2018-09-15, 15:56
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj
Nej det nekar han till (Enligt MV). Säger att han bett om att träffas men att det inte blev av..
Rätt, och den digitala kontakten MV avser är förmodligen den tidigare, också av MV uppgivna, då benämd "digitala konversation" som förekommit (vill jag minnas han skrev?) Också synonym med den digitala kontakt han även uppgett SD först förnekat.
Är det så att det vid dom 5 st telefonernas genomgång inte hittas bekräftande svar i LWs mobil så går det svårligen påstå att " digital konversation" alls förekommit.
Vi har nog anledingen återkomma till detta.
Citera
2018-09-15, 15:59
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
2018-09-13, 20:47 =Moralensväktare|65258814]Man har en teori om varför han skulle träffa henne och det har med en resa han inte var förtjust över och det har väl nämnts tidigare i tråden. Det har framgått i sms och chattar att han helst såg att hon inte reste. Slut citat.

För lite har i mitt tycke fördjupats om det antagna motivet till mordet på LW

--Denna MVs uppgift att SD var upprörd av LWs Norgeresa ställer jag mig frågande till och utgår ifrån är MVs personliga uppfattning. Dvs att den av norgeresan utlösta svartsjukan var det utlösande motivet till mordet.
Eftersom SD och HD själva var på väg till USA så är det av den anledningen en utpräglad svartsjuka att förneka LW resan.

-- För att föregå händelserna så är det inte osannolikt att det förväntade målet blir ett indiciemål. .Då inställer sig frågan om det i rätten går att påvisa att SDs personlighet tidigare ägt egenskaper vilka haft utmärkande drag av svartsjuka. Ska det inför rätten viktiga motivet framstå som trovärdigt bör det vidimeras av mer historik än vad som hitills framkommit.

-- Vad gäller P7 (som även berördes av MV) så är det kutym vid ovanligt grova våldsbrott och behövs som grund för ev, kommande RPU och ev, vidare dom till RPV (rättspsykiatrisk vård)
Förfarandet är lite av slentrian eftersom den senare årens rättspraxis utvecklats till en synnerligen snävare bedömning i vad som i RPV ingår.
-- Kort beskrivet så bör gärningsman vid brottet bedömas lida av synnerligen allvarig psykisk störning för att numer dömas till RPV. Det har haft till följd att det i våra fängelser finns många svårhanterliga interner med diagnoser som för ett par årtionden sen skulle dömts till rättspsykiatrisk vård.

--För att återknyta till tråden så är en P7a på MGM med säkerhet inte av någon praktiskt betydelse om någon till övers trott det.

För nördigare intresserade:
https://www.rmv.se/verksamheter/rattspsykiatri/paragraf-7-undersokning/
Se om ändring i lagen (1991:1137) om rättspsykiatrisk
undersökning; utfärdad den 22 maj 2008. SFS 2008:320 // På regeringens vägnar
BEATRICE ASK

Att SD skulle ha sånt inflytande över LW att han kan skulle kunna avgöra om hon ska resa eller inte äger inte vidare trovärdighet. Det borde handla om ngt som gör uppenbart för SD att tillit/ förtroende/förståelse/ attraktion eldyl mellan de två är slutgiltigt bruten, från hennes sida. Och att det får konsekvenser för honom eller utnyttjas av LW. Svek, inte svartsjuka endast.

Är man så insyltade i varandra som de två så finns klar risk att den ene upplever det bestående som kvävande, och den andre förändringen som kvävande. Så endera kommer uppleva ett övergrepp oavsett vari det ”ändar”. Det är förmodligen också därför som man dragit ut på att sätta punkt. Och båda har behövt/ utnyttjat den andre över ansenlig tid.

Det räcker inte med intelligens och ödmjukhet för att hantera sånt där. Det behövs tur och en hel del andra goda förutsättningar och egenskaper. Hos båda. Till den grad att de tu borde ha varit gifta.

Man förstår då också var ”synden” inträder. Gissningsvis är båda att fatta som kålsupare, men tar man en titt i lagboken så kan man få råd: man skola icke trassla in sig så pass i knasigt eller oknasigt folk att det kan bli aktuellt att bryta mot de lagar som mänskosamhällena håller sig med i mycket vällovligt syfte och av rasande goda anledningar. Då har man prioriterat fel och betonat hel fel saker.

Man kan inte bara ta vad man själv behöver och skita i följderna. Bland vuxna.
Citera
2018-09-15, 16:02
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Hans fru HD kan inte vara annat än gravt lågintelligent som knyter an denna spillevink ännu tätare trots vetenskapen om vad de redan har på honom och vad de vidare misstänker honom för..😣

Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Hon är högpresterande! Garanterat betydligt mer än 99% av oss i denna tråd.

Hon känner SD sedan ungdomsåren och är det någon som känner SD är det hon. Om hon hade några onda aningar om att han kan tänkas vara mördaren, så tror jag inte hennes agerande skulle vara som vi ser idag. Hon är givetvis arg och besviken på det som har hänt och har svårt att lite på han vad gäller andra kvinnor.

Därför TROR jag att hon är ärlig när hon säger att hon är 100% säker på att han är oskyldig. Det betyder INTE att han är oskyldig.

Att vara högpresterande eller högutbildad
är inget skydd mot att hamna i destruktiva förhållanden.

Och hur väl känner man sin man egentligen
om man inte upptäcker att han är otrogen på 6 år?

Hon har ingen trovärdighet.
Antingen så är hon hjärntvättad eller så är hon dum i huvudet.
Citera
2018-09-15, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det var nog schack. Där finns ju t.o.m två springare och de går lite konstiga vägar.

De nya rönen om SD vid LWs dörr och sedan promenad mot planket:
Varför då?
Varför inte låsa dörren? eller kanske inte ens stänga den?
De passerar väl inget fönster på vägen till planket?

Men, hur länge har du varit ur tråden?
Att dörren inte var låst är ju känt från trådstart.
Hörvittnet var bra länge sen det kom upp i tråden.
Fönster passeras på vägen till planket. Det ligger ju hus på båda sidorna om gatan.
Larvar du dig?
Citera
2018-09-15, 16:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det var nog schack. Där finns ju t.o.m två springare och de går lite konstiga vägar.

Varför då?

Det finns flera grannar som har fönster åt gathållet till.

Om man har t ex sovrum på övervåningen kan man kanske också ha en bättre vy.

Villan mittemot LWs bostad:

https://www.google.com/maps/@59.2893958,15.1843514,3a,75y,129.39h,100.05t/data=!3m6!1e1!3m4!1s9et7Io5Tn1VvMfhdyQXIOg!2e0!7i1 3312!8i6656

Många fönster som kan se ner till gatan utanför LW:

https://www.google.com/maps/@59.2893505,15.1845327,3a,75y,1.25h,105.08t/data=!3m6!1e1!3m4!1s3byR-1UhgTZH-9tefUPCtg!2e0!7i13312!8i6656

Fler fönster som vetter mot gatan:

https://www.google.com/maps/@59.2892784,15.1848513,3a,75y,116.04h,101.89t/data=!3m6!1e1!3m4!1sAHg8OxoHanO-hFSU4pf7_Q!2e0!7i13312!8i6656

Villor på Skiftesvägen som möjligen kunnat ha utsikt över gatan:

https://www.google.com/maps/@59.2892784,15.1848513,3a,75y,225.83h,77.53t/data=!3m6!1e1!3m4!1sAHg8OxoHanO-hFSU4pf7_Q!2e0!7i13312!8i6656

Osv:

https://www.google.com/maps/@59.2892017,15.1852349,3a,90y,92.48h,72.45t/data=!3m6!1e1!3m4!1syEz-yy0BqF-jBlZ55v_w1g!2e0!7i13312!8i6656

Och här:

https://www.google.com/maps/@59.2891211,15.1857077,3a,60y,107.61h,110.66t/data=!3m6!1e1!3m4!1sTNHcJ6cl1rM6i3Hwj8pSxA!2e0!7i1 3312!8i6656

Att dörren stod olåst tycker jag inte är jättekonstigt om hon inte planerade att vara borta en längre stund.

Men man funderar ju på hur hon hamnade bakom planket. Och vem vet, kanske bråkade de och det är därför det finns vittnesuppgifter om röster. Kanske gick det inte lugnt till ner till planket... och därför är dörren olåst?
Citera
2018-09-15, 16:49
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Vem av männen (initialerna) var det som LW skulle haft något på gång/ihop med i samband med Norgeresan?

JH? En av dem.
= BeholderX?

Eller är jag ute och cyklar?
Citera
2018-09-15, 16:57
Medlem
Draifoss avatar
Citat:

Varför då?
Det är egentligen inget nytt. Det här om SD vid LW:s dörr, och sedan deras pratande under en promenad ner mot bullerplanket, är samma spekulationer som i brist på fakta sedan blev standardteorin här i tråden. Det nya är väl möjligen att den gråhåriga damens vittnesmål kanske kan ge stöd åt den här teorin.
Senast redigerad av Draifos 2018-09-15 kl. 17:21.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Att vara högpresterande eller högutbildad
är inget skydd mot att hamna i destruktiva förhållanden.

Och hur väl känner man sin man egentligen
om man inte upptäcker att han är otrogen på 6 år?

Hon har ingen trovärdighet.
Antingen så är hon hjärntvättad eller så är hon dum i huvudet.
Intelligens kan klassas i många olika kategorier, vissa anser att en är intelligent om en har klarat av en viss utbildning osv..Själv anser jag inte att en sjuksköterska skulle per automatik vara klassad som högutbildad,nog sagt om detta. Något är ju helt uppenbart fel då en kvinna helt förlitar sig på sin man/ex.man och följer med honom på alla de slags äventyr fastän mannen är misstänkt för ett mycket allvarligt brott. SD har inget alibi, det kan vi nog alla slå fast vid. Manipulation ligger närmast till hands om man skulle gissa
Citera
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag tycker nog att den nya serien inlägg igår kväll tillför en del nya uppgifter. Det mest intressanta är väl uppgiften om att utredarna skall vara inne på samma linje som tidningen Metro, dvs. att motivet till mordet skall ha varit svartsjuka. Det här har ju inte polisen gått ut med tidigare. Att man nu har hittat inte bara tre utan fem mobiltelefoner är också nya uppgifter. Utredarna hoppas också att de tekniska undersökningarna snart skall kunna visa vilken av de här mobilerna som är LW:s. Att man nu har span på SD för att förhindra att han mördar fler är också en ny uppgift.

Polisens (åklagarens?) teori om hur brottet skall ha gått till beskrivs också tydligare nu: SD skall alltså ha kontaktat LW och velat träffas. Han står en stund senare utanför hennes dörr. De går tillsammans pratande ner till bullerplanket där hon tas av daga. Efteråt flyr SD österut längs motorvägen, och springer sedan genom skogen hem till sitt eget hus.

Utredarna hoppas nu alltså på att få möjlighet att förhöra det sk. nyckelvittnet för att kunna bekräfta den här teorin (därav efterlysningen av vittnet), och därefter kommer SD enligt uppgift troligen att åtalas. Eftersom SD har haft en utmärkande stil i förhör så han kommer han i så fall enligt uppgift att först få genomgå en sinnesundersökning.

Bra sammanfattning.
-- Att SD är belagd med full span såväl digital som buggat hem, bil etc är enilgt praxis. Förleds inte tro SD släpptes vind för våg för så förhåller det sig inte. Har dock undrat i vilken utsträckning fysisk span förekommit eftersom det är synnerligen personalintensivt och utredningen dragit ut på tiden, men som nu även till viss del bekräftats av MV.

-- Att han dristar sig koppla span till att förhindra MGM begå ytterligare mord får väl snarare läggas dramatiken till del
Vågar ändå påstå att endast vid för utredarnas valda tillfällen förekommer fysiskt span på paret Davidson.

-- Dom 10 st nu i media uppgivna heltidare som avsatts utredingen räcker näppeligen för att hålla 24/7 fysiskt span på MGM såtillvida dom inte lägger ner all annan verksamhet och sover ohälsosamt för lite..

-- Det går också med fog påstå att span även också ålagts paret Davidsson förehavanden under den nyligen utförda resan till i Holland (var det väl ?). Med det trassel som förekommit tidigt i utredningen så är det osäkert om det också förekommit under den tidigare från USA senare omplanerade resan rill GB,
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-09-15 kl. 17:07.
Citera
2018-09-15, 17:37
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det förutsätter inte jag.
Jag tror definitivt att med "man" i den här situationen menar MV utredningen.

Precis som MV skriver i många andra inlägg:

"Man vet med 100% säkerhet att någon befann sig på framsidan..."
"Man har vissa klockslag som vittnen lämnat och enligt dom har ju mordet skett en tidpunkt."
"Man har sökt i området vid gångbron och även tagit sig samma väg
"Man gick ut i tidningen och påstår att man jobbar på över sommaren "
"

Jag tror detsamma. Att ”man” avser utredningen i inläggen från MV.
Citera
2018-09-15, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Eftersom jag vet att mitt minne ibland "fyller ut" luckor med "minnen" så är jag väldigt försiktig med att kalla detta ett riktigt minne, men jag "har för" mig att det tidigare stod på SDs facebook att han har gått på Chalmers, KTH eller något motsvarande, ingenjörsexamen???

Eller så är det bara jag som fyllt ut mitt minne på detta sätt eftersom jag vet att Tyréns är ett välkänt konsultföretag.

På SDs kontaktuppgifter för medarbetare står:

"Kontrollansvarig PBL, kvalificerade projekt".

https://www.tyrens.se/sv/kontakt/

Men någon i tråden borde rimligen veta?
Vad SD har för utbildning i botten vet jag ej. Han jobbar på Tyréns i Karlskoga. Han är kontrollansvarig för Kvalificerade Objekt. Man använder ett geografiskt informationssystem: GIS för att mäta upp geografi och implementera dessa data i en ny databas.
Förut har det varit ett mischmasch av gamla kartor och lantmäterimätningar o dyl. Nu används ett matrissystem med digitala parametrar.
Det intressanta är att SD är inblandad i olika användares tillgänglighet till databasen. Det finns sk Restriktionsområden i terrängen som man inte ska nå med en enkel sökning t ex på vandringsleder inom en kommun.
Citera
2018-09-15, 18:10
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neverhorse
Vad SD har för utbildning i botten vet jag ej. Han jobbar på Tyréns i Karlskoga. Han är kontrollansvarig för Kvalificerade Objekt. Man använder ett geografiskt informationssystem: GIS för att mäta upp geografi och implementera dessa data i en ny databas.
Förut har det varit ett mischmasch av gamla kartor och lantmäterimätningar o dyl. Nu används ett matrissystem med digitala parametrar.
Det intressanta är att SD är inblandad i olika användares tillgänglighet till databasen. Det finns sk Restriktionsområden i terrängen som man inte ska nå med en enkel sökning t ex på vandringsleder inom en kommun.

Hm, då borde hans tjänst vara Säkerhetsklassad? Han borde även ha en del fördelar av jobbet i sitt geocachande. Eller, är jag fel ute med dessa tankar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in