Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-16, 12:10
  #25
Medlem
Om någon vet allt så vet han alltid vad jag kommer göra.
Där med har jag eller någon annan inga val. Då finns ingen hjärna . Måste finnas alternativ om nått är levande då.
Ingen kan veta allt. Isåfall så skulle det vara om nån hade en kopia av universum i sitt huvud som hänt innan men det saknas ändå att det universumet även har dennes hjärna. Å i den hjärnan en ny kopia av hela systemet. Blir lite som en kamer som spelar in spegeln å det blir oändligt många bilder innåt.

Blir väl också även om han vet allt så kommer det ta oändlig tid att hitta svaren .

Kan man ha oändligt stor hjärna?

Då är man nog universum själv.

Låter lika dumt som jag slumpa punkter på datorn och satt å glodde å hoppades jag skulle ha tur att det blev en bid av nått. Bara brus . Myrornas krig .
__________________
Senast redigerad av troligengud 2018-09-16 kl. 12:21.
Citera
2018-09-16, 12:35
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Jag tänker att en allvetande varelse som dessutom är allsmäktig, antagligen har "lite" större möjligheter än vad vi har, att förstå sanningen.
Jag har ganska pragmatiska definitioner av ord. Allvetande och allsmäktig kan jag passa in på sånt jag känner till. Sanning ser jag som synonymt med existensen som enligt mig inte är materialistisk.

Det är därför jag är intresserad av vad andra menar när dom säger "sanning". Vad är det din sorts allvetande varelse ska förstå om den ska förstå sanningen?
Citera
2018-09-16, 17:26
  #27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Problemet är att även en varelse som inte är allvetande kan han en felaktig övertygelse om att vara allsmäktig och allvetande. Storhetsvansinne är inte helt ovanligt. Den äkta guden kan således inte veta att han inte är en falsk gud som tror sig vara äkta.

Rent hypotetiskt skulle Gud kunna vara simulerad av en främmande civilisation som vill få honom att tro att han är den primära guden. En sådan hypotes är till sin natur inte falsifierbar.

Man kan veta i princip vad som helst, som jag försökte förklara i mitt förra inlägg. Sen huruvida det man vet är sant, det är en annan fråga.
Om definitionen av "allvetande" hade varit att man VET ALLT. Då skulle det enbart innebära, att vad du än frågar den allvetande, så kommer den allvetande ha ett svar på frågan. Och den allvetande kommer troligen INTE visa några tecken på tveksamhet, om den svarar. Om den allvetande tvekar när den svarar, då vet den troligen INTE allt, utan den tror då troligen istället en del saker. Men det svaret som den allvetande ger, det behöver förstås INTE vara sant. Man kan veta saker utan att det man vet är sant, som sagt. Man kan tom vara 100% säker/övertygad om att något är sant. Men det man är 100% säker/övertygad om att det är sant, det måste förstås INTE vara sant.

Men min definition av "allvetande", det är ungefär någon som vet allt, och allt som denna någon vet är sant. Alltså vad man än frågar den allvetande, så får man det sanna svaret på den frågan man ställer. Sen att det är lite oklart hur man ska kunna bevisa att man har fått det sanna svaret på frågan, det är en annan fråga. Ibland kanske man kan använda sin logik och tänka "javisst, så måste det ju vara". Och när man väl har fått en sådan aha-upplevelse, då kan det vara svårt att tänka att det kanske INTE är sant. Du skriver tex att hypotesen att Gud är simulerad, INTE är falsifierbar. Men hur bevisar du att den hypotesen INTE är falsifierbar?
Och kan du tex gå baklänges i tankegången som ledde fram till att du drog den slutsatsen, så att du når ända bakåt till när du föddes? Det behöver INTE stämma med verkligheten, det behöver bara vara en logisk tankegång, så kort som möjligt. Tex: "jag såg en massa människor när jag föddes, sen lärde jag mig deras namn.....och därför förstod jag att hypotesen att Gud är simulerad, INTE är falsifierbar". Fast "lite" mer avancerad. Då blir det ju "enkelt" att kontrollera om det finns några "luckor" i tankegången.
Hur du än bevisar det, så kanske Gud på ett liknande sätt kan bevisa att den hypotesen är OMÖJLIG.

Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Om någon vet allt så vet han alltid vad jag kommer göra.
Där med har jag eller någon annan inga val. Då finns ingen hjärna . Måste finnas alternativ om nått är levande då.
Ingen kan veta allt. Isåfall så skulle det vara om nån hade en kopia av universum i sitt huvud som hänt innan men det saknas ändå att det universumet även har dennes hjärna. Å i den hjärnan en ny kopia av hela systemet. Blir lite som en kamer som spelar in spegeln å det blir oändligt många bilder innåt.

