Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-23, 23:09
  #27649
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Energizer666
så jag förstår inte varför det skulle vara annorlunda för SD?

För att han är skäligen misstänkt för mord på LW?
Citera
2018-09-23, 23:27
  #27650
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Just det inlägget ja.
Jag letade efter det, men hittade det inte.
Tack!

Jag kisade ju när jag läste det. Med hjärnan också uppenbarligen.

Kan de ha varit på en lite längre promenad?
Citera
2018-09-23, 23:50
  #27651
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
En sak som faktiskt är ett ganska intressant sammanträffande (?) är HD's whereabouts dagarna innan mordet, dvs. den 12-13 maj 2018.

Under helgen 12-13 maj verkar hon ha varit på en rejäl geocache-tur i Norrköping med omnejd, där hon loggat en sk. spårbar cache (i form av en liten guldsko) på en mängd olika ställen (nästan 150 ställen).

Några av HD's loggar från Norrköping med omnejd (notera särskilt namnen på de olika platserna):

12 maj 2018: Vikbolandet Arkösund: https://www.geocaching.com/track/log...f-fd5c022b3caf

12 maj 2018: NKG Kungarna https://www.geocaching.com/track/log...d-2dbaf46f123a

12 maj 2018: NKG En ska bort: https://www.geocaching.com/track/log...1-d58b191531e4

13 maj 2018: Norrköpings kommun: https://www.geocaching.com/track/log...4-b56cc56b2d64


Det som slår mig är att HD alltså med en väldig frenesi verkar ha rört sig exakt i det småbygdsområde som LW är uppväxt i, dvs. Vikbolandet, Konungsund utanför Norrköping. Se LW skriva om sitt (adoptiv-)föräldrahem och sin uppväxt:


En slump att HD kuskade runt precis i LW's uppväxtbygder dagen innan mordet?

Det är ta min själ helt j-a världsfrånvänt. Några dygn innan hon ska till USA i två veckor ger hon sig — nattarbetande frånskild mor — ut på denna roadtrip. Säljer de knark eller nån illegal variant av zonterapi ur bakluckan eller vad f-n är det fråga om? Kör de elbil eller släpper svinen ut avgaser utanpå det? Låt vara att hon inte har ngn trädgård eller villa att ta hand om längre och det väl kliar i de gröna fingrarna.

De borde spärras in enbart på grundval av detta. Det är ju hårda bevis på att lönen är för hög, arbetstiden för kort och skatten för låg. Ta min själ.

Och sen ska de flyga land och rike runt medan isbjörnarna går och svettas på Grönland. Helt vettlöst. Jag skulle ju rekommendera öppnandet av ytterligare en planet någonstans där man kan geocacha precis hur mycket man vill.

Jag börjar ju tro att HD och SD kan vara ungefär lika skyldiga bådda. Och att det är hög tid att stänga säcken.
__________________
Senast redigerad av Lonnrot 2018-09-23 kl. 23:54.
Citera
2018-09-23, 23:52
  #27652
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Jag skulle nog säga att den här tråden är väldigt speciell i avseendet du beskriver.
Vad jag kan minnas har några få (mord)trådar haft MGM i tråden.
Generellt, om en MGM är häktad med restriktioner blir det såklart mindre av damagecontrol,iaf från hen.
Däremot kan ju en MGM ha vänner som försöker lindra fallet.


Ja, tänkte också på detta med restriktioner. Flera i tråden har ju sagt att GM med största sannolikhet har någon form av span på sig och då är det ju bra fräckt om hen sitter här i tråden och styr oss som marionetter! Dock är det ju inte iofs olagligt att sprida villospår i en fb-tråd eller försöka provocera folk... men ifall hen uppenbart fiskar efter information i syfte att sabotera en utredning så borde väl det vara olagligt?

Det som jag finner så otäckt ifall GM finns aktiv i tråden och försöker styra den är att det verkligen förstärker bilden som flera varit inne på av att GM kan vara en manipulativ, narcisstisk personlighet som lekande ser på mordet som en slags cache. Alla mord är hemska men det hade liksom känts bättre ifall GM varit en impulsiv person med svårhanterlig ilska som råkat döda i affekt och som sedan ångrat sig. En GM som däremot iskallt leker med tråden i efterhand kan ju tyda på en mycket störd personlighet och någon som trots allt planerat mordet och tycker att det är roligt att känna makt inte bara inför stackars LW utan även inför oss i tråden som nu sitter och försöker förstå vad som hänt. Det är obehagligt.
Citera
2018-09-24, 00:04
  #27653
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja, det förekommer. Tyvärr. Och en del tycks ständigt sitta med ett finger på Anmäl-knappen.
Tycker det lugnade ned sig. Men än är det bara lugnet före stormen, då det inte händer så mycket i tråden.

