2018-09-15, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smultr0n
Lite fakta om sjuksköterskeutbildning i Sverige: högskoleutbildning sedan 1977, 3årig sedan 1993. Det är en yrkesexamen men numera är det ytterst få som inte skriver Cuppsats, dvs har en fil kand efter examen. Vidareutbildningar är på 1-2år med Duppsats.

Att jämföra med nuvarande statsminister som gått 1.5år på nån högskola utan att ta examen och inte heller gjort klart sin svetsarutbildning pga för hög frånvaro. 😀

Källor är förvisso wikipedia men jag tycker nog att en sjuksköterska kan anses högutbildad om man med det menar att man genomgått högre akademisk utbildning än Steffo L.

S regeringar brukar inte vara bra referens när det gäller utbildning. MAndersson är väl i princip det enda undantaget. Finns nog en definition vad som anses långt. Psykolog, jurist, läkare 5-6 år. Och jag tror även SD är en mellaningenjör (ej civil) om jag får gissa. Har inbillat folk att han är utbildad pilot, men har väl i princip bara haft certifikat.
Citera
2018-09-15, 15:05
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Att du lägger in ett antagande att det är MVs egen uppfattning om motivet skulle vara Norgeresan är ju lite konstigt när hen uttryckligen skriver att "man har en teori" om varför han ville träffa henne och att det skulle ha med resan att göra.

Tyvärr får jag en stark känsla av att det viktigaste av allt i denna indiciekedja är detta att man behöver knyta en person till platsen.

Därför är det så viktigt att denna kvinna som har på trädgårdsmarknaden sagt till ett par att hon såg en person utanför sitt fönster väldigt viktig!

Utan att veta, bara gissa, tänker jag att mastuppkopplingarna för den misstänkta tiden för mordet kan på något så när visa en viss trolig plats för var mgm befunnit sig.

Har man riktigt stor "otur" har mgm haft något otrevligt i huvudet redan när han lämnade sitt hem och därmed lämnat sin mobil hemma.

Att MV säger att man vet säkert att någon befann sig utanför LWs hem måste ju ändå betyda att man har något som styrker detta.

Om det hade varit mastuppkopplingar som styrkt detta, då hade mgm varit identifierad. Kvar blir vittnesuppgifter. Och då tror jag inte att en andrahandsuppgift gäller!!

Tror alltså på flera vittnen i den här historien.

Kanske personen ropat att hon skulle ut, kanske någon sett att personen ryckt i dörren, bankat? Barnen???
Detta har väckt uppmärksamhet?

100% säkerhet att någon stod utanför hennes dörr, skriver MV.

Trots att det kanske finns flera vittnen som sett/hört något denna kväll, verkar det ändå som att man inte kunnat binda personen till platsen.

Det oroar mig.
Snälla tant!
Rätt, det var slarvigt uttryckt. Förutsätter MV med "man" avser sin egen person.
Du har har som alltid intressanta synpunkter. Återkommer med kommentarer om av MV uppgivet "utanför dörren" vittne.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-09-15 kl. 15:33.
Citera
2018-09-15, 15:07
Medlem
Snor-Johans avatar
Åter om den skavande grå tanten.
Uppgifterna om kvinnliga hörvittnet vilken hört ett samtal vid stängandet av sitt sovrumsfönster som MV delgivit oss är misstänkt och obekvämt likt grå tant-vittnet. Både vad gäller genom fönstret och det nära området dom uppgivits befunnit sig i. Att grå tanten uppgivit "sett" någon samtala bör inte dras för stora växlar på ty det kan förmodligen tillskrivas viskleken.

MVs uppgifter KAN med visst fog ha sitt "ursprung från dom avsatta utredarna" som måhända, med tanke på dom infekterade bråken, obstruerat överlämningen av fallet/ uppgifterna eftersom dom ansett sig rätt behålla dom själva vaskat fram. M.a.o på ren pin tji försvårat övertaget av utredningen för dom nytillträdda. Vi bör nog inte underskatta bråkens inverkan på utredningen.

Grå tanten skulle med det scenariot för nuvarande utredarna vara en sent inkommen och obekräftad uppgift (kanske t.o.m från tråden) som dom till slut måste kolla upp och därför nu efterlyst. Det kan vara en förklaring varför tanten inte gett sig tillkänna eftersom hon med rätta uppfattat sig redan hörd och inte identifierar sig med den efterlysta grå tanten.

Något föranleder mig tro att MVs hörvittnesmål framkommit under dom tidiga dörrknackningarna.

