2018-09-14, 11:41
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
" Men SD har en utmärkande stil i förhör så han kommer med all sannolikhet få göra en sinnesundertsökning ifall han kommer att åtalas." skriver MV.

Det är starka ord, men det är inte liktydigt med att man anser att han är psykisk sjuk, men enl MV har han uppvisat en utmärkande stil som kanske verkar suspekt.

Vid ett så allvarligt brott som mord är det viktigt att utreda om personen lider av allvarlig psykisk störning.

I så fall avgör domstolen först om en sk §7 (liten sinnesundersökning) ska göras.

https://www.rmv.se/verksamheter/rattspsykiatri/paragraf-7-undersokning/

https://www.svt.se/nyheter/sa-fungerar-rattspsykiatrisk-undersokning-och-vard

Allvarlig psykisk störning handlar mer om sådan allvarlig art att gm inte kunnat skilja på verklighet från fantasi, haft grava tvångstankar och liknande. Inte personlighetsstörningar såsom psykopatiska eller narcissistiska drag.
Så nyfiken på den utmärkande stilen i förhör.
Attack? Tystnad? Ilska? Offerkofta? Mästrande? Älskar att prata om sig själv som Madsen? Ingen medkänsla för offret eller anhöriga?
Citera
2018-09-14, 11:46
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brus-nilsson
Gammalt groll som inkompetenta chefer passade på att utnyttja. De få kontakter jag har med polismän i Örebro står till 100% på Springares sida.
Det säger väl allt om polisen i Örebro.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Yankeen har gjort ett tillägg på FTF:en "En ö i havet":
http://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=167d4057-fc54-4783-885f-b328999c5196
Tillägget:
"2018-09-13: PS. Softpocahontas's nick is included in the logbook as a Team FemFemma inside joke. Softis had ranted about this being a team effort and about how her part was the designated team taxidriver. The best part of the joke was the look on her face when she saw the photo. RIP Lena & Team FemFemma 💔"

SD verkar ju, som det synes i filmsnutten, sitta tryggt i båten. Skall man tolka detta symboliskt?😶
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Sinnesundersökning görs vad jag vet inte när åtal väcks. Det görs om gärningsmannen har erkänt eller när förhandlingarna är slutförda och det står klart att hen kommer att dömas. Jag är ganska säker på att detta gäller RPU men är lite säkrare om när P7 får göras.

Delar din uppfattning. P7:an tar bara någon timme i anspråk så den är inte särskilt omfattande men används bl.a. som en indikation om behovet av fullständig RPU som tar ca 6 veckor.

Undrar vad det "anmärkningsvärda sättet" vid förhör kan innefatta ...?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Jag ifrågasatte att när MV säger att hen inte haft något att skriva på lång tid pga inget nytt...
Varför då svara på gamla frågor och inget nytt kommer fram...

Var och en får självklart avgöra vad dom tror/inte tror på!

Vad tycker Du det framkommit för nytt i hens inlägg nu?
Precis som jag skrev blev några spekulationer bekräftade..Det måste väl också ses som något nytt. Vidare som EGT nämner i sitt inlägg #26357.

Ett par saker är nya och även fastställda.
5st mobiler.
100% att GM väntade utanför (tidigare var det väl en hypotes).
Alla vittnen är inte förhörda.
Att utredarna verkar anse att han är psykiskt sjuk.
Att han är satt på 100% span....
Senast redigerad av Osamaj 2018-09-14 kl. 11:49.
Citera
2018-09-14, 11:48
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Det märkliga med MV:s inlägg är att (som jag uppfattar det) både med/motståndare till SD som GM inte ifrågasätter inläggen. Alla verkar ta det som sanning...
Och varför svara på en massa gamla inlägg i tråden... varför inte bara skriva vad som är nytt i utredningen (som jag inte hittade).
Jag tycker nog att den nya serien inlägg igår kväll tillför en del nya uppgifter. Det mest intressanta är väl uppgiften om att utredarna skall vara inne på samma linje som tidningen Metro, dvs. att motivet till mordet skall ha varit svartsjuka. Det här har ju inte polisen gått ut med tidigare. Att man nu har hittat inte bara tre utan fem mobiltelefoner är också nya uppgifter. Utredarna hoppas också att de tekniska undersökningarna snart skall kunna visa vilken av de här mobilerna som är LW:s. Att man nu har span på SD för att förhindra att han mördar fler är också en ny uppgift.