Läste idag om ett mordfall i "min" stad, där hade en sannolik gärningsman suttit häktad sedan 1 maj och blivit förlängt häktad (trots att hen är uppenbart skyldig) pga semester och bristande kapacitet hos NFC. Hen sitter häktad och är därför prioriterad hos NFC!

Att det dröjer i detta fall är sorgligt men inte alls unikt.

Det kommer att lösa sig, är min övertygelse.

Vi får hoppas! Det vore rätt åt GM om hen nu tror att hen lyckas lura både oss och utredarna men att farbror blå snart knackar på dörren. Hur frustrerande förundersökningssekretessen än är så är man ju innerst inne tacksam för den då den tyder på att polisen iaf inte läcker något. Har annars blivit lite orolig av hur litet Örebro verkar vara. EGT skriver ju flera gånger om hur hon känner folk med insyn i utredningar samt erkände ju senare i tråden även att hen faktiskt kände MGM och den kombon känns ju inget vidare. Man önskar ju verkligen att MGM inte ska ha alltför många gemensamma kontaktytor med utredningen på ett personligt plan varav någon kan prata vid mun.

Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det är ta min själ helt j-a världsfrånvänt. Några dygn innan hon ska till USA i två veckor ger hon sig — nattarbetande frånskild mor — ut på denna roadtrip. Säljer de knark eller nån illegal variant av zonterapi ur bakluckan eller vad f-n är det fråga om? Kör de elbil eller släpper svinen ut avgaser utanpå det? Låt vara att hon inte har ngn trädgård eller villa att ta hand om längre och det väl kliar i de gröna fingrarna.

De borde spärras in enbart på grundval av detta. Det är ju hårda bevis på att lönen är för hög, arbetstiden för kort och skatten för låg. Ta min själ.

Och sen ska de flyga land och rike runt medan isbjörnarna går och svettas på Grönland. Helt vettlöst. Jag skulle ju rekommendera öppnandet av ytterligare en planet någonstans där man kan geocacha precis hur mycket man vill.

Jag börjar ju tro att HD och SD kan vara ungefär lika skyldiga bådda. Och att det är hög tid att stänga säcken.


Haha, du är bäst gode Lonnrot! Ja, inte nog med att de båda möjligen har begått ett mord de framstår dessutom fullkomligt nonchalanta inför den natur de ränner runt i.

Något jag reagerade på, men inte hunnit kommentera än för tråden går så snabbt framåt, är som sagt GilGrissoms utmärkta senaste (?) resumé över HDs turné kring LWs barndomstrakter just innan mordet. Någon sa att LW verkade speedad, men HD då? Hur orkar de? Jag skulle vilja ha lite av vad de nu har som gör att de orkar med krävande arbeten, tonårsbarn, destruktiva förhållanden, skilsmässor, vasalopp, simtävlingar, klättringar, barnkanintävlingar och geocaching dygnet runt! Energin, särskilt för en person som haft en utmattning i kroppen (det går liksom aldrig över men man lär sig hantera det) måste ju vara enorm. Mycket imponerande. Men hursom, jag reagerade inför HDs geocaching-tur kring LWs barndomsplatser. Nu blir jag väl snart tjärad och fjädrad för att jag inte släpper misstankarna mot HD men det känns faktiskt märkligt. Bara någon dag innan mordet åker hon runt kring platser som betytt något för LW och släpar med sig någon slags pryl runt de platserna som hon sedan kanske tar med till USA om jag fattade spekulationen rätt? Skulle man vara konspiratoriskt lagd och paranoid (vilket jag iofs blivit av denna tråd!) så känns det ju som antingen kusligt sammanträffande eller närapå rituellt, ett slags avsked med mycket underliga förtecken. Eller hur kan man tänka på det ifall det inte bara är den hatade slumpen?
__________________
Senast redigerad av Philomena 2018-09-24 kl. 00:33.
Citera
2018-09-24, 00:41
  #27654
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
En sak som faktiskt är ett ganska intressant sammanträffande (?) är HD's whereabouts dagarna innan mordet, dvs. den 12-13 maj 2018.

