2018-09-17, 13:42
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Där anser jag att ACE är den mest relevanta faktorn. Och ration mellan låga kategorier (1,2) och höga (4,5) såväl som absoluta antalet av högre kategori, skulle kunna vara relevant.. Även vattenmängd bör beaktas. Sedan måste blicken lyftas. Inte bara titta på orkaner/stormar som infaller mot USA utan globalt och inte begränsa sig till "land fall".

Se till att läsa åtminstone ett par av de länkade artiklarna. Vi vill väl att våra uppfattningar ska vara vetenskapligt förankrade i denna vetenskapliga fråga? Och inte tillfuskade genom att endast titta på data vi gillar som ofta saknar relevans?
Min fråga var enkel: Vem är mest trovärdig här? lasternassumma eller Roy Spencer?

Vi ska inte endast titta på siffror vi gillar.
Citera
2018-09-17, 13:53
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Anser du att Roy Spencer et al. har fel och du har rätt?:

http://www.drroyspencer.com/2018/09/u-s-major-landfalling-hurricanes-down-50-since-the-1930s/

http://www.drroyspencer.com/wp-content/uploads/Major-landfalling-US-hurricanes-by-decade-2.jpg

För att svara kort: Ja.

Kanske borde jag säga att jag anser att:
– NASA's GISTEMP
– CRUTEM
– NOAA/NCDC
– Copernicus (satellitbaserad information)
– RSS (satellitbaserad information)
har rätt och att:
–*UAH/Roy Spencer/Anthony Watts
har fel.

Du hänger upp din tillvaro på ett halmstrå om det enda du har att förlita dig på är Roy Spencer!

Roy Spencer och Anthony Watts agerar i par och sprider desinformation. Om det är av okunnighet eller medvetet kan jag inte säga. Roy Spencer publicerar regelbundet data baserad på en felaktig modell som räknar om strålningsobservationer från satelliter till temperatur. Felen i Roy Spencer's modell har varit kända i snart två år och dom är ändå inte åtgärdade. Han är IOFS inte känd för att vara snabb när det gäller att åtgärda kända fel.

När RSS upptäckte felen i hur satellitdata tolkades så publicerade dom vad dom hittat och åtgärdade det genast. Efter rättelsen stämmer resultatet från RSS mycket bra med resultatet från mätningar med termometer på Jordens yta och även med de dataserier som baseras på data från det europeiska Copernicus-programmet. De data som UAH och Roy Spencer räknar fram med sin modell och publicerar avviker från allt annat som publiceras.

Här kan du läsa mer om varför UAH, Roy Spencer och Antony Watts inte kan tas på allvar.
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Där kan man tala om Fake News!
Av någon anledning förfaller FoxNews uttrycka stöd för Roy Spencer emellanåt. Vad kan vara förklaringen till det?

Citera
2018-09-17, 13:58
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Velot
Grafen indikerar att antalet stormar korrelerar med den globala uppvärmningen, det håller jag med om. Men det skulle även kunna förklaras av AMO, det är svårt att avgöra med så kort tidsspann. Det är mer intressant att plotta denna data, då det är mer än 150 år data som är hyfsat tillförlitlig även i början av perioden. Jobbigt format bara, men den händige klarar säkert av det ändå.

Det har skrivits (bl.a. av mig) tidigare i tråden att det är ett problem med data som ger några enstaka värden per år och där dessutom tillförlitligheten i gamla data kan vara dålig.

Precis som du säger, det ser ut som en korrelation, men underlaget är tunt.

Får se om jag orkar/hinner dra ut data om landbaserade oväder...

Citera
2018-09-17, 14:03
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Min fråga var enkel: Vem är mest trovärdig här? lasternassumma eller Roy Spencer?

Vi ska inte endast titta på siffror vi gillar.
Jag svarade på frågan vad jag tycker om lasternassummas uträkningar.

Tillförlitligheten är inget problem för lasternassumma eftersom hen redovisar vilken data som plottas och var det är hämtat från på ett öppet sätt. Det gör det möjligt att diskutera och hitta eventuella fel. Om sedan någon slutsats dras från detta data kan det även diskuteras om datat, som är redovisat stödjer en slutsats som dras. Den vetenskapliga bilden är att orkanfrekvensen inte nödvändigtvis ökar, men däremot energin och vattenmängder. Som du hade sett stöds av de artiklar jag länkade in... om du hade brytt dig om dem.

Harvey, Irma och Matthew är några orkaner som bildats sedan 2011 i/utanför USA exempelvis, som jag tar direkt från minnet. Alla var över kategori 3. Enligt spencers graf är det tydligen en (1) fler än vad som verkligen bildats (eller träffat USA). Spencer drar slutsatser av denna data. Det gör inte originalkällan. Dessutom har Spencer visat sig opålitlig genom bl.a. UAH-projektet, sedan tidigare. Vi vet att han inte drar sig för att fuska. Om en kategori 5 orkan fortfarande är kategori 5 när den träffar land är mest en fråga om tur eller otur. Om vi ska dra slutsatser hur den globala uppvärmningen påverkar orkaner ska vi se till alla orkaner över hela jorden. Inte bara de som träffar USA och vilken styrka de har när de träffar.