Blir väl också även om han vet allt så kommer det ta oändlig tid att hitta svaren .

Kan man ha oändligt stor hjärna?

Då är man nog universum själv.

Låter lika dumt som jag slumpa punkter på datorn och satt å glodde å hoppades jag skulle ha tur att det blev en bid av nått. Bara brus . Myrornas krig .

Huruvida någon alltid vet vad du kommer göra, det i sig kan väl INTE påverka vad du har för val?
Det påverkas väl snarare då av "determinismen", och eventuellt av vad en allsmäktig varelse bestämmer att du ska göra.

Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Jag har ganska pragmatiska definitioner av ord. Allvetande och allsmäktig kan jag passa in på sånt jag känner till. Sanning ser jag som synonymt med existensen som enligt mig inte är materialistisk.

Det är därför jag är intresserad av vad andra menar när dom säger "sanning". Vad är det din sorts allvetande varelse ska förstå om den ska förstå sanningen?

Om något är på ett visst sätt, då är det sant att detta något är på det sättet. Och det är meningslöst att argumentera emot sanningen. Men eftersom vi bara kan FÅ INFORMATION om vad som är sant, så finns det skäl att argumentera emot informationen om vad som är sant. Dock kan det samtidigt finnas starkare skäl till att INTE argumentera emot informationen om vad som är sant, tex om vi förbjuds att argumentera emot den.

Med att "förstå sanningen", så menade jag att en högre superintelligent makt, har större möjligheter än oss människor att nå sanningen.
Och om vi tänker hypotetiskt att vårat universum är simulerat, då kommer vi ju aldrig kunna ta oss ut till "datorn" och bevisa den på ett vetenskapligt sätt. Vi kan bara utgå ifrån vad vi observerar inne i vårat simulerade universum. Kanske kan vi räkna ut en del av hur våran "programmering" ser ut, och vi kan ha teorier om hur våran dator ser ut och fungerar. Och kanske råkar någon av våra teorier stämma överens med sanningen, även om vi INTE kan bevisa det.
Sen kan vi då också antagligen få hjälp av våran "programmerare" att nå sanningen. Men våran programmerare kanske då eventuellt, har samma dilemma som vi har, när det gäller att bevisa sina teorier om sig själv och om sin värld. Men våran simulerade värld, den vet vår programmerare dock troligen allt om i detalj.
__________________
Senast redigerad av a987 2018-09-16 kl. 17:33.
Citera
2018-09-16, 23:32
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Om något är på ett visst sätt, då är det sant att detta något är på det sättet.
Okej så det fundamentala som sanningar definieras utifrån är att saker är på ett visst sätt. Vad är det du använder som grund för att avgöra att något är på ett visst sätt?

Citat:
Ursprungligen postat av a987
Men våran simulerade värld, den vet vår programmerare dock troligen allt om i detalj.
Det kan vara så men inte nödvändigtvis. Idag använder vi till exempel neurala nätverk inom vår mjukvara som är black boxes i många bemärkelser. https://www.quora.com/What-does-it-m...Markus-Schmaus
Citera
2018-09-17, 01:28
  #29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Okej så det fundamentala som sanningar definieras utifrån är att saker är på ett visst sätt. Vad är det du använder som grund för att avgöra att något är på ett visst sätt?


Det kan vara så men inte nödvändigtvis. Idag använder vi till exempel neurala nätverk inom vår mjukvara som är black boxes i många bemärkelser. https://www.quora.com/What-does-it-m...Markus-Schmaus

Allt är på ett visst sätt, allt är vad det är. Det är den enda sanningen som jag känner att jag är någorlunda säker på. En del kallar det tautologi, jag har kallat det för "pure logic".
Sanning är hur saker egentligen är, oberoende av vad någon tänker om det. Ingen kan förändra sanningen. Någon kanske kan göra att något inte längre är sant, men det går inte att förändra att detta något en gång var sant.
Så även om man tex åker bakåt i tiden och ser till att en viss händelse INTE sker, så har den händelsen ändå skett. Tidsresenären kommer ju tex kunna minnas att hen åkte tillbaka i tiden pga av händelsen. Och även om tidsresenären skulle glömma detta, så har händelsen ändå skett. Det finns kanske inga spår av händelsen, och ingen kanske kan bevisa att den har skett. Men den har ändå skett.

Man kan tex bland annat använda sina upplevelser för att avgöra att något är på ett visst sätt. Men om jag då upplever att jag har en fysisk kropp, då tänker jag bara att det är sant att jag UPPLEVER att jag har en fysisk kropp. Sanningen kanske är att jag INTE har en fysisk kropp, alltså att jag bara hallucinerar att jag har en fysisk kropp. Men om jag upplever något, då borde det iallafall vara sant att jag upplever detta något.