Under helgen 12-13 maj verkar hon ha varit på en rejäl geocache-tur i Norrköping med omnejd, där hon loggat en sk. spårbar cache (i form av en liten guldsko) på en mängd olika ställen (nästan 150 ställen).

Några av HD's loggar från Norrköping med omnejd (notera särskilt namnen på de olika platserna):

12 maj 2018: Vikbolandet Arkösund: https://www.geocaching.com/track/log...f-fd5c022b3caf

12 maj 2018: NKG Kungarna https://www.geocaching.com/track/log...d-2dbaf46f123a

12 maj 2018: NKG En ska bort: https://www.geocaching.com/track/log...1-d58b191531e4

13 maj 2018: Norrköpings kommun: https://www.geocaching.com/track/log...4-b56cc56b2d64


Det som slår mig är att HD alltså med en väldig frenesi verkar ha rört sig exakt i det småbygdsområde som LW är uppväxt i, dvs. Vikbolandet, Konungsund utanför Norrköping. Se LW skriva om sitt (adoptiv-)föräldrahem och sin uppväxt:


En slump att HD kuskade runt precis i LW's uppväxtbygder dagen innan mordet?

Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Apropå den planerade USA-resan i maj, det verkar som att HD hade tänkt ta med sig en liten maskot (en spårbar cache i form av en liten guldsko) till USA, enligt hennes egen logg den 12 maj:
This one will follow me to US.
https://www.geocaching.com/track/log...4-b279f1d066b5

(Men först kuskade hon alltså runt med lilla guldskon i LW's barndomsbygder dagen innan LW försvann, se mitt inlägg ovan).

Lyfter fram dessa intressanta inlägg en gång till då jag gärna hör fler funderingar och reflektioner kring detta. Kanske bara ett kusligt sammanträffande men lite makabert så här i efterhand.

Sedan. Om man bortser från det uppenbara som tråden redan tröskat igenom både till frustration och till viss belöning, att det fanns en otrohetsaffär mellan LW och SD... finns det några ytterligare kopplingar mellan LW och HD utöver den med SD samt otroheten som tydlig länk? Kände de två kvinnorna varandra sedan innan eller möttes de först när LW flyttade till Örebro och de blev grannar? Det vore relevant för att göra sig en bättre bild av ev motiv att veta ifall LW har någon längre social relation/koppling till någon av de i tråden misstänkta personerna från tiden innan den vi läser om i loggar osv. Flera alternativa MGMs har ju förts upp men jag är av åsikten att ett brutalt mord antingen sker i vredesmod av någon med mycket usel aggressivitetskontroll och våldstendenser, av en psykstörd random galning eller av någon som under lång tid byggt upp ett agg mot BO. Ifall GM är av den senare arten så vore det intressant att veta ifall LW har någon längre historik med någon av de nämnda MGMs, alltså som sträcker sig till kanske ungdomstiden redan. Skulle HD t ex ha några sådana kopplingar till LW och därav söka sig till LWs barndomstrakter innan mordet ifall hon vore GM? Eller finns det någon annan möjlig som skulle göra detta?
Citera
2018-09-24, 00:49
  #27655
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Vi får hoppas! Det vore rätt åt GM om hen nu tror att hen lyckas lura både oss och utredarna men att farbror blå snart knackar på dörren. Hur frustrerande förundersökningssekretessen än är så är man ju innerst inne tacksam för den då den tyder på att polisen iaf inte läcker något. Har annars blivit lite orolig av hur litet Örebro verkar vara. EGT skriver ju flera gånger om hur hon känner folk med insyn i utredningar samt erkände ju senare i tråden även att hen faktiskt kände MGM och den kombon känns ju inget vidare. Man önskar ju verkligen att MGM inte ska ha alltför många gemensamma kontaktytor med utredningen på ett personligt plan varav någon kan prata vid mun.




Haha, du är bäst gode Lonnrot! Ja, inte nog med att de båda möjligen har begått ett mord de framstår dessutom fullkomligt nonchalanta inför den natur de ränner runt i.