Polisens (åklagarens?) teori om hur brottet skall ha gått till beskrivs också tydligare nu: SD skall alltså ha kontaktat LW och velat träffas. Han står en stund senare utanför hennes dörr. De går tillsammans pratande ner till bullerplanket där hon tas av daga. Efteråt flyr SD österut längs motorvägen, och springer sedan genom skogen hem till sitt eget hus.

Utredarna hoppas nu alltså på att få möjlighet att förhöra det sk. nyckelvittnet för att kunna bekräfta den här teorin (därav efterlysningen av vittnet), och därefter kommer SD enligt uppgift troligen att åtalas. Eftersom SD har haft en utmärkande stil i förhör så han kommer han i så fall enligt uppgift att först få genomgå en sinnesundersökning.
Citera
2018-09-14, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vem är dirigenten?

Jag tror att många av de personer som dirigenten omger sig med, är sådana människor som kan uppfylla dirigentens behov. Som är medkännande personer.Som kommer att lyssna till dig när du vädjar; att det är nu du måste visa att du litar på mig. Jag har inte gjort det här mordet. Ni måste visa att ni tror på mig, nu behöver jag det som mest. Annars kommer de att tro att jag är skyldig...

Personer som går att kontrollera.

Som inte vågar leva sitt eget liv. Som inte fullföljer sin skilsmässa (?) eller träffar andra män.

När de inte går att kontrollera, då vet vi hur det går...

Har också tänkt så, vågar ens HD inleda en ny relation just nu eller är hon tvungen att spela med? Hur kan hon köpa nytt hus i början av året, begära skilsmässa i mars och nu resa runt som på värsta smekmånaden???
Citera
2018-09-14, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Det säger väl allt om polisen i Örebro.

Exakt, vad har de för intern kultur, pokerkvällar på polishuset lär bara vara toppen på ett isberg.
Citera
2018-09-14, 11:57
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Hon är högpresterande! Garanterat betydligt mer än 99% av oss i denna tråd.

Hon känner SD sedan ungdomsåren och är det någon som känner SD är det hon. Om hon hade några onda aningar om att han kan tänkas vara mördaren, så tror jag inte hennes agerande skulle vara som vi ser idag. Hon är givetvis arg och besviken på det som har hänt och har svårt att lite på han vad gäller andra kvinnor.

Därför TROR jag att hon är ärlig när hon säger att hon är 100% säker på att han är oskyldig. Det betyder INTE att han är oskyldig.
Om HD är så smart som du vill få det till är det ju ännu konstigare att hon tror att han är oskyldig. Det föranleder mig att tro att hon vet att han är skyldig och försvarar honom därför och är kanske insyltad själv.
Hon är ju själaglad på alla bilder.
Citera
2018-09-14, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Så nyfiken på den utmärkande stilen i förhör.
Attack? Tystnad? Ilska? Offerkofta? Mästrande? Älskar att prata om sig själv som Madsen? Ingen medkänsla för offret eller anhöriga?
Om man ska gissa så tror jag att han mest flinat (som han gör på varje foto) och skrattat bort allt i förhören..
Citera
2018-09-14, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Om man ska gissa så tror jag att han mest flinat (som han gör på varje foto) och skrattat bort allt i förhören..

Jag gissar att han provat alla dessa olika manipulationstekniker, men utgår från att förhörsledaren har gedigen utbildning och erfarenhet. Trots vad som framkommit om Örebropolisen.
Vad tror vår expert Rosamund?
Senast redigerad av flashbackfollower 2018-09-14 kl. 12:05.
Citera
2018-09-14, 12:08
Medlem
Svarar till de som frågat ang mitt inlägg vad gäller MV.

Att det framkommit nya uppgifter från hens sida har jag sett...

Vad jag ifrågasatte/ifrågasätter är varför alla som ställt frågor till hen utgår från att det är sanningen... vad säger att det är så...?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in