Flashback bygger pepparkakshus!
2018-05-22, 01:49
Medlem
skitmackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elross
text
Har kvinnan varit utomlands de senaste dagarna? Om ja, var?
Citera
2018-05-22, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skitmackan
Har kvinnan varit utomlands de senaste dagarna? Om ja, var?

Kvinnan har inte varit utomlands senaste året.

En ny undersköterska frågar försynt vad ni vill göra av patientens jacka och ryggsäck nu när hon inte är helt medvetande, ska de fortsätta ligga under britsen eller låsas in någonstans?
Citera
2018-05-22, 20:46
Medlem
Citat:
En ny undersköterska frågar försynt vad ni vill göra av patientens jacka och ryggsäck nu när hon inte är helt medvetande, ska de fortsätta ligga under britsen eller låsas in någonstans?

När du frågar sådär måste vi förstås titta i tillhörigheterna om det finns något
som kan förklara patientens tillstånd. Nu kanske med inriktning mot toxiska substanser?
Och naturligtvis tillvarata värdesaker enligt gällande rutin.
Citera
2018-05-22, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrHugo
När du frågar sådär måste vi förstås titta i tillhörigheterna om det finns något
som kan förklara patientens tillstånd. Nu kanske med inriktning mot toxiska substanser?
Och naturligtvis tillvarata värdesaker enligt gällande rutin.

Det av intresse som ni hittar är alvedon, voltaren och duroferon utöver legitimation och någonting som ni tror är minttabletter.
Citera
2018-05-22, 22:52
Medlem
Citat:

Det av intresse som ni hittar är alvedon, voltaren och duroferon utöver legitimation och någonting som ni tror är minttabletter.

Eftersom behandlande läkare inte verkar finnas tillhands,
får väl jag drista mig att beställa ett S-järn, förbereda för
behandling av ev. järnöverdos, och be IVA-jouren komma ned.
Citera
2018-05-23, 00:02
Medlem
Heller78s avatar
Jag blev inte riktigt klok på blodgasen och saknar kloridjon. Men i sitt kliniska sammanhang väljer jag prel att tolka som en metabol acidos med anjongap. Så komplettera provtagning med paracetamol, etanol, toxiska alkoholer, ketoner, albumin, salicylater. Diffar verkligen Na 10 enheter mellan provtagning och blodgas? Skulle ha frågot om alkoholbehållare i patientens närhet, men den infon brukar delges frivilligt av våra ambulanskollegor.

Skulle sätta in behandling med 100 mg tiamin, bolus 1L R-Ac, bolus 30% glukos samt kontinuerligt glukosdropp. Om patient stabiliseras kan vi diskutera fortsatt utredning.

Tanken är alltså dehydrering, alkohol och matbrist = AKA. Men vi utreder samtidigt andra orsaker.
Citera
2018-05-23, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heller78
Jag blev inte riktigt klok på blodgasen och saknar kloridjon. Men i sitt kliniska sammanhang väljer jag prel att tolka som en metabol acidos med anjongap. Så komplettera provtagning med paracetamol, etanol, toxiska alkoholer, ketoner, albumin, salicylater. Diffar verkligen Na 10 enheter mellan provtagning och blodgas? Skulle ha frågot om alkoholbehållare i patientens närhet, men den infon brukar delges frivilligt av våra ambulanskollegor.

Skulle sätta in behandling med 100 mg tiamin, bolus 1L R-Ac, bolus 30% glukos samt kontinuerligt glukosdropp. Om patient stabiliseras kan vi diskutera fortsatt utredning.

Tanken är alltså dehydrering, alkohol och matbrist = AKA. Men vi utreder samtidigt andra orsaker.

Citat:
Ursprungligen postat av Heller78

Hinner inte sätta mig in i provsvaren mer, speciellt då min lilla "fusklapp" inte laddar som den ska så ni får mer svar sent ikväll.

Ja, tanken är att det ska vara en metabolisk acidos, tanken är att det ska vara ett liten skillnad i electrolyter men främst för att pat börjat få svarta diarréér samt kräkas. Ambulansen såg ingen flaska i närheten av där pat satt på bänken. Etanol 8mmol/L (ca 0,3 promille), paracetamol gav inget utslag på provet så pat har inte tagit det.

Jag måste kolla upp vilka prover som ingår i toxiska alkoholer och hinner inte riktigt nu men pats tillstånd beror inte på alkohol (ev en väldigt liten del).

Tiamin, bolus rac, 30 % gluk ges. Återkommer sent ikväll och hoppas min lilla fusknotering kan hjälpa mig. Pats tillstånd kommer fortsätta försämras med det som genomförts hittills.

