. Lågkonjunkturen knackar på dörren. Folk blir arbetslösa.

Det finns gott om folk med 2-4 miljoner i lån och som redan nu lever på marginalen.

Detta bådar ej gott.

Vi andra är redo med cash.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in