Som allt sanningssökande måste det bygga på en öppenhet och ärligt sökande. Transparens är en god markör för detta.
Senast redigerad av Trumpetflugan 2018-09-17 kl. 14:48.
Citera
2018-09-17, 14:11
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
I DN förstår jag.

Nej inte DN, men min uppgift var inte helt korrekt. Så här står det:

Mangkhut är en av de 10 största stormarna i sydöstra Kina sedan 1949, när man började registreringen.

Typhoon Mangkhut makes its way across China

The China Meteorological Administration said the typhoon, dubbed "King of Storms", swept west to Guangxi province at 6am yesterday and weakened to a "tropical storm".

The meteorological administration said Mangkhut was one of the 10 biggest storms to hit southeast China since 1949 - when records began - with wind speeds at around 162km/h.

https://www.rte.ie/news/2018/0917/994200-typhoon-hits-china/
Senast redigerad av humanlife 2018-09-17 kl. 14:13.
Citera
2018-09-17, 15:23
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
För att svara kort: Ja.

Kanske borde jag säga att jag anser att:
– NASA's GISTEMP
– CRUTEM
– NOAA/NCDC
– Copernicus (satellitbaserad information)
– RSS (satellitbaserad information)
har rätt och att:
–*UAH/Roy Spencer/Anthony Watts
har fel.

Du hänger upp din tillvaro på ett halmstrå om det enda du har att förlita dig på är Roy Spencer!

Roy Spencer och Anthony Watts agerar i par och sprider desinformation. Om det är av okunnighet eller medvetet kan jag inte säga. Roy Spencer publicerar regelbundet data baserad på en felaktig modell som räknar om strålningsobservationer från satelliter till temperatur. Felen i Roy Spencer's modell har varit kända i snart två år och dom är ändå inte åtgärdade. Han är IOFS inte känd för att vara snabb när det gäller att åtgärda kända fel.

När RSS upptäckte felen i hur satellitdata tolkades så publicerade dom vad dom hittat och åtgärdade det genast. Efter rättelsen stämmer resultatet från RSS mycket bra med resultatet från mätningar med termometer på Jordens yta och även med de dataserier som baseras på data från det europeiska Copernicus-programmet. De data som UAH och Roy Spencer räknar fram med sin modell och publicerar avviker från allt annat som publiceras.

Här kan du läsa mer om varför UAH, Roy Spencer och Antony Watts inte kan tas på allvar.
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Där kan man tala om Fake News!
Av någon anledning förfaller FoxNews uttrycka stöd för Roy Spencer emellanåt. Vad kan vara förklaringen till det?

Jag kan inte förstå vad det är för märkligt med att räkna ihop alla klass 3+ orkaner under en given tidsperiod. Det är liksom inte raketforskning direkt. Du däremot har problem med klassificeringen vilket jag inte tror Roy Spencer har som doktor i meteorologi. Så mina slantar på Roy

Citat:
Jag svarade på frågan vad jag tycker om lasternassummas uträkningar.

Tillförlitligheten är inget problem för lasternassumma eftersom hen redovisar vilken data som plottas och var det är hämtat från på ett öppet sätt. Det gör det möjligt att diskutera och hitta eventuella fel. Om sedan någon slutsats dras från detta data kan det även diskuteras om datat, som är redovisat stödjer en slutsats som dras. Den vetenskapliga bilden är att orkanfrekvensen inte nödvändigtvis ökar, men däremot energin och vattenmängder. Som du hade sett stöds av de artiklar jag länkade in... om du hade brytt dig om dem.

Harvey, Irma och Matthew är några orkaner som bildats sedan 2011 i/utanför USA exempelvis, som jag tar direkt från minnet. Alla var över kategori 3. Enligt spencers graf är det tydligen en (1) fler än vad som verkligen bildats (eller träffat USA). Spencer drar slutsatser av denna data. Det gör inte originalkällan. Dessutom har Spencer visat sig opålitlig genom bl.a. UAH-projektet, sedan tidigare. Vi vet att han inte drar sig för att fuska. Om en kategori 5 orkan fortfarande är kategori 5 när den träffar land är mest en fråga om tur eller otur. Om vi ska dra slutsatser hur den globala uppvärmningen påverkar orkaner ska vi se till alla orkaner över hela jorden. Inte bara de som träffar USA och vilken styrka de har när de träffar.