Jag inbillade mig att programmeraren av vårat hypotetiska simulerade universum, kunde räkna ut allt som kommer hända i universumet eftersom den har källkoden. Men jag kan inte så mycket om datavetenskap, och ännu mindre om hypotetiska datasystem.
__________________
Senast redigerad av a987 2018-09-17 kl. 01:31.
Citera
2018-09-17, 12:48
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Men om jag upplever något, då borde det iallafall vara sant att jag upplever detta något.
Ja precis. Upplevelser är det enda sanna vi känner till. Hur skulle du definiera en allvetande varelse om vi tar för givet att det är på det viset?

Citat:
Ursprungligen postat av a987
Jag inbillade mig att programmeraren av vårat hypotetiska simulerade universum, kunde räkna ut allt som kommer hända i universumet eftersom den har källkoden.
Jodå det är också en möjlighet. Men säg att du vet precis allting som en simulering kan leda till. Vad skulle du ha för skäl att köra simuleringen? Nästan alla simuleringar vi kör är för att undersöka nåt vi inte redan vet eller har upplevt. Det behöver inte gälla alla simuleringar förstås!
Citera
2018-09-17, 13:03
  #31
Medlem
Denoms avatar
Den allvetande varelsen bara råkar vara informationen som är det korrekta svaret på frågan relevant för dess perception av vad allvetande betyder, ingenting annat.
Citera
2018-09-18, 15:33
  #32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Ja precis. Upplevelser är det enda sanna vi känner till. Hur skulle du definiera en allvetande varelse om vi tar för givet att det är på det viset?


Jag avvaktar med den frågan. Först ang. det du skriver ovan:

Upplevelser är INTE NÖDVÄNDIGTVIS sanna. Om Sven SER att det ligger en telefon på ett bord, då är det ABSOLUT SANT att Sven SER att det ligger en telefon på det bordet. Men det är då ABSOLUT SANT pga att vi har FÖRUTSATT/BESTÄMT att Sven SER att det ligger en telefon på det bordet, i och med att vi har skrivit: "OM Sven ser att det ligger en telefon på ett bord...".
Vi kan tänka, säga och skriva i princip vad som helst. Men vi kan INTE tänka, säga eller skriva ATT Sven ser tex att det ligger en telefon på ett bord, och på det sättet göra det ABSOLUT SANT att Sven ser att det ligger en telefon på det bordet.
Det är alltså en skillnad mellan att tänka, säga eller skriva: "OM det är så att Sven ser att...", och att tänka, säga eller skriva: "Sven ser att...".
Läs tex nedanstående citat:

"Om det är så att Sven ser att det ligger en telefon på ett bord, då är det ABSOLUT SANT att Sven ser att det ligger en telefon på det bordet."

Citatet ovan är korrekt, det är alltså ABSOLUT SANT. Men läs nu nedanstående citat:

"Sven ser att det ligger en telefon på ett bord, och därför är det ABSOLUT SANT att Sven ser att det ligger en telefon på det bordet."

Ovanstående citat är INTE korrekt, det är alltså INTE ABSOLUT SANT. För hur är det korrekt att skriva/säga att det är ABSOLUT SANT att Sven ser att det ligger en telefon på det bordet, om det INTE har FÖRUTSATTS/BESTÄMTS att Sven ser att det ligger en telefon på det bordet, tex genom att det står skrivet: "OM det är så att Sven ser att det ligger en telefon på ett bord..."?
Svaret på ovanstående fråga är att det då INTE är korrekt att skriva/säga så. Detta eftersom det då är "ICKE-BESTÄMD INFORMATION" att "Sven ser att det ligger en telefon på ett bord". Och ICKE-BESTÄMD INFORMATION är INTE lika med ABSOLUT SANNING. Och i verkligheten så är ICKE-BESTÄMD INFORMATION det enda vi har att utgå ifrån (troligen). I "teorins värld" finns det dock "BESTÄMD INFORMATION". Som tex i följande citat: "OM det är så att Sven ser att det ligger en telefon på ett bord...". Då är det BESTÄMD INFORMATION att "Sven ser att det ligger en telefon på ett bord".

