2018-09-19, 10:34
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Sedan är det som så, att man installerar inte elektricitet utan att verkligen vinnlägga sig om att elektroner och andra partiklar verkligen är och beter sig som man beskriver - det är ingen skillnad i gudshävden, särskilt inte då tron dessutom beskattas och därmed anses vara livsviktig.

Du borde väldigt enkelt kunna lägga upp bevis här, som inte är tillnärmelsevis lika kinkigt som på universitetet , men en upplevelse räcker inte.
Lika lite som att en ritning på ett stall år 30 e.Kr kan ses som giltigt att tjäna prototyp för byggande av nya höghus.

Fanns det en gud, skulle denne under alla omständigheter leverera insikter och kunskaper mot alal dem som tror på honom, sådana insikter har man ju aldrig sett röken av.

Dvs, du blir inte arkitekt av bibelläsningen, inte medicinare, inte blir du skicklig i bokföring av psalmläsning eller jättekunnig jägare att försörja en hel bygd av att ta tio guds bud på allvar, ingenting som står i religiösa skrifter eller löslad som klistrats ihop och placerats på piedestaler och altare, har någonsin varit anledningen till att kunnigt folk blir kunniga och erfarna, du kan inte ge cred åt framgångar med förklaring att det är för "att de tror på en gud" , stämmer ju inte.

Det kan vara en idealistisk synvinkel.. tron som kuriosa att ge livet ett skimmer, eller ett hopp för de som föds med hopplöshet och saknar tillit till det jordiska.. eller orkeslösa. och .. de lata. eller att smaken är olika, somliga älskar helt enkelt fiction! ;-)

men gudstron är inte primär och inte ens nödvändig. därför är ju gudsbevis egentligen överflödigt...
Citera
2018-09-19, 10:56
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Menar du att du var snillrik nu då? När du helt enkelt anvä'nder människans tänkande och logiska tankeföring, som referens och intänkt att "en gud måste finnas" .

Det var ju etter värre! och rolig kullerbytta iaf

Du bekräftar ju faktiskt med det svar du gav, att det är människa som skapar idé om inte bara maskiner och uppfinningar av alla de slag, men att gud är ett i raden!

Allt faller tillbaka på människan själv, hur ensam mä'nnisklan än känt sig och känner sig i världen - övergivenhetskänslan manar fram önsketänkandet, ur bistrare tider än vad vi har idag.. eller tvivlar du någonsin på att världen har varit värre än den är idag eller att människor någonstans i utvecklingsleden.. varit primitivare än vad som kan ses idag?

Jag tvivlar inte, jag vet att människan av idag är en slags produkt av gårdagens sådd... att utrensning av förverkad "insikt" måste till, att det kan vara farligt att följa t.ex livets ord eller jehovas vittne eller manngrant följa nunneordrarnas saliga livsdeviser.. det ska till viss (undergiven , rent av masochistisk) mentalitet, för att nöja sig med mindre, så "guden får plats" , och förneka sig själv...

T.ex om jag leker med den dödfödda tanken om en Jesus återkomst, han skulle sannolikt absolut inte förorda vad som står i en gammal lösbladsbok vid namn bibel.. skulle hellre se framför mig en livsnjutare med förstånd att ta för sig medan livet lever.. är tämligen säker på det. Och att tiderna för religionernas tillkomst, var lika attraktiv som böldpesten.. en Jesus skulle sakna sådan moralpreferens som en böld i röven i denna nutid iaf.

Att texter också har ett bäst-före-datum. Alla texter, inte enbart religiösa.
Förstår inte riktigt vad du menar? Jag tror du missförstod mitt inlägg. Allt jag sa var att argumentet "ingen har sett Gud, därför finns han/hon/det/de inte". Det går således varken bevisa att vederbörande finns eller inte finns.

Själv är jag ateist.
Citera
2018-09-19, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logique88
Förstår inte riktigt vad du menar? Jag tror du missförstod mitt inlägg. Allt jag sa var att argumentet "ingen har sett Gud, därför finns han/hon/det/de inte". Det går således varken bevisa att vederbörande finns eller inte finns.

Själv är jag ateist.
Det beror helt på vad som påstås om Gud. Vissa definitioner av Gud finns det gott om belägg emot.
Citera
2018-09-19, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det beror helt på vad som påstås om Gud. Vissa definitioner av Gud finns det gott om belägg emot.
Jag tror inte jag har hört någon definition av Gud som inte är fullständigt ologisk och går emot all vetenskap.
Citera
2018-09-19, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Jag tror inte jag har hört någon definition av Gud som inte är fullständigt ologisk och går emot all vetenskap.
Det finns ju deistiska versioner. Typ en Gud som ”startade allt” men inte gjort något sedan dess.
Citera
2018-09-19, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det finns ju deistiska versioner. Typ en Gud som ”startade allt” men inte gjort något sedan dess.
Nja, jag tror inte att någon som säger sig tro på en gud tror på det där. Det låter mer som en vetenskapsman som vill kompromissa.
Citera
2018-09-19, 13:29
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRockers
Detta är också ett typiskt exempel på hur kristna än en gång slipper undan. Frågar man, "Bevisa att Gud finns?" så får man ovanstående svar tillbaka bara för att dom ska slippa svara först.

