Citat:
Ursprungligen postat av
Heller78
Jag blev inte riktigt klok på blodgasen och saknar kloridjon. Men i sitt kliniska sammanhang väljer jag prel att tolka som en metabol acidos med anjongap. Så komplettera provtagning med paracetamol, etanol, toxiska alkoholer, ketoner, albumin, salicylater. Diffar verkligen Na 10 enheter mellan provtagning och blodgas? Skulle ha frågot om alkoholbehållare i patientens närhet, men den infon brukar delges frivilligt av våra ambulanskollegor.
Skulle sätta in behandling med 100 mg tiamin, bolus 1L R-Ac, bolus 30% glukos samt kontinuerligt glukosdropp. Om patient stabiliseras kan vi diskutera fortsatt utredning.
Tanken är alltså dehydrering, alkohol och matbrist = AKA. Men vi utreder samtidigt andra orsaker.
Citat:
Ursprungligen postat av
Heller78
Jag blev inte riktigt klok på blodgasen och saknar kloridjon. Men i sitt kliniska sammanhang väljer jag prel att tolka som en metabol acidos med anjongap. Så komplettera provtagning med paracetamol, etanol, toxiska alkoholer, ketoner, albumin, salicylater. Diffar verkligen Na 10 enheter mellan provtagning och blodgas? Skulle ha frågot om alkoholbehållare i patientens närhet, men den infon brukar delges frivilligt av våra ambulanskollegor.
Skulle sätta in behandling med 100 mg tiamin, bolus 1L R-Ac, bolus 30% glukos samt kontinuerligt glukosdropp. Om patient stabiliseras kan vi diskutera fortsatt utredning.
Tanken är alltså dehydrering, alkohol och matbrist = AKA. Men vi utreder samtidigt andra orsaker.
Hinner inte sätta mig in i provsvaren mer, speciellt då min lilla "fusklapp" inte laddar som den ska så ni får mer svar sent ikväll.
Ja, tanken är att det ska vara en metabolisk acidos, tanken är att det ska vara ett liten skillnad i electrolyter men främst för att pat börjat få svarta diarréér samt kräkas. Ambulansen såg ingen flaska i närheten av där pat satt på bänken. Etanol 8mmol/L (ca 0,3 promille), paracetamol gav inget utslag på provet så pat har inte tagit det.
Jag måste kolla upp vilka prover som ingår i toxiska alkoholer och hinner inte riktigt nu men pats tillstånd beror inte på alkohol (ev en väldigt liten del).
Tiamin, bolus rac, 30 % gluk ges. Återkommer sent ikväll och hoppas min lilla fusknotering kan hjälpa mig. Pats tillstånd kommer fortsätta försämras med det som genomförts hittills.
Citat:
Ursprungligen postat av
MrHugo
Eftersom behandlande läkare inte verkar finnas tillhands,
får väl jag drista mig att beställa ett S-järn, förbereda för
behandling av ev. järnöverdos, och be IVA-jouren komma ned.
Missade nästan ditt inlägg. Ja, det är en järnöverods, iva-jouren kallas ner och tar över fallet då pats tillstånd är dåligt och ni misstänker en allvarlig intoxikation.
JAg ber om ursäkt om jag gjort fel i fallet. Tanken var att en kvinna som främst tagit stor mängd duroferon och satts sig ute, person som gått förbi har mest noterat att hon verkar off och när hon uppgett att hon börjar få ont i magen ringt ambulans.
Tanken med att börja mötet med ambulans och följdfrågor var väl att ambulansen hade en svag misstanke om att pat tagit någonting som inte var nog stark för att skriva i journaler (visserligen brukar de inte vara blyga med att gissa men tanken var att eventuella misstankar skulle gå åt det hållet).
Sedan vid blodprover skulle överdoseringen inte hunnit påverka normala blodproverna ännu, det som blev svårt för er var att ni inte visste att de rörde sig om en järnintox, detta är en blandning av fall där de visste eller i ett tidigt skede listade ut/fick reda på att det rörde sig om en järnintox.
Söker ni på järnintox kommer läkartidningen upp som träff och använt delar av det fallet.