Att säga att det vi ser, hör, känner, smakar och luktar, är BESTÄMD INFORMATION, det är troligen INTE korrekt. Detta eftersom vi TÄNKER I ORD denna information, annars kan vi ju INTE säga tex: "jag ser...".
Möjligen att det vi TÄNKER I ORD är BESTÄMD INFORMATION, på det sättet att det är ABSOLUT SANT att vi TÄNKER I ORD. Men det är tveksamt. Och vi har fortfarande kvar att definiera vad "vi" är, alltså vad "jag" eller "jaget" är. Så att vi har någon chans att slå fast, att det är ABSOLUT SANT att det är VI som TÄNKER I ORD.
__________________
Senast redigerad av a987 2018-09-18 kl. 15:53.
Citera
2018-09-18, 16:00
  #33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Jag avvaktar med den frågan. Först ang. det du skriver ovan:

Upplevelser är INTE NÖDVÄNDIGTVIS sanna. Om Sven SER att det ligger en telefon på ett bord, då är det ABSOLUT SANT att Sven SER att det ligger en telefon på det bordet. Men det är då ABSOLUT SANT pga att vi har FÖRUTSATT/BESTÄMT att Sven SER att det ligger en telefon på det bordet, i och med att vi har skrivit: "OM Sven ser att det ligger en telefon på ett bord...".
Vi kan tänka, säga och skriva i princip vad som helst. Men vi kan INTE tänka, säga eller skriva ATT Sven ser tex att det ligger en telefon på ett bord, och på det sättet göra det ABSOLUT SANT att Sven ser att det ligger en telefon på det bordet.
Det är alltså en skillnad mellan att tänka, säga eller skriva: "OM det är så att Sven ser att...", och att tänka, säga eller skriva: "Sven ser att...".
Läs tex nedanstående citat:

"Om det är så att Sven ser att det ligger en telefon på ett bord, då är det ABSOLUT SANT att Sven ser att det ligger en telefon på det bordet."

Citatet ovan är korrekt, det är alltså ABSOLUT SANT. Men läs nu nedanstående citat:

"Sven ser att det ligger en telefon på ett bord, och därför är det ABSOLUT SANT att Sven ser att det ligger en telefon på det bordet."

Ovanstående citat är INTE korrekt, det är alltså INTE ABSOLUT SANT. För hur är det korrekt att skriva/säga att det är ABSOLUT SANT att Sven ser att det ligger en telefon på det bordet, om det INTE har FÖRUTSATTS/BESTÄMTS att Sven ser att det ligger en telefon på det bordet, tex genom att det står skrivet: "OM det är så att Sven ser att det ligger en telefon på ett bord..."?
Svaret på ovanstående fråga är att det då INTE är korrekt att skriva/säga så. Detta eftersom det då är "ICKE-BESTÄMD INFORMATION" att "Sven ser att det ligger en telefon på ett bord". Och ICKE-BESTÄMD INFORMATION är INTE lika med ABSOLUT SANNING. Och i verkligheten så är ICKE-BESTÄMD INFORMATION det enda vi har att utgå ifrån (troligen). I "teorins värld" finns det dock "BESTÄMD INFORMATION". Som tex i följande citat: "OM det är så att Sven ser att det ligger en telefon på ett bord...". Då är det BESTÄMD INFORMATION att "Sven ser att det ligger en telefon på ett bord".

Att säga att det vi ser, hör, känner, smakar och luktar, är BESTÄMD INFORMATION, det är troligen INTE korrekt. Detta eftersom vi TÄNKER I ORD denna information, annars kan vi ju INTE säga tex: "jag ser...".
Möjligen att det vi TÄNKER I ORD är BESTÄMD INFORMATION, på det sättet att det är ABSOLUT SANT att vi TÄNKER I ORD. Men det är tveksamt. Och vi har fortfarande kvar att definiera vad "vi" är, alltså vad "jag" eller "jaget" är. Så att vi har någon chans att slå fast, att det är ABSOLUT SANT att det är VI som TÄNKER I ORD.

Med "BESTÄMD INFORMATION" i citatet ovan, så menar jag AV MOTTAGAREN BESTÄMD INFORMATION. Alltså att det är mottagaren själv, som har bestämt informationen som hen tar emot. Som tex när man säger: "OM det är så att Sven ser att det ligger en telefon på ett bord...". Ungefär så menar jag, tror jag.
Citera
2018-09-18, 16:10
  #34
Medlem
Om sven tror att han ser en telefon på bordet så är det iaf hundra procent att han tror det. Men det kan va en attrapp eller inbillning åxå
Citera
2018-09-18, 16:18
  #35
Avstängd
Du får nog ta och ringa Gud om du vill ha svaret på den frågan.
Citera
2018-09-18, 16:22
  #36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Om sven tror att han ser en telefon på bordet så är det iaf hundra procent att han tror det. Men det kan va en attrapp eller inbillning åxå

Om Sven SER en telefon på bordet så är det hundra procent (absolut sant) att han SER en telefon på bordet. Vi har ju då nämligen bestämt att Sven SER en telefon på bordet. Det går att bestämma sådant hur man vill i "teorins värld", men INTE i verkligheten. Jag kanske var otydlig i mitt förrförra och mitt förra inlägg?
__________________
Senast redigerad av a987 2018-09-18 kl. 16:26.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback