2018-09-17, 10:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medinsyn
Har följt tråden sedan dag 1 och roats över de många dumheterna som skrivs. Är det enbart begåvningsreserven som skriver (och ger blanka fan i att läsa varandras inlägg) här kan man undra?, och svårt förfärats över det tragiska i händelserna. Kände mig sugen på att få bli en del av denna korkade massa och skaffade nu ett konto . Under tisdagen 15:e maj hade SD kontakt med flera personer som han anade hade kontakt med LW under kvällen och natten. Han fick därför en rätt samlad bild av tidpunkt för försvinnandet tidigt. Om detta pratade han med flera personer, bla UW, polisen, och en mig närstående och flera andra sa han. I det helt frivilliga upplysningsvisa hörandet tidigt på tisdag eftermiddag visade han även den chatt han hade med LW på måndagkvällen för polisen. MVs ord om att han skulle senare på tisdagen förneka denna kontakt förefaller mig minst sagt tveksam. Han är inte korkad. Tror MV är korkad snarare. Ovanstående kan ni se som fakta. Nästa sak har kommit till mig på omvägar, men om SVARA SVARA SVARA tyder på en störning så kan det vara lämpligt att känna till att SD tillsammans med den unga tjejens familj hade en långvarig lek om att SD skulle vara ett syskon i familjen. Den kramen SD krävde svar om ska ha gällt när tjejens riktiga bror kom hem efter längre resa...

Nu tänkte jag inte ge er mer även om jag vet massor som är helt uppåt väggarna fel i era gissningar. Jag kommer inte att svara på följdfrågor, men fortsätta läsa nyfiket. Er ankdamm är för liten för mig att leka i. SD finns i min närhet och jag är mån om honom, även om vi inte har så mycket kontakt för tillfället. Jag tror att ni som försöker rentvå honom borde sluta då det knappast hjälper honom, utan det blir bara mer uppståndelse. Låt rättvisan komma fram utan att elda på flashback.

PS Jag finner det extremt oväntat om det visar sig att SD är gärningsman, men jag utesluter det inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Medinsyn
Ojojoj. Jag ska skriva ett kort meddelande till trots att jag lovade att ej svara mer, kommer sedan att tvinga mig att inte läsa mer på några dagar för att inte frestas att skriva mer. För det är det jag menade om att måna om SD. Tramset här hjälper honom inte till ett lättare liv framöver. Skuldfrågan hanteras bäst av åklagaren mfl. Här sprids bara hat.

Det är inte som någon skrev många som står familjerna nära som skriver här då det är allmänt känt att SD berättat för flera att UW kontaktade honom för assistans på förmiddagen 15/5 och tidigare på dagen kontaktade ett av barnen SD i samma ärende. Om UW och SD hade haft problem i sin relation så hade jag sannolikt vetat om det, så de stod säkert på god fot med varandra.

overandout/DK

Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Lägg där till att MGM kontaktat personer och velat berätta sin ”version”.
Ett sätt att få kontroll och kanske luska.

För att inte glömma dessa inlägg från Medinsyn om att:

- "SD berättat för flera att UW kontaktade honom för assistans på förmiddagen 15/5"

och

- "Under tisdagen 15:e maj hade SD kontakt med flera personer som han anade hade kontakt med LW under kvällen och natten. Han fick därför en rätt samlad bild av tidpunkt för försvinnandet tidigt. Om detta pratade han med flera personer, bla UW, polisen, och en mig närstående och flera andra sa han."

Blir tillfrågad att "assistera" och tar kontroll över situationen genom att göra en egen "undersökning" genom att själv kontakta de personer som han tror har haft kontakt med LW under kvällen/ natten.

Efter det har han har han en samlad bild av tiden för försvinnandet -> som han pratar för flera personer om inklusive polis.

I mina ögon ett mycket suspekt agerande.
HUR skulle SD kunna veta vilka hon haft kontakt med på kvällen???
Detta hoppas jag kommer ligga honom till last.

