2018-09-15, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wueterich
Hej!

Hur är det idag?

Har du någon gång funderat på om du kanske även har ADHD/ADD? Det är vanligt med samsjuklighet när man har Asperger. Provat metylfenidat (Concerta) någon gång? Det skulle kanske göra att du får lite mer energi i vardagen.

Har du någon medicin mot depressioner nu? Provat Voxra?

Brukar vanligtvis inte haka på provokationer, men...

Är du seriös, ADHD? Hur tänkte du där?
Citera
2018-09-16, 08:17
Medlem
Wueterichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cherrybeat
Brukar vanligtvis inte haka på provokationer, men...

Är du seriös, ADHD? Hur tänkte du där?

Provokation??? Nä.

Du skrev: Jag gör ärligt talat mest det jag "tvingas göra" om dagarna - och till och med det är en kamp. Jag vet knappt vad den övriga tiden ägnas åt. Jag är rastlös och kan inte koncentrera mig på något. Även om jag så klart håller med om att aktiviteter är bra och viktiga så är det motigt att göra - jag fastnar i tankar och kommer ibland ingenstans även om jag försökt förbereda mig praktiskt och mentalt redan dagen före!

Just detta är ganska typiskt för ADHD, egentligen ADD men vad jag vet så har man tagit bort ADD och allt heter ADHD/uppmärksamhetsstörning idag. Skillnaden är att man inte behöver vara hyperaktiv utåt och det är mer en inre rastlöshet och oförmågan att koncentrera sig, uthållighet att göra saker eller ta tag i saker som är "jobbiga". Det kan vara allt möjligt, städ, handla, betala räkningar, träna, ringa till vårdcentral, vara "social" osv. Att fastna i tankar och älta är också typiskt.

Iofs kan det i ditt fall kanske även bero på PTSD och/eller depression men det var bara en tanke, inte tänkt som provokation.
Citera
2018-09-16, 11:09
Medlem
DragforADHDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wueterich
Provokation??? Nä.

Du skrev: Jag gör ärligt talat mest det jag "tvingas göra" om dagarna - och till och med det är en kamp. Jag vet knappt vad den övriga tiden ägnas åt. Jag är rastlös och kan inte koncentrera mig på något. Även om jag så klart håller med om att aktiviteter är bra och viktiga så är det motigt att göra - jag fastnar i tankar och kommer ibland ingenstans även om jag försökt förbereda mig praktiskt och mentalt redan dagen före!

Just detta är ganska typiskt för ADHD, egentligen ADD men vad jag vet så har man tagit bort ADD och allt heter ADHD/uppmärksamhetsstörning idag. Skillnaden är att man inte behöver vara hyperaktiv utåt och det är mer en inre rastlöshet och oförmågan att koncentrera sig, uthållighet att göra saker eller ta tag i saker som är "jobbiga". Det kan vara allt möjligt, städ, handla, betala räkningar, träna, ringa till vårdcentral, vara "social" osv. Att fastna i tankar och älta är också typiskt.

Iofs kan det i ditt fall kanske även bero på PTSD och/eller depression men det var bara en tanke, inte tänkt som provokation.
jag har ADHD och har den diagnosen, har inte ADD utan jag är hyperaktiv. Och känner igen mig i det du skriver.
Senast redigerad av DragforADHD 2018-09-16 kl. 11:16.
Citera
2018-09-16, 15:23
Medlem
Det ni skriver tillför inte diskussionen något... Noll, zero, nada.

*leaves*
Citera
2018-09-17, 09:47
Medlem
Wueterichs avatar
Om du inte kan ta till dig tanken att metylfenidat kanske skulle kunna hjälpa dig så är det ditt problem.

Nu skiter jag också i den här tråden och hur du mår.
Citera
2018-09-17, 10:35
Medlem
DragforADHDs avatar
Din fråga är om du kan ha Vanföreställningssyndrom? Men här på flashback kommer vi inte kunna ge dig korrekt svar om det är det du har. vi kan bara gissa oss fram till någon diagnos som det låter som.
För vi är inga psykologer direkt.
för du verkar inte vilja ha hjälp från oss när vi försöker säga vad det kan vara för diagnos det låter som..

Men om du vill ha ett korrekt svar så kan jag råda dig och ta kontakt med en vårdcentral som jag har sagt till dig tidigare i tråden och be om en remiss till vuxenpsykatrisk mottagning och vänta på svaret från leg psykolog vad det kan vara för någon diagnos eller ah.

Om inte svaren i tråden är bra menar jag.
Inget hat men säger bara det jag tycker. inget illa menat heller.

Jag vill försöka hjälpa dig och göra det bästa. men då får man också lyssna på vad andra i tråden säger.
annars är det ju meningslöst och göra en tråd på flashback om man inte ska lyssna.
Citera
2018-09-26, 22:29
Medlem
Denoms avatar
Jag upplevde samma sak några år när jag sysslade med amfetamin fast jag är ju ganska vansinning så jag njöt av det extremt paranoida sjukliga tills jag vandes vid det såpass mycket att jag inte känner någon glädje av det längre så nu spelar det ingen roll och jag har mist förmågan att känna rädsla överhuvudtaget.

Så det är ju ett sätt att hantera det, gå ner sig i ett amfetaminmissbruk några år tills ingenting överraskar en längre och sen fortsätta som ingenting och skaka av sig det hela så kan man fortsätta igenom vad som helst resten av livet, eller okej kanske inte så optimal rekommendation men nu vet du.
Citera
2018-09-27, 16:38
Medlem
Rent generellt. I mitt fall hjälper inte psykologen ett skit. Det skadar inte heller så jag går på samtalen, men det är mediciner som håller ihop mitt liv och hjälper mig att fungera med mindre smärta. SAMTAL ger inte ett skit. Oavsett psykolog, men det är så i mitt fall. Andra har kanske andra erfarenheter. Mediciner gör att jag går upp, gör mitt jobb...ofta hemifrån, men ändå även från kontoret, kan ha möten, interaktion med de som jag behöver ha det med, minnas saker, göra saker (som t ex åka iväg och bry mig om att hålla på med aktiviteter) och de hjälper mig att sova. Kanske snart har jag ork att lägga till rutin med träning (som jag alltid haft i någon form) och återgår till normala matvanor. Tack vare medicin som ger mig den respit och den energi jag behöver för att kunna göra saker som kan få mig bli bättre i ett längre lopp. Samtalen ...de gör lite lite just ett par timmar efter de. Inget mer. Så är det för MIG.

Jag skulle därför inte kategoriskt avfärda medicinering och tro att psykolog och skitsnack med en sådan är någon större del av lösningen.
Citera
2023-01-29, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cherrybeat
Hej!

Tack för ditt väl utformade inlägg, det måste ha tagit tid att skriva det. <3

Jag förstår precis hur du menar. Tufft att vara så här och att fungera/må bra är prio ett.
Jo, visst har jag ätit Zyprexa. 12 år sedan nu. Tyvärr gick jag upp FÖR mkt i vikt och sov dygnet runt av den.. Så jag slutade, började med annan psykosmedicin - Abilify. I juni sänkte vi dosen pga jobbiga biverkningar. Denna dosminskning är ju en anledning till allt det här skitet som händer nu.. eller det antar jag, iaf...

Jag gör ärligt talat mest det jag "tvingas göra" om dagarna - och till och med det är en kamp. Jag vet knappt vad den övriga tiden ägnas åt. Jag är rastlös och kan inte koncentrera mig på något. Även om jag så klart håller med om att aktiviteter är bra och viktiga så är det motigt att göra - jag fastnar i tankar och kommer ibland ingenstans även om jag försökt förbereda mig praktiskt och mentalt redan dagen före!

Jag känner inte mina grannar öht. Vi är extremt anonyma för varandra. Ok, vi kanske säger hej när vi råkar på varandra i trappen, men.. Absolut inget mer. Låter jobbigt att ha en clash med sin granne som du hade! Det hade jag på mitt förra boende, en granne som t.o.m stal min post och gjorde andra skumma saker.. Jag flyttade därifrån för 3 år, 9 månader sedan. Det var ett steg i rätt riktning, men här har det blivit värre.. Ensamheten och isoleringen gör sitt till också.

Sant, att trauma ger sår. Bra terapi är inget jag fått, tyvärr. Bara helkassa samtalskontakter, brutna löften m.m.. Men det du skrev stämmer likväl.... Absolut!

Jag tänkte använda denna tråd för att uppdatera om läget och allting annat, kanske över en tid.

Varma hälsningar, C.

Hej Cherry,
Hur mår du idag? Har du kommit någonvart med vården? Jag misstänker nämligen starkt att min far också har vanföreställningssyndrom
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in