2018-09-18, 12:13
Medlem
Finns det länkar till youtube-videos som parodierar på detta? Hörde att det fanns på nyheterna men där gavs inga länkar. Var är alla svenska spin-offs? Finns ju hur mycket som helst att göra humor av i detta fall.
Citera
2018-09-18, 12:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Det är ändå skönt att 90% av kommentarerna i Kina enligt uppgift tar ställning mot dessa filurer. Menar naturligtvis inte poliserna utan ’turisterna’. Det pratas om en backlash mot kinesernas bisarra beteenden i Kina.

Även där är det uppenbart vilka i den här historien som beter dig normalt och vilka som inte gör det.

vadå? som att vår kultur skulle vara mer värd en deras rent globalt? det är från ditt perspektiv. dedär var lite smått rasistiskt
Citera
2018-09-18, 12:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PooSausage
Finns det länkar till youtube-videos som parodierar på detta? Hörde att det fanns på nyheterna men där gavs inga länkar. Var är alla svenska spin-offs? Finns ju hur mycket som helst att göra humor av i detta fall.

tycker inte att man ska skämta om dessa saker! folk blev sårade och det kan även skapa politiska problem
Citera
2018-09-18, 12:14
Medlem
Mr Bs avatar
Mycket god erfarenheter av kineser och bott här nere i många år.
Finns en anledning att HongKongneser kallar dom 蝗蟲, gräshoppor. I Kina beter sig många så här i syfte att scamma till sig pengar, stor befolkning ,många olika regioner och traditioner men stereotypen av den gapiga , spottandes, otrevliga, respektlösa kinesen är ofta sann, så man vill slå dom på käften i köerna. Nyheterna runt sydhavet har dock skrattat åt händelsen ingen tror på den förutom kinesiska myndigheterna.
Citera
2018-09-18, 12:27
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fader.Messias
vadå? som att vår kultur skulle vara mer värd en deras rent globalt? det är från ditt perspektiv. dedär var lite smått rasistiskt

Det stora Kina är dålig på att sprida sin kultur globalt, förutom kinaresturangerna. Det lilla Sverige är bra på sprida vår kultur.

Kinesisk kultur är gammal och framstående. Men jag är ingen kulturrelativism och tycker att vår svenska moderna och postmoderna kultur är bäst. (Kineser och alla andra folk runt om kring i världen tycker också att just deras kultur är bäst). Däremot är det fel att se ner på andra kulturer, såvida det inte finns specifik orsak till det, t.ex de extremt patriarkala och traditionella värderingarna i vissa MENA länder.
Senast redigerad av Ola Schubert 2018-09-18 kl. 12:30.
Citera
2018-09-18, 12:31
Avslutad
Läste på text tv nu att ambassadören kräver en ursäkt och ersättning till turisterna. Dessutom ska poliserna straffas.
Kina borde inte lägga sig i en sådan här händelse.
Citera
2018-09-18, 12:37
Medlem
Lite bristfälliga uppgifter om vad som skett. Visst beter sig kineserna som barnungar på filmerna som visas.
Men vad skedde före det på hotellet, erbjöd sig hotellet att hjälpa dem att få rum på annat hotell? De torde ha bättre kännedom om läget på hotellmarknaden och veta var de kan kolla.
Men även om de inte gjorde det så bör folk som reser över halva jorden själv klara av att söka upp annat hotell. Det kan ju inte ha varit några obildade fattiglappar från den kinesiska landsbygden.
Hade jag blivit tillsagd av kinesisk polis att lämna en lokal, hade jag gjort det. Det var ju inte heller mitt i smällkalla vintern.
Citera
2018-09-18, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vodo
Läste på text tv nu att ambassadören kräver en ursäkt och ersättning till turisterna. Dessutom ska poliserna straffas.
Kina borde inte lägga sig i en sådan här händelse.
Självklart kommer vår lismande regim att på ett eller annat sätt att försöka blidka dem, det kan ju drabba exporten.
Citera
2018-09-18, 12:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det stora Kina är dålig på att sprida sin kultur globalt, förutom kinaresturangerna. Det lilla Sverige är bra på sprida vår kultur.

Kinesisk kultur är gammal och framstående. Men jag är ingen kulturrelativism och tycker att vår svenska moderna och postmoderna kultur är bäst. (Kineser och alla andra folk runt om kring i världen tycker också att just deras kultur är bäst). Däremot är det fel att se ner på andra kulturer, såvida det inte finns specifik orsak till det, t.ex de extremt patriarkala och traditionella värderingarna i vissa MENA länder.

du värderar folk efter kultur och det är rasism punkt slut
Citera
2018-09-18, 12:41
Medlem
Viddernas-Mans avatar
Ni som försvarar kineserna, har ni ens sett filmen? Fullständigt bisarrt beteende! De filmar ju värre än italienska landslaget i fotboll för fan...

Helt rätt att avhysa dem och Kinas regering kan dra åt helvete. Detta är glömt inom ett par veckor, det är bara ett sätt att avleda uppmärksamheten från den negativa pressen Kina har fått på sistone.
Citera
2018-09-18, 12:48
Medlem
Viddernas-Mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fader.Messias
du värderar folk efter kultur och det är rasism punkt slut

Trams. Självklart finns det kulturer som är bättre/sämre än andra när man jämför dem. Allt annat är ju bara löjligt att påstå.
Citera
2018-09-18, 13:05
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Lite bristfälliga uppgifter om vad som skett. Visst beter sig kineserna som barnungar på filmerna som visas.
Men vad skedde före det på hotellet, erbjöd sig hotellet att hjälpa dem att få rum på annat hotell? De torde ha bättre kännedom om läget på hotellmarknaden och veta var de kan kolla.
Men även om de inte gjorde det så bör folk som reser över halva jorden själv klara av att söka upp annat hotell. Det kan ju inte ha varit några obildade fattiglappar från den kinesiska landsbygden.
Hade jag blivit tillsagd av kinesisk polis att lämna en lokal, hade jag gjort det. Det var ju inte heller mitt i smällkalla vintern.

Hade du läst tråden hade du känt till att - enligt vandrarhemmet - de försökte hjälpa kineserna till annat boende. Turisterna var tydligen inte så samarbetsvilliga, utan låg i lobbyns soffor och vägrade svara på tilltal.

Det finns inte heller nån anledning att tvivla på vandrarhemmets uppgifter här. De hade ju varit jätteglada om de kunnat bli av med detta problem asap.

Det råder inte heller i Stockholm ’smällkall vinter’ i början av september.

Sedan, efter att ha blivit körda tillbaka till city av den hjälpsamme samariten - vem nu det kan ha varit - så verkar kineserna klarat att fixa logi. Jag undrar var det var.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in