Det är lätt att bevisa att Gud inte finns. Han har aldrig visat sig. Ingen har någonsin sett eller hört honom. Allt ni kristna gör är att ni "känner" hans närvaro. Ännu en extremt förenklad bortförklaring för att försvara eran falska Gud.

Citat:
Ursprungligen postat av Logique88
Fast ditt argument om att ingen sett är ju inte mycket mer till bevis. Isåfall skulle det inte existera någon mördare om ingen bevittnade dådet. Eller när skulle du säga brytpunkten från att ha varit något okänt men existerande (mördaren) till något som utan tvivel aldrig existerat (gud)? Ingen har ju sett någon av dem två.

Motfrågan du påstår dig få ofta, svarar på din fråga bättre än du verkar förstå.

Vilket iofs är en falsk analogi, så det är inte relevant.
Citera
2018-09-19, 13:34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Det som bevisar gudar är människors förmåga att studera DNA, cellen, solsystem, ekosystem, datorsystem och fortplantningssystem, vilket djur inte kan göra.
Trots att människan inte designade alla system så kan människan ändå känna igen designade system som andra intelligenser som gudar har skapat.
Människan kan se guden i sig själv genom sin förmåga att veta skillnad på rätt och fel.. men nånting gick snettt och människan började se sig själv som en väldigt intelligent gudliknande apa i ett gudlöst universum som skapats av en stor smäll som kallades för big bang för det lät häftigare. En ateistapa som hade hittat livets mening i en jakt efter papperslappar som kallades för pengar.. och saknade förmågan att se bevis för att designade system inte hade skapats av en obevisad smäll.

Konceptet "Intelligent Design" är inget 'guds'-bevis ... oavsett hur ofta det än upprepas. Bl.a. innehåller ID-konceptet logik-fel, som gör det invalitt.
Citera
2018-09-19, 13:36
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson

Påståenden om att systemen är designade av gudar är inget bevis.

OM system kan designa sig själva eller på något annat sätt bli designade utan att en medveten intelligens designar systemet..
och om du kan bevisa detta.. så hade du just motbevisat bevisen för gudarna.. eller iaf bevisat att inte bara gudar och människor kan designa system som ateisten en gång trodde att endast en stor smäll kunde skapa.

Det finns en sak som vi vet om system, och det är att medvetna intelligenser måste designa dom.

Vill du komma ifrån verkligheten och vad bevisen säger så måste du ha bevis för en stor smäll eller gradvis ökande komplexitet.. en dator som skapat sig själv eller evolutionerar sig själv.. nånting som bevisar att systemens natur inte handlar om att bli skapad av ett medvetande.
Senast redigerad av KungPungPat 2018-09-19 kl. 13:59.
Citera
2018-09-19, 13:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shivashambo
Gjorde mitt bästa tidigare med att bidraga och locka fram kyrkkaffesamkvämet och är nöjd med att se kilomerlånga inlägg som om tråden vore ny och ogripbar. För en del finns Gud och för andra inte. Enkla organiska lösningar är bäst för de som kan släppa taget om sina gamla tankar men det är sällsynt. Att vilja ha rätt är en mänsklig svaghet och inget stort tecken, haha!

Jag tittar ut över bergen, ser Gud och känner Gud medan andra är fast i träd, sten och myggor.
För mej same, same då Gud är allt i ord, händelse och varande! En skit lika gudomlig som ett altare... Klart att Gud finns, hörru! - Varför då? - Känns bättre så och skadar få då vi alla har samma Gud som både finns och inte finns beroende på dej. Grattis du är bossen!

Skaffa dig en såpbox om du vill "vittna". Här är ämnet guds-bevis.
Citera
2018-09-19, 13:41
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
OM system kan designa sig själva eller på något annat sätt bli designade utan att en medveten intelligens designar systemet..
och om du kan bevisa detta.. så hade du just motbevisat bevisen för gudarna.. eller iaf bevisat att inte bara gudar och människor kan designa system som ateisten en gång trodde att endast en stor smäll kunde skapa.

God-of-gaps (argument from ignorance) är inte heller något bevis för 'gud'.
Citera
2018-09-19, 14:09
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Det finns en sak som vi vet om system, och det är att medvetna intelligenser måste designa dom.

Vill du komma ifrån verkligheten och vad bevisen säger så måste du ha bevis för en stor smäll eller gradvis ökande komplexitet.. en dator som skapat sig själv eller evolutionerar sig själv.. nånting som bevisar att systemens natur inte handlar om att bli skapad av ett medvetande.

Du har ännu inte bevisat att något är designat av annat än människor. Försök inte flytta bevisbördan, lögnare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in