Som allt sanningssökande måste det bygga på en öppenhet och ärligt sökande. Transparens är en god markör för detta.
Jag hänvisar här till svaret jag gav lasternassumma. Både vad gäller komplexiteten i frågeställningen och tillgång till och förmåga att klassificera data. Där håller jag nog på dr. Spencer.
Senast redigerad av arbetet 2018-09-17 kl. 15:26.
Citera
2018-09-17, 15:34
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Nej inte DN, men min uppgift var inte helt korrekt. Så här står det:

Mangkhut är en av de 10 största stormarna i sydöstra Kina sedan 1949, när man började registreringen.

Typhoon Mangkhut makes its way across China

The China Meteorological Administration said the typhoon, dubbed "King of Storms", swept west to Guangxi province at 6am yesterday and weakened to a "tropical storm".

The meteorological administration said Mangkhut was one of the 10 biggest storms to hit southeast China since 1949 - when records began - with wind speeds at around 162km/h.

Du har säkert rätt att det t.o.m. är den kraftigaste tropiska storm som har drabbat Kina. Vad vet jag? Då Mangkhut blivit nedgraderad till en tropisk storm från att ha varit en super-tyfon så kan det vara fullt möjligt.

It forecast the storm to hit the regions of Guizhou, Chongqing and Yunnan today.

En tyfon där medelvindhastighet överstiger 67 m/s (241 km/h) kallas Super-tyfon. Den motsvarar en kraftig kategori 4-orkan på den femgradiga Saffir–Simpson-orkanskalan.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tyfon

Citera
2018-09-17, 15:41
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Jag kan inte förstå vad det är för märkligt med att räkna ihop alla klass 3+ orkaner under en given tidsperiod. Det är liksom inte raketforskning direkt. Du däremot har problem med klassificeringen vilket jag inte tror Roy Spencer har som doktor i meteorologi. Så mina slantar på Roy

Jag hänvisar här till svaret jag gav lasternassumma. Både vad gäller komplexiteten i frågeställningen och tillgång till och förmåga att klassificera data. Där håller jag nog på dr. Spencer.
Inte kategori 3+ orkaner. Kategori 3+ orkaner som fortfarande är kategori 3+ orkaner när de når USAs fastland. Tycker du verkligen att detta är en representativ markör när vi ska undersöka hur de globala klimatförändtingarna påverkar orkaner på global skala? När vi istället skulle kunna titta på orkaner i ett globalt perspektiv exempelvis? Vore inte det ett bättre val av data?

Titta på länkarna istället. De är nog de bästa du har här. Men de verkar du helt ointresserad av. Av någon underlig anledning. Trots att du efterfrågade precis sådana.
Senast redigerad av Trumpetflugan 2018-09-17 kl. 16:08.
Citera
2018-09-17, 16:08
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Inte kategori 3+ orkaner. Kategori 3+ orkaner som fortfarande är kategori 3+ orkaner när de når USAs fastland. Tycker du verkligen att detta är en representativ markör när vi ska undersöka hur de globala klimatförändtingarna påverkar orkaner på global skala? När vi istället skulle kunna titta på orkaner i ett globalt perspektiv exempelvis? Vore inte det ett bättre val av data?

Titta på länkarna istället. De är nog de bästa du har här. Men de verkar du helt ointresserad av. Av någon underlig anledning.
Det är möjligt att det finns det men fortfarande är det jämförelsen med lasternassumma och hens klassificering vi pratar om.
Citera
2018-09-17, 16:22
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Du har säkert rätt att det t.o.m. är den kraftigaste tropiska storm som har drabbat Kina. Vad vet jag? Då Mangkhut blivit nedgraderad till en tropisk storm från att ha varit en super-tyfon så kan det vara fullt möjligt.

It forecast the storm to hit the regions of Guizhou, Chongqing and Yunnan today.

En tyfon där medelvindhastighet överstiger 67 m/s (241 km/h) kallas Super-tyfon. Den motsvarar en kraftig kategori 4-orkan på den femgradiga Saffir–Simpson-orkanskalan.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tyfon

Du missar som vanligt det väsentliga. Mangkhut är en av de 10 värsta stormarna sedan man började registreringen 1949.
Citera
2018-09-17, 16:23
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Det är möjligt att det finns det men fortfarande är det jämförelsen med lasternassumma och hens klassificering vi pratar om.
Det är uppenbart att de inte går att jämföra eftersom de tittar på olika saker. Spencer enbart kat 3+ på USAs fastland och lasternassumma "major hurricanes" eller totalt antal stormar som är uppdelade i 3 kategorier/kolumner. Roy Spencer drar, eller åtminstone antyder en slutsats som inte stöds av det data han presenterar.
Citera
2018-09-17, 16:27
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Du missar som vanligt det väsentliga. Mangkhut är en av de 10 värsta stormarna sedan man började registreringen 1949.
Men jag håller med ju. Håller du med att super-tyfoner är skadligare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in