2018-09-19, 14:18
Medlem
Knobelsdorffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RunePettersson
https://twitter.com/michaelgrahn1/st...609200640?s=21

Bevis för det ni redan kommit fram till här i tråden angående studentlägenheter. Snart smäller det ordentligt. Har säljoptioner i JM, Skanska, SHB å Swedbank. Nån som har några andra idéer?

Oskar Properties är ett bolag som blir ett minne blott. Stockholm är liksom inte Dubai och nu när det vänder ryker bolag som lever på marginalen med sin finansiering. Har inte räknat ut nåt avvecklingsvärde där så det är möjligt marknaden redan prissatt det.

Jag har dessutom gjort en beräkning vid en 0,25% räntehöjning som borde mynna ut i en prissänkning om cirka 6% baserat på att bankerna har ett räntepåslag på sin bolåneräntan om 50% vilket ger högre boendekostnad för en ny låntagare gentemot förra ägaren. (Totalt i kr i räntekostnad sett över en 50 årig amortering)

Marknaden är så högt på toppen i förhållande till folks låga inkomster att spänsten i minsta kostnadshöjning med räntan ger stor effekt i plånboken.
2018-09-19, 14:18
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Exakt, och om vi går tillbaka till ursprungsfrågan i den här diskussionen (befolkningsutvecklingen i Stockholm) så skrev sign Knobelsdorff ”Då kvarstår att det snarare varit ett utflyttningsnetto på typ 2-3000 personer från kommunen.”

Ganska solklart vad som åsyftades.
Varpå bortamatchen invände genom att säga det är ointressant att titta på kommunnivå då den mesta av tillväxten sker i kranskommunerna. Som svar till påståendet 'Stockholm är på dekis'.

Hel otroligt man ska behöva agera översättare på ett textbaserat diskussionsforum.
2018-09-19, 14:19
Medlem
Citat:
Menar du det? Wow.

Det är klart att det är skillnad. Men jag skulle aldrig säga att befolkningen i Jönköping är oförändrad om 100 personer flyttade till Vaggeryd, eller hur? Trots att den är oförändrad enligt din definition.

Alltså, om man pratar om Stockholms bostadsmarknad så innebär det sällan att man menar priset för småhus i Svensboda eller Ytterjärna. Man menar Stockholms kommun, inget annat. Flyttar man till Södertälje från Stockholm så bor man inte i Stockholm längre, man bor banne mig i Södertälje!

Knappast... snackar man om Stockholms bostadsmarknad så menar man "tätorten" stor-Stockholm. Det innefattar villa i Upplands Väsby och lägenhet i Haninge.
2018-09-19, 14:35
Medlem
Citat:
Det är klart att det är skillnad. Men jag skulle aldrig säga att befolkningen i Jönköping är oförändrad om 100 personer flyttade till Vaggeryd, eller hur? Trots att den är oförändrad enligt din definition.

Alltså, om man pratar om Stockholms bostadsmarknad så innebär det sällan att man menar priset för småhus i Svensboda eller Ytterjärna. Man menar Stockholms kommun, inget annat. Flyttar man till Södertälje från Stockholm så bor man inte i Stockholm längre, man bor banne mig i Södertälje!

Kommungränser kan vara fullständigt irrelevanta när man pratar om en lokal bostads och arbetsmarknad. Solna, Sundbyberg, Lidingö och Nacka är kommuner som helt eller delvis ligger närmare Stockholms innerstad än delar av Stockholms kommun(nordväst). Det blir alltså fullständigt idiotiskt att enbart fokusera på en viss kommun.

Kommuner är arbiträra administrativa områden, inget annat.
2018-09-19, 14:55
Medlem
Småhusbranschen verkar bromsa in ganska häftigt just nu. Trapptillverkare i Norsjö varslar och tidigare har Älvsbyhus varslat om stängning av en fabrik.