Citat:
Eftersom behandlande läkare inte verkar finnas tillhands,
får väl jag drista mig att beställa ett S-järn, förbereda för
behandling av ev. järnöverdos, och be IVA-jouren komma ned.

Missade nästan ditt inlägg. Ja, det är en järnöverods, iva-jouren kallas ner och tar över fallet då pats tillstånd är dåligt och ni misstänker en allvarlig intoxikation.

JAg ber om ursäkt om jag gjort fel i fallet. Tanken var att en kvinna som främst tagit stor mängd duroferon och satts sig ute, person som gått förbi har mest noterat att hon verkar off och när hon uppgett att hon börjar få ont i magen ringt ambulans.

Tanken med att börja mötet med ambulans och följdfrågor var väl att ambulansen hade en svag misstanke om att pat tagit någonting som inte var nog stark för att skriva i journaler (visserligen brukar de inte vara blyga med att gissa men tanken var att eventuella misstankar skulle gå åt det hållet).

Sedan vid blodprover skulle överdoseringen inte hunnit påverka normala blodproverna ännu, det som blev svårt för er var att ni inte visste att de rörde sig om en järnintox, detta är en blandning av fall där de visste eller i ett tidigt skede listade ut/fick reda på att det rörde sig om en järnintox.

Söker ni på järnintox kommer läkartidningen upp som träff och använt delar av det fallet.
Citera
2018-05-23, 23:42
Medlem
Citat:
Tanken med att börja mötet med ambulans och följdfrågor var väl att ambulansen hade en svag misstanke om att pat tagit någonting som inte var nog stark för att skriva i journaler (visserligen brukar de inte vara blyga med att gissa men tanken var att eventuella misstankar skulle gå åt det hållet).

Ambulansrelaterade fall är förstås alltid trevliga.
Det är ju inte helt okänt med patienter som har en LÅNG medicinlista,
och en hel kasse med mer eller mindre sorterade piller.
Där vore en accidentell intox inte så oväntad.
Personligen skulle jag tro/önska att man skrev NÅGONTING i journalen
om sina misstankar, om än bara "intox?".
Citera
2018-05-24, 10:02
Medlem
Citat:
Ambulansrelaterade fall är förstås alltid trevliga.
Det är ju inte helt okänt med patienter som har en LÅNG medicinlista,
och en hel kasse med mer eller mindre sorterade piller.
Där vore en accidentell intox inte så oväntad.
Personligen skulle jag tro/önska att man skrev NÅGONTING i journalen
om sina misstankar, om än bara "intox?".

I detta fall som jag även byggt delar av fallet på var den en person som inte tog några mediciner vanliga fall, haft lite kontakt med psykiatrin tidigare men inte relaterat till självmordsförsök eller tablettmissbruk, städad, ingen man skulle misstänka av att se på personen. Det var svag misstanke om lättare alkoholintag men personen var inte full eller påverkad. Dock gillar ambulansen att prata och då pat bara svarade ja och nej på frågor men ärligt så ställdes frågan.

Dock hade fallet blivit för lätt om ni fått så mycket så tänkte att med en mer ingående anamnes med raka frågor hade ni fått fram informationen. I vanliga fall hade helt klart ambulanspersonal lyft den frågeställningen men då hade det kanske blivit lite för enkelt för er.

Frågan ställdes om de fick titta väskan och om patienten hade piller vilket de fick och hittade bla duroferon, frågan ställdes och personen sa att den tagit stora mängder av det.
Citera
2018-09-16, 11:04
Moderator
Lapapps avatar
Du är på kirurgiakuten. Från akutbladet du plockar upp kan du se att din patient är där p.g.a. buksmärta och är en 45 årig kvinna av irakisk extraktion. Stabila vitalparametrar.
Citera
2018-09-16, 15:00
Medlem
Myst1cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Du är på kirurgiakuten. Från akutbladet du plockar upp kan du se att din patient är där p.g.a. buksmärta och är en 45 årig kvinna av irakisk extraktion. Stabila vitalparametrar.

Smärtans karaktär och lokalisering? Vad är kvinnans vikt (är hon obes)? Är hon möjligtvis gravid? Ta blodstatus med crp, leverenzymer.
Citera
2018-09-16, 15:29
Medlem
Duramaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp

Utvidga anamnes med utlandsvistelse, oregelbundna blödningar från underliv samt tidigare gynekologiska undersökningar (pap smear)? Inspektion och palpation av buk, med hänsyn till patientens härkomst preliminär gynekologisk etiologi som orsak till buksmärtan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in