Något jag reagerade på, men inte hunnit kommentera än för tråden går så snabbt framåt, är som sagt Honan6s utmärkta senaste (?) resumé över HDs turné kring LWs barndomstrakter just innan mordet. Någon sa att LW verkade speedad, men HD då? Hur orkar de? Jag skulle vilja ha lite av vad de nu har som gör att de orkar med krävande arbeten, tonårsbarn, destruktiva förhållanden, skilsmässor, vasalopp, simtävlingar, klättringar, barnkanintävlingar och geocaching dygnet runt! Energin, särskilt för en person som haft en utmattning i kroppen (det går liksom aldrig över men man lär sig hantera det) måste ju vara enorm. Mycket imponerande. Men hursom, jag reagerade inför HDs geocaching-tur kring LWs barndomsplatser. Nu blir jag väl snart tjärad och fjädrad för att jag inte släpper misstankarna mot HD men det känns faktiskt märkligt. Bara någon dag innan mordet åker hon runt kring platser som betytt något för LW och släpar med sig någon slags pryl runt de platserna som hon sedan kanske tar med till USA om jag fattade spekulationen rätt? Skulle man vara konspiratoriskt lagd och paranoid (vilket jag iofs blivit av denna tråd!) så känns det ju som antingen kusligt sammanträffande eller närapå rituellt, ett slags avsked med mycket underliga förtecken. Eller hur kan man tänka på det ifall det inte bara är den hatade slumpen?

Jae, vad ska man tro. De har ju känt varandra länge...
Min tydligen hopplöst begränsade hjärna försökte hitta en ordning i stolleriet, och det bästa jag kunde komma fram till efter knark och zonterapi är nåt i stil med att de tre kombattanterna möjligen försökt driva varandra till vansinne, för att till sist lyckas: HD arrangerar något för att antingen försöka locka LW bort från SD över helgen, eller för att (med ngn spännande karl eller två, varav en till LW), göra SD svartsjuk, eller för att göra sig oanträffbar för de egna barnen när SD/hans föräldrar lovat ta dem men brukar få märkliga förhinder, eller för att skapa lite drama kring USA-resan då SD kanske inte verkat alltför entusiastisk att ha henne med utan kanske fiskat för att ta med LW. Inga avtal och löften är ngt värda när geocachar visar sig kunna lägras med någon annan i åtsittande byxor i stället.

SD försöker förtvivlat få omkull LW som kompensation för ”allt det där som är emot honom”, och i stället för att sitta hemma och se efter om tapetmönstren möts i skarvarna och tugga läderbälten. Efter en tuff vinter går så säkringen i övre proppskåpet hos herr födelsedagsprinsen.

Hur som haver så känns det ju som om det vore intressant att veta vem HD reste med, var barnen var under tiden och lite sånt där.
__________________
Senast redigerad av Lonnrot 2018-09-24 kl. 00:56.
Citera
2018-09-24, 00:58
  #27656
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot

SD försöker förtvivlat få omkull LW som kompensation för ”allt det där som är emot honom”, och i stället för att sitta hemma och se efter om tapetmönstren möts i skarvarna och tugga läderbälten. Efter en tuff vinter går så säkringen i övre proppskåpet hos herr födelsedagsprinsen.

Jag börjar tvivla på att det någonsin har varit något sexuellt eller liknande mellan dem, förutom i en av deras drömmar och fantasier.
LW känns som ett överlägset bättre kap än vice versa. Varför skulle egentligen LW vara intresserad av fjanten?
Citera
2018-09-24, 01:03
  #27657
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Jag börjar tvivla på att det någonsin har varit något sexuellt eller liknande mellan dem, förutom i en av deras drömmar och fantasier.
LW känns som ett överlägset bättre kap än vice versa. Varför skulle egentligen LW vara intresserad av fjanten?

Allting skulle egentligen gå ihop mycket bättre om det var så, eller i huvudsak så. Det är sant.

Eller så har han tacklat av rejält medan hon gjort den omvända resan.

Men det är ju lite avhängigt en del data som inte är så lätta att komma över.
Citera
2018-09-24, 01:07
  #27658
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Jag börjar tvivla på att det någonsin har varit något sexuellt eller liknande mellan dem, förutom i en av deras drömmar och fantasier.
LW känns som ett överlägset bättre kap än vice versa. Varför skulle egentligen LW vara intresserad av fjanten?