Inte bara att han vill kontrollera utredningen, berätta för andra hur saker och ting ligger till. Utan också att han beter sig som en svartsjuk äkta make, som på något underligt vis "vet"/anar vilka hon haft kontakt med. Utan att vara varken make eller sambo eller ens(?) ha ett förhållande????
Citera
2018-09-17, 10:52
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Nu får jag inte riktigt ihop det hela efter att ha läst ikapp några sidor. Har jag uppfattat följande spekulationer, hypoteser, antaganden m.m. rätt:

1.Cykelflickorna kan ha varit ute och spatserat, rejält sent, utan mobiltelefoner?

2.SD kan mentalt ha ”klonat” Dalaans cykelvittnen (eventuellt efter att ha läst om dem på Flashback) och försökt använda dem som alibi vid polisförhör? Detta för att ge sken av att han varit på oskyldig midnattspromenad i Vivalla när LW togs av daga?

3.MGM traskar omkring utan restriktioner (dock under full polisiär kontroll) både inrikes och utrikes medan utredarna febrilt lägger pussel och samtidigt hoppas på att han ska ”trampa i klaveret” och avslöja sig?

4.En sinnesundersökning skulle kunna visa att SD har osunda mentala avvikelser? Detta (delvis) p.g.a att han i förhör uppträtt distinkt annorlunda?

Jag kan ha tolkat trådens senaste ”skörd” alldeles uppåt väggarna fel förstås. En enträgen fråga dröjer sig dock kvar i medvetandet: Kommer detta sorgliga fall någonsin att klaras upp?
Citera
2018-09-17, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Ja detta behov av kontroll såsom luskande, tillrättalägganden, damagecontrol, desinformation, har vi sett i flera mordtrådar, bl.a i Marinatråden och Madeleinetråden där GM/MGM, eller närstående, själva deltagit i trådarna.

Precis. Det är som med Madsen fast där var hans problem t.ex. den "glappande käften", han kunde bara inte hålla tyst om sina inre fantasier/tankar och hade en egen krönika i en facktidning till sitt förfogande. I efterhand kunde man se hur hans fantasier växte fram om än försåtligt invävda i en annan textmassa.
Citera
2018-09-17, 11:19
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Nu får jag inte riktigt ihop det hela efter att ha läst ikapp några sidor. Har jag uppfattat följande spekulationer, hypoteser, antaganden m.m. rätt:

1.Cykelflickorna kan ha varit ute och spatserat, rejält sent, utan mobiltelefoner?

2.SD kan mentalt ha ”klonat” Dalaans cykelvittnen (eventuellt efter att ha läst om dem på Flashback) och försökt använda dem som alibi vid polisförhör? Detta för att ge sken av att han varit på oskyldig midnattspromenad i Vivalla när LW togs av daga?

3.MGM traskar omkring utan restriktioner (dock under full polisiär kontroll) både inrikes och utrikes medan utredarna febrilt lägger pussel och samtidigt hoppas på att han ska ”trampa i klaveret” och avslöja sig?

4.En sinnesundersökning skulle kunna visa att SD har osunda mentala avvikelser? Detta (delvis) p.g.a att han i förhör uppträtt distinkt annorlunda?

Jag kan ha tolkat trådens senaste ”skörd” alldeles uppåt väggarna fel förstås. En enträgen fråga dröjer sig dock kvar i medvetandet: Kommer detta sorgliga fall någonsin att klaras upp?

Nu läste jag nattens inlägg och ser att det spekuleras om att dalaan möjligen har skrivit om tjejerna redan tidigt i tråden, vilket jag iaf inte sett.

Första gången jag läste om det var 7/9 då det skrevs om efterlysningen av tjejerna och trädgårdstanten i NA. Efterlysningen fanns då på Örebro- polisens facebooksida.

Det bästa är ju att dalaan själv kommenterar hur det ligger till.

