Citat:
Ursprungligen postat av
makullerad
Jag har läst igenom tråden lite mer och jag önskar verkligen att jag kunde hjälpa dig på något vis eller ge dig min plats som jag vägrar ha inom psykiatrin eftersom jag inte lider av något sedan evigheters tid. Om jag åtminstone kunde säga hur man bara bryter hjärnan och får den att funka igen men jag vet inte svaret.
Jag har ju aldrig upplevt att jag skulle vara styrd eller sådana saker och har en sjujäkla respekt för er som har sådana upplevelser eller som behöver försöka sortera mellan verkligt och overkligt. Är inte Abifility en psykosmedicin? Kan du prova Nozinan eller Zyprexa kanske och se om de hjälper dig?
Det är otroligt viktigt att du äter ordentligt och sover med bra rutiner. Att du avbryter tankar och försöker aktivera dig. Gärna med fysiska aktiviteter. Jag förstår att det måste vara otroligt tufft men jag tänker också att övergreppen du upplevt kan vara en stor grundorsak.
Ibland hamnar man snett med grannar och vissa gör konstiga saker pga egen ohälsa, paranoia osv (jag har haft en som på riktigt knackade på dörren på nätterna och antagligen led av något som gjorde att vi var två i trapphuset som var psykiskt dåliga). Men när det inte finns något får man ifrågasätta rimligheten i det man upplever. Öppnar du dörren och ingen är där så är det din hjärna som spökat(min fanns där o hade redan innan vid ett tillfälle försökt attackera mig och människor som var hemma hos mig med galet utbrott, många år sedan nu också). Kan du av någon orsak påminnas om något hos din granne som triggar känslor?
Vid paranoia och psykosgränser blir allt mer skrämmande och man fastnar på detaljer som hjärnan försöker tyda o ofta kan tolka som hotfullare än vad det är. Det har med obalans i hjärnan att göra.
Övergrepp som barn, mobbning, annan etnicitet, utanförskap, rotlöshet med många flyttar kan trigga igång schizofreni. Exempelvis så var många andra generationens överlevare från koncentrationslägren, i högre utsträckning schizofrena. Traumatiska upplevelser ger sår i själen som behöver behandlas.
Jag hoppas att du kommer bli tagen mer på allvar och vill jättegärna höra mer sedan om hur det gått för dig. ❤
Hej!
Tack för ditt väl utformade inlägg, det måste ha tagit tid att skriva det. <3
Jag förstår precis hur du menar. Tufft att vara så här och att fungera/må bra är prio ett.
Jo, visst har jag ätit Zyprexa. 12 år sedan nu. Tyvärr gick jag upp FÖR mkt i vikt och sov dygnet runt av den.. Så jag slutade, började med annan psykosmedicin - Abilify. I juni sänkte vi dosen pga jobbiga biverkningar. Denna dosminskning är ju en anledning till allt det här skitet som händer nu.. eller det antar jag, iaf...
Jag gör ärligt talat mest det jag "tvingas göra" om dagarna - och till och med det är en kamp. Jag vet knappt vad den övriga tiden ägnas åt. Jag är rastlös och kan inte koncentrera mig på något. Även om jag så klart håller med om att aktiviteter är bra och viktiga så är det motigt att göra - jag fastnar i tankar och kommer ibland ingenstans även om jag försökt förbereda mig praktiskt och mentalt redan dagen före!
Jag känner inte mina grannar öht. Vi är extremt anonyma för varandra. Ok, vi kanske säger hej när vi råkar på varandra i trappen, men.. Absolut inget mer. Låter jobbigt att ha en clash med sin granne som du hade! Det hade jag på mitt förra boende, en granne som t.o.m stal min post och gjorde andra skumma saker.. Jag flyttade därifrån för 3 år, 9 månader sedan. Det var ett steg i rätt riktning, men här har det blivit värre.. Ensamheten och isoleringen gör sitt till också.
Sant, att trauma ger sår. Bra terapi är inget jag fått, tyvärr. Bara helkassa samtalskontakter, brutna löften m.m.. Men det du skrev stämmer likväl.... Absolut!
Jag tänkte använda denna tråd för att uppdatera om läget och allting annat, kanske över en tid.
Varma hälsningar, C.