Ja, speciellt bara i en persons fantasi.
Citera
2018-09-24, 01:14
  #27659
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Lyfter fram dessa intressanta inlägg en gång till då jag gärna hör fler funderingar och reflektioner kring detta. Kanske bara ett kusligt sammanträffande men lite makabert så här i efterhand.

Sedan. Om man bortser från det uppenbara som tråden redan tröskat igenom både till frustration och till viss belöning, att det fanns en otrohetsaffär mellan LW och SD... finns det några ytterligare kopplingar mellan LW och HD utöver den med SD samt otroheten som tydlig länk? Kände de två kvinnorna varandra sedan innan eller möttes de först när LW flyttade till Örebro och de blev grannar? Det vore relevant för att göra sig en bättre bild av ev motiv att veta ifall LW har någon längre social relation/koppling till någon av de i tråden misstänkta personerna från tiden innan den vi läser om i loggar osv. Flera alternativa MGMs har ju förts upp men jag är av åsikten att ett brutalt mord antingen sker i vredesmod av någon med mycket usel aggressivitetskontroll och våldstendenser, av en psykstörd random galning eller av någon som under lång tid byggt upp ett agg mot BO. Ifall GM är av den senare arten så vore det intressant att veta ifall LW har någon längre historik med någon av de nämnda MGMs, alltså som sträcker sig till kanske ungdomstiden redan. Skulle HD t ex ha några sådana kopplingar till LW och därav söka sig till LWs barndomstrakter innan mordet ifall hon vore GM? Eller finns det någon annan möjlig som skulle göra detta?

Utsikten för oss att lyckas hitta ngt sånt skulle jag realistiskt taxera som betydligt mindre än sittfläsket som krävs för att vänta ut kuriren från NFC. På vilken avlägsen filial de än lagt ut jobbet.

Men som allmänt tankespån har det givetvis sitt värde.
__________________
Senast redigerad av Lonnrot 2018-09-24 kl. 01:19.
Citera
2018-09-24, 01:26
  #27660
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jae, vad ska man tro. De har ju känt varandra länge...
Min tydligen hopplöst begränsade hjärna försökte hitta en ordning i stolleriet, och det bästa jag kunde komma fram till efter knark och zonterapi är nåt i stil med att de tre kombattanterna möjligen försökt driva varandra till vansinne, för att till sist lyckas: HD arrangerar något för att antingen försöka locka LW bort från SD över helgen, eller för att (med ngn spännande karl eller två, varav en till LW), göra SD svartsjuk, eller för att göra sig oanträffbar för de egna barnen när SD/hans föräldrar lovat ta dem men brukar få märkliga förhinder, eller för att skapa lite drama kring USA-resan då SD kanske inte verkat alltför entusiastisk att ha henne med utan kanske fiskat för att ta med LW. Inga avtal och löften är ngt värda när geocachar visar sig kunna lägras med någon annan i åtsittande byxor i stället.

SD försöker förtvivlat få omkull LW som kompensation för ”allt det där som är emot honom”, och i stället för att sitta hemma och se efter om tapetmönstren möts i skarvarna och tugga läderbälten. Efter en tuff vinter går så säkringen i övre proppskåpet hos herr födelsedagsprinsen.

Hur som haver så känns det ju som om det vore intressant att veta vem HD reste med, var barnen var under tiden och lite sånt där.

Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Utsikterna för oss att lyckas hitta ngt sånt skulle jag realistiskt taxera som betydligt mindre än sittfläsket som krävs för att vänta ut kuriren från NFC. På vilken avlägsen filial de än lagt ut jobbet.

Men som allmänt tankespån har det givetvis sitt värde.


Ja, vi sitter med en social mixad och passerad soppa som i Midsomer att bara tankespåna kring. Det går inte att få någon rätsida på alla märkligheter, få faktan och tänkbarheter som strävar åt alla väderstreck. Har försökt spåna kring vad som pekat på oplanerat vs planerat, FP/BP, HD eller SD eller annan, paret Ds relation/skilsmässa/tajthet som tecken på motiv eller inte motiv, planket och hörvittnena, gemensamma vänner som selektivt inte uppskattat svek och en sommar full av klimatförnekelse blandat med trotsande av eldningsförbud men jag blir inte mycket klokare på vem som gjort vad och varför.

Måtte utredarna sitta på ett berg av information som vi här inte har den blekaste aning om!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback