2018-09-15, 21:21
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Inte alls.

Och då kan jag lika gärna säga att det är ovetenskapligt att säga att ett foster inte är en människa.
I princip ja.
Vill du då använda våra lagar om mord på ditt embryo?
Citera
2018-09-15, 21:34
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Är en hjärndöd en människa?

Det vardagliga svaret på det är självklart ja
men! det etiska och i viss mån då det vetenskapliga svaret är nej, det är en död människa pga bristen på fungerande hjärna och därmed inte vad vi betraktar som något som vi måste hålla liv oavsett vad.

Samma resonemang för vi etiskt kring foster, det är en människa under utveckling, men inte en människa än! som vi måste hålla liv i, vetenskapligt baserat på att det inte har en hjärna.
Fast vilka är "vi" i det här sammanhanget? Jag tillhör då i alla fall inte detta "vi".
Citera
2018-09-15, 21:35
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fountain
Vetenskapliga namnet för människa är homo sapiens. Det vore väldigt ovetenskapligt att betrakta ett människofoster som tillhörandes en annan art än homo sapiens. Dessutom är fostret vid liv och fostret är ej en del av moderns kropp då fostret har en egen unik genuppsättning.
Citera
2018-09-15, 21:36
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Han vill att hans argument ska vara rådande, håller du inte med om det?
Jo, men det vill väl alla mer eller mindre? Verkligheten är dock att i en demokrati kan ingen bestämma lagarna ensam.
Citera
2018-09-15, 21:38
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
I princip ja.
Vill du då använda våra lagar om mord på ditt embryo?
"Mitt" embryo? Jag har inget embryo!

Men om jag ska vara allvarlig, så... Ja, det borde vara straffbart att genomföra aborter såvida inte kvinnans hälsa är i fara.
Citera
2018-09-16, 07:46
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
"Mitt" embryo? Jag har inget embryo!

Men om jag ska vara allvarlig, så... Ja, det borde vara straffbart att genomföra aborter såvida inte kvinnans hälsa är i fara.
https://feministisktperspektiv.se/2018/09/13/nytt-lagforslag-hotar-kvinnor-och-lhbtq-personer-i-guatemala/
Amnestyrapport från Guatemala, där det är risk att strafftänket går igenom.

https://www.etc.se/utrikes/argentinsk-kvinna-fick-missfall-straffas-med-8-ars-fangelse

www.aftonbladet.se/nyheter/a/L0AvaV/fodde-dodfott-barn--domdes-till-30-arigt-fangelsestraff

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4p22q/fick-missfall--domdes-till-30-ars-fangelse/promo

Det där är konsekvenser av abortförbud.
Senast redigerad av pollenper 2018-09-16 kl. 07:51.
Citera
2018-09-16, 08:29
Medlem
Citat:
Fast vilka är "vi" i det här sammanhanget? Jag tillhör då i alla fall inte detta "vi".

Sverige.
Men du kan ju även välja sekulariserad modern västvärld
Citera
2018-09-16, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fountain
Vetenskapliga namnet för människa är homo sapiens. Det vore väldigt ovetenskapligt att betrakta ett människofoster som tillhörandes en annan art än homo sapiens. Dessutom är fostret vid liv och fostret är ej en del av moderns kropp då fostret har en egen unik genuppsättning.

Ingen här prtar om en annan art, så rätt töntig halmgubbe.
Citera
2018-09-16, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Ett konservativt särdrag är att vi inte enbart förhåller oss till vad som är rätt och fel, utan även nyanserar ställningstagandena när detta är påkallat och inser att ibland står valen mellan fel och ännu mer fel. Givetvis är det fel att sätta oönskade barn till världen, men det är ännu mer fel att ta livet av dessa i moderlivet, givet att inga goda skäl föreligger.

Jag anser som sagt helt tvärtom, det är ännu mera fel låta en massa foster utvecklas till människor är det inte finns kärlek, resurser eller ens plats för dem på detta klot.
Nått mer inhumant och direkt vansinnigt får man ju leta efter.
Citera
2018-09-16, 09:44
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Som vanligt är det du som bestämmer vad som är "goda skäl".

Jag bestämmer vad jag anser är goda skäl. Jag motiverar också varför jag anser så. Självklart är jag beredd på att bli motsagd. Det är därför jag anstränger mig på Flashback.
Citera
2018-09-16, 09:47
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Detta har ju hänt mig också. Det verkar som att folk på båda sidor av debatten förväntar sig att om man är emot aborter, då är det på grund av religiösa skäl. Något annats finns typ inte i deras tankevärld, hur lite man än blandar in Gud i det man säger. En gång chockade jag de andra medlemmarna på ett annat forum genom att förtydliga att jag inte är kristen (troligen på grund av att den ende som höll med mig öppet var kristen). Jag tror att det är på tiden att folk öppnar upp sina ögon, så att de slutar stoppa in folk i fördomsfulla fack.

Ja, det är nog en riktig iakttagelse. Bara för att man inte hemfaller åt lidbommeri så behöver man inte begagna sig av religiösa argument.

Jag är förvisso gammaldags lutheransk, svenskkyrklig, men det färgar mycket litet av sig på mina politiska ställningstaganden, och grundar aldrig min argumentation.
Citera
2018-09-16, 09:50
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Dina tankegångar kring; "ta livet av barn i moderlivet" är i stort religiöst betingade eller i vart fall betingade av ovetenskapligt sentimentalitet.

Nej, de är betingade av det biologiska faktum att ett nytt människoliv uppstår i konceptionsögonblicket och att detta liv därmed inte kan ses som värdelöst, utan med dess utveckling också får ett allt ökande värde.

Citat:
Inte alls.

Och då kan jag lika gärna säga att det är ovetenskapligt att säga att ett foster inte är en människa.

Jo, precis. Biologin är entydig här och hade vi mer distanserat diskuterat någon annan däggdjursart så hade dessa problem inte ifrågasatts, men när det gäller människor så får en del för sig att det finns någon annan biologi som gäller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in