"Trapptillverkaren Drömtrappor i Norsjö varslar. Exakt hur många som kommer att beröras är inte klart, men det handlar om i storleksordningen 25 personer. Orsaken är en kraftigt vikande marknad för småhustillverkning.
.
.
Enligt Drömtrappors vd Johan Jonsson är orsaken att företaget tillverkar mycket till småhusbranschen och att det är bransch som nu går kraftigt tillbaka."
.
.
– Innan dess kan jag inte ge någon exakt siffra. Men branschen har signalerat en nedgång med 25–30 procent och det kan nog bli något motsvarande för oss, säger han.
Med 120 anställda och en omsättning på knappt 150 miljoner kronor är Drömtrappor Nordens största trapptillverkare och Norsjö kommuns största privata arbetsgivare."

Låst länk.

https://www.norran.se/nyheter/storva...ppor-i-norsjo/
2018-09-19, 15:15
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Småhusbranschen verkar bromsa in ganska häftigt just nu. Trapptillverkare i Norsjö varslar och tidigare har Älvsbyhus varslat om stängning av en fabrik.

"Trapptillverkaren Drömtrappor i Norsjö varslar. Exakt hur många som kommer att beröras är inte klart, men det handlar om i storleksordningen 25 personer. Orsaken är en kraftigt vikande marknad för småhustillverkning.

.
Enligt Drömtrappors vd Johan Jonsson är orsaken att företaget tillverkar mycket till småhusbranschen och att det är bransch som nu går kraftigt tillbaka."
.
.
– Innan dess kan jag inte ge någon exakt siffra. Men branschen har signalerat en nedgång med 25–30 procent och det kan nog bli något motsvarande för oss, säger han.
Med 120 anställda och en omsättning på knappt 150 miljoner kronor är Drömtrappor Nordens största trapptillverkare och Norsjö kommuns största privata arbetsgivare."

Låst länk.

https://www.norran.se/nyheter/storva...ppor-i-norsjo/
Ja, nu börjar det skaka, jag gissar att vi har en rejäl smäll senast år 2020. Om 24 månader så tror jag vi får döpa om tråden till bubblan som brast( vad händer nu?).
2018-09-19, 15:17
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Kommungränser kan vara fullständigt irrelevanta när man pratar om en lokal bostads och arbetsmarknad. Solna, Sundbyberg, Lidingö och Nacka är kommuner som helt eller delvis ligger närmare Stockholms innerstad än delar av Stockholms kommun(nordväst). Det blir alltså fullständigt idiotiskt att enbart fokusera på en viss kommun.

Kommuner är arbiträra administrativa områden, inget annat.
Det som är irrelevant är vart folk flyttar inom länet. Är det i stort sett stillestånd på inflytt av köpstarka individer och ett stigande utbud så kommer raset förr eller senare.
2018-09-19, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det som är irrelevant är vart folk flyttar inom länet. Är det i stort sett stillestånd på inflytt av köpstarka individer och ett stigande utbud så kommer raset förr eller senare.

"stillestånd på inflytt av köpstarka individer"

det är väl just det som är frågan om kommunerna kommer att vara så köpstarka framöver när det ska skaffas bostäder åt alla som kommer hit?

boverket räknar med ca 1 miljon extra invånare fram till 2028

men då finns det bara 2 alternativ, höja skatten eller låna och höjer man skatten blir det mindre att buda för
2018-09-19, 16:00
Medlem
Tulliuss avatar
Ett gäng (5 st?) "omförsäljningar" på Hemnet i Tobins projekt Äril idag.

https://objekt.fastighetsbyran.se/Ob...jektId=1978980

Köpare som inte längre får lån?
2018-09-19, 17:27
Medlem
Epistemologens avatar
Man måste älska Well fastigheter.

https://vasjon.nu/projekt/the-block-...eter-i-vasjon/

På sin FAQ har de lagt in "Hur undviker ni spekulationsköp?". Obetalbar detalj som jag lägger bakom örat som en fin anekdot om hur det var när det var som mest verklighetsfrånvänt. Innan allt blev väldigt verkligt.
2018-09-19, 17:31
Medlem
Ja, med så många tomma nyproduktioner måste det finnas många panka flippare.

Lagom kul att sitta med 2-3 lägenheter som inte går att sälja.
2018-09-19, 17:41
Medlem
Det hade varit kul att föra statistik på blocket över nyproduktioner på uthyres och till salu.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in