Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Min fråga var enkel: Vem är mest trovärdig här? lasternassumma eller Roy Spencer?
Vi ska inte endast titta på siffror vi gillar.

Jag svarade på frågan vad jag tycker om lasternassummas uträkningar.
Tillförlitligheten är inget problem för lasternassumma eftersom hen redovisar vilken data som plottas och var det är hämtat från på ett öppet sätt. Det gör det möjligt att diskutera och hitta eventuella fel. Om sedan någon slutsats dras från detta data kan det även diskuteras om datat, som är redovisat stödjer en slutsats som dras. Den vetenskapliga bilden är att orkanfrekvensen inte nödvändigtvis ökar, men däremot energin och vattenmängder. Som du hade sett stöds av de artiklar jag länkade in... om du hade brytt dig om dem.
Harvey, Irma och Matthew är några orkaner som bildats sedan 2011 i/utanför USA exempelvis, som jag tar direkt från minnet. Alla var över kategori 3. Enligt spencers graf är det tydligen en (1) fler än vad som verkligen bildats (eller träffat USA). Spencer drar slutsatser av denna data. Det gör inte originalkällan. Dessutom har Spencer visat sig opålitlig genom bl.a. UAH-projektet, sedan tidigare. Vi vet att han inte drar sig för att fuska. Om en kategori 5 orkan fortfarande är kategori 5 när den träffar land är mest en fråga om tur eller otur. Om vi ska dra slutsatser hur den globala uppvärmningen påverkar orkaner ska vi se till alla orkaner över hela jorden. Inte bara de som träffar USA och vilken styrka de har när de träffar.
Som allt sanningssökande måste det bygga på en öppenhet och ärligt sökande. Transparens är en god markör för detta.