Citat:
Du skriver ofta så förståndiga saker, filomena.
Nu tror jag inte HD varit med för då hade nog brottet varit annorlunda planlagt. Därmed vill jag tro att det är en ensam SD och att det brådskade.
Men logiken i mordet är inte det fetade ovan, utan dess motsats, skulle jag tro. ”Motorn” i mordet är inte att det skulle gå bra att gå tillbaka till HD, utan omvänt att livet med HD för SD framstår som outhärdligt så länge LW existerar. Det är inte rationellt, men jag tror inte heller mordet var rationellt.
Den ”rationella” andra sidan på myntet av det ovanstående är att SD kan gå tillbaka till HD bara LW försvinner. Men då försvinner även SD, så som SD känner honom och vill känna honom. Så ekvationen går inte ut.
För andra hade slutsatsen blivit att man flyttar bort och förändrar sina betingelser, var för sig eller ihop. Inte att bo kvar så att SD när han går till HD bara ser LW nedan fönstret. Detta är knuten.
Sen om det räcker eller om det måste till en konflikt eller förveckling eller gräl av mer handfast natur låter jag vara osagt.
Sen kan förstås även HD ha råkat i gräl med LW.
Men om det är ett planerat mord så är det nog av ngn ond genius från utanför området, men då saknas fundamentalt motiv. Och grund för rejält grälande.
Nu tror jag inte HD varit med för då hade nog brottet varit annorlunda planlagt. Därmed vill jag tro att det är en ensam SD och att det brådskade.
Men logiken i mordet är inte det fetade ovan, utan dess motsats, skulle jag tro. ”Motorn” i mordet är inte att det skulle gå bra att gå tillbaka till HD, utan omvänt att livet med HD för SD framstår som outhärdligt så länge LW existerar. Det är inte rationellt, men jag tror inte heller mordet var rationellt.
Den ”rationella” andra sidan på myntet av det ovanstående är att SD kan gå tillbaka till HD bara LW försvinner. Men då försvinner även SD, så som SD känner honom och vill känna honom. Så ekvationen går inte ut.
För andra hade slutsatsen blivit att man flyttar bort och förändrar sina betingelser, var för sig eller ihop. Inte att bo kvar så att SD när han går till HD bara ser LW nedan fönstret. Detta är knuten.
Sen om det räcker eller om det måste till en konflikt eller förveckling eller gräl av mer handfast natur låter jag vara osagt.
Sen kan förstås även HD ha råkat i gräl med LW.
Men om det är ett planerat mord så är det nog av ngn ond genius från utanför området, men då saknas fundamentalt motiv. Och grund för rejält grälande.
Tack, jag har försökt ta till mig när du tidigare just gav mig konstruktiv kritik för att jag utgick från att GM tänker rationellt vilket han nog knappast gör.
Det är intressant hur du vänder på perspektivet kring vad som varit outhärdligt för SD att leva med samt hur han eventuellt bekräftar sig själv genom den han blir med LW eller med HD. Det framträder utifrån sådana tankegångar, en man som blir till den han är genom sina ageranden och sina relationer snarare än utifrån en stabil, trygg grundmurad personlighet och ett friskt jag med sunda avgränsningar mot andra människor. Och tänker man så är steget inte långt till att se framför sig en man med en gränslöshet som gör att alla bräck i de relationer som han vill ha dem innebär en stor förlust och skada på hans ego, därav ett stort kontrollbehov och ett motiv att döda de som riskerar att skada hans självbild. Han är sina kickar, sina handlingar manifesterade och bekräftade av andra som läser hans loggar och ser hans selfies, han är sina erövringar och relationer. Då LW framstår som att ha varit en exotisk, vacker och livsglad kvinna med stor utstrålning så kan man tänka sig vilken lockelse hon måste varit för en jag-svag man som sökt bekräfta sig själv i den kvinna han kunnat erövra, om det nu varit så. Men vem han är bortom detta, då ingen annan kan spegla honom vet han inte. Därav blir kontrollen av andra viktig och frustrationen över en kvinna som lämnar honom total och livsfarlig. Obs spekulerar utan minsta insikt i psykologi. Eller iaf, inte många poäng. Men det är också det som fått mig att ofta tänka att HD varit mer rimlig GM eller SD eftersom att SD ifall han är som vi spekulerat, skulle ha haft vinning av att ha kvar LW i livet som en trevlig bekräftelse över den man han velat se i spegeln.
Och ja, det normala, rimliga och rationella beslutet som inte lett till mord om det vi spekulerat om stämmer, hade varit att SD bestämt sig för en av kvinnorna och tagit denna med sig och flyttat bort från den andra. Betydligt bättre än att ta livet av den han inte orkat se då hon bott mittemot den andra kvinnan i ekvationen.
När jag skriver planerat så tänker jag inte riktigt i termerna av en evil mastermind med katt i knäet och som satt sig ner med sin exmaka över ett blädderblock och med färgpennorna redo. Jag tänker mig mer som sagt en slags händelseutveckling, tämligen känslostyrd, där det ena lett till det andra och det getts ett slags tillåtande, man tolkat in den andres tysta medgivande eller tänkta stöd utifrån halvt uttalade meningar om att LW stått i vägen för gemensam lycka. Och jag håller som sagt med, det känns inte som ett rationellt mord alls. Å andra sidan så har ju bevisligen många spår kunnat kallna och sopas igen över sommaren så vissa saker, samt att det finns indicier på att GM varit aktiv i tråden enligt flera, tyder ju på att det iaf efteråt kan ha funnits någon slags kollektiv insats för att röja undan bevis eller ge alibin. Även om mordet skedde i hast och i vredesmod så har någon lyckats besinna sig efteråt och nu kanske närmast hälften lekfullt hälften desperat strör ut villospår omkring sig både i tråd och inför polis. Mycket möjligt med hjälp av någon eller några.
Jag tänker mig också att mord orkestrerat av HD eller SD hade sett mycket olika ut då de framstår som mycket olika personligheter. Men mina tankar kring HD som inblandad eller rentav GM har mer varit utifrån hennes motiv och närhet samt att även den mest lugna, sansade människa kan bli slut och något kan trigga till sist och då vet en sådan i vanliga fall kolugn person, inte vad hen ska göra av med all ilska som väller över alla kanter.