Om SD INTE berättat om tjejerna direkt vid första förhöret och sina whereabouts på motsatta sidan motorvägen, blir det ju enormt suspekt att börja snacka om dessa tjejer nu, i samband med efterlysningen (dvs om inte dalaans skrivit om dessa tjejer tidigt i tråden och inlägget raderats).

Med det vi vet från tråden och pressen får jag inte ihop historierna. Många förhör har hållits sedan man började utredningen och vi vet inte något vad utredningen hittills har kommit fram till. Kanske därför allt haltar för oss?
Citera
2018-09-17, 11:29
Medlem
F3ttans avatar
När ska åtal vara väckt?
Citera
2018-09-17, 11:36
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F3ttan
När ska åtal vara väckt?

Finns ingen häktad?
Citera
2018-09-17, 12:16
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Knappast. Det är inte direkt en person i psykos som oberörd flyger till USA dagen efter och flänger runt och geocachar dygnet runt med snudd på smärre skriftliga noveller och leende bildbevis.

Men friskt är det definitivt inte .... Bortsett från i juridisk mening.

Erkänna Aldrig! Finns knappast på Kartan det heller..... om det nu kommer dithän. Då handlar det snarast om Överklaganden in Absurdum.

Men ... time will tell.

EDIT. Only nest for the wicked - Jail

Ja, jag tänkte på om GM hade något att vinna på att erkänna och visa ånger etc. Det kanske inte visar sig i själva domen, utan först vid en tidsbestämning av livstidsstraffet. Men GM kan kanske uppnå samma resultat, eller nästan, vid en senare punkt än den vi har just nu.

För alla andra mänskliga värden än straffets längd så vore det ju störst och hederligast att överlämna sig, och såvitt vi vet i detta fall så rör det sig om ett mord i någon form av affekt. Sen är jag inte psykolog nog att kunna avgöra hur den tänker som försöker dölja sin handling och brott om man förlorat besinningen. Även om det säkert inte är helt ovanligt iofs. Men det finns ju säkert mer där, psykologiskt sett, än bara förlorad besinning och tigande, alltså något som att dödandet som rationalitet ses som tillåtet.

Hursom finns det enligt mitt sätt att se inget GM kan vinna på att inte erkänna.
Citera
2018-09-17, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
För att inte glömma dessa inlägg från Medinsyn om att:

- "SD berättat för flera att UW kontaktade honom för assistans på förmiddagen 15/5"

och

- "Under tisdagen 15:e maj hade SD kontakt med flera personer som han anade hade kontakt med LW under kvällen och natten. Han fick därför en rätt samlad bild av tidpunkt för försvinnandet tidigt. Om detta pratade han med flera personer, bla UW, polisen, och en mig närstående och flera andra sa han."

Blir tillfrågad att "assistera" och tar kontroll över situationen genom att göra en egen "undersökning" genom att själv kontakta de personer som han tror har haft kontakt med LW under kvällen/ natten.

Efter det har han har han en samlad bild av tiden för försvinnandet -> som han pratar för flera personer om inklusive polis.

I mina ögon ett mycket suspekt agerande.
HUR skulle SD kunna veta vilka hon haft kontakt med på kvällen???
Detta hoppas jag kommer ligga honom till last.

Inte bara att han vill kontrollera utredningen, berätta för andra hur saker och ting ligger till. Utan också att han beter sig som en svartsjuk äkta make, som på något underligt vis "vet"/anar vilka hon haft kontakt med. Utan att vara varken make eller sambo eller ens(?) ha ett förhållande????

Det är ju så tidigare mördare agerat, bla hjälpt till med eftersök och så vidare. Bla ett mord i Dalarna för några år sedan, GM var sambo, ledde sökkedjor och ordnade, grät och var så ledsen.
Han hade grävt ner henne i barnens sandlåda...
Citera
2018-09-17, 12:38
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Nu läste jag nattens inlägg och ser att det spekuleras om att dalaan möjligen har skrivit om tjejerna redan tidigt i tråden, vilket jag iaf inte sett.

Första gången jag läste om det var 7/9 då det skrevs om efterlysningen av tjejerna och trädgårdstanten i NA. Efterlysningen fanns då på Örebro- polisens facebooksida.

Om SD INTE berättat om tjejerna direkt vid första förhöret och sina whereabouts på motsatta sidan motorvägen, blir det ju enormt suspekt att börja snacka om dessa tjejer nu, i samband med efterlysningen (dvs om inte dalaans skrivit om dessa tjejer tidigt i tråden och inlägget raderats).

Med det vi vet från tråden och pressen får jag inte ihop historierna. Många förhör har hållits sedan man började utredningen och vi vet inte något vad utredningen hittills har kommit fram till. Kanske därför allt haltar för oss?

Bland annat Modesty Blaise sa ju omedelbart när cykeltjejerna kom på tal att hon läst om dem tidigare i tråden. Hon var nästan säker men hittade inget inlägg.

Det var någon mer som kände att de läst om dem.

Jag kan också få någon flashback om att det känns bekant.

Kan det ha stått om dessa cykeltjejer i något inlägg som Dalaan raderade när det blev tal om att inte förstöra något när han vittnade?
Citera
2018-09-17, 12:40
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Det är ju så tidigare mördare agerat, bla hjälpt till med eftersök och så vidare. Bla ett mord i Dalarna för några år sedan, GM var sambo, ledde sökkedjor och ordnade, grät och var så ledsen.
Han hade grävt ner henne i barnens sandlåda...

Jepp i Äppelbo, riktig Mats Alm typ. Kontaktade till och med ett medium, han ska ha varit riktigt knepig enligt de som kände honom.

Han hamnade bakom lås och bom men lär väl vara ute vid det här laget.

Edit:

Nej, herr Brandt är inte ute. Han har suttit i 15 år nu och tydligen ansökt 3 gånger om tidsbestämt straff men nekats. Vissa ska inte vara ute bland normala människor.
Senast redigerad av Cocinella 2018-09-17 kl. 12:45.
Citera
2018-09-17, 12:45
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:

Om SD INTE berättat om tjejerna direkt vid första förhöret och sina whereabouts på motsatta sidan motorvägen, blir det ju enormt suspekt att börja snacka om dessa tjejer nu, i samband med efterlysningen
(dvs om inte dalaans skrivit om dessa tjejer tidigt i tråden och inlägget raderats).

Du resonerar klokt. Det kan ju aldrig löna sig för MGM att långt efter att någon annan (dalaan) redan redogjort för cykelflickorna hävda samma iakttagelse. Om så skulle vara fallet.

Vi vet för lite för att förstå hur allt hänger samman, som du säger. Då pendlar man lätt mellan hopp och förtvivlan, tänker jag.
Citera
2018-09-17, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Finns ingen häktad?

Fast häktning är ju iofs inte en förutsättning för att åtal skall kunna väckas.

Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ja, jag tänkte på om GM hade något att vinna på att erkänna och visa ånger etc. Det kanske inte visar sig i själva domen, utan först vid en tidsbestämning av livstidsstraffet. Men GM kan kanske uppnå samma resultat, eller nästan, vid en senare punkt än den vi har just nu.

För alla andra mänskliga värden än straffets längd så vore det ju störst och hederligast att överlämna sig, och såvitt vi vet i detta fall så rör det sig om ett mord i någon form av affekt. Sen är jag inte psykolog nog att kunna avgöra hur den tänker som försöker dölja sin handling och brott om man förlorat besinningen. Även om det säkert inte är helt ovanligt iofs. Men det finns ju säkert mer där, psykologiskt sett, än bara förlorad besinning och tigande, alltså något som att dödandet som rationalitet ses som tillåtet.

Hursom finns det enligt mitt sätt att se inget GM kan vinna på att inte erkänna.

Men genom att inte erkänna så kan ju en GM kanske undslippa ett livstidsstraff. Väl en 'vinst' om nåt?😐
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in