Citat:
Ursprungligen postat av
adapa
Kompletterqr prover med en blodgas, samt leverstatus och krea. Faecesodling och virusdiagnostik från faeces.
Får ringer 1000ml på någon timme och därefter ett till lite långsammare
Obs i några timmar på akm, får se hur det hela uvecklar sig.
Kan ha gett mig ut på djupt vatten men hoppas ni har lite överseende med det om ni inte får alla prov, hoppas jag inte skriver någonting fel.
Blodgas
pH 7,17
pCo2 5,4
pO2 16,7
laktat 3,5
HCO3 -14
BE -2 (osäker här i fallet)
sat 96 %
gluk: 6,0
Na 120
K 3,1
Du hänger ringer 1L som får gå rätt snabbt och den andra som får gå lite långsammare, leverstatus och krea tas och de på labb säger att de ska skynda sig med provsvaren.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lapapp
Utöver adapas prover hade jag även pro forma önskat ett glukos (som ju ändå ingår i blodgasen). Vore där något avvikande där (som t.ex. en nydebuterad endokrin pancreasinsufficiens) skulle man i o f s sett detta på urinstickan. Rektoskoperar par under tiden. Hemoccult/F-Hb också.
Angående blodgasen, för att spara plats och tid tycker jag själv att de räcker med blodgaserna, BE, HCO3 och pH. Vill man ha annat får det efterfrågas mer specifikt. Om någon inte håller med får ni gärna säga till.
Ni väntar ytterligare ett tag och preparerar pat för rektoskopin, när ni är i undersökningsrummet kommer de kompletterande provsvaren som visar leverstatus ua, aningens lägre värden av haptoglobin, krea värde ua.
Du noterar att pats medvetandegrad sänkts, vaken men skruvar på sig, af fortsatt bra, likaså sat, pulsen har stigit till ca 100, pupillerna är normalstora och reagerar som de ska. Det går bra att genomföra undersökningen.
Du ser färskt blod i tarmen, du ser även två klumpar av vad som verkar vara tabletter som inte är helt upplösta.
(faecesodlingen är också tagen).