2018-09-15, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Är det så stor kultur skillnad?

Japaner är väldigt artiga turister t ex som jag förstått?

Skillnaden är jättestor. Japaner är intelligenta, artiga, hövliga, och vet hur man uppför sig. Som de flesta asiater faktiskt är, bortsett kineserna - detta patrask till folkslag.
Citera
2018-09-15, 22:03
Medlem
Citat:

Går inte ens att jämföra, är som natt och dag. Jag gillar hur de beter sig som bebisar när de inte får som de vill och lägger sig platta på gatan och börjar skrika... "bäääääääääääääääääääää". Jag har tidigare rankat araberna som det värsta folkslaget här på jorden, men efter att ha upplevt kineserna så har jag ändrat mig. Det skrämmer mig att det finns en miljard av dem........
Senast redigerad av Pezten 2018-09-15 kl. 22:06.
Citera
2018-09-15, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Hur har hela denna storyn kunnat få en så märklig gestalt?`

Kinesernas story verkar vara att de blivit dumpade vid skogskyrkogården. Varför då?

Är den någon slags standardförfarande av polisen? Om inte, varför tog man dem inte till stationen och lät dem kvarta i häktet? Eller varför går de åtminstone inte ut med en redogörelse för vad som egentligen hände? En diplomatisk kris känns ju rätt onödig, om inte både Sverige och Kina villa ha en?

En annan märklig aspekt av rapporteringen här är att filmerna visar kvinnliga poliser och att denna figuren https://static-cdn.sr.se/sida/images/2842/3662550_2048_1152.jpg är den som får göra UD:s uttalanden. Pågår det någon slags ideologiskt diplomatspel?

Eller är det bara en grupp kinesiska skojare som försökt blåsa sig till gratis hotell?

1. På grund av kulturella problem.
1.1. Kinesisk äldre man bokar fel datum, kanske pga. annan tidszon i datorn. Hotellet/hostellet/whatever är kulturellt inkompetenta och inser inte att den äldre mannen riskerar major faceloss pga. av detta. Värre blir facelossen eftersom de inte hjälper till - vilket så att säga innebär att Kinesen även förlorar sin status som ärad gäst. Sedan blir det ännu värre när hotellet tillkallar ordningsvakter för att hantera saken - då är face lossen på kriminell nivå så att säga. Sedan tar inte hostellet hänsyn till att personen är sjuklig vilket gör saken till en katastrof i faceloss.
1.2. Hostellet verkar med andra ord vara från helvetet och personalen verkar behöva mer utbildning.
1.2. Sedan kommer polisen dit och omhändertar (frihetsberövar) minst 1 person vilket så att säga fulländar spektaklet. Aftonbladet har någon film som de klippt där en av poliserna gör den internationella gesten för lyd nu hund även om det kan ha varit ett misstag av feminin sort, dvs. att pilla på sina höfter stup i kvarten helt omedvetna om handen på hölstret betyder något helt annat runt om i världen än i Sverige.

2. Det är statens sätt att säga att Sverige spelar i Afrikaligan när det gäller mänskliga rättigheter samt ett försök att spela på Kinesiska investeringar i Afrika. Eller så är det bara en slump.

Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Lite humor att Kina av alla länder tar upp brott mot de mänskliga rättigheterna. Lär ha att göra med en blandning av inrikespolitik (de kan visa att Kina minsann bryr sig om sina invånare), Dalai Lama och att Sverige ligger på om att släppa Gui Minhai. Detta var ett passande tillfälle att utnyttja.

1. Inte alls roligt. Läget för mänskliga rättigheter har försämrats betydligt i Sverige. Man ser mer och mer av godtyckliga beslut från myndigheter och en allt mer tilltagande ansvarslöshet i termer av att korrigera brott mot mänskliga rättigheter samt att utverka rättelser när sådana begåtts.

2. Det är onekligen tur att Kina håller efter de mänskliga rättigheterna i Sverige. För det är få av våra beslutsfattare som gör det även om polismyndigheten knappast är den värsta busen i staten i Sverige.

3. Svara inte på det här inlägget för ni får inget svar.
Citera
2018-09-15, 22:13
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Märkligt. Svensk polis vågar vara brutal mot kinesiska pensionärer men mot somalier som kastar sten ute i förorten för man dialog.
Citera
2018-09-15, 22:33
Medlem
Håller med om att fastlands kineser beter sig som svin, men observera att kineser inte alltid kommer från fastlandskina. Hong Kong, Singapore har många av kinesisk härkomst och beter sig inte så här.
Faktum är att HK och Singapore kineser också är trötta på dessa fastlandskineser.
Tur nog har jag faktiskt sett fastlandskineser som kan bete sig...
Citera
2018-09-15, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Skitsnack!
Det skulle en kinesisk turist aldrig göra.

Du tycks inte ha träffat särskilt många turister från Kina.
Sprang på ett gäng (8.000 mer konkret) när jag reste runt Nya Zealand för en tid sedan. Jösses säger jag bara...
Citera
2018-09-15, 22:37
Medlem
Sunimods avatar
Vem är förvånad?

Sett nog av kineser i Thailand där de beter sig som svin.
Visst, ryssar är värre men kineser klar 2:a

Herrefolk, Tyskar är på plats 5:e i jämförelse bland turister (min värdering)

Fulla svenskar är ingenting då kineser oftast är nyktra och beter sig som svin.
Citera
2018-09-15, 22:39
Medlem
Mycket fördomar om kineser som kommer fram här. Man kan inte dra 1 miljard kineser över en kam bara för att ett fåtal beter sig illa.
Citera
2018-09-15, 22:39
Medlem
nyblivetsocfalls avatar
Citat:

Ja, det är en stor ironi att Japans zen-buddhism i stort sett är grundad ur den Konfucianism som kineserna en gång i tiden frambringade. Det finns en kille från Sydafrika som bor i Kina och vloggar, här är en video om kinesers beteende i Kina https://www.youtube.com/watch?v=5ncOyYzOP3w&t=1296s

Han har pratat om liknande ämnen i flera vloggar, väldigt intressant. Japan är en annan värld.
Citera
2018-09-15, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
Mycket fördomar om kineser som kommer fram här. Man kan inte dra 1 miljard kineser över en kam bara för att ett fåtal beter sig illa.

Vi vet inte om kineserna uppförde sig illa, däremot ser vi de gråtande och omkullslängda på filmen.
Citera
2018-09-15, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nyblivetsocfall
Ja, det är en stor ironi att Japans zen-buddhism i stort sett är grundad ur den Konfucianism som kineserna en gång i tiden frambringade. Det finns en kille från Sydafrika som bor i Kina och vloggar, här är en video om kinesers beteende i Kina https://www.youtube.com/watch?v=5ncOyYzOP3w&t=1296s

Han har pratat om liknande ämnen i flera vloggar, väldigt intressant. Japan är en annan värld.

Mao förstörde allt...
Citera
2018-09-15, 22:57
Medlem
JustZlatans avatar
Kina vill straffa Sverige för att Dalai Lama besökte Malmö tidigare i veckan. Dessa kineser är antagligen spioner eller skådespelare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in