Tilläggas kan att i 4:ans program Efterlyst fanns inte den grå tantens efterlysning med utan endast dom 2 st ca, 18 år gamla tjejerna.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-09-15 kl. 16:01.
Citera
2018-09-15, 15:12
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Jag förstår inte riktigt det där med att de umgåtts i smyg ibland.
SD var gift så då kan man kanske anta att hela förhållandet skedde i smyg.
Hur kunde det då bli mer i smyg?

Det är nog en fråga om hur länge de haft förhållandet i smyg och hur deras förhållande var. Är man gift kan man ju umgås med andra ändå. Men är det i smyg så känns det som att antingen är det en sexrelation eller så har SD lovat HD att ej ha kontakt med LW oavsett.
Senast redigerad av Netherworld 2018-09-15 kl. 15:18.
Citera
2018-09-15, 15:18
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Om man vill göra en bedömning av om MV:s (polisens?) teori låter rimlig eller inte så kanske man inte skall haka upp sig på och övertolka enskilda inlägg ett i taget. Jag tror att en mer framkomlig väg kan vara att lägga ihop MV:s "pusselbitar" och försöka få en helhetsbild.

Tycker ni som har hängt med i tråden att mitt försök igår att göra en sådan sammanfattning (se länk nedan) ger en korrekt beskrivning av den aktuella teorin?
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Jag tror att det gått till som du beskriver, stämmer med mina funderingar. Det enda jag tvekat mellan från början var om han satt i bil och hon kom ner till honom.

Men efterhand som uppgifter om vittnen, etc tillkommit så tror jag inte längre på min bilteori.

Jag tillhör dem som tror att LW och SD fortsatt att träffas i smyg så det som kommit fram passar i min teori perfekt.
Citera
2018-09-15, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Om MV:s uppgifter stämmer (vilket jag tror) om att de haft en relation i smyg efter bilincidenten, då måste väl detta kommit till polisens kännedom genom förhör eller via digital kontakt som finns sparad.
MGM kanske har sagt i förhör att de smugit med sin relation.
Men att de aldrig träffades den här kvällen.
Nej det nekar han till (Enligt MV). Säger att han bett om att träffas men att det inte blev av..
Citera
2018-09-15, 15:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Rätt, det var slarvigt uttryckt. Förutsätter MV med "man" avser sin egen person.

Det förutsätter inte jag.
Jag tror definitivt att med "man" i den här situationen menar MV utredningen.

Precis som MV skriver i många andra inlägg:

"Man vet med 100% säkerhet att någon befann sig på framsidan..."
"Man har vissa klockslag som vittnen lämnat och enligt dom har ju mordet skett en tidpunkt."
"Man har sökt i området vid gångbron och även tagit sig samma väg
"Man gick ut i tidningen och påstår att man jobbar på över sommaren "
"
Citera
2018-09-15, 15:42
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Kan hålla med dig ändå. Känns dock lite konstigt att poker skulle vara anledningen till att Springare fick gå.

Det var nog schack. Där finns ju t.o.m två springare och de går lite konstiga vägar.

De nya rönen om SD vid LWs dörr och sedan promenad mot planket:
Varför då?
Varför inte låsa dörren? eller kanske inte ens stänga den?
De passerar väl inget fönster på vägen till planket?
Senast redigerad av PeterNoster 2018-09-15 kl. 15:45.
Citera
2018-09-15, 15:45
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj
Nja..det känns nog lite långsökt att blanda in rasistiska aspekter.

En rasist är rasist 24/7.
Det spelar ingen roll om hen är på
jobbet eller inte.
Citera
2018-09-15, 15:46
Medlem
Vem av männen (initialerna) var det som LW skulle haft något på gång/ihop med i samband med Norgeresan?
Senast redigerad av Osamaj 2018-09-15 kl. 15:49.
Citera
2018-09-15, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Jag tror att det gått till som du beskriver, stämmer med mina funderingar. Det enda jag tvekat mellan från början var om han satt i bil och hon kom ner till honom.

Men efterhand som uppgifter om vittnen, etc tillkommit så tror jag inte längre på min bilteori.

Jag tillhör dem som tror att LW och SD fortsatt att träffas i smyg så det som kommit fram passar i min teori perfekt.
Bilen har även jag funderat över, men det går inte riktigt ihop. Då skulle SD alltså ha kommit till LW i sin bil och därefter knallat iväg med LW till planket och haft henne av daga, då stämmer inte flyktvägen till fots som det spekulerats i, då jag inte finner det sannolikt att han skulle kutat hem och lämnat bilen vid hennes bostad?! Tror även jag att de har fortsatt att träffas i smyg efter bilincidenten, men av skam har de dolt detta för alla
Citera
2018-09-15, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
En rasist är rasist 24/7.
Det spelar ingen roll om hen är på
jobbet eller inte.
Ok..har för dåligt med underlag på honom för att kunna ta ställning till